Rechtbank vragen Spanje; hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Marinus
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 14:21
Op vakantie in Tenerife ben ik door een bedelaar bijna beroofd en daarna in een worsteling terecht gekomen.

De man is opgepakt. Mijn 't shirt is kapot en ik heb wat last van mijn keel omdat hij mij stevig vast had om de keel.

Na een halve dag ziekenhuis, politiebureau en veel wachten moet ik morgen in de rechtbank komen waar de man na een verklaring mogelijk al wordt veroordeeld.

Ik weet dat dit slechts tweakers is, en geen loket. Maar ik heb geen idee wat mij te wachten staat. Ik dacht; ik ga even mee met de politie zodat die kon worden ingerekend, maar nu ben ik een halve dag verder en moet ik morgen weer kosten maken voor taxi naar de rechtbank.

Op het politiebureau was er 1 tolk die half bakken vragen gaf op antwoorden en ik heb het idee dat ik allerlei informatie niet heb over procedures.

Ik heb allerlei dingen moeten tekenen voor de rechtbank, maar geen idee waarvoor. Het liefst was ik achteraf maar doorgelopen en had ik iedereen genegeerd die de politie voor mij heeft gebeld, maar dat is achteraf.

Mijn vraag is nu; waar kan ik met zulke dingen terecht met vragen? Is dat dan een advocaat? Wat mij zwaar overdreven lijkt, of iets van een juridisch loket? Wat gaat daarover?

Ik wil bijvoorbeeld weten; welke kosten kan ik achterhalen? Wat kan ik verwachten als diegene zegt dat die de bloedneus door mij heeft opgelopen? Wat als ik niet kom opdagen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Misschien de Nederlandse ambassade in Spanje? Daar kan je in ieder geval je vragen stellen, ze zullen je wellicht goed kunnen helpen of doorverwijzen naar de juiste hulp.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47
Ben je op vakantie? Bel je reisverzekeraar.

Woon je in Spanje? Dan weet je hopelijk wel hoe het daar werkt.

Veel succes morgen. Mijn tip: onderteken niets zonder dat je weet en begrijpt wat er allemaal staat.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je voor dit soort zaken niet een (gewoon) een Nederlandse rechtsverzekering? Of een module "recht" in je reisverzekering? Is het overigens een pakketreis of geheel op eigen houtje?

Ik weet dat ze in Zuid-Europa nog wel eens magisch geen Engels snappen (trust me; ik kom al 35 jaar in geheel Italie en als het erop aan komt, zijn ze ineens doof); echter gezien jouw vragen en onzekerheden, zou ik toch "nu nog" zo snel mogelijk in contact treden met de volgende instanties:

- de lokale politie om in een goede taal of met een goede tolk begeleid te worden
- jouw eigen verzekeraar waar de rechtsbijstand / modules zijn ondergebracht
- Nederland Wereldwijd eventueel bellen op +31 247 247 247
- contact zoeken met de ambassade echter zij participeren pas echt als jij gearresteerd zou zijn

Key in jouw verhaal is: ben je getuige van je eigen beroving? Of heb je ook een verdachtmaking / wederzijdse beschuldiging op schrift van bedelaar naar jou?

Ik denk overigens dat kosten achterhalen/verhalen natuurlijk 0 is; van een kale kip/bedelaar ga je waarschijnlijk niets terug zien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heb je een reisverzekering die je kunt bellen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Je zou ook even contact kunnen opnemen met Etteke de Boer - +34 644 210 567
https://www.tenerifetaal.com

Verder inderdaad je reisverzekering bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Marinus
Bedankt voor de reacties. Ik heb een reisverzekering afgesloten waar ik contact mee op ga nemen. Nog niet aan gedacht dus bedankt voor de tips en uitgebreide informatie. We hebben dit zelf geboekt via booking, maar ik verwacht daarin ook nooit zoveel van een reismaatschappij en all in reis.

Ik was van plan morgen in ieder geval het gesprek op te nemen. Ik probeer telkens (delen van) documenten te vertalen met translate. Ik ben in het begin ook goed geholpen door de politie maar eenmaal op het politiebureau sprak niemand Engels en waren er een hoop onduidelijkheden.

Eerst eens kijken wat de reisverzekering zegt. Daarna neem ik eventueel contact op met Nederland wereldwijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Henk Marinus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:59:
Ik probeer telkens (delen van) documenten te vertalen met translate.
Met Google Translate (op mijn telefoon), heb ik rechtsonder de optie voor "Camera" en als ik dan mik op een document (dus nog niet eens een foto neem), wordt het bijna realtime vertaald en overheen geprojecteerd. Neem aan dat je dat ook gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8sYH_92iIZau2AaHa_mq-sgXjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDilas01jxWWR1LuzyInTBIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIW9vShYmSPIOU0aaFo_F3MieGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggn14G4zzAzK04jI4IxlUPSv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door MAX3400 op 17-10-2023 17:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
Bedankt voor de reacties. Ik heb een reisverzekering afgesloten waar ik contact mee op ga nemen. Nog niet aan gedacht dus bedankt voor de tips en uitgebreide informatie. We hebben dit zelf geboekt via booking, maar ik verwacht daarin ook nooit zoveel van een reismaatschappij en all in reis.

Ik was van plan morgen in ieder geval het gesprek op te nemen. Ik probeer telkens (delen van) documenten te vertalen met translate. Ik ben in het begin ook goed geholpen door de politie maar eenmaal op het politiebureau sprak niemand Engels en waren er een hoop onduidelijkheden.

Eerst eens kijken wat de reisverzekering zegt. Daarna neem ik eventueel contact op met Nederland wereldwijd.
Check even of je reisverzekering is aangesloten bij een alarmcentrale (zoals Eurocross). Dan kan je ook buiten kantooruren terecht.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 07:28
Ik was van plan morgen in ieder geval het gesprek op te nemen.
Ga voordat je een rechtszitting opneemt wel na of dit mag ( “Ask forgiveness, not permission” gaat in deze context mogelijk niet op).

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het is niet zo handig om dingen te tekenen waarvan je niet weet wat er in staat. Voor hetzelfde geld heb je bekend dat je als toerist een arme inwoner hebt gemolesteerd.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henk Marinus
Ik heb gisteren contact gehad met DAS die mijn vragen hebben beantwoord. Ze kon niet direct vragen over het Spaanse recht geven, maar wel over dat ik in dit geval nog de aanklager ben en dus ook bij de rechtbank moet verschijnen. Zodra de man bijvoorbeeld het verhaal probeert om te draaien en ik merk dat het gesprek lastig voor mij wordt, kan ik direct naar een advocaat vragen. Daarnaast heb ik recht op een tolk.

ik ga de zitting afwachten en zal daarna nog een update posten

@MAX3400 yes die app heb ik. Gisteren nog alle papieren doorgenomen. Soms komen er gekke vertalingen uit. Maar in een notendop: zorgkosten betaal ik zelf en moet ik via Nederland regelen
In de brief voor de rechtbank staat dat ik moet opdagen en het verhaal en dat het om een snelrecht gaat. Mocht er geen oordeel uitkomen dan gaat het later online verder.

[ Voor 27% gewijzigd door Henk Marinus op 18-10-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:15

Dennis1812

Amateur prutser

Ben je via de reisverzekering verzekerd voor zorgkosten?

Je zorgverzekeraar vergoed alleen het in Nederland gangbare tarief namelijk.

Nu kan je van een kale kip niet plukken. Maar een ambu ritje en beoordeling in een (toeristische?) Kliniek kan in de papieren lopen.. verhalen op de dader is wellicht een beter plan.

Als DAS rechtsbijstand kan regelen zou ik dat zsm inzetten.

Succes morgen!

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik probeer telkens (delen van) documenten te vertalen met translate. Ik ben in het begin ook goed geholpen door de politie maar eenmaal op het politiebureau sprak niemand Engels en waren er een hoop onduidelijkheden.
Ik heb nul verstand van Spaanse rechtbanken, maar wil nog wel benadrukken: niets tekenen dat je niet hebt gelezen en begrepen in een taal die je voldoende machtig bent. Ook niet als je daar een mondelinge uitleg bij krijgt.

Ik zou bij de rechter als dat kan ook beginnen met de boodschap dat je geen Spaans spreekt en er mogelijk spraakverwarringen gaan komen.
offtopic:
Dat geldt overigens in het algemeen in het leven: altijd eerst lezen en begrijpen. Als de ander haast heeft dan kunnen die beslissen het zonder handtekening te doen. Of te wachten, of de tien blz aan kleine letters doorstrepen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henk Marinus
Nog een laatste update. Na weer veel wachten bij de rechtbank bleek de zitting niet die dag te zijn. Dit stond wel in het formulier. Als je vragen stelt waarom krijg je weinig antwoord. Die dag hebben we alleen nog opnieuw een verklaring gegeven. De 4e keer uitleggen aan een Spaanse instantie wat er gebeurt is. Nu met een tolk erbij die wil duidelijk was. De advocaat van de man zat er ook bij.

Enige wat de advocaat vroeg; was de man onder invloed. Dat zal vast goed werken voor strafvermindering..

In de rechtbank was ook nog een man die het zag gebeuren die ook heeft getuigd.

De zitting is online ergens in januari.

Ik vind het bizar dat ambtenaren ca 25 uur druk met je zijn maar nergens vragen: hoe gaat het? Heb je iets nodig? Wat heb je nodig? Wat wil je van ons? Of uitgelegd: dit gaan we doen, dit kan je verwachten.. Je wordt gewoon van a naar b verplaatst en ineens kom je in een proces terecht waarin je op bepaalde plekken moet zijn.
Pagina: 1