Buitenverlichting met Schemerschakelaar + Tijdschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan0h
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-05 13:56
Beste klussers,

Na afronden van mijn schuur wil ik graag de buitenverlichting op orde hebben.
In mijn hoofd heb ik: 4 outdoor wandlampen (boven / onder schijnend) die ik op 230V kan aansluiten via de binnenzijde van de schuur.

Ik heb deze lampen het liefst met Schemerschakelaar + Tijdschakelaar. Dus automatisch de verlichting aan bij schemer en rond 23:00 automatisch weer uit.

Iemand ervaring met dergelijke systemen en advies hoe ik dit het beste kan doen?

Zou graag zo weinig mogelijk aan de buitenzijde van de schuur willen hebben, behalve de lampen zelf uiteraard. Zal ik hierbij bij elke lamp een schemerschakelaar + tijdschakelaar moeten aanschaffen of kan dit op 1 systeem?

Foto's en advies zijn welkom!

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:41
Met een astronomische schakelklok heb je geen schemerschakelaar nodig. Bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...kelklok-ob178012/#details

Afhankelijk van waar de voeding voor de verlichting vandaan komt zet je deze schakelaar in de groepenkast of een schakelkastje in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:18
@Bryan0h Zelf een vergelijkbare situatie bij de kop gehad, afgelopen zomer.

Ik heb het opgelost door gebruik te maken van de Philips Hue Resonate buitenlampen. In de app kun je dan eenvoudig schema`s aanmaken zoals jij het in je hoofd hebt. Hier heb je wel een Hue bridge voor nodig. Mocht je later nog behoefte hebben aan bijvoorbeeld een bewegingsmelder zou je die eenvoudig (draadloos) nog toe kunnen voegen.

Zelf laat ik de lampen bijvoorbeeld een uur na zonsondergang aanspringen, en om 0:00 weer uit. Ik heb er dus ook een bewegingsmelder naast hangen, welke op de nachtelijke uren tussen 0:00 en zonsopgang actief wordt. Die bewegingssensor heeft zijn eigen daglichtsensor.

Voordeel is dat je geen extra schakelmateriaal/kasten nodig hebt, enkel een voeding naar de lampen. Verder natuurlijk de sfeervolle scenes die je met de verschillende kleuren kunt maken, mocht je daar gevoelig voor zijn.
Nadeel is de hogere kosten van Hue producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:24
Je kan dit inderdaad oplossen met 'slimme' verlichting zoals Hue als je dat al hebt.

Ik heb echter ook een aantal lampen aan mijn schuur hangen met een ingebouwde schemer-schakelaar. De helft hiervan zit ook nog achter een tijdschakelaar die om 23.30 uitschakelt en ergens midden op de dag weer in, als je alle lampen vanuit de schuur gaat voeden kun je dit vrij eenvoudig ook zo oplossen en heb je maar 1 schakelaar nodig.

De schemerschakelaar zul je wel altijd buiten de schuur moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan0h
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-05 13:56
SpelFaut schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:42:
@Bryan0h Zelf een vergelijkbare situatie bij de kop gehad, afgelopen zomer.

Ik heb het opgelost door gebruik te maken van de Philips Hue Resonate buitenlampen. In de app kun je dan eenvoudig schema`s aanmaken zoals jij het in je hoofd hebt. Hier heb je wel een Hue bridge voor nodig. Mocht je later nog behoefte hebben aan bijvoorbeeld een bewegingsmelder zou je die eenvoudig (draadloos) nog toe kunnen voegen.

Zelf laat ik de lampen bijvoorbeeld een uur na zonsondergang aanspringen, en om 0:00 weer uit. Ik heb er dus ook een bewegingsmelder naast hangen, welke op de nachtelijke uren tussen 0:00 en zonsopgang actief wordt. Die bewegingssensor heeft zijn eigen daglichtsensor.

Voordeel is dat je geen extra schakelmateriaal/kasten nodig hebt, enkel een voeding naar de lampen. Verder natuurlijk de sfeervolle scenes die je met de verschillende kleuren kunt maken, mocht je daar gevoelig voor zijn.
Nadeel is de hogere kosten van Hue producten.
Ik heb inderdaad naar de Philips Hue zitten kijken. Heb echter geen ethernet kabel in mijn schuur. Dus een Hue Bridge zal ergens in mijn meterkast gemonteerd moeten worden. De afstand naar de schuur bedraagt circa 15 meter. Ik ben een beetje bang voor het signaal dat niet opgepakt kan worden, maar ik zal hier nog eens in rondneuzen.

Bedankt voor de tip!
gastje01 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:48:
Je kan dit inderdaad oplossen met 'slimme' verlichting zoals Hue als je dat al hebt.

Ik heb echter ook een aantal lampen aan mijn schuur hangen met een ingebouwde schemer-schakelaar. De helft hiervan zit ook nog achter een tijdschakelaar die om 23.30 uitschakelt en ergens midden op de dag weer in, als je alle lampen vanuit de schuur gaat voeden kun je dit vrij eenvoudig ook zo oplossen en heb je maar 1 schakelaar nodig.

De schemerschakelaar zul je wel altijd buiten de schuur moeten plaatsen.
Dus van alle lampen de voeding verbinden dmv lasdop of iets dergelijks en dit aansluiten op tijdschakelaar? Lampen kopen met schemerschakelaar, maar waarom dan nog een extra schemerschakelaar aan de buitenzijde als je dit al ingebouwd hebt in de lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:48
devriesjande schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:27:
Met een astronomische schakelklok heb je geen schemerschakelaar nodig. Bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...kelklok-ob178012/#details

Afhankelijk van waar de voeding voor de verlichting vandaan komt zet je deze schakelaar in de groepenkast of een schakelkastje in de schuur.
Ik heb deze schakelklok, met daarna een finder schemerschakelaar.
Beetje dubbelop, maar ik kan hem zo instellen dat hij 3 uur voor zonsondergang inschakeld, en dan gaan de lampen pas aan zodra de drempelwaarde van de finder gehaald word.
De schakelklok zet de lampen dan weer uit om 23:00 doordeweeks, en om 00:00 in het weekend.

Sochtends weer aan om 6:20 doordeweeks, en dan weer uit 2 uur na zonsopkomst of wanneer de finder vind dat het licht genoeg is.

Ideaal, geen omkijken naar.
(Tot dat de stroom uitvalt, want dan is de schakelklok vaak de tijd en datum kwijt.)
Ik zit te overwegen de Orbis te vervangen door een Shelly Pro 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:04
Deze schemerschakelaar met ingebouwde schakelklok werkt via het DCF signaal en loopt dus altijd op tijd.
De schakelklok heeft voorrang op de schemerschakelaar dus binnen de tijd dat het donker is bepaalt de schakelklok hoe laat het licht aan mag en weer uit moet. Simpel, betaalbaar en werkt goed is mijn ervaring.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:48
Bryan0h schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb inderdaad naar de Philips Hue zitten kijken. Heb echter geen ethernet kabel in mijn schuur. Dus een Hue Bridge zal ergens in mijn meterkast gemonteerd moeten worden. De afstand naar de schuur bedraagt circa 15 meter. Ik ben een beetje bang voor het signaal dat niet opgepakt kan worden, maar ik zal hier nog eens in rondneuzen.

Bedankt voor de tip!
Ik ben een tikkie anti dit soort lampen vanwege dat ze op een wifi netwerk zitten, en er zit al zoveel op de wifi.
Dus van alle lampen de voeding verbinden dmv lasdop of iets dergelijks en dit aansluiten op tijdschakelaar? Lampen kopen met schemerschakelaar, maar waarom dan nog een extra schemerschakelaar aan de buitenzijde als je dit al ingebouwd hebt in de lampen?
Ik heb in de tuin langs beide zijden een kabel liggen met bruin blauw zwart en aardlitze.
https://www.sandervunderi...m2-2-5-mm2-per-meter.html

Hierop tak ik af met doosjes op de schuttingpalen.
De zwarte ader is geschakeld door de finder/schakelklok combinatie.

Voordeel is dat alles tegelijk aan gaat.
En niet de ene lamp eerder dan de andere lamp.
Of dat een lamp aan/uit gaat door licht ergens anders vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:17

D4NG3R

kiwi

:)

FRANQ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:29:
Ik ben een tikkie anti dit soort lampen vanwege dat ze op een wifi netwerk zitten, en er zit al zoveel op de wifi.
Zigbee, ook 2.4Ghz maar die frequentieruimte moet je voor moderne WiFi sowieso niet meer (willen) gebruiken.

Ik heb hier simpelweg wat tijdschakelaars achter lampen met bewegingssensoren gehangen, van 19:00 tot 23:30 en 6:00 tot 9:00 krijgen ze stroom en kunnen ze aan gaan. Ik overweeg de tijdschakelaars te vervangen met wat Zigbee buitenschakelaars zodat ik er iets fijner controle over heb.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:58
Ik heb een tijdklok voor alle verlichting in de tuin en daarachter een schemerschakelaar. Tijdklok haalt de stroom er tussen 23.00 en 07.00 uur af, daarbuiten bepaald de schemerschakelaar wanneer de lampen aangaan. Deze tijdklok en die zit op de stroomkabel voor buiten gemonteerd in mijn garage.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:17
Bryan0h schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:11:
Beste klussers,

Na afronden van mijn schuur wil ik graag de buitenverlichting op orde hebben.
In mijn hoofd heb ik: 4 outdoor wandlampen (boven / onder schijnend) die ik op 230V kan aansluiten via de binnenzijde van de schuur.

Ik heb deze lampen het liefst met Schemerschakelaar + Tijdschakelaar. Dus automatisch de verlichting aan bij schemer en rond 23:00 automatisch weer uit.

Iemand ervaring met dergelijke systemen en advies hoe ik dit het beste kan doen?

Zou graag zo weinig mogelijk aan de buitenzijde van de schuur willen hebben, behalve de lampen zelf uiteraard. Zal ik hierbij bij elke lamp een schemerschakelaar + tijdschakelaar moeten aanschaffen of kan dit op 1 systeem?

Foto's en advies zijn welkom!

Alvast bedankt.
Ik werk met TAPO van TP-Link. Een betaalbaar goed werkend en eenvoudig systeem.
Je kan de lampen allemaal op 1 stroomaansluiting zetten en deze met een stopcontact "slim" maken. Je hebt dan 1 tapo stekker nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAdbwk5Gv6XbgwG8fYq-HYsftHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ijhAQoNI3ibFTLQZBEsfg1C0.png?f=user_large

Maar ook de lamp zelf kun je apart instellen. Geen gedonder met hubs of bluetooth.
Deze kun je tevens weer groeperen.
Je moet wel een wifi verbinding hebben. Eenmaal gemaakt kun je alle tijdschemas en schemer schemas instellen wat je wilt.
Heel gebruiksvriendelijk.

https://www.amazon.nl/TP-...10%2Caps%2C94&sr=8-1&th=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OWJmOE6Rn0Oc1JLJdJwHFrn7Us=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jiY9Xhky9WODXyllEkWVXJKT.png?f=fotoalbum_large

Beide opties hebben in hun tijdschema de schemer optie

[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 17-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:13
Dit kan ook simpel met klik aan klik uit (behalve dan de schemersensor). Bij mij gaat elke dag om 16:00 de verlichting aan en 9:00 weer uit. Je kan 12 of 16 groepen maken met ieder afzonderlijke tijden.

https://www.gamma.nl/asso...AoynEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.praxis.nl/ger...VWew186VCumkaAl90EALw_wcB

Edit: lijkt ook op schemer te kunnen: https://www.gamma.nl/asso...4-binnen-buiten/p/B292029

[ Voor 12% gewijzigd door Miljanair op 17-10-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:24
Bryan0h schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:13:
Omdat je niet aangaf dat jij die ook in je lampen had ;)

Maar zo is het inderdaad aangesloten, de lampen hebben allemaal een ingebouwde schemerschakelaar. Waar voorheen een normale schakelaar zat, hebben we deze vervangen voor een inbouw tijdschakelaar. De lampen die altijd mogen branden zitten direct op de centraaldoos in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:04
@Bryan0h Ik vond bij toeval het bedrijf ICY en die zitten puur in campingtechniek. Zij hebben mooie oplossingen voor het beheer van spanningszuilen bij kampeerplekken. Zie deze link.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1