40Gbps Netwerk Bekabeling bij zelfbouw Woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-05 15:21
Hi,

Ik ben bezig met een nieuwbouw woning dat ik laat bouwen.
Ik wil in alle ruimten een bekabelde 40G netwerk laten aanleggen in een ster topologie waarbij alle kabels eindigen in de meterkast.

Op het 40G netwerk komt een NAS te hangen voor thuiskantoor gebruik, daarnaast heb ik ook een NAS voor het gezin waar foto's, video's en films op staat en wordt deze NAS ook gebruikt als backup voor de PC's van alle gezinsleden.

De grootste afstand welke ik moet overbruggen is 30m en de kleinste is 10m in het huis.

Welke kabels moet ik de installateur laten aanleggen? Ik twijfel tussen cat8 en optisch.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
40G? Thuiskantoor?

Wat ga je doen met die 40G snelheid? Wat is 40G eigenlijk?

Als je 40GBit/s bedoeld, dat is bij definitie glasvezel met QSFP+ modules.

Cat 8 is wel geschikt voor 40Gbit/s, maar er is (zover ik even snel kon zien) nog niets voor beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Optisch. Zeker ook omdat er heel weinig beschikbaar is voor CAT8 mbt. afmontage materiaal etc.
Waarschijnlijk zal je hiernaast alsnog koper kabels moeten laten trekken, aangezien je geen access points en dergelijke hebt met QSFTP+.

[ Voor 42% gewijzigd door heiyu op 17-10-2023 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Loze leidingen. Veel en brede loze leidingen zodat je glas met 2x LC connectoren kunt trekken.

Op dit moment bestaat 40Gbps niet voor thuisgebruik. In datacenterwereld is het gangbaar (hell, verouderd - wij zijn onze 40Gbps links naar 100Gbps aan het upgraden), dus onderdelen zijn te krijgen, maar het gaat duur zijn in aanschaf en gebruik (verbruik!), en je gaat zelf veel kennis moeten investeren in het draaiend krijgen en houden van de apparatuur, want we hebben het hier niet bepaald over Sitecom routertjes.

Wil je *nu* deze bandbreedtes hebben, dan ben je in feite een datacenter in eigen woning aan het bouwen. Op dit moment heb je 40Gbps via 40Gbase-SR4 optical voor,100m en voor <7m gaat het met 40Gbase-CR4 direct connect (DCA) kabel. Je gaat dus OM3 multimode fiber mogen trekken.

Vervolgens moeten je apparaten 40Gbase-SR4 optics moeten hebben die werken in de NICs en switches die je gaat aanschaffen. Dit zijn doorgaans QSFP modules. Net zoals bij SFP(+) is QSFP compatibility een ding, dus zoek eerst je NIC/switch uit en koop dan een bijpassende QSFP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:14
Je moet ook een flinke NAS hebben als je die 40Gbps vol willen trekken, ook aan de client side.
Aansluiting ≠ bandbreedte hier. Zoals @dion_b al zei is 40Gbps techniek verouderd en gebeurd er nog maar weinig in die space. Allemaal 25, 100 en 200Gbps waar de focus op ligt. Mijn tip is om naar 10/5/2.5Gbase-T te kijken ipv gelijk met glas te gaan pielen aangezien je met 10Gbase-T waarschijnlijk al overkill hebt de komende jaren.

Ik zit zelf met 10Gbase-T (CAT5e, ja dat werkt prima) en 25/100Gbps (OM3 tussen huis/schuur) dus als je een combinatie van CAT6a en OM3/OM4 laat trekken kan je de rest van je leven wel vooruit en kies je daarna wat je eraan vast plakt. Bij (hele) kleine afstanden glas even kijken of je geen dampers nodig hebt zodat je je opticals niet wegfikt op langere termijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is je budget? Als het antwoord minder dan €10.000 is dan wordt het geen 40G :D

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 19:18
nelizmastr schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:27:
Wat is je budget? Als het antwoord minder dan €10.000 is dan wordt het geen 40G :D
Is dat zo? Mikrotik heeft wel wat 40Gbit switches, maar ook een 100 Gbit switch voor zo'n 800 euro.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Freeaqingme schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Is dat zo? Mikrotik heeft wel wat
40Gbit

switches, maar ook een 100 Gbit switch voor zo'n 800 euro.
Beide switches hebben maar 2-4 QSFP poorten, TS wil alle apparaten in het hele netwerk op 40G hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:20
Gewoon OM3 multimode fiber dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
nelizmastr schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Beide switches hebben maar 2-4 QSFP poorten, TS wil alle apparaten in het hele netwerk op 40G hebben.
Klopt. Maar TS zei niet hoeveel apparaten daadwerkelijk zo snel ontsloten moeten worden. In totaal worden er 2 NAS'en en 1 PC beschreven. 4 QSFP poorten is dan al ruim voldoende. Daarnaast kan je best wat van die switches daisychainen voordat je op de 10K EUR zit. Ideaal? Zeker niet. Maar ook weer niet iets dat voor thuisgebruik onoverkomelijk zou zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Freeaqingme schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Klopt. Maar TS zei niet hoeveel apparaten daadwerkelijk zo snel ontsloten moeten worden. In totaal worden er 2 NAS'en en 1 PC beschreven. 4 QSFP poorten is dan al ruim voldoende. Daarnaast kan je best wat van die switches daisychainen voordat je op de 10K EUR zit. Ideaal? Zeker niet. Maar ook weer niet iets dat voor thuisgebruik onoverkomelijk zou zijn.
Eigenlijk wil je zoveel mogelijk alles-in-één want zuinig zijn die switches ook weer niet. Ja je kunt wat euro's besparen door het te verdelen over meer apparaten, maar tenzij je qua elektriciteit het hele jaar zelfvoorzienend bent kost het op de lange termijn meer geld en is er meer kans op defecte apparatuur.

Ik snap je punt wel hoor, dat het niet duur hoeft te zijn, maar als je de kans hebt, moet je het meteen goed doen en niet houtje-touwtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorLum
Budget is max €6.000.

Gebruik: ik heb nog niet een andere doel dan de 2 NAS'en gebruik voor ogen en wil voor de toekomst voorbereid zijn met snelle bekabeling.

Hoeveel ruimten: zeven ruimten in het huis

Het gaat mij in dit stadium om de bekabeling. Deze kunnen nu in de vloer worden weggelegd en volgestort met cement dekvloer voor de betonvloer afwerking en in de wanden worden gefreesd om vervolgens te stuccen. Omdat het nieuwbouw is kan ik nu alles wegwerken in de vloer en wanden.
Mijn vraag is dus welke netwerkkabels ik moet gebruiken, koper (CAT 8) of optisch en als het optisch is welke soort optische kabels. En ik was inderdaad van plan betaalbare 40g microtek switches te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorLum op 17-10-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat was hip in 2013. :P

Ik zou kijken waar je de goedkoopste SFP's van kan vinden, dan de kabel nemen die daar in gaat. Kabel kost vrij weinig, die SFP's kan je failliet op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Ik zou gewoon OM4 glaskabels nemen, geen patchkabels, die zijn vrij fragiel. Je hebt dan alleen wel een bedrijf nodig om ze te lassen, of je moet een lasapparaat kopen. (als je in de omgeving van ZH woont kan je 'm eventueel ook nog wel lenen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:58:
Budget is max €6.000.

Gebruik: ik heb nog niet een duidelijk gebruik voor ogen en wil voor de toekomst klaar zijn met snelle bekabeling.

Het gaat mij in dit stadium om de bekabeling. Deze kunnen nu in de vloer worden weggelegd en volgestort met cement dekvloer voor de betonvloer afwerking en in de wanden worden gefreesd om vervolgens te stuccen. Omdat het nieuwbouw is kan ik nu alles wegwerken in de vloer en wanden.
Mijn vraag is dus welke netwerkkabels ik moet gebruiken, koper (CAT 8) of optisch en als het optisch is welke soort optische kabels. En ik was inderdaad van plan betaalbare 40g microtek switches te gebruiken.
Absoluut niet volstorten :X

Leidingen leggen die ruim genoeg zijn dat je nog iets kunt veranderen.

Ik ben een groot fan van toekomstvast bouwen en aanleggen, maar juist omdat 40GbE een legacy datcenter-standaard is, is de vraag of het in huidige vorm ooit in woningen terecht komt, en dus is de kans groot dat wat je nu aanlegt later niet meer relevant is. Enige wat echt toekomstvast is voor nog niet bestaande dingen is een buis waar je straks wat dan ook het wordt kunt trekken.

Voorzover nu te overzien is: OM3 multimode glas. Maar wederom, tegen de tijd dat je 40Gbps adapters op je NAS heb kan dat anders zijn. Zorg dat je dan die aanpassing kunt maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 14:36

DataGhost

iPL dev

MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:58:
Budget is max €6.000.

Gebruik: ik heb nog niet een duidelijk gebruik voor ogen en wil voor de toekomst klaar zijn met snelle bekabeling.

In dit stadium is de bekabeling dus eigenlijk nog helemaal niet nodig, je wilt zoals @dion_b zei loze leidingen aanleggen waar je later de gekozen bekabeling doorheen kan trekken op het moment dat je hebt gekozen wat voor apparatuur er precies komt te liggen. Als je naar alle kamers voldoende en voldoende grote buizen hebt laten leggen ben je voor nu alvast klaar. Als het moet kan je zelfs zonder al teveel moeite upgraden en tot die tijd bijvoorbeeld voor simpel 10G over koper gaan, dan ben je nu veel goedkoper uit en tegen de tijd dat je nog meer bandbreedte wilt hebben kan je misschien zelfs binnen het huidige budget upgraden met het restant.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 17-10-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
In het datacenter gaat langzaamaan alles over op single mode. Volgens mij biedt singlemode eigenlijk per definitie altijd hogere maximumsnelheden dan multimode. Het prijsverschil is inmiddels ook wel beperkt.

Als je echt toekomstgericht wilt zijn dan laat je overal 19mm PVC leggen (ipv 16mm), en leg je die eventueel al vol met singlemode fiber.

Volstorten van kabels moet je nooit aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Waarom 40Gb?

De techniek veranderd nog wel eens, mocht dat ooit de standaard worden, heb je kans dat het allemaal veranderd is.

Gewoon loze leidingen, en voor nu koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
Toelichting op volstorten. Alle netwerkkabels worden net als de elektra kabels in een PVC buis gezet en dan pas met zandcement spul overgoten.

40GBe naar 100GBe.

Mijn vraag was inderdaad 40GBe. Ik lees uit de reacties dat dat inmiddels achterhaald is en dat ik beter voor 100GBe met OM4 klasse kabels kan kiezen. Zijn deze kabels ook met connectoren erop te krijgen en zijn switches hiervoor betaalbaar en nog belangrijker kunnen deze optische kabels dan in een standaard inbouwmuurdoos en met een Rj45 connector worden aangesloten?

Het trekken van de optische kabels vanuit de switch ruimte naar de diverse gebruiksruimten is niet de uitdaging. Uitdading is de juiste kabelkeuze en hoe deze te bevestigen aan de muurconnector zodat een PC probleemloos aangesloten kan worden (RJ45?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
En waarom niet gewoon CAT6A? Geeft je 10 Gbps over elke kabel, leg er desnoods 2 naar elk eindpunt. Waar tv staat heb ik er zelfs 4 liggen zodat ik geen switch moet plaatsen tussen tv, decoder, ps5, ... In bureau liggen er 2 kabels in elke hoek...Kans dat je 1 gebruiker gaat hebben die meer dan 10 Gbps gaat nodig hebben lijkt me onbestaande in een thuiscontext.

En achteraf kabels trekken blijft altijd een risico, een huis 'zet' zich nu eenmaal in de loop der jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Nu online
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:10:
Toelichting op volstorten. Alle netwerkkabels worden net als de elektra kabels in een PVC buis gezet en dan pas met zandcement spul overgoten.

40GBe naar 100GBe.

Mijn vraag was inderdaad 40GBe. Ik lees uit de reacties dat dat inmiddels achterhaald is en dat ik beter voor 100GBe met OM4 klasse kabels kan kiezen. Zijn deze kabels ook met connectoren erop te krijgen en zijn switches hiervoor betaalbaar en nog belangrijker kunnen deze optische kabels dan in een standaard inbouwmuurdoos en met een Rj45 connector worden aangesloten?

Het trekken van de optische kabels vanuit de switch ruimte naar de diverse gebruiksruimten is niet de uitdaging. Uitdading is de juiste kabelkeuze en hoe deze te bevestigen aan de muurconnector zodat een PC probleemloos aangesloten kan worden (RJ45?)
Nee, glas gaat niet op een RJ45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:59
Ik zou sowieso toch gewoon CAT6A laten aanleggen.
Als extra een loze leidingen waar je eventueel al glas door trekt.
Die kan je kant en klaar op gewenste lengte kopen bij fs.com

[ Voor 5% gewijzigd door Ghostface9000 op 17-10-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
Allen hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik ben eruit. Ik laat overal cat6a kabels in 19mm buis aanleggen en zoals LT Mitchell adviseerd inderdaad meerdere cat kabels naar de TV zodat zonder switches kan worden gewerkt en in alle ruimten naast de 19mm Cat6a kabel nog een tweede 19mm pvc leiding met trekdraad en alvast 4OM glasvezel 2x voor duale verkeer.

Nogmaals mijn dank voor jullie snelle en heldere adviezen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:10:

Je snapt er weinig van, goed om te weten. :+

Fiber duw je niet in een RJ45. Die smelt je in een stekker en LC is een veelgebruikte variant. Wanneer je 40Gb of 100Gb door een pijpje wilt schieten heb je twee opties, multimode of singlemode fiber. Dat zegt niets over het aantal fibers, maar over hoe licht er doorheen gaat.

40Gb op multimode fiber vereist een kabel met daarin 8 fibers, vier heen en vier terug, elk 10Gb. Aan de zendende en ontvangende kant heb je een SFP nodig die je in een slot van de switch/pc steekt.
Voor 40Gb/100Gb kan je ook singlemode fiber gebruiken. In dat geval kan je toe met een kabel waar twee fibers in zitten, eentje heen en eentje terug. De data wordt hierin ook gesplits in 4x10Gb, maar dan door de vezel verzonden in vier verschillende kleurtjes licht.

De multimode variant is wat meer laswerk (je koopt stekkers namelijk met een kort draadje er aan en die las je vast aan de getrokken draad) en singlemode kost je wat meer geld bij de SFP.

Een twee-parige singlemode fiber trek je nog wel met stekkers(pre made) er aan door een 19mm pijp, de SFP die je aan beide kanten nodig hebt kost 400.- per stuk. Reken op 1000.- voor een verbinding tussen twee witches met een 100Gb poort.

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 17-10-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
Dat smelten van fiber in een stekker. Kun ik als leek darvoor de aparatuur kopen en is het een lastig karwij?

En wat raad je aan, hoeveel glasvezel kabels moet ik trekken in de pvc buis. Zijn twee fibers per kabel genoeg?

Die SFP "connectors" kun je zodanig monteren dat je in een rj45 wanddoos passen?

[ Voor 8% gewijzigd door MotorLum op 17-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Nee, de SPF steek je in de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
Heeft iemand een idee hoe ik optische kabels kan verbinden aan een inbouwdoos in de muur. Bestaan er kant en klare oplossingen net zoals bij RJ45 inbouwdozen voor de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
https://www.netwerkkabel....s-faceplate-2-voudig.html

Dit is simpelweg een koppelstukje in een metalen raampje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Nu online
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:30:
Heeft iemand een idee hoe ik optische kabels kan verbinden aan een inbouwdoos in de muur. Bestaan er kant en klare oplossingen net zoals bij RJ45 inbouwdozen voor de muur?
Daar is glas op dit moment niet voor bedoeld, mijn advies, stap van je glas idee af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
Blind door optische kabels. Ik las op internet dat je blind kunt worden als je in de optische kabel kijkt wanneer de kabel is aangesloten op een switch. Klopt dit? Zijn er speciale brillen om je ogen te beschermen wanneer je met optische kabels werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:38
Maar wat ga je in de inbouwdoos steken? Waarschijnlijk iets met een koperkabel. Ergens zou er een omzetter van optisch naar koper moeten zitten voordat dit werkt.
Ik zou in dit stadium vooral focussen op het leggen van voldoende ruime loze buizen. Let hierbij ook op dat er niet te veel en niet te krappe bochten in zitten.
Verder zou ik eerst voor je zelf eens een netwerk layout maken. Zet er per apparaat eens bij hoe je deze kunt aansluiten en wat zijn maximale bandbreedte is.
Ik verwacht dat je dan tot de conclusie komt dat glasvezel overkill is.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Bedoel het zeker niet om "af te zeiken"...Maar 40Gb connecties en de toekomst...verwacht je dat je huis er over 150 jaar nog staat én de techniek nog hetzelfde is?

Nu en de komende 75 jaar heb je zeker niets aan dit thuis netwerk. Of je moet een datacenter willen beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Edgarz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:38:
Bedoel het zeker niet om "af te zeiken"...Maar 40Gb connecties en de toekomst...verwacht je dat je huis er over 150 jaar nog staat én de techniek nog hetzelfde is?

Nu en de komende 75 jaar heb je zeker niets aan dit thuis netwerk. Of je moet een datacenter willen beginnen...
En ik weet vrij zeker dat de hele trend naar cloud en draadloos zover is dat je ver voor die tijd al geen behoefte meer hebt aan die verbinding !

ik denk dat @ts inderdaad even zijn eigen useplan eens moet beschrijven, en dan evalueren of je daar echt die spullen voor nodig hebben.
Houd trouwens ook even in de gaten dat je enterprise netwerkgear niet erg thuisvriendelijk is kwa geluid en stroomverbruik

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 17-10-2023 16:48 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 22:55
....thuiskantoor....really....tenzij je in de video-sector zit is 1Gbits/s gewoon prima en dat zal het zijn voor nog héél wat jaartjes. dus doe maar gewoon CAT6(A)

Doe je aan foto/video-editing met enkele medewerkers kan 10Gbits wel een tijdsbesparing (dus geld) opleveren, maar ik zie echt geen andere use-case...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
Edgarz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:38:

40Gbe mijn gedachte hierbij is om de bekabelde snelheid alvast klaar te hebben in het hele huis. Heb ik het nodig? Ik weet het niet. Het kan geen kwaad dacht ik zelf. Ontwikkelingen gaan zo snel. Ik kan me nog herinneren dat 1GB harddisk al een overkill waren door IT experts toen ze beschikbaar werden.

Ik heb nog geen duidelijke toepassing voor de 40Gbe snelheid maar wil wel op termijn mijn cloud dat voornamelijk voor opslag wordt gebruikt binnenshuis halen de externe dan cloud als backup voor als mijn huis afbrandt. Heb ik voor een thuiscloud 40Gbe nodig? Nu nog niet vermoed ik dat de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

40Gbe mijn gedachte hierbij is om de bekabelde snelheid alvast klaar te hebben in het hele huis. Heb ik het nodig? Ik weet het niet. Het kan geen kwaad dacht ik zelf. Ontwikkelingen gaan zo snel. Ik kan me nog herinneren dat 1GB harddisk al een overkill waren door IT experts toen ze beschikbaar werden.

Ik heb nog geen duidelijke toepassing voor de 40Gbe snelheid maar wil wel op termijn mijn cloud dat voornamelijk voor opslag wordt gebruikt binnenshuis halen de externe dan cloud als backup voor als mijn huis afbrandt. Heb ik voor een thuiscloud 40Gbe nodig? Nu nog niet vermoed ik dat de reacties.
Als je weet dat 40Gb data center capaciteit is (en wat een data center doet) , dan zou er toch iets moeten gaan dagen over het realiteitsgehalte van de aanleg.

Maar doe vooral wat je denkt dat goed is. Het is jouw geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 15:23
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:34:
Blind door optische kabels. Ik las op internet dat je blind kunt worden als je in de optische kabel kijkt wanneer de kabel is aangesloten op een switch. Klopt dit? Zijn er speciale brillen om je ogen te beschermen wanneer je met optische kabels werkt?
Ik gun iedereen zijn hobbyplezier maar door meerdere opmerkingen heb je al laten weten dat je absoluut geen ervaring hebt met fiber optics en naar mijn idee ook niet met networking in het algemeen. Ik zou dus STERK afraden om glas te gebruiken. Je kan altijd nog een 25/40/100Gbit NAS kopen die onder je switch met 24/40/100Gbit uplink staat en die rechtstreeks koppelen waarbij de rest van de apparaten via 10Gbit koper is aangesloten. Kans dat je op termijn meer dan 10Gbit over cat7 of 6a haalt bij beperkte afstanden is ook zeker niet uitgesloten dus focus op koper hoeft zeker niet beperkend te zijn.

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:34:
Blind word je bovenal als je een optische vezel in je oog steekt. Moet je ook niet doen.

Lang staren naar het felle licht eruit ook niet, maar dat is zelfde categorie als in de loop van een geladen geweer kijken: gewoon niet doen.

Enige plek waar licht uit een vezel komt is aan het eind, dus juist als het in een switch steekt gaat het nergens anders uit komen. Losse vezels zijn een theoretisch gevaar, maar veel groter is risico dat als je vezels los laat slingeren dat ze kapot gaan of anderszins niet meer licht geleiden als ze moeten. Voorzover je niet met kant-en-klare spullen werkt (wel het makkelijkst) wil je direct na trekken een connector op de losse vezel smelten en die connector moet altijd afgedopt zijn tot vlak voor je het in de daarvoor bedoelde opening steekt.
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:30:
40Gbps over RJ45 gaat er hoogstwaarschijnlijk nooit komen, ook al bestaat er een theoretishe standaard. Waarom? Omdat consumentenapparatuur moet voldoen aan CE-normen, waaronder normen voor stroomverbruik, en het verbruik van 40Gbase-T is dermate hoog dat een apparaat dat ermee uitgerust is niet geschikt geacht wordt voor thuisgebruik. Dat (oh ja, en gebrek aan zinnige toepassing) is waarom dergelijke apparatuur niet bestaat.

Zoals al aangegeven moet je voor dit soort spul werken met QSFP. Het type netwerkadapter en switch dat met deze snelheden overweg kan heeft QSFP sockets. Je steekt dan een QSFP module in de socket en daar steek je je glasvezel in.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:04
De snelheid waarmee het allemaal gaat is wel een beetje op zijn einde gekomen voor normaal gebruik.
In datacenters zijn ze meer snelheid nodig omdat servers sneller worden en er dus minder server meer data verwerken.
Maar in huis is het limiet meer het menselijk brein.
Met 4K tv is het bijvoorbeeld eigenlijk al niet meer mogelijk om individuele pixels te zien, zelfs van dichtbij, dus heeft meer pixels en dus meer bandbreedte niet zoveel nut meer.
En of een website ophalen nou 0,01 of 0,02 seconde duurt, dat verschil merk je niet.

Hoe lang is ondertussen 1Gbps de standaard snelheid in huis? Gok al wel 15 jaar ondertussen.
En hoe dicht zitten we tegen die limiet aan?
Een klein kantoor met 20 man kan het prima af met 1Gbps, naar server iets meer is wel fijn.
En in huis?
Ik las laatste een reactie van iemand die als test de internetsnelheid had gelimiteerd naar 25Mbps.
Hele gezin had niets gemerkt.

Neem gewoon 1Gbps, eventueel 10Gbps tussen switch en NAS en eventueel naar vaste computers.
De meeste apparatuur kan nu toch niet meer aan als 1Gbps.
Gewoon zorgen dat buizen dik genoeg zijn, dus 3/4" (19mm) buis en geen 5/8" (16mm).
Komt er later iets snellers, glas of koper, dan komt dat dan wel.
Tegen de tijd dat je het nodig hebt is techniek weer anders en is het maar afwachten wat je dan aan kabels/stekkers nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:27:
Dat smelten van fiber in een stekker. Kun ik als leek darvoor de aparatuur kopen en is het een lastig karwij?

[...]
Heel kort door de bocht nee. Kijk ook eens naar deze LinusTechTips video waar zelfs hun er flink wat moeite mee hebben:

Het is echt niet onmogelijk, maar dit moet je gewoon niet willen. Maar even hè:
Ontwikkelingen gaan zo snel. Ik kan me nog herinneren dat 1GB harddisk al een overkill waren door IT experts toen ze beschikbaar werden.
De 1GB HDD werd 43 jaar geleden al geïntroduceerd. Ik had er thuis een in 1997, 26 jaar geleden. Toen hadden we ook al Fast Ethernet of 100Mbps. De standaard is nu vertienvoudigd naar 1Gbps. Laten we zeggen dat die binnen nu en 25 jaar weer vertienvoudigd, dan kun je met 10Gbps tot aan 2049 toe met Cat6a. Ik zou wel zeggen dat je daarmee ver genoeg in de toekomst kijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorLum
Roxsman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Ik gun iedereen zijn hobbyplezier maar door meerdere opmerkingen heb je al laten weten dat je absoluut geen ervaring hebt met fiber optics en naar mijn idee ook niet met networking in het algemeen. Ik zou dus STERK afraden om glas te gebruiken. Je kan altijd nog een 25/40/100Gbit NAS kopen die onder je switch met 24/40/100Gbit uplink staat en die rechtstreeks koppelen waarbij de rest van de apparaten via 10Gbit koper is aangesloten. Kans dat je op termijn meer dan 10Gbit over cat7 of 6a haalt bij beperkte afstanden is ook zeker niet uitgesloten dus focus op koper hoeft zeker niet beperkend te zijn.
Dank voor de goede adviezen. Ik ben inderdaad een leek qua netwerken en dacht inderdaad even snel een 40Gbe netwerk bekabeling te laten aanleggen. Ik besef door de vele reacties dat optische bekabeling slechts het startpunt is en dat de aansluiting op de switches en wanden iets om verder over na te denken is.
Om toch niet de toekomst uit te sluiten zal ik naast de 19mm buis voorzien van cat6a kabels een extra 19mm buis met duplex fiberoptic laten aanleggen. De extra meerkosten vallen mee, in mijn begroting is dat circa €250,- maar dan heb ik ook geen respijt voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

40Gbe mijn gedachte hierbij is om de bekabelde snelheid alvast klaar te hebben in het hele huis. Heb ik het nodig? Ik weet het niet. Het kan geen kwaad dacht ik zelf. Ontwikkelingen gaan zo snel.
Als er wel ontwikkelingen langzaam gaan, is het ethernet snelheid. Simpelweg omdat de vraag er niet is (voor consumententoepassingen). Met 100mbps kom je nog heel ver tegenwoordig. Ja, je spel updaten duurt wel langer, maar je TV kan nog prima een UHD netflix stream erop krijgen (sterker nog, dat ding heeft waarschijnlijk slechts een 100mbps netwerk poort).

Uiteraard zou ik niemand aanraden om dat nu aan te leggen, maar tegelijk heeft nu bijna niemand meer dan 1gbps nodig (ja, ik schrijf bijna niemand, er zijn altijd uitzonderingen). Natuurlijk wil je toekomstzeker zijn. Maar zelfs cat 5E gaat tot 5gbps op normale lengtes in een huis. Wat nog geen hond gebruikt.

Dus als jij cat 6A aanlegt, ben jij voor heel lang goed genoeg, en tegen de tijd dat je wat anders nodig hebt, duw je een andere kabel erdoorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
Nog een laatste vraag mbt de Cat6a kabels.

Ik lees dat er 2 typen bestaan UTP en FTP kabels en dat binnen de netwerk kabels stugge koperen kabels en flexibele kabels bestaan.

Nu is mijn conclusie dat ik de FTP cat6a stugge kabels nodig heb omdat ze vanuit de meterkast over de vloer naar de rj45 connector wandinbouwdoos naar alle 7 gebruiksruimten worden aangelegd.
Klopt mijn conclusie van cat6a FTp stugge kabels?

Ook zie ik dat er rj45 wand inbouwdozen bestaan met twee rj45 connectors in de inbouwdoos. Moet je dan tweemaal een cat6a kabel trekken of is 1 kabel per indouwdoos voldoende om beide rj45 connectoren tegelijkertijd te kunnen gebruiken? Mijn gevoel zegt dat in de inbouwdoos dan een switch aanwezig zou moeten zijn om de twee rj45 connectoren tegelijkertijd te gebruiken terwijl er maar 1 datakabel er naartoe loopt.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorLum op 17-10-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:05
Qua perspectief, een high quality bitstream van een 4K HDR op bluray is zo'n 144Mbit. Doen we dat maal 4 om tot 8K te komen en maal 2 om een VR stream te hebben dan hebben we in dit geval 1152Mbit/s nodig aan bandbreedte. En dan is dit erg ruim ingeschat zonder efficiente codec, optimalisatie ivm met dubbele beelden etc. Hoger dan dit gaan we niet nodig hebben omdat onze ogen dat toch niet kunnen verwerken, daar zit een natuurlijke limiet die we nu benaderen.

Een netwerk met 10Gbit/s kan dus bijna 10 simultane streams aan, dat lijkt me toch meer dan genoeg voor een toekomstperspectief.

Mocht je ineens toch wel professionele Hollywood films moeten gaan color graden via een livestream dan heb je waarschijnlijk een ander probleem.

Lekker naar 10Gbit/s gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:24:

Ik lees dat er 2 typen bestaan UTP en FTP kabels en dat binnen de netwerk kabels stugge koperen kabels en flexibele kabels bestaan.

Nu is mijn conclusie dat ik de FTP cat6a stugge kabels nodig heb omdat ze vanuit de meterkast over de vloer naar de rj45 connector wandinbouwdoos naar alle 7 gebruiksruimten worden aangelegd.
Klopt mijn conclusie van cat6a FTp stugge kabels?
UTP/FTP maakt voor thuis niet uit. Cat6 is ook prima.
Ook zie ik dat er rj45 wand inbouwdozen bestaan met twee rj45 connectors in de inbouwdoos. Moet je dan tweemaal een cat6a kabel trekken of is 1 kabel per indouwdoos voldoende om beide rj45 connectoren tegelijkertijd te kunnen gebruiken? Mijn gevoel zegt dat in de inbouwdoos dan een switch aanwezig zou moeten zijn om de twee rj45 connectoren tegelijkertijd te gebruiken terwijl er maar 1 datakabel er naartoe loopt.
2 kabels per inbouwdoos dan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:24:

.
Stug in de muur, flexibel van WCD naar apparaat. FTP is alleen handig wanneer je de kabel door een MRI scanner heen gaat vlechten, voor thuis voldoet UTP en levert minder gezeur op. S/FTP moet je namelijk aarden en dat gaat vaker fout dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
FTP is alleen een naam wat in de volksmond wordt gebruikt, is niet een officiële naam.
Meestal wordt er F/UTP mee bedoeld.
Maar je hebt bijvoorbeeld ook SF/UTP, of S/FTP of SF/FTP.
Op zich ben je helemaal geen afscherming nodig, dat is meer voor als je grote kans op storing hebt van bijv. krachtstroomkabels die voor langere afstand vlak langs lopen.
Cat5e is op zich al voldoende tot 5Gbps, met cat6 kun je sowieso 10Gbps.
Cat6a heb je alleen nodig als je 10Gb wil en de kabel langer als 55 meter wordt, wat je in een normaal huis natuurlijk niet gaat halen.
Pak gewoon goede cat6 van een gerenommeerd merk als bijv. Belden 7965E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
jadjong schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Stug in de muur, flexibel van WCD naar apparaat. FTP is alleen handig wanneer je de kabel door een MRI scanner heen gaat vlechten, voor thuis voldoet UTP en levert minder gezeur op. S/FTP moet je namelijk aarden en dat gaat vaker fout dan goed.
Dank voor de goede adviezen. Wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorLum
brambo123 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:50:
FTP is alleen een naam wat in de volksmond wordt gebruikt, is niet een officiële naam.
Meestal wordt er F/UTP mee bedoeld.
Maar je hebt bijvoorbeeld ook SF/UTP, of S/FTP of SF/FTP.
Op zich ben je helemaal geen afscherming nodig, dat is meer voor als je grote kans op storing hebt van bijv. krachtstroomkabels die voor langere afstand vlak langs lopen.
Cat5e is op zich al voldoende tot 5Gbps, met cat6 kun je sowieso 10Gbps.
Cat6a heb je alleen nodig als je 10Gb wil en de kabel langer als 55 meter wordt, wat je in een normaal huis natuurlijk niet gaat halen.
Pak gewoon goede cat6 van een gerenommeerd merk als bijv. Belden 7965E.
Mijn dank voor deze heldere inzichten. Nergens dit kunnen lezen dat het verschil tussen 6 en 6a lengte van de kabels is om 10gbe te halen.

Ik heb wel elektraleidingen direkt naast de netwerk kabels lopen. 220v is geen krachtstroom, maar er lopen wel drie van deze 220V leidingen naast de netwerk kabels. Welke soort netwerk kabel sf/utp, s/ftp, sf/ftp of f/utp) raad je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Utp

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Mijn dank voor deze heldere inzichten. Nergens dit kunnen lezen dat het verschil tussen 6 en 6a lengte van de kabels is om 10gbe te halen.

Ik heb wel elektraleidingen direkt naast de netwerk kabels lopen. 220v is geen krachtstroom, maar er lopen wel drie van deze 220V leidingen naast de netwerk kabels. Welke soort netwerk kabel sf/utp, s/ftp, sf/ftp of f/utp) raad je aan?
Gewoon utp, geen extra afscherming.
Zo'n kort stukje als in een normaal huis is niet nodig.
Met afscherming krijg je onnodig dikke kabels, moet je alles gaan aarden, allemaal extra werk.
Afscherming is meer voor zwaar industriële toepassingen.

Waar het kan een beetje afstand houden tussen elektra en netwerk.
In de muur valt het vaak wat tegen, maar in het plafond kun je vaak redelijk makkelijk wat meer afstand houden.
En dan bedoel ik meer als 10cm, hoeft geen meters afstand of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Staat onder andere gewoon op Wikipedia:
To reach this frequency Category 6A or better balanced twisted pair cables specified in ISO/IEC 11801 amendment 2 or ANSI/TIA-568-C.2 are needed to carry 10GBASE-T up to distances of 100 m. Category 6 cables can carry 10GBASE-T for shorter distances when qualified according to the guidelines in ISO TR 24750 or TIA-155-A.
Vrij vertaald vanuit TIA-155-A: <60m voldoet Cat6.
Type netwerkkabel maakt niet uit, de twists in UTP schermen al af tegen soort ingress die je van stroomkabels kunt krijgen. U/UTP is meer dan genoeg. Al die andere soorten verdikken de kabels waardoor installatie lastiger is, en de meeste moeten geaard worden wat zoals gezegd vaker mis gaat dan goed tenzij je goed in de materie zit.

Maar...

NEN1010 heeft hier wel wat over te zeggen. Elektra hoort niet door zelfde buis te gaan als andere geleiders. Om te voldoen aan elektra-richtlijnen moet je dus twee aparte buizen gebruiken, of specifiek afgeschermde elektra--kabels gebruiken zie hier exacte regeltext:
In overeenstemming met de eisen uit deze bepaling:
— zouden voedingskabels en kabels voor informatietechnologie niet in dezelfde kabelbundel moeten liggen
Voor signaaloverdracht maakt het zoals gezegd niet uit, maar in theorie is het minder kortsluitings/brandgevaarlijk. Gaat het in praktijk uitmaken? Zolang je geen brand krijgt hoogstwaarschijnlijk niet, maar als er brand is, en de inspecteur van de verzekering vindt elektra in zelfde buis als andere geleiders dan kan het een dure grap worden. Niet doen dus.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 17-10-2023 23:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:01
MotorLum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:27:

En wat raad je aan, hoeveel glasvezel kabels moet ik trekken in de pvc buis. Zijn twee fibers per kabel genoeg?

Die SFP "connectors" kun je zodanig monteren dat je in een rj45 wanddoos passen?
Sfp connectoren stop je in een router of switch. Als je die in de muur doet ,gaat het nooit werken. Maar als je al niet weet wat een sfp module is en wat het doet, zou ik zeker niet aan glasvezel beginnen.
Ik zal als je fiber neemt ,de installateur ruime bochten in de pijpen laten maken en niets met flex, maar met massieve buis. Hoop voor je dat de connectoren er doorgaan, anders een glaslasser laten komen en aan 2 zijden laten aflassen. Hou er rekening mee dat je dan heel snel naar die 6000 euro gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door vincedd op 18-10-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 19:12

M2M

medicijnman

Ik vind het tweaker-waardig om voor 40 of nog beter, 100Gb te gaan. Gewoon doen, omdat het leuk is en als bijkomstigheid, toekomstbestendig-achtig. De enige optie is glas voor die snelheid, dus OM3 in de buis, zorgen voor een fatsoenlijke buis en eventueel trekdraad en CAT6 erbij zetten. 19mm buis is dan voldoende.

Je hebt voor het glas speciaal spul nodig om er een connector aan te zetten en ook enige kunde om dat correct te doen.

Overigens heb ik hier thuis een 10Gb netwerk liggen. De steam library staat op de NAS geinstalleerd. Laadtijden zijn nu beperkt tot 1GB/s, dus een snelheid hoger dan 10Gb heeft wel een use-case in thuissituatie.

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Als je de historie van cat5e leest en weet dat je altijd een draad kan vervangen en de toekomst niet kan voorspellen zou ik met jouw afstanden gewoon cat5e overwegen en de duizenden euro’s die je over houdt in andere dingen steken.

Toekomstvast, tweakers, nieuwbouw, realistisch gebruik… dan is de ratio snel weg. 10gbit is voor de komende 10-15 jaar zeker wel voldoende… en cat5e vanaf het begin als kabel nog voldoende gebleken met de toename van snelheid.

Ik heb in mijn vorige nieuwbouw ook overdreven gedaan. Nu heb ik op strategische punten leidingen (scheelt de helft) en cat5e bedacht met goede wifi. Scheelt me 75% in kosten.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

M2M schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:50:
Overigens heb ik hier thuis een 10Gb netwerk liggen. De steam library staat op de NAS geinstalleerd. Laadtijden zijn nu beperkt tot 1GB/s, dus een snelheid hoger dan 10Gb heeft wel een use-case in thuissituatie.
Wel een slechte usecase imho. Ongeacht de bandbreedte gaat latency t.o.v. van een ssd minimaal een net zo grote bottleneck zijn, en dat los je niet op met 10gbit. En ik kan me eigenlijk geen reden bedenken waarom je dat installatie data op een nas wilt ipv een ssd in je gaming rig.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:21
brambo123 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:09:

Gewoon zorgen dat buizen dik genoeg zijn, dus 3/4" (19mm) buis en geen 5/8" (16mm).
Komt er later iets snellers, glas of koper, dan komt dat dan wel.
Dit is het belangrijkste advies uit dit topic. Kies voor 3/4" leidingen. Daar past je cat6a doorheen, en als in 2040 10gbit te krap word leg je wat nieuws.
Zelf heb ik ook in '13 door alle leidingen dubbele cat6 kabels getrokken (cat6a past niet) en tot op heden draait alsnog alles gewoon op 1gbit. Ik had gedacht 10 jaar later toch wel echt alles op 10gbit te hebben, maar het is simpelweg niet nodig. Films zijn nog steeds 15GB/stuk. :+

[ Voor 30% gewijzigd door scoobs op 19-10-2023 18:12 ]

Pagina: 1