Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InvisibleSky
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:58
Helaas is onze huidige auto het aan het begeven en moeten we op korte termijn opzoek naar iets anders. Hiervoor overwegen we 2 dingen, nu een tussenoplossing kopen en doorsparen tot we kunnen kopen wat we echt willen rijden of een tijdelijk krediet aangaan tegen 6.8% rente waarbij we versneld zullen aflossen. Vooral omdat het woord krediet alleen al wat maagzuur oproept denken we erover na om gewoon te sparen maar.. dat zal een tussenoplossing zijn van max 5000 euro met het risico dat je er een hoop problemen mee krijgt.

Financieel staan we er verder wel goed voor maar we hebben net behoorlijk in ons huis geïnvesteerd waardoor we precies nu niet teveel spaargeld hebben. Qua werk heb ik een vast contract en kan ik mocht het nodig zijn vrij makkelijk elders aan de bak. We hebben ook een koopwoning waar ongeveer 125K overwaarde op zit dus mochten er omstandigheden ontstaan waarbij we plotseling moeten verkopen staan we niet onder water.

In de huidige situatie houden we 1900 euro over per maand over en vanaf januari ga ik qua loon stijgen en is dat een kleine 2200 netto per maand. Samen hebben we 3 tieners dus het is een ruime auto.

De huidige auto 2 jaar geleden gekocht voor 2500 euro en in 2 jaar 1000 euro onderhoud aan gehad inc banden/remmen/olie dus het was absoluut een goede overbruggings koop, toen hij in de zomer weer zonder enig manko door de APK kwam besloten we nog een jaar door te gaan en geld in zonnepanelen en isolatie te stoppen. Aangezien de auto nu 4 ton heeft gereden en de reparatie veel gaat kosten plus de auto roest heeft is dit het niet waard voor ons.

Het plan is om nu een auto te kopen van 28K waarbij we een kleine 3 tot 5K aanbetalen. Ik zal dan elke 3 maanden 5K extra aflossen met als doel de auto uiterlijk over een jaar afbetaald te hebben. Bij onvoorziene omstandigheden ( bijvoorbeeld werk verlies ) denk ik vrij snel geen verlies meer te maken bij gedwongen verkoop.

Qua maandlast komt het krediet op een kleine 500 euro uit maar daar deze auto een PHEV met een bereik van 30-55km afhankelijk van de omstandigheden en we vooral rondom huis rijden ( wel 1 tot 2x per week 180km per dag woon-werk ) valt het totale plaatje qua impact wel mee, we gaan netto ongeveer 250 euro meer betalen inc krediet. Auto is er 1 met minimaal 4 jaar fabrieksgarantie (inc accu) en deze is en blijft dealeronderhouden dus ik verwacht geen rare dingen. De afschrijving schat ik in op max 300 euro per maand.

Ik zoek vooral bevestiging of dit in mijn situatie idd wat minder risicovol is als bij veel andere situaties die ik voorbij zie komen, ik snap dat ik hoe dan ook een krediet aanga wat nooit slim is, en dat een auto een slechte investering is snap ik ook.

Ik wil niet voor lease gaan omdat het hiermee nooit mijn bezit word, ik wil nu in iets investeren wat over 4 jaar nog steeds minimaal 13K waard is. ( ter vergelijking, ze gaan nu nog voor 15-20K bij 8 jaar oud.

Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

BCC

Weer een overbruggingsauto kopen terwijl je spaart? Voor 5k kun je best wat fatsoenlijks kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door BCC op 17-10-2023 13:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:54
Er zit nog heel veel tussen een auto van €2500 en >€20.000. Persoonlijk zou ik kijken voor welk bedrag je een goede, betaalbare auto kan kopen, en hooguit een paar duizend Euro bij lenen. Een auto van 8-10 jaar oud, met niet overdreven veel km's kan je vaak ook wel voor minder dan €10.000,- kopen. Dan kan je in 4 jaar de auto volledig afschrijven, en houd je nog €1000,- per jaar over voor onvoorziene reparaties. (er vanuit gaande dat het onderhoud even duur is, een plug-in Hybride zal niet gauw goedkoper zijn in onderhoud).

Zelf 3 jaar geleden een Octavia 1.6 TDI van 2013 gekocht voor €7500,- en vorig jaar een Fabia 1.2 TDI van 2011 voor €4000,-, beide met ongeveer 150.000 km. Bij de Fabia wel een extra reparatie van zo'n €800,- gehad, maar op inmiddels 40.000 km is dat ook weer niet de wereld... Ik was met een auto van €20.000,- echt niet goedkoper uit geweest, alleen de afschrijving was al veel hoger geweest dan ik nu kwijt ben.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:48
dat zal een tussenoplossing zijn van max 5000 euro met het risico dat je er een hoop problemen mee krijgt.
Ik heb minder problemen met mijn 2e hands Alfa dan met mijn gloednieuwe VW ID.3
En ik ben niet alleen hierin. Hier mee wil ik zeggen dat het soms fijner kan zijn om een tweedehands te kopen dan een gloednieuwe.
5000 euro wil niet zeggen dat je per definitie een slechte auto koopt tweedehands
Ik wil niet voor lease gaan omdat het hiermee nooit mijn bezit word, ik wil nu in iets investeren wat over 4 jaar nog steeds minimaal 13K waard is. ( ter vergelijking, ze gaan nu nog voor 15-20K bij 8 jaar oud.
Een reguliere auto als investeringsobject is natuurlijk niet de beste financiele optie.
De markt is zo fragiel op het moment.. stel jij koopt nu een goede benzine auto, over 4 jaar gaat de overheid boete heffen over benzine auto's en wil niemand meer zo'n auto hebben. Zit je dan met je verwachte restwaarde die keldert. (puur ter illustratie)
Of wat de denken van een fabrikant die de basisprijs met duizenden euro's omlaag gooit om meer afzet te maken. Waardoor de tweedehands prijs ook instort voor die auto's (kijk nu bijvoorbeeld eens naar de prijsverlagingen Tesla Model 3)

Ja het kan ook de andere kant op gaan wat afgelopen jaren is gebeurd, toen met Corona iedereen ineens een eigen auto wilde én er leverings problemen ontstaan vanwege productie issues door Corona. Dan vliegen de tweedehandsprijze de pan uit.

Er valt daarover dus geen nuttig woord te zeggen en de vraag is of je jezelf daarop moet focussen.

[ Voor 57% gewijzigd door DonJunior op 17-10-2023 13:59 ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 08:00
Ik zou kopen wat je wil kopen. Moet je er voor lenen, dat is dan maar even pech. Betalen kun je de lening wel. Zie niet veel problemen.
Weer een tussenauto kopen = weer niet rijden in je auto die je wil hebben. Daarmee is dus ook een belangrijke vraag, hoeveel is het je waard om juist wel in de auto van je 'dromen' te rijden.
Plus je weet niet precies wat je koopt, hoe goed die gaat rijden. En die lening is blijkbaar snel afgelost.

Ik denk dat het financieel niet perse de beste keus is om geld te lenen voor een auto. Maar boeiend? Als je de keus weloverwogen maakt. Kun je mooi rijden waarin je wil rijden. En je krediet netjes aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je neemt een overbruggingskrediet in plaats van een overbruggingsauto. Prima doordacht besluit in dit geval, risico zeer beperkt mits je de discipline qua aflossing inderdaad opbrengt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
is het wel op zijn minst een elektrische? voor dat geld koop je toch een VW ID.3 ofzo? want nu nog 30k stukslaan op een fossiele bak zou ik echt een rare keuze vinden. Verder lijkt het financieel haalbaar maar je moet er wel zin in hebben. Je consumeert heel veel auto op deze manier, maar je hebt de middelen zo te zien dus op zich kan het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Fr33z schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:37:
is het wel op zijn minst een elektrische? voor dat geld koop je toch een VW ID.3 ofzo? want nu nog 30k stukslaan op een fossiele bak zou ik echt een rare keuze vinden. Verder lijkt het financieel haalbaar maar je moet er wel zin in hebben. Je consumeert heel veel auto op deze manier, maar je hebt de middelen zo te zien dus op zich kan het.
Als berijder van een ID3 zou ik dit absoluut afraden.. maar ik snap je punt.
Aan de andere kant moet een EV maar net passen. Ik heb een oprit en eventueel ruimte in de straat bij de laadpalen... heb je al geen eigen oprit zou ik er al iets beter over nadenken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
TS noemt een plug-in hybride.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
Andreas92 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:59:
Ik zou kopen wat je wil kopen. Moet je er voor lenen, dat is dan maar even pech. Betalen kun je de lening wel. Zie niet veel problemen.
Weer een tussenauto kopen = weer niet rijden in je auto die je wil hebben. Daarmee is dus ook een belangrijke vraag, hoeveel is het je waard om juist wel in de auto van je 'dromen' te rijden.
Plus je weet niet precies wat je koopt, hoe goed die gaat rijden. En die lening is blijkbaar snel afgelost.

Ik denk dat het financieel niet perse de beste keus is om geld te lenen voor een auto. Maar boeiend? Als je de keus weloverwogen maakt. Kun je mooi rijden waarin je wil rijden. En je krediet netjes aflossen.
FirePuma142 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:05:
Je neemt een overbruggingskrediet in plaats van een overbruggingsauto. Prima doordacht besluit in dit geval, risico zeer beperkt mits je de discipline qua aflossing inderdaad opbrengt.
Eens hiermee. Je verdient voldoende. Koop de auto die je wilt en hou je aan je eigen aflosschema.

Wellicht je budget iets verhogen voor een EV zodat je total cost of ownership lager uitvalt?

[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 17-10-2023 14:53 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 20:26

BCC

PHEV is een leuke auto, maar heeft weinig met Hybride te maken met 30KM bereik.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 11:50
Financieren die handel , je kan het prima dragen qua salaris , je leeft maar 1x , gewoon de wagen halen die je wilt 👍🏻.

Ik zou hem helemaal financieren , en die 5K spaargeld als nood aanhouden en dan gewoon maandelijks 1K aftikken voor de lening. Ben je ook lekker snel klaar met afbetalen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou ook uitrekenen hoeveel je kwijt zult zijn aan versneld aflossen (als dat geld kost, meestal niet) en de rente over de te verwachten aflostijd (laten we zeggen 2,5 jaar i.p.v. 5 jaar) als dit minder is dan je mogelijk kwijt bent met een tussenauto (ik zou gemakshalve de ANWB kostencalculator als leidraad nemen) is het financieel gezien wellicht nog wel de beste keuze.
Maar bovenal het is de gemakkelijkste en prettigste keuze (direct een fatsoenlijke auto, niet over 1 jr weer wat nieuws moeten kopen, geen gezeik met mogelijk onderhoud, niet twee keer iets kopen waarvan je niet zeker weet of het wel wat gaat worden).

edit: zoals hierboven, ik heb het zo snel niet gelezen, maar zorg voor een gezonde buffer (NIBUD aanhouden bijv.) en steek wat je overhoudt in die auto, niet van je buffer in je auto steken, maar los dit (versneld) af.

[ Voor 14% gewijzigd door True op 17-10-2023 14:59 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Ik heb zoiets ook gedaan.
Aanschaf zonnepanelen op mijn dak (20 stuks)
Ik had het geld wel maar dan was al mijn spaar geld op.
Ik heb toen de helft geleend. En toen ik eind van het jaar mijn IKB (20%) kreeg in eens het bedrag afbetaald.

In minder dan 6 maanden hele lening afbetaald. Dan maakt die 6% rente ook niet meer uit voor die paar maanden.
Had het geld ook van een familie lid kunnen lenen.

Ik heb wel gevraagd bij aangaan van de lening dat ik boetevrij versneld wil kunnen aflossen.
Aangezien ik ook een overwaarde in mijn huis had deden sommige krediet verstrekkers moeilijk.

Maken altijd een standaard berekeing voor 3 of 5 jaar (hopen veel op je te verdienen)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 15:07
Als je de discipline hebt om je aan die aflossing te houden en je wilt deze auto echt graag hebben zou ik voor de financiering kiezen.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Qwerty-273

Meukposter

Volledig dekkende verzekering dat op het moment dat de auto total-loss is, je wel voldoende gecompenseerd wordt zodat je vervangend vervoer kan kopen. Afhankelijk van het type lening, loopt deze gewoon door of zal je het onderpand van de lening (de auto) moeten vervangen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In de regel is lenen voor een aanschaf een heel erg slecht idee. Zonder kinderen zou ik hebben gesuggereerd het een tijd te proberen met OV, maar zo niet nee. In dit geval is een uitzondering op de regel heel prima te snappen. Mits je inderdaad de discipline hebt om snel terug te betalen.

(En niet een maand later de koelkast en wasmachine ziet sneuvelen, of de auto in de prak rijdt zonder goede verzekering)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:50
Zou lekker bijvoorbeeld een MG5 waar de kop net vanaf is ( lees met 2.000 km op de teller ) in de financial lease pakken. Volledig EV ( bereik 300-330 km ) en die zit rond de 26 a 30K. Kost je 400 euro per maand, bron ik rijd er zelf een :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Wat is er precies raar aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
Lenen is omgekeerd sparen, met de kleine kanttekening dat je wel rente betaald. Kun en wil je dat elke maand ophoesten dan is er niet zoveel mis mee in de basis.

Als ik het zo lees kan TS het maandelijks prima missen, dus dat is al een probleem minder. De vraag is, lig je er 's nachts wakker van?
Ja, dan niet lenen. Nee, dan kun je het overwegen.

Uiteraard zijn er tig tussenopties zoals een goedkopere auto en minder lenen, zo lang mogelijk doorrijden en sparen en voor dat geld een auto koop, opnieuw een "tussenoplossing-auto" kopen etc.
Die keuze is persoonlijk.

Persoonlijk zou ik geen 28k lenen voor een auto. Voor de helft heb je ook meer dan prima auto's. Je wilt gezien de woon/werk kilometers in elk geval wel iets hebben waar je niet elke ochtend met samengeknepen billen instapt terwijl je je afvraagt of het ding start. Dat mag best wat kosten, maar hoeft zeker niet veel te kosten.

Lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
CryptoNL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:48:
Zou lekker bijvoorbeeld een MG5 waar de kop net vanaf is ( lees met 2.000 km op de teller ) in de financial lease pakken. Volledig EV ( bereik 300-330 km ) en die zit rond de 26 a 30K. Kost je 400 euro per maand, bron ik rijd er zelf een :P
Ik wil niet voor lease gaan omdat het hiermee nooit mijn bezit word, ik wil nu in iets investeren wat over 4 jaar nog steeds minimaal 13K waard is. ..
Dat wil TS juist niet..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
DonJunior schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

[...]

Dat wil TS juist niet..
Financial lease is geen private lease ;) Bij FL is het wel eigendom

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
CryptoNL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Excuus, dan heb ik niets gezegd..

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
GioStyle schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Wat is er precies raar aan?
elektrisch rijden is de toekomst, en bijna altijd per km ook nog goedkoper. Naast comfortabel etc. Als ik in de positie was om een dusdanig bedrag uit te geven aan een auto dan werd het sowieso elektrisch. Zeker omdat TS aangeeft er vooral kleine ritjes mee te rijden. Belangrijkse kanttekening om het niet te willen kan zijn geen eigen oplaadmogelijkheid en weinig laadpalen in de buurt natuurlijk. Maar ik zou altijd aanraden eerst naar elektrisch te kijken. Brandstof is achterhaald en zeker niet toekomstbestendig (klimaatcrisis, fossiele brandstoffen die toch een keer op gaan etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Ik zie het verschil niet helemaal tussen de persoonlijke lening en financial lease. Feitelijk nagenoeg hetzelfde, echter ben je bij de PL eigenaar (direct) en bij FL is de auto vaak eigendom van de financieringsmaatschappij (of is het in ieder geval onderpand) Daarbij is FL ook vaak exclusief BTW, dus dan moet je de BTW nog zelf betalen (en dat kan je weer vergelijken met de aanbetaling bij een PL in dit specifieke geval). Deels een beetje broekzak vestzak imho.

Verder heb ik zelf ook een soortgelijke constructie. Ik heb een auto gekocht (€ 25K) en daarvan een deel gefinancierd (wel lage rente). Uiteindelijk was het ook een stukje business case; ik kon voor minder geld een stationwagen kopen (zonder lengin), maar dan was ik per maand veel meer kwijt aan brandstof (nu elektrisch) en was het onder de streep niet de betere keuze. Wat ik dan aan brandstof en wegenbelasting kwijt zou zijn geweest, ben ik nu kwijt aan aflossing en stroom. De restwaarde is natuurlijk een onzekere, maar ik ben er van overtuigd dat ik de goede keuze gemaakt heb.
Ik begrijp ook de aversie niet altijd van mensen tegen lenen (zeker als het een verantwoorde overdachte keuze is), wel zie ik mensen met private lease auto's rijden van € 600 - € 700 per maand, maar een lening van € 500 voor een auto is dan weer uit den boze.
Verder, als je meer kilometers rijd (laten we zeggen 25K of 30K) dan wordt het private leasen van een auto vaak wel weer een dure aangelegenheid. Ik zie het bv bij een collega die nu per maand 200€ extra aan een Lynk en Co (huur) bijbetaald ivm 15K km extra per jaar.
Afschrijving zou je op 15% per jaar moeten zetten om je geen buil te vallen (is €350 per maand bij een 28K auto), het zou dan alleen maar mee moeten vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:57

MLLL

Palm Treo 650

Fr33z schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

elektrisch rijden is de toekomst, en bijna altijd per km ook nog goedkoper. Naast comfortabel etc. Als ik in de positie was om een dusdanig bedrag uit te geven aan een auto dan werd het sowieso elektrisch. Zeker omdat TS aangeeft er vooral kleine ritjes mee te rijden. Belangrijkse kanttekening om het niet te willen kan zijn geen eigen oplaadmogelijkheid en weinig laadpalen in de buurt natuurlijk. Maar ik zou altijd aanraden eerst naar elektrisch te kijken. Brandstof is achterhaald en zeker niet toekomstbestendig (klimaatcrisis, fossiele brandstoffen die toch een keer op gaan etc.)
Mwoah.
Misschien in de iets verdere toekomst maar in die tijd is de auto die TS wil aanschaffen zo ver afgeschreven dat het niets meer uitmaakt.

Tot 2030 is een ICE nog wel rendabel en zijn we ruim 6 jaar verder.

Elektrisch rijden wordt sowieso al niet meer erg financieel gestimuleerd dus daar hoef je het niet voor te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:16

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

"Ik zal dan elke 3 maanden 5K extra aflossen"
en
"Qua maandlast komt het krediet op een kleine 500 euro uit"

Komt me een beetje als 'does-not-compute'.......
an sich vind ik je verhaal niet echt klinken als risicovol (rente van 7% is natuurlijk best hoog), maar ik krijg vooral een beetje kippevel van die heel dramatische aangaves als "ik kan het huis verkopen" en het gevoel dat je jezelf een beetje alles poogt mooi te rekenen en onnodig te compliceren.

Maak nu eens een gewoon objectieve rekensom wat je per maand gaat uitgeven en wat je overall over de gehele periode aan die auto kwijt zult zijn.. zonder dat heen-en-weer en vaag doen eromheen.

Dat kost die auto dan gewoon .... Vermoedelijk dus een totaal bedrag van 28K + nog een hoop kosten erbovenop wegens de financiering, maar ook het voordeel dat je daarvoor dus niet eerst extra hebt hoeven te sparen.
als je die lening in drie jaar geheel kunst aflossen, zouden de financieringskosten voor 25K met 7% rente rond de 2700 zijn..
dan kom je op € 30.700 die je auto zal kosten.

Natuurlijk is het wel gunstiger een goede buffer aan te houden.. als je aangeeft dat je vorige auto al 2 jaar terug als 'tussenoplossing' gekocht is snap ik eigenlijk niet waarom je niet bent gaan voorsparen voor de te verwachtten vervanging...
dat is dan wel iets van een beetje meer vooruit-kijken... maar dat betekent niet dat financiering an sich gelijk zo'n enorm drama moet zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 17-10-2023 17:28 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28
InvisibleSky schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:24:
De huidige auto 2 jaar geleden gekocht voor 2500 euro en in 2 jaar 1000 euro onderhoud aan gehad inc banden/remmen/olie dus het was absoluut een goede overbruggings koop, toen hij in de zomer weer zonder enig manko door de APK kwam besloten we nog een jaar door te gaan en geld in zonnepanelen en isolatie te stoppen.
Enige aversie tegen lenen is gezond maar achteraf (daar heb je nu niets meer aan) had je dus beter al iets eerder wat meer geleend. Voor de zonnepanelen en isolatie had je een voordelige lening via warmtefonds af kunnen sluiten en daarmee meer reserves kunnen aanhouden om een situatie zoals deze te voorkomen.

Daarmee wil ik ook direct aangeven dat lenen niet persé slecht is, dit moet je rationeel beschouwen. Met een lening voor zonnepanelen hebben veel mensen minder probleem dan voor een auto. In jouw situatie komt het achteraf op hetzelfde neer alleen nu tegen wat minder goede condities....

Zo lang je niet het volledige bedrag financiert i.c.m. een all-risk verzekering (doorgaans verplicht) zou ik me over het risico niet al te veel zorgen maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
MLLL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Mwoah.
Misschien in de iets verdere toekomst maar in die tijd is de auto die TS wil aanschaffen zo ver afgeschreven dat het niets meer uitmaakt.

Tot 2030 is een ICE nog wel rendabel en zijn we ruim 6 jaar verder.

Elektrisch rijden wordt sowieso al niet meer erg financieel gestimuleerd dus daar hoef je het niet voor te doen.
Je mag ook gewoon elektrisch rijden om schone lucht in de steden te krijgen. Niet alles hoeft financieel gedreven te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:57

MLLL

Palm Treo 650

Frame164 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:15:
[...]

Je mag ook gewoon elektrisch rijden om schone lucht in de steden te krijgen. Niet alles hoeft financieel gedreven te zijn.
Dat kan je nog verder redeneren.
Auto de deur uit en alles op de fiets en OV.
Dat zet pas echt zoden aan de dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik niet, ik heb 2 diesels gekocht in deze prijsklasse. Bewezen techniek, zuinig en praktisch net zo schoon als een elektrische auto. Waar overigens kleine kindjes mee helpen lopen bouwen in de mijnen.

Ik zou niet lenen voor een auto, ik zou voor 5000 euro een auto kopen en dan verder kijken. Die auto is over een jaar nog 3500 waard en dan kun je alsnog zonder zorgen wat duurders kopen.

Voor 5000 euro koop je ook geen rampenauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16
Gezien je financiele situatie vind ik dat je wel erg moeilijk doet over een lening van 28K. Gewoon lenen, de auto kopen die je wilt en genieten. Je kunt makkelijk extra aflossen, dus de uiteindelijke rente zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01
InvisibleSky schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:24:

In de huidige situatie houden we 1900 euro over per maand over en vanaf januari ga ik qua loon stijgen en is dat een kleine 2200 netto per maand. Samen hebben we 3 tieners dus het is een ruime auto.

Het plan is om nu een auto te kopen van 28K waarbij we een kleine 3 tot 5K aanbetalen. Ik zal dan elke 3 maanden 5K extra aflossen met als doel de auto uiterlijk over een jaar afbetaald te hebben.

Zie ik iets over het hoofd?
In de 28000 categorie praat je over auto's die denk ik zo rond de 5 a 6 jaar oud zijn.
Je houd genoeg over per maand dus met een aanbetaling van 5000 blijft er 23K over
Deel je dat door 2000 dan kom je op 11,5 maand uit.
Maar dat is je gehele spaargeld en niets extra dan reserveren. Je moet het dan hebben van je reserves.

Dan optie 2.
Je koopt een auto van 4000 euro.
Dat is dan 2 maanden spaargeld om dat intelopen. Daarna kan je sparen voor wat beters.
1 jaar later heb je dan 10 keer 2000 op de bank is 20K en een auto met een restwaarde van 2000 a 2500
Tel daar 4 maanden bij op en je hebt die 28K zonder een lening nodig te hebben.

Optie 3
Je wil toch wat betrouwbaarders en kijkt in de 15000 a 17000 categorie
Met een aanbetaling kan je die in een half jaar hebben afbetaald.
Daarna kan je weer je buffer aanvullen.

Optie 4
Je neemt een Lynck en Co.
Abonnement per maand optezeggen en je spaart totdat je genoeg hebt of een flink bedrag van een eigen auto kan betalen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Dan vraag ik me af waar het mis is gegaan met het investeren in je huis?
Je hebt het over een overwaarde van 125k, maar de hoogte van je spaargeld is niet zo best meer.
Je zegt dat je 2k per maand kunt sparen, 2 jaar geleden heb je een auto gekocht waarvan je al verwachtte dat je hier niet per se heel lang mee zou kunnen rijden.

Ergens in dat verhaal lijkt mij iets niet te kloppen...

Ben je er zeker van dat je de discipline hebt om iedere maand een flink bedrag af te lossen?

Heb je je volledige spaargeld er door heen gejast met een verbouwing nadat je een niet al te beste auto had gekocht die ook binnen niet al te lange tijd vervangen moest worden?

Je verhaal klopt niet in mijn hoofd?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
..

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 17-10-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Voordeel van nog een paar jaar een “overbruggingsauto” : de prijzen van elektrisch rijden dalen hard. Vanaf 2025 gaan de goedkopere modellen al richting de <20K. Nu is dat op één Dacia na nog bijna 30K.

https://www.ad.nl/auto/pr...ns-van-25-mille~a412b3c1/

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 17-10-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
Kun je niet een deel van de overwaarde als extra op de hypotheek nemen?
Weinig risico als het huis dusdanig meer waard is lijkt mij, en dat waarschijnlijk ook tegen een veel lagere rente.
En die kun je bij een financiële meevaller dan weer versneld aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
.. (sorry, las TS denk ik verkeerd, reactie niet meer van toepassing)

[ Voor 193% gewijzigd door Valorian op 17-10-2023 23:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Fr33z schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Ik ben niet overtuigd dat de kosten per km lager liggen bij een EV, dan bij een benzineauto. Zeker gezien de grilligheid van de overheid over bijvoorbeeld de hoogte van de motorrijtuigenbelasting voor een EV.
Valorian schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:08:
Voordeel van nog een paar jaar een “overbruggingsauto” : de prijzen van elektrisch rijden dalen hard. Vanaf 2025 gaan de goedkopere modellen al richting de <20K. Nu is dat op één Dacia na nog bijna 30K.

https://www.ad.nl/auto/pr...ns-van-25-mille~a412b3c1/
Logisch, want niemand wil 28k betalen voor een EV die maar 190km actieradius heeft. In hartje winter is dat dus krap 100km. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
GioStyle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:39:
[...]

Ik ben niet overtuigd dat de kosten per km lager liggen bij een EV, dan bij een benzineauto. Zeker gezien de grilligheid van de overheid over bijvoorbeeld de hoogte van de motorrijtuigenbelasting voor een EV.

[...]

Logisch, want niemand wil 28k betalen voor een EV die maar 190km actieradius heeft. In hartje winter is dat dus krap 100km. :D
Klopt. Tot nu toe zijn EV’s simpelweg te duur tov wat je er mee kan voor 99% van de particulieren. Maar als ze over 2 jaar richting 20K gaan zijn ze bijna net zo duur als de goedkoopste nieuwe benzineauto (nu: 17K) en als de actieradius dan inmiddels op 300+ (fabrieksopgave) ligt zou het vliegwieleffect wel eens kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48

de Peer

under peer review

Valorian schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Klopt. Tot nu toe zijn EV’s simpelweg te duur tov wat je er mee kan voor 99% van de particulieren.
Dit kun je absoluut niet als feit presenteren.

Heb zelf toevallig net vorige week een Opel Ampera-E gekocht. Bouwjaar 2020. 40k op de teller en hij krijgt nog een gloednieuwe 66 kWh accu (ivm terugroepactie die nog open stond).
kosten: 20500 euro, en daar gaat dan nog 2000 euro subsidie vanaf.

En dan lekker profiteren van de goedkope stroom van de panelen. MRB is nog even afwachten of dat echt weer ingevoerd gaat worden voor EV zonder een correctie.

Hoe het met de afschrijving zit van een benzineauto versus elektrisch is momenteel moeilijk te zeggen en zal beinvloed worden door nog te nemen politieke beslissingen. Je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat het binnenkort op gaat houden voor de benzineauto, maar of dat al binnen 3,5 of 10 jaar is. geen idee.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 18-10-2023 09:18 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

wat dacht je van short private lease / occasion lease voor 12 maanden. Als je goed zoekt zijn er soms goede acties voor voorraad auto's als je geen specifieke model/ kleur eisen hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door bombadil op 18-10-2023 09:26 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Dit kun je absoluut niet als feit presenteren.

Heb zelf toevallig net vorige week een Opel Ampera-E gekocht. Bouwjaar 2020. 40k op de teller en hij krijgt nog een gloednieuwe 66 kWh accu (ivm terugroepactie die nog open stond).
kosten: 20500 euro, en daar gaat dan nog 2000 euro subsidie vanaf.

En dan lekker profiteren van de goedkope stroom van de panelen. MRB is nog even afwachten of dat echt weer ingevoerd gaat worden voor EV zonder een correctie.

Hoe het met de afschrijving zit van een benzineauto versus elektrisch is momenteel moeilijk te zeggen en zal beinvloed worden door nog te nemen politieke beslissingen. Je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat het binnenkort op gaat houden voor de benzineauto, maar of dat al binnen 3,5 of 10 jaar is. geen idee.
Het gaat een beetje off topic zo. Maar toch: ja, je hebt gelijk, ik had dat niet als "feit" mogen presenteren. Maar ik schreef het ook verkeerd op. Ik bedoelde nieuwe ev's. En dan nog zal het inderdaad geen feit zijn dat < 1% van de particulieren hier voor gaat, eens, maar de strekking dat nieuwe EV's bij particulieren nog relatief langzaam over de toonbank gaan (tov benzine) lijkt mij wel kloppend en wordt gesteund door de cijfers verkoop benzineauto's vs ev's. 2e hands wordt het inderdaad al aantrekkelijker, wat dat betreft ben ik positief verrast door jouw voorbeeld. Netto 18,5K voor een auto met <40.000km en een nieuw accupack is een mooie deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:48

de Peer

under peer review

Valorian schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

maar de strekking dat nieuwe EV's bij particulieren nog relatief langzaam over de toonbank gaan (tov benzine) lijkt mij wel kloppend
Ja dat is zeker waar. Maar of dat op basis van de kosten rationeel gezien ook de beste keuze is, is nog maar de vraag. Mensen zijn kuddedieren. Kijk naar de zonnepanelen, dat ging ook opeens heel hard toen men (pas heel laat) door kreeg dat dat financieel aantrekkelijk is.

Maar ik begrijp de onzekerheid hoor rondom de elektrische auto. En daar houden mensen niet van als ze een grote aanschaf doen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Ik heb ooit eens geleend voor een auto, dat zou ik nooit weer doen.

Voor 5000 euro koop je een prima auto die jaren meekan, als je elke 3 maanden 5K spaart dan kun je na een jaar al een auto van 20K kopen.
Als ik even snel zoek op Marktplaats voor max 5.000 euro minder dan 150.000km en ruimte voor genoeg mensen/spullen kom ik al snel op bijna 1000 auto's die daaraan voldoen.

Hier een mooie Berlingo, voor die ritjes rondom huis is dat prima en je houdt geld over: https://www.marktplaats.n...ingo-1-4-multispace-airco

[ Voor 19% gewijzigd door No Hands op 18-10-2023 09:50 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:45
No Hands schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:48:

Hier een mooie Berlingo, voor die ritjes rondom huis is dat prima en je houdt geld over: https://www.marktplaats.n...ingo-1-4-multispace-airco
Een Berlingo inderdaad, maar haal dat “mooie” maar weg :9. Je koopt een auto natuurlijk ook voor de buurman en de overbuurman…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik denk dat je een goed besluit maakt om toch een lening aan te gaan.

1. Zorg wel voor een buffer in cash voor de wasmachine die kapot gaat etc :)
2. Ik zou zelf gaan voor een iets langere lening (e.g. 3 tot 5 jaar) waarbij je wel boetevrij mag aflossen (dit kost iets aan rente maar geeft wel wat extra buffer in je maandelijks budget.
3. Reken nog een keer goed uit wat je extra per maand kwijt bent, 3 jaar 30K is ongeveer 900-1000 per maand aan krediet betaling (aflossing+rente).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Economisch gezien is nieuw een slechte optie. Ik snap dat je nu een ervaring hebt die je niet sterkt in het nemen van een wat oudere auto. Thuis had ik altijd het voorbeeld van elke 3/4 jaar een nieuwe auto. Zelf heb ik dat nooit overgenomen maar een redelijk nieuwe 2e hands gekocht in 2009. Deze is van 20000km nu naar 210000km gegaan en nooit iets gehad qua onderhoud wat gek is. Als ik nu zelf voor deze keuze zou staan dan ging ik voor een auto van 5000 en dan het liefst een merk wat bekend staat qua betrouwbaarheid (Kia, Mazda, Toyota). Gezien je financiële ruimte zou je evt. onderhoud kunnen opvangen. Lenen en nieuwer rijden is altijd duurder. Succes en laat maar weten wat de keuze is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
No Hands schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:48:
Ik heb ooit eens geleend voor een auto, dat zou ik nooit weer doen.

Voor 5000 euro koop je een prima auto die jaren meekan, als je elke 3 maanden 5K spaart dan kun je na een jaar al een auto van 20K kopen.
Als ik even snel zoek op Marktplaats voor max 5.000 euro minder dan 150.000km en ruimte voor genoeg mensen/spullen kom ik al snel op bijna 1000 auto's die daaraan voldoen.

Je kant twee kanten op redeneren natuurlijk. Jouw voorstel (en ook: niet lenen) klinkt ook mij logisch in de oren. Maar anderzijds: als je in 1 jaar 20K kan sparen dan kan je dus ook die complete lening van TS a 6,8% rente in een jaar aflossen, waardoor de netto "kosten" voor de lening (lees: betaalde rente) misschien zo'n 1000 euro zijn. Dan is de keuze dus: ga je voor die 1000 euro 'besparing' eerst een jaar een tweedehandsje rijden en loont dat écht (ondanks opstartkosten tweedehands auto, meer onderhoud/risico, afschrijving (binnen 1 jaar een auto kopen en verkopen loont meestal niet echt), gedoe, etc.? Maar goed: dat argument staat of valt bij het daadwerkelijk ook zoveel kunnen sparen in 1 jaar. En of dat lukt hangt van de spaardiscipline van TS af natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Als je elke 3 maanden 5k af kan lossen, dan kan je toch ook nu gewoon een auto voor 5k kopen (die gaat prima een paar jaar mee) en ondertussen heb je (blijkbaar) na een jaar alweer 20k beschikbaar om een auto te kopen?

Overigens zou ik dan nog steeds niet 28k voor een ICE uitgeven, dat is gewoon onnodig veel geld.
Als je geen liefhebber bent, dan kan je voor rond de 15k echt wel een auto komen die goed is en nog jaren mee kan.

Hoeveel km verwacht je per jaar te rijden? Je schrijft van alles door elkaar, maar het lastig om te volgen.
Ik lees kleine ritjes en 1-2x per week 180km.
Dat zou op 14k km (1,5*180) + kleine ritjes, iets van 18-20k km per jaar uitkomen?

Koop een auto met 100k op de teller en je kan er waarschijnlijk wel weer 5 jaar mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:45
Ik heb een ICE gekocht van 40k - het is ook net wat je zelf wilt en hoeveel je er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Inevitable schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Ik niet, ik heb 2 diesels gekocht in deze prijsklasse. Bewezen techniek, zuinig en praktisch net zo schoon als een elektrische auto. Waar overigens kleine kindjes mee helpen lopen bouwen in de mijnen.

Ik zou niet lenen voor een auto, ik zou voor 5000 euro een auto kopen en dan verder kijken. Die auto is over een jaar nog 3500 waard en dan kun je alsnog zonder zorgen wat duurders kopen.

Voor 5000 euro koop je ook geen rampenauto.
Totdat je over een paar jaar de stad niet meer in mag met je diesel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:59
toolkist schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Totdat je over een paar jaar de stad niet meer in mag met je diesel...
Zal zo raar niet lopen. De steden die een milieuzone hebben blokkeren de Euro3 diesels. Ik heb een Euro4 van 17 jaar geleden, destijds gekocht voor 900 euro, die mag hier in NL overal naar binnen.

Voordat ze Euro5 en Euro6 diesels gaan weren zijn we de nodige jaren verder. En daarnaast: ik heb helemaal niks te zoeken in steden met milieuzones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
<knip> Off-topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 19-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:00
DonJunior schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

...tot je er zelf een keer eentje rijdt. Zo angstvallig vasthouden aan het bekende.
Ik ben echt petrolhead en ben dol op sleutelen aan auto's.. ik rijd prive benzine (Alfa) en zakelijk lease ik electrisch.. dat electrisch rijdt echt wel fijner hoor. De Alfa is leuke om te rijden in het weekend en tussendoor. Maar zowel op vakantie als dagelijks forensen is een EV prima relaxt te rijden.
Mijn volgende wordt ook gewoon electrisch en dat heeft helemaal niets met een hype te maken.
En toch zijn er mensen die om onverklaarbare en irrationele redenen toch nog graag in een auto met een verbrandingsmotor rijden. Ik ben er ook zo 1.

Ook al kan ik volledig beamen dat je in de elektrische auto's die ik gereden heb (Tesla, Audi) niets tekort komt.

En dat is ook oke. :)

Maar daar ging dit topic niet over :)

@TS Eens met anderen in dit topic: er is een wereld tussen 5000 en 27000 als je emotie buiten beschouwing laat. En dan kun je echt heel voordelig rijden op wat oudere techniek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
Pff en ik maar schraal elke maand sparen voor mn toekomstige auto.

Ben ik nu ouderwets of denkt iedereen heel makkelijk over het geld uitgeven van een ander? Wat is er mis met een auto van een paar duizend euro als tijdelijke oplossing?

Als je echt zo makkelijk je geld kunt sparen is dit toch eigenlijk helemaal geen vraag? Dan koop je nu een auto voor 5k. Volle bak sparen en over 1,5 jaar koop je een mooie Lynk en Co met de kop eraf.

Kleine edit: wat heeft overigens de overwaarde van je woning te maken met dit verhaal?

[ Voor 9% gewijzigd door JaMaaT op 18-10-2023 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
JaMaaT schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:27:
Pff en ik maar schraal elke maand sparen voor mn toekomstige auto.

Ben ik nu ouderwets of denkt iedereen heel makkelijk over het geld uitgeven van een ander? Wat is er mis met een auto van een paar duizend euro als tijdelijke oplossing?

Als je echt zo makkelijk je geld kunt sparen is dit toch eigenlijk helemaal geen vraag? Dan koop je nu een auto voor 5k. Volle bak sparen en over 1,5 jaar koop je een mooie Lynk en Co met de kop eraf.

Kleine edit: wat heeft overigens de overwaarde van je woning te maken met dit verhaal?
Ik heb dezelfde insteek, sparen voor wat je wil (behalve hypotheek woning, géén abonnementen/financieringen). Ik heb ooit ~ 10 jaar geleden een auto deels gefinancierd, binnen de 6 maanden versneld ingelost want het gevoel benauwde mij elke maand dik €500 bewust zien afgeschreven te worden van mijn rekening.

Echter kan ik @InvisibleSky wel volgen, mijn vrouw rijdt ~ 1500km’s per jaar (huismoeder), alleen voor de verre verplaatsingen met de kinderen alle andere verplaatsingen doet ze met de elektrische bakfiets. Echter hebben wij de laatste ~ 3 jaar 16K afgeschreven op verschillende auto’s met een waarde van ~1,5-5K. Afgelopen jaar een recente Dacia gekocht onder het mom, wat er niet opzit kan niet stuk… inmiddels +1K aan kosten verder in minder dan 6 maanden tijd (condensor, uitlaat, ABS sensor, pomp ruitenwisservloeistof en regulier onderhoud banden voor en oliewissel). Van ellende ANWB afgesloten om niet telkens zelf te moeten opdraaien tijdens kantoortijden.

Ik geef geen grote bedragen uit aan een auto die grotendeels stil staat, maar puur voor het gemak en de “relatieve zekerheid” zou ik een recente/nieuwe auto durven overwegen. Mijn vrouw daarentegen zou de auto meteen wegdoen, alleen is er bij ons in de gemeente geen deelauto beschikbaar en met 2 jonge kinderen wil ik dat er een auto staat.

Zelf heb ik een mooie zakelijke auto ter beschikking welke wij tevens als gezinswagen gebruiken, wellicht dat ik er anders over zou denken als deze er niet was.

[ Voor 4% gewijzigd door Nicklazzz op 19-10-2023 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik denk dat je het prima overdacht hebt. Je rekening is door omstandigheden minder gevuld.

Heb je de discipline om inderdaad versneld af te lossen?
Tja. Waarom niet? Uiteindelijk ben je zo wellicht zelfs goedkoper als nu een auto van 5K kopen + grote opknapbeurt/diverse reparaties etc. En dan over een jaar of 3 alsnog die dure auto kopen.

Er zijn veel mensen tegen lenen voor een auto. Maar ik persoonlijk heb het ook gedaan. Ik heb ook sneller afgelost en 0 spijt van. Zat in een vergelijkbare situatie als jou. Na verbouwingen wat minder hoge buffer.
Met een persoonlijke lening toch de auto gekocht die we wilden qua formaat en opties. Lening in 2 jaar terugbetaald en klaar.

(Geen EV, maar een diesel. Toen was onze gemeente nog compleet anti-EV en mocht het niet vd gemeente.)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
JaMaaT schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:27:

Die overwaarde van de woning werd opgevoerd omdat de aanwezigheid daarvan icm voldoende leencapaciteit er voor kan zorgen dat je die overwaarde kan verzilveren, en van dat geld een nieuwe auto kan kopen met een mogelijk veel lagere rente dan bij de autodealer. Maar echt logisch is deze optie niet als je zo snel kan sparen dat je in 1 jaar de lening kan aflossen, want dan zorgen de overhead/opstartkosten van een verhoogde hypotheek ervoor dat het meestal niet uitkan. Maar als TS bijvoorbeeld 10 jaar lang 6,8% zou gaan betalen wordt het al interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
In hoeverre is het nodig om de auto nu (als in komende weken) te vervangen?
Als ie nog even meegaat, spaar je toch ook iedere maand alweer 1900€?
Hoef je ook steeds minder te lenen.

Eea hangt wellicht af van de huidige staat van de auto en hoeveel kilometers je maakt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Valorian schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:36:
[...]

Die overwaarde van de woning werd opgevoerd omdat de aanwezigheid daarvan icm voldoende leencapaciteit er voor kan zorgen dat je die overwaarde kan verzilveren, en van dat geld een nieuwe auto kan kopen met een mogelijk veel lagere rente dan bij de autodealer. Maar echt logisch is deze optie niet als je zo snel kan sparen dat je in 1 jaar de lening kan aflossen, want dan zorgen de overhead/opstartkosten van een verhoogde hypotheek ervoor dat het meestal niet uitkan. Maar als TS bijvoorbeeld 10 jaar lang 6,8% zou gaan betalen wordt het al interessanter.
Ja dat snap ik inderdaad. Alleen ben je dat met opstartkosten idd toch veel te veel geld kwijt. Dan zijn de kosten voor de lening denk ik nog lager als hij ze echt binnen die korte tijd kan aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DonJunior schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

...tot je er zelf een keer eentje rijdt. Zo angstvallig vasthouden aan het bekende.
Ik ben echt petrolhead en ben dol op sleutelen aan auto's.. ik rijd prive benzine (Alfa) en zakelijk lease ik electrisch.. dat electrisch rijdt echt wel fijner hoor. De Alfa is leuke om te rijden in het weekend en tussendoor. Maar zowel op vakantie als dagelijks forensen is een EV prima relaxt te rijden.
Mijn volgende wordt ook gewoon electrisch en dat heeft helemaal niets met een hype te maken.
Het rijd dan ook al gauw beter dan een Alfa natuurlijk... >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
JaMaaT schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Ja dat snap ik inderdaad. Alleen ben je dat met opstartkosten idd toch veel te veel geld kwijt. Dan zijn de kosten voor de lening denk ik nog lager als hij ze echt binnen die korte tijd kan aflossen.
Klopt. Uitgaande van een aflossing binnen één jaar is TS uiteindelijk helemaal niet zo veel geld kwijt aan die 20K+ lening en uitgaande van dát is sowieso een auto van 28K wil kopen kan ie dat dan beter doen via de route zoals ie zelf al voorstelt (met lening) dan via een “eerst een 5K auto rijden, die na 1 jaar weer verkopen en dan een nieuwe kopen met spaargeld”-route. Maar dit staat of valt bij of hij ook daadwerkelijk zo snel kan sparen/aflossen, zou niet de eerste zijn die zich daar op verkijkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Niet lullig bedoeld naar TS. Denk wel dat hij zich daar op gaat verkijken. Als je echt zoveel kunt wegzetten elke maand zou hij 2 jaar geleden ook geen brik gekocht hebben. Ook niet met verbouwing. Maar dat is een aanname uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:59
JaMaaT schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:54:
Niet lullig bedoeld naar TS. Denk wel dat hij zich daar op gaat verkijken. Als je echt zoveel kunt wegzetten elke maand zou hij 2 jaar geleden ook geen brik gekocht hebben. Ook niet met verbouwing. Maar dat is een aanname uiteraard.
Verbouwing kost gewoon geld. En als je prioriteiten niet bij vervoer liggen koop je geen dure auto maar een betaalbaar iets. 2500 euro is niet per se een brik. Hoge kilometerstand van 4 ton na 2 jaar wijst dat overigens wel uit...

Nu is de verbouwing klaar en kan er gespaard en evt geleend worden. Vraag is of je 30K in een "nieuwe" auto wilt stoppen, of een degelijke occasion van 1/3 van de prijs wilt nemen.

Waar veel mensen zich op verkijken met nieuw vs gebruikt is dat nieuw niet betekent dat je geen ellende krijgt. Als ik in sommige topics zie hoe vaak mensen terug moeten naar de dealer... dat is vaker dan ik lig te sleutelen op de oprit aan mijn 17,5 jaar oude 206 van 900 euro met inmiddels 4 ton op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Eens, maar ik kan mij niet voorstellen dat als je gaat verbouwen je echt alles tot op de cent opmaakt. Terwijl je weet dat je auto ook op elk moment de geest kan geven.

Maar dat zal vast met mijn voorzichtigheid te maken hebben, ik zou dus bijvoorbeeld uberhaupt niet lenen voor een auto.

Misschien makkelijk praten want mijn auto kan nog wel een paar jaartjes mee. Maar daar is bij aanschaf van de huidige natuurlijk al wel rekening mee gehouden ;)

Voor een grondige verbouwing de hypotheek verhogen van je overwaarde zou ik dan een logischere keuze vinden. Zoals het er nu naar uitziet gaat je woning in de toekomst ook niet minder waard worden. Auto's wel. Echter is dat nu niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:De vraag staat in PFSL. Dat betekent dat het topic financieel is. Benzine vs diesel vs elektrisch hoort hier niet thuis. Ik heb dan ook meerdere posts naar de trashcan gebonjoured.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1