CV verliest druk, monteur weet het ook niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-02 13:10
Hi allemaal,

Onze CV ketel (Remeha Avanta uit 2007) verliest druk en we hebben al het een en ander geprobeerd. De monteur weet het nu eigenlijk ook niet meer. Als volgt:

In juni van dit jaar was onze automatische ontluchter stuk. De hele ketel was aan de binnenkant smerig met bruine smurrie. De automatische ontluchter is vervangen, en alles ging verder prima.

4 weken geleden hadden we ineens geen warm water meer. Ik heb de ketel bekeken en zag dat er geen druk meer op stond. Ik heb de ketel bijgevuld met water en we hadden weer warm water. Ik heb de druk in de gaten gehouden en zag dat deze daalde. Ongeveer 0.1 bar per dag. De druk op zaterdag na bijvullen was 1.6 bar, dinsdag zat de druk op 1.0 bar. Ik heb contact gehad met de monteur en hij is langs geweest. Het expansievat bleek stuk. Deze heeft hij dan ook vervangen. Ik heb het daarna in de gaten gehouden, maar ook daarna bleef de druk constant dalen (zelfde waardes). In de afgelopen weken ben ik steeds de ketel weer aan het bijvullen.

Ik heb de ketel later nog een keer open gehad en zag wederom een bruine smurrie. De automatische ontluchter heeft dus weer lopen spuiten. Dit lijkt dan op te veel lucht in de leidingen... Het dopje van de ontluchter is nu dichtgedraaid. Alle radiatoren zijn ontlucht. Expansievat hangt aan een beugel, maar heeft geen ontluchter, dus verder niks mee gedaan. Ik heb alle leidingen in de woning nagelopen, maar voel en zie nergens iets lekken. Ik ben onder de vloer in de kruipruimte geweest en heb de leidingen daar gecontroleerd, maar ook daar zie / voel ik geen lekkage. Ik en de monteur weten het nu eigenlijk niet meer.

Ik heb de monteur een keer iets horen zeggen over misschien een kapotte warmtewisselaar, maar hij gaf aan dat die eigenlijk nooit stuk gaan en dat hij niet verwacht dat dat het is.

Mijn hoop is gevestigd op mensen hier. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Wat zouden we nog na kunnen lopen / doen om dit te verhelpen.

Eind december gaan we verhuizen, dus ik zou graag alles gefixt hebben voordat we de overdracht van het huis hebben.

Ik hoor het graag van jullie!

Hierbij ook een aantal foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9uDqfQe4Dsd3hkZGRBLCwGYMVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Anrv4FaVTOiezIRSnALZXqF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPTwKvm2tJB-Tzx0joZMFiLTMII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2eVQNKlCCDQWFszz51K8ZvV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x90Nwhj0U1B3nZp33YW_myJgO4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTqLkn7u2qgerYShdHKMkSpb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Kan je je overloopventiel eens dichtdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Een lekke warmtewisselaar moet je kunnen zien aan de condensafvoer, dat is de enige plek waar het naartoe kan.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 19:32
Ketel is bijna 17 jaar oud. Niet gewoon tijd om dat ding te vervangen?

edit: nvm, niet gelezen dat jullie gaan verhuizen...

[ Voor 28% gewijzigd door !GN!T!ON op 17-10-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
ds23man schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:09:
Een lekke warmtewisselaar moet je kunnen zien aan de condensafvoer, dat is de enige plek waar het naartoe kan.
Dus emmertje onder de condensafvoer? Als je op lage temperatuur stookt kan daar iets van 1,5 L per m3 verbrande aardgas aan water uit komen. Maar als dat verontreinigd is met zwart cv-water, zal dat een indicatie zijn van een intern lek, of niet? Maar als je op hoge temperatuur stookt kan het water natuurlijk ook uit de schoorsteen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
marcunator schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:07:
Kan je je overloopventiel eens dichtdraaien?
Bedoel je deze? Die zit dicht. Ik draai in ieder geval flink naar rechts en heb het gevoel dat die goed dicht zit. (durf hem ook niet naar links open te draaien, weet niet wat er dan gebeurd?). Wat zou hiervan het nut kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFfuhSnmzLYFKeMtYwjZ67IqoHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ox7MQOcAQDxnSNVyk6MUI9U7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
marcop23 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Dus emmertje onder de condensafvoer? Als je op lage temperatuur stookt kan daar iets van 1,5 L per m3 verbrande aardgas aan water uit komen. Maar als dat verontreinigd is met zwart cv-water, zal dat een indicatie zijn van een intern lek, of niet? Maar als je op hoge temperatuur stookt kan het water natuurlijk ook uit de schoorsteen verdwijnen.
Ik stook inderdaad op lage temperatuur. Warm water voor de kraan is wel maximale temperatuur, maar voor de verwarming is het 55 graden. Krijgen we het meer dan warm mee in huis.

Dus advies is emmer / bak onder condensafvoer en kijken of daar dus (veel) water uit komt?

Waar zit de condensafvoer hier? In de ketel of er buiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxfQZxsms5NLG1_mHXP0Ln4mzVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87BovGSXrtkzlWpX7nrqckDM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door rob_38 op 17-10-2023 10:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nog beter.. Ketel afvullen savonds.. Stekker er uit en dan een emmer er onder..

Dan kan je eventueel condenswater eigenlijk weg strepen

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:32
rob_38 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Ik stook inderdaad op lage temperatuur. Warm water voor de kraan is wel maximale temperatuur, maar voor de verwarming is het 55 graden. Krijgen we het meer dan warm mee in huis.

Dus advies is emmer / bak onder condensafvoer en kijken of daar dus (veel) water uit komt?
Dit werkt alleen wanneer de ketel verder uit staat. Dus een tijdje de stekker eruit en kijken of er dan water blijft komen uit de condensafvoer. Mocht de primairw warmtewisselaar lek zijn, dan wordt het wel een nieuwe ketel....

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
SMSfreakie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:19:

Waar kan ik die afvoer vinden / waar zet ik de emmer neer?
En als er geen / weinig water in de emmer zit ligt het dus niet daaraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

rob_38 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Waar kan ik die afvoer vinden / waar zet ik de emmer neer?
En als er geen / weinig water in de emmer zit ligt het dus niet daaraan?
Onderaan de ketel zit een afvoer die naar de grijze pvc rioolpijp gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

klown

geek

Ik had ook een Remeha Avanta, maar dan uit 2008 en de CV installatie bleef druk verliezen. Nergens een lek te zien en het (in 2015 geplaatste) expansievat was nog goed. Zelf maar gegokt dat de warmtewisselaar kapot was. Bij meer warmwatergebruik daalde de druk sneller, dat gaat allemaal als waterdamp via de schoorsteen weg volgens mij.
Begin augustus een nieuwe ketel opgehangen en de drukverliesproblemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik denk dat dat in jouw situatie ook de oplossing zal zijn.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:59
@rob_38
Makkelijkste, neem contact op met de kopers en probeer een deal te sluiten met ze. De economische waarde van een 17 jaar oude ketel is bijna niks. Zeg dat hij het nog doet, maar dat je wel vaak moet bijvullen. Dat je bereid bent wel iets bij te dragen, maar dat ze in de basis weinig mochten verwachten van een 17 jaar oud ding. Is gewoon pech dat hij nu kapot aan het gaan is.
Doe ze een aanbod 500/600 euro (= helft van een nieuwe ketel zonder installatie => https://www.cvkoopjes.nl/...zerra-plus-m-28c-cw4.html ) en hoop dat ze daarmee akkoord gaan.

Hebben ze trouwens een bouwkundige keuring laten uitvoeren? Waarschijnlijk stond er dan al een aantekening in dat vervanging nodig was. Dan sta je nog sterker.

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 17-10-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een lekke WW is niet zo zeldzaam, heb dat ook al eens gehad met een Nefit Proline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

chrisborst schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:29:
@rob_38
Makkelijkste, neem contact op met de kopers en probeer een deal te sluiten met ze. De economische waarde van een 17 jaar oude ketel is bijna niks. Zeg dat hij het nog doet, maar dat je wel vaak moet bijvullen. Dat je bereid bent wel iets bij te dragen, maar dat ze in de basis weinig mochten verwachten van een 17 jaar oud ding. Is gewoon pech dat hij nu kapot aan het gaan is.
Doe ze een aanbod 500 euro (= helft van een nieuwe ketel zonder installatie) en hoop dat ze daarmee akkoord gaan.

Hebben ze trouwens een bouwkundige keuring laten uitvoeren? Waarschijnlijk stond er dan al een aantekening in dat vervanging nodig was.
Bij een aankoopkeuring behoort ook de staat van de technische installatie. Daar zal ook de leeftijd van de ketel in meegenomen zijn. Sterker nog, bij een officiële taxatie wordt de leeftijd van de ketel ook meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
waar komt die bruine smurrie precies vandaan dan? Dat lijkt me bijna iets van roestig water? Zit er misschien ergens een lek in je leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
ds23man schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Onderaan de ketel zit een afvoer die naar de grijze pvc rioolpijp gaat.
Tnx. Ik ga dat vanavond eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
klown schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:27:
Ik had ook een Remeha Avanta, maar dan uit 2008 en de CV installatie bleef druk verliezen. Nergens een lek te zien en het (in 2015 geplaatste) expansievat was nog goed. Zelf maar gegokt dat de warmtewisselaar kapot was. Bij meer warmwatergebruik daalde de druk sneller, dat gaat allemaal als waterdamp via de schoorsteen weg volgens mij.
Begin augustus een nieuwe ketel opgehangen en de drukverliesproblemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik denk dat dat in jouw situatie ook de oplossing zal zijn.
Dank voor je antwoord. Ik hoop dat dit het niet is, aangezien we over 2 maanden gaan verhuizen. Een nieuwe ketel wil ik liever niet ophangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

rob_38 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Tnx. Ik ga dat vanavond eens proberen
En even goed op druk zetten, 2,5-3 bar. Dan zie je het sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob_38
chrisborst schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:29:
@rob_38
Doe ze een aanbod 500/600 euro (= helft van een nieuwe ketel zonder installatie => https://www.cvkoopjes.nl/...zerra-plus-m-28c-cw4.html ) en hoop dat ze daarmee akkoord gaan.

Hebben ze trouwens een bouwkundige keuring laten uitvoeren? Waarschijnlijk stond er dan al een aantekening in dat vervanging nodig was.
Ze hebben geen keuring laten uitvoeren. Dat de ketel zo oud is wisten ze wel. De kopers is een jong stel, waarvan de jongen hier 10 huizen verderop woont in de straat..

Ik wil graag gewoon iets goeds overdragen aan de nieuwe kopers, maarja heel veel kosten zit ik ook niet te wachten. Als we geen goede oplossing vinden, zal ik denk ik maar een aanbod moeten doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
olafmol schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:37:
waar komt die bruine smurrie precies vandaan dan? Dat lijkt me bijna iets van roestig water? Zit er misschien ergens een lek in je leidingen?
Schijnt uit de automatische ontluchter te komen. En die kleur is 'normaal' heb ik me laten vertellen. Niet per se dat het eruit spuit trouwens..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
rob_38 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Schijnt uit de automatische ontluchter te komen. En die kleur is 'normaal' heb ik me laten vertellen. Niet per se dat het eruit spuit trouwens..
Hmm vreemd, een ontluchter moet de luchtbellen eruit laten, geen bruine smurrie eruit laten lopen, toch?

UPDATE: blijkbaar kan bij een defecte ontluchter wel water meekomen: https://www.feenstra.com/...tel-problemen/lekt-water/ Ik begrijp dat de ontluchter al vervangen is alleen...

[ Voor 20% gewijzigd door olafmol op 17-10-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

olafmol schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Hmm vreemd, een ontluchter moet de luchtbellen eruit laten, geen bruine smurrie eruit laten lopen, toch?
Dat duidt erop dat het CV systeem zwaar vervuilt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

rob_38 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Ze hebben geen keuring laten uitvoeren. Dat de ketel zo oud is wisten ze wel. De kopers is een jong stel, waarvan de jongen hier 10 huizen verderop woont in de straat..

Ik wil graag gewoon iets goeds overdragen aan de nieuwe kopers, maarja heel veel kosten zit ik ook niet te wachten. Als we geen goede oplossing vinden, zal ik denk ik maar een aanbod moeten doen inderdaad.
Ik zou gewoon in overleg treden. Jij hebt als verkoper een plicht wat betreft verborgen gebreken te melden, maar dat ontslaat de koper niet van een onderzoeksplicht. Weet je de plannen van de kopers? Voor hetzelfde geld waren ze al van plan om te gaan renoveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

klown

geek

Als je vaak moet bijvullen, voeg je steeds zuurstofrijk water toe, waardoor je radiatoren meer roesten dan met water dat al jaren in de installatie zit waar het meeste zuurstof wel uit is. Toen mijn warmtewisselaar lek was ging ook m'n 3wegklep kapot (die al eens vervangen was). Die schijnt ook sneller de geest te geven met vervuild water.

Ik heb ook al eens een nieuwe ontluchter gehad op mijn Remeha Avanta uit 2008. De hele kap zat toen ook onder de bruine smurrie.
Wel een goed design dat de elektronica aan de andere kant zit en door de kapotte ontluchter niet geraakt is. :+

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een gecertificeerde monteurs laten komen? De ketel is nog baggergoor aan de buitenkant en de verplichte exsta smeltbeveiliging is niet geplaatst aan de voorkant van de ketel (kvt60) is al jaren verplicht trouwens. Daarnaast mag de ontluchter nooit dichtgezet worden. Warmtewisselaar kan zeker wel stuk gaan vooral bij oude en veel gebruikte ketels gaan die lekken wat meestal een totalloss los is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Als uiteindelijk meer kapot blijkt te zijn in de ketel is de goedkoopste, snelste en makkelijkste oplossing een tweedehands Remeha Avanta te kopen op marktplaats. Alle buis aansluitingen blijven hetzelfde, dus is het een kwestie van omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26
Als er twee keer een automatisch ontluchter smurrie gaat sproeien zit je systeem ergens verstopt en bouwt hij te veel druk op.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-10 14:24
Het zou mij niet verbazen dat de warmtewisselaar lek is.
Hier boven staat al geschreven hoe je dat kunt controleren. (vullen, stekker eruit, emmer er onder.)
Een ketel van deze leeftijd is geen nieuwe warmtewisselaar meer waard.
Het beste advies is inderdaad om in overleg te gaan met de kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:24

martijn v o

Certified by Enphase.

Idd de warmtewisselaar.

https://www.marktplaats.n...l-incl-isense-thermostaat

omwisselen en klaar.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wisselaar is lek.
Ik heb al meerdere Avanta's vervangen met dit euvel.
Vaak bouwjaren tussen 2006 - 2010.

Nieuwe wisselaar kan alleen is dat ook een dure grap.
Het makkelijkst is om een Avanta van marktplaats te trekken en deze 1 op 1 vervangen als je de kosten zo laag mogelijk wil houden.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
SMSfreakie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:19:

AppieK schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Dit werkt alleen wanneer de ketel verder uit staat. Dus een tijdje de stekker eruit en kijken of er dan water blijft komen uit de condensafvoer. Mocht de primairw warmtewisselaar lek zijn, dan wordt het wel een nieuwe ketel....
Goedemorgen allemaal,

Ik heb de test uitgevoerd om de ketel te vullen en een emmer onder de condensafvoer. Hierbij wat ik gedaan heb en het resultaat:

1830: verwarming in huis ging aan op 20 graden
2130: verwarming uit, stekker uit ketel
2230: ketel bijgevuld naar 2.2 bar. Er steekt een kleine pijpje uit de ketel voor de condensafvoer. Een emmer eronder plaatsen lukte niet. Ik heb een stuk slang in het pijpje van de condensafvoer gestoken en die in een emmer gelegd (zie foto).
0645: geen water in de emmer. Klein beetje vocht naast de emmer. Waarschijnlijk omdat de slang in de condensafvoer zit, is het vocht langs de slang gelopen en op de grond gedruppeld. Erg minimaal volgens mij (zie foto).

Jullie berichten zo te lezen had er veel meer water uit moeten komen. Wat zegt dit nu? Dat de warmtewisselaar niet stuk is?
Of heb ik bovenstaande verkeerd uitgevoerd?

Wat zou het verder kunnen zijn? Toch ergens lekkage? Een mysterie en gewoon een nieuwe ketel?

Dank alvast weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgpXfjJpL4XcyFFB_niKPI4KPGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VmIqbRFIt8XFQcRAiM6UxNk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsGJl1_lP-LN73HUNOQ7dM9wyR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XovqJDPATj6ORfNVzna4euBy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtRRlgFZkJOXaRuDfJEixDo4amE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01xH7ld2638t5ZyS6soJK7m5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Is je expansievat niet gewoon stuk?
Als je dan gaat bijvullen en hij gaat verwarmen zet het water uit maar dat gaat niet richting expansievat want die zit vol dus door de overstort eruit.
Boel koelt af druk te laag storing.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:30

SeatRider

Hips don't lie

Het expansievat is al vervangen, maar misschien is daar wat fout gegaan? Nieuwe vat kan ook defect zijn, of verkeerd gemonteerd.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Je kunt met een emmer onder vulpoort zo checken hoeveel water je verliest van 2 naar 1 bar.
Dat moet ergens naartoe.

Als het in de wisselaar zit zal het lek steeds erger worden. Tot je nog maar net even kan douchen.
Je kunt dan druppels zien bij de afvoer, ook als de ketel al even uit staat.

De monteur vertelde mij vorige week dat ze deze avanta's niet meer maken en ik zuinig moest zijn op die van mij (3j geleden vervangen na lekke wisselaar). De genoemde optie van tweedehands lijkt mijn een goede. Mits jouw monteur erin mee gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 18-10-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
SeatRider schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:03:
Het expansievat is al vervangen, maar misschien is daar wat fout gegaan? Nieuwe vat kan ook defect zijn, of verkeerd gemonteerd.
Ronald.42 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:57:
Is je expansievat niet gewoon stuk?
Als je dan gaat bijvullen en hij gaat verwarmen zet het water uit maar dat gaat niet richting expansievat want die zit vol dus door de overstort eruit.
Boel koelt af druk te laag storing.
Expansievat is inderdaad vervangen. Die bleek toen stuk te zijn. Monteur is later nog een keer langs geweest omdat hij dacht dat het nieuwe vat misschien ook stuk was (pech). Maar hij heeft deze gecontroleerd en deze was toen (2 weken geleden) gewoon goed.

Zou de drukmeter ook stuk kunnen zijn? De installatie verliest wel op een constante manier druk... Of is dat niet logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:52:
[...]

[...]

Goedemorgen allemaal,

Ik heb de test uitgevoerd om de ketel te vullen en een emmer onder de condensafvoer. Hierbij wat ik gedaan heb en het resultaat:

1830: verwarming in huis ging aan op 20 graden
2130: verwarming uit, stekker uit ketel
2230: ketel bijgevuld naar 2.2 bar. Er steekt een kleine pijpje uit de ketel voor de condensafvoer. Een emmer eronder plaatsen lukte niet. Ik heb een stuk slang in het pijpje van de condensafvoer gestoken en die in een emmer gelegd (zie foto).
0645: geen water in de emmer. Klein beetje vocht naast de emmer. Waarschijnlijk omdat de slang in de condensafvoer zit, is het vocht langs de slang gelopen en op de grond gedruppeld. Erg minimaal volgens mij (zie foto).

Jullie berichten zo te lezen had er veel meer water uit moeten komen. Wat zegt dit nu? Dat de warmtewisselaar niet stuk is?
Of heb ik bovenstaande verkeerd uitgevoerd?

Wat zou het verder kunnen zijn? Toch ergens lekkage? Een mysterie en gewoon een nieuwe ketel?

Dank alvast weer!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat was de druk om 6h45?

Kapot expensievat lijkt me onwaarschijnlijk, want aan de foto's te zien zit de overstort boven het expansievat zonder afvoer. Dat moet wel opvallen wanneer deze open is gegaan.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja, het is er een uit 2007. Als je niet ging verhuizen zou je hem waarschijnlijk vervangen?

Kun je Remeha niet laten komen? Zal wat meer kosten misschien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
AppieK schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:20:
[...]

Wat was de druk om 6h45?

Kapot expensievat lijkt me onwaarschijnlijk, want aan de foto's te zien zit de overstort boven het expansievat zonder afvoer. Dat moet wel opvallen wanneer deze open is gegaan.
Gisteravond na het vullen was het 2.2 bar (ketel is toen niet aangeweest).
Vanochtend was het heel iets meer dan 2.0 bar. Schat zo'n 0.15 bar gedaald. Ik heb dit gecheckt nadat ik de stekker weer in de ketel had gedaan. Dus de ketel was wel weer opgestart en m'n vriendin had wat warm water gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:24:
[...]

Vanochtend was het heel iets meer dan 2.0 bar. Schat zo'n 0.15 bar gedaald. Ik heb dit gecheckt nadat ik de stekker weer in de ketel had gedaan. Dus de ketel was wel weer opgestart en m'n vriendin had wat warm water gebruikt.
Lekt het niet ergens anders? Zit er ergens roest op de radiatoren en of op de grond er onder?

Warm water is een ander systeem, dan het gesloten verwarmingssysteem dat door je radiatoren loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 18-10-2023 09:14 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gezien het feit dat er een beetje water uit is gekomen zal het de WW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
Marzman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Lekt het niet ergens anders? Zit er ergens roest op de radiatoren en of op de grond er onder?

Warm water is een ander systeem, dan het gesloten verwarmingssysteem dat door je radiatoren loopt.
Nee lekt bij de radiatoren niet en ook geen roestvlekken op de vloer. Ik ben ook onder de vloer geweest, maar daar ook niets kunnen vinden. Moet wel zeggen dat ik onder de vloer niet overal helemaal bij kon. Ook waar het tussen de tussenwanden door gaat kon ik niet goed bij. Dus 100% zeker weet ik het niet dat het niet lekt, maar die kans is denk ik wel klein..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:24:
[...]

Een lekke WW lijkt inderdaad op dit moment de hoofdverdachte...

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
AppieK schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Een lekke WW lijkt inderdaad op dit moment de hoofdverdachte...
ds23man schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:15:
Gezien het feit dat er een beetje water uit is gekomen zal het de WW zijn.
Is de WW ook te vervangen door een 2e hands exemplaar? Of kan er dan beter een gehele 2e hands ketel in?
(Nieuw is altijd beter inderdaad, maarja gezien de verhuizing over 2 maanden liefst zo min mogelijk kosten).

Als dat allemaal niet mogelijk is gaan we in gesprek met de kopers om te kijken wat we kunnen regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bedenk wel dat je kopers gewoon recht hebben op een perfect werkende cv installatie als je niet hebt vastgelegd dat er problemen zijn met de huidige installatie. Dat je ketel al ouder is doet daar niets aan af.

Zomaar even vervangen door een tweedehansje of hopen er met een paar honderd euro vanaf te komen is niet het gebal, zeker niet omdat het een essentieel onderdeel is om een woning normaal te kunnen gebruiken.

Dus gewoon fatsoenlijk laten maken of hopen dat je kopers hun rechten niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Inderdaad, de kopers hebben recht op een goed werkend toestel. Het is misschien even slikken, maar op de kosten van een huis zal het ook wel meevallen wat het kost.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:08
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:34:
Bedenk wel dat je kopers gewoon recht hebben op een perfect werkende cv installatie als je niet hebt vastgelegd dat er problemen zijn met de huidige installatie. Dat je ketel al ouder is doet daar niets aan af.

Zomaar even vervangen door een tweedehansje of hopen er met een paar honderd euro vanaf te komen is niet het gebal, zeker niet omdat het een essentieel onderdeel is om een woning normaal te kunnen gebruiken.

Dus gewoon fatsoenlijk laten maken of hopen dat je kopers hun rechten niet kennen.
Zomaar even vervangen... kopers hebben een huis gekocht met een ketel van 2007 die op het eind van z'n levensduur zit. Als je die vervangt door een tweedehands die nog werkt voldoe je gewoon aan de koopovereenkomst.

Enige puntje van kritiek is de gasketelwet die begin dit jaar is ingegaan, volgens die wet mag je zelf de ketel niet wisselen en moet een gecertificeerd persoon dat doen. En die ga je niet vinden, want die verkoopt je liever een nieuwe ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Maar als je de lekkende ketel nu vervangt door een tweedehansje die niet lekt, en verder goed werkt, dan hebben de kopers toch een werkende cv installatie?

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat is maar helemaal de vraag, de kopers hebben hun onderzoeksplicht (aankoopkeuring) verzaakt. De verkopende partij is verplicht om gebreken te vermelden. Dit gebrek was er nog niet bij de verkoop.

Dus is dit een WYSIWYG aankoop.

https://www.steenrijkhypo...chten-en-plichten-heb-je/

[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 18-10-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

[...]

Is de WW ook te vervangen door een 2e hands exemplaar? Of kan er dan beter een gehele 2e hands ketel in?
(Nieuw is altijd beter inderdaad, maarja gezien de verhuizing over 2 maanden liefst zo min mogelijk kosten).

Als dat allemaal niet mogelijk is gaan we in gesprek met de kopers om te kijken wat we kunnen regelen.
Of gewoon laten zoals het is en elke week even bijvullen. Mijn Nefit heeft zeker een jaar gedraaid met een lekke wisselaar. Ontploffen zal die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nu niet meer werkende ketel valt natuurlijk helemaal niet onder enige onderzoeksplicht, het is niet zichtbaar en is ook pas na ondertekening van het contract stuk gegaan. De leeftijd van de ketel heeft daar weinig mee te maken. Gaat ie kapot na overdracht is het voor de koper maar tot aan dat moment is het jouw probleem als verkoper.

En het is al gezegd, simpel vervangen door een tweedehandse zit er met de nieuwe verplichtingen niet meer in. Je hebt gewoon een gecertificeerd bedrijf nodig. En je dient bij oplevering gewoon een goed werkende verwarming en warm water voorziening te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:19:
Een nu niet meer werkende ketel valt natuurlijk helemaal niet onder enige onderzoeksplicht, het is niet zichtbaar en is ook pas na ondertekening van het contract stuk gegaan. De leeftijd van de ketel heeft daar weinig mee te maken. Gaat ie kapot na overdracht is het voor de koper maar tot aan dat moment is het jouw probleem als verkoper.

En het is al gezegd, simpel vervangen door een tweedehandse zit er met de nieuwe verplichtingen niet meer in. Je hebt gewoon een gecertificeerd bedrijf nodig. En je dient bij oplevering gewoon een goed werkende verwarming en warm water voorziening te leveren.
Hij doet het toch gewoon?

https://www.funda.nl/meer...en-plichten-als-verkoper/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, hij doet het niet “gewoon” als je elke week moet bijvullen. En als de ketel elke keer vol met smurrie zit.
En de verkoper weet het ook gewoon voor overdracht.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:25:
Nee, hij doet het niet “gewoon” als je elke week moet bijvullen. En als de ketel elke keer vol met smurrie zit.
En de verkoper weet het ook gewoon voor overdracht.
Die conclusie kan je niet zomaar trekken, jij weet niet wanneer de koopakte is getekend.

https://woningjurist.nl/huis-gekocht-cv-ketel-kapot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:19:

Ja je bent strafbaar als je zelf gaat sleutelen.
Maar als zelfs @edsandje hier al aangeeft dat je gewoon goedkoop een zelfde ketel van Marktplaats kunt halen en die 1-op-1 kunt vervangen...

Nee, je vervangende ketel zal geen CO-keur sticker hebben, maar de huidige ketel heeft die ook niet. Zolang er geen onderhoudsverplichting komt gaan er ook heel wat installaties de komende tig jaar nog zonder CO-keur sticker draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Er zijn op Marktplaats genoeg CO gecertificeerde verwarmingsmonteurs te vinden die een tweedehands unit willen ophangen. Eenpitters of mensen die overdag voor de baas werken en in de avonduren en weekenden wat bijklussen. Ik heb er onlangs ook nog gebruik van gemaakt, apparatuur zelf gekocht en aan laten sluiten en in bedrijf laten stellen door een monteur. Heel goedkoop is het niet, aan dit soort klusjes moet wel verdiend worden natuurlijk. En gek genoeg willen ze graag contant betaald worden ;)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

[...]

Als de WW kapot is, is dat ding gewoon total loss. Het vervangen van de totale ketel met een zelfde tweedehands werkend exemplaar kost veel minder tijd dan de WW uitbouwen en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En dan maar hopen dat die ook geen lekke WW heeft....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob_38
frennek schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Als de WW kapot is, is dat ding gewoon total loss. Het vervangen van de totale ketel met een zelfde tweedehands werkend exemplaar kost veel minder tijd dan de WW uitbouwen en vervangen.
Tnx. Ik heb vanmiddag nog wel even contact met de monteur. Mogelijk dat hij ook wel ergens een cv ketel uithaalt en een warmtepomp plaatst. Als die ketel werkt kan die mogelijk bij mij erin. Veel als - als etc., maar wie weet.

En ja, ook voor alle andere reacties hierboven. Ik ga er voor zorgen dat de ketel gewoon werkt als de kopers in het huis gaan. Zo zou ik het ook willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:
En ja, ook voor alle andere reacties hierboven. Ik ga er voor zorgen dat de ketel gewoon werkt als de kopers in het huis gaan. Zo zou ik het ook willen..
We helpen je hopen in dit topic dat het probleem inderdaad de ketel is! Anders ben je veel verder van huis.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Tnx. Ik heb vanmiddag nog wel even contact met de monteur. Mogelijk dat hij ook wel ergens een cv ketel uithaalt en een warmtepomp plaatst. Als die ketel werkt kan die mogelijk bij mij erin. Veel als - als etc., maar wie weet.

Wees ervan bewust dat een ander merk ketel net weer andere steekmaten heeft qua leidingen. Dezelfde ketel is echt een kwestie van koppelingen losschroeven, eraf tillen, nieuwe erop en weer aandraaien. Zelfs de beugel aan de muur kan gewoon blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vanuit de verkoper: kijken waar je mee wegkomt

vanuit de koper: ik zou t graag horen, dan kan t meteen fatsoenlijk opgelost worden (vervangen door iets nieuws). met een eerlijk verhaal en een geste dat je wat bij wat bij wilt lappen (bedrag gelijk aan het defecte onderdeel?) zou ik al blij zijn. helemaal als de monteur op mijn kosten in jouw tijd nog langs mag komen (dat de nieuwe er al hangt bij overdracht).

onder de streep ga je wat geld en moeite kwijt zijn (als je niet tot t gaatje gaat), sowieso t bedrag aan onderdelen om de boel werkend te krijgen. biedt dat aan en de mogelijkheid aan kopers om mee te denken hoe dit netjes opgelost kan worden, en je hebt een prima voorstel?
je kan altijd alsnog marktplaatsrommel ophangen, maar dan heb je de nette discussie gehad en een prettige(re?) verkoop

[ Voor 32% gewijzigd door dyrc op 18-10-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Maar het werkt toch gewoon? Als het huis maar warm is en er warm water uit de kraan komt, is er niets aan de hand.

https://huizenbalie.nl/eindinspectie-van-je-woning/

Ik speel nu even de advocaat van de duivel....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:30

SeatRider

Hips don't lie

ds23man schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:45:
Maar het werkt toch gewoon? Als het huis maar warm is en er warm water uit de kraan komt, is er niets aan de hand.

https://huizenbalie.nl/eindinspectie-van-je-woning/

Ik speel nu even de advocaat van de duivel....
Ja, dit zou je zelf toch ook niet leuk vinden, is het wel?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

SeatRider schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Ja, dit zou je zelf toch ook niet leuk vinden, is het wel?
Als ik een auto koop van 17 jaar met 5 ton op de teller, mag ik er toch wel van uitgaan dat ik wekelijks wat olie en koelvloeistof moet bijvullen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_JGC_ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Ja je bent strafbaar als je zelf gaat sleutelen.
Maar als zelfs @edsandje hier al aangeeft dat je gewoon goedkoop een zelfde ketel van Marktplaats kunt halen en die 1-op-1 kunt vervangen...

Nee, je vervangende ketel zal geen CO-keur sticker hebben, maar de huidige ketel heeft die ook niet. Zolang er geen onderhoudsverplichting komt gaan er ook heel wat installaties de komende tig jaar nog zonder CO-keur sticker draaien.
Als je een monteur kan vinden of je eigen installateur die het geen probleem vindt om een 2e hands ketel te wisselen zou ik dat doen. Er staan genoeg 2e handsen op marktplaats.

Een 2e handse kan ook gewoon gekeurd worden als je een gecertificeerde monteur hebt.

Ik zou bij een eigen klant er geen probleem mee hebben.
Als het dan ook zonder mayonaise kan ook goed.
Niemand roomser dan de paus. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
edsandje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Als je een monteur kan vinden of je eigen installateur die het geen probleem vindt om een 2e hands ketel te wisselen zou ik dat doen. Er staan genoeg 2e handsen op marktplaats.

Een 2e handse kan ook gewoon gekeurd worden als je een gecertificeerde monteur hebt.

Ik zou bij een eigen klant er geen probleem mee hebben.
Als het dan ook zonder mayonaise kan ook goed.
Niemand roomser dan de paus. O-)
Op Marktplaats staan wel een aantal zelfde CV ketels voor 100 a 200 euro, Remeha Avanta 28C (ook wel 35C, maar lijkt me dat dat andere aansluitingen zijn?). Hoeveel tijd zou het een monteur kosten om mijn oude CV te vervangen voor precies dezelfde 2e hands CV? Dan weet ik wat ik ongeveer kwijt ben in totaal. Ik ken misschien namelijk nog wel een monteur die dit kan / wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-10 21:50
Voor de zekerheid: was er nog naar het overloopventiel (overstortventiel) gekeken? Dat was bij mij het probleem namelijk. Was echter niet 1-2-3 duidelijk omdat er niet echt water uitkwam; kwam er uiteindelijk achter door er een leeg zakje omheen te binden welke een dag later bol stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
Hobbez86 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:08:
Voor de zekerheid: was er nog naar het overloopventiel (overstortventiel) gekeken? Dat was bij mij het probleem namelijk. Was echter niet 1-2-3 duidelijk omdat er niet echt water uitkwam; kwam er uiteindelijk achter door er een leeg zakje omheen te binden welke een dag later bol stond.
Bedoel je deze?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFfuhSnmzLYFKeMtYwjZ67IqoHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ox7MQOcAQDxnSNVyk6MUI9U7.jpg?f=fotoalbum_large

Of deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3grZOfxhmfhS3dxrO2oy1m6osKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HdLXlh5qTrIZ0YbAb7ege87.jpg?f=fotoalbum_large

Die is helemaal dichtgedraaid nu. Wat zou ik dan moeten doen? Dichtgedraaid houden en dus een boterhamzakje omheen doen?

[ Voor 17% gewijzigd door rob_38 op 18-10-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
dyrc schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:26:
vanuit de verkoper: kijken waar je mee wegkomt

vanuit de koper: ik zou t graag horen, dan kan t meteen fatsoenlijk opgelost worden (vervangen door iets nieuws). met een eerlijk verhaal en een geste dat je wat bij wat bij wilt lappen (bedrag gelijk aan het defecte onderdeel?) zou ik al blij zijn. helemaal als de monteur op mijn kosten in jouw tijd nog langs mag komen (dat de nieuwe er al hangt bij overdracht).

onder de streep ga je wat geld en moeite kwijt zijn (als je niet tot t gaatje gaat), sowieso t bedrag aan onderdelen om de boel werkend te krijgen. biedt dat aan en de mogelijkheid aan kopers om mee te denken hoe dit netjes opgelost kan worden, en je hebt een prima voorstel?
je kan altijd alsnog marktplaatsrommel ophangen, maar dan heb je de nette discussie gehad en een prettige(re?) verkoop
Dit.

Voor de koopovereenkomst is het voldoende om een werkende 2dehands ketel van hetzelfde of later bouwjaar op te hangen. Maar kans is groot dat de koper binnen nu en een halfjaar dat ding er alsnog uit sloopt en wat nieuws op laat hangen. Dan kan je beter elkaar tegemoet komen en meteen nieuw laten hangen.

Ik kocht een huis met een VR ketel van 1996. Ding was 14 jaar oud, rendement dramatisch. Was dat ding 2 weken voor overdracht kapot gegaan, had ik het niet erg gevonden. Ik heb 'm in eerste instantie laten hangen, maar 3 maanden na de overdracht hing er een nieuwe ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:55
rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:43:
[...]Die is helemaal dichtgedraaid nu. Dichtgedraaid houden en dus een boterhamzakje omheen doen?
Dit is de overdrukbeveiliging van je cv-circuit (de gangbare term "overstortventiel" is helaas wat nietszeggend). Komt de waterdruk door een storing boven de ingestelde waarde, dan gaat dit ventiel open zodat de andere componenten in je systeem heel blijven.
Nooit dichtdraaien dus (schreef iemand dat?), alleen een boterhamzakje onder de uitstroomopening hangen om te kijken of hij lekt.

Op de foto lijkt het dat je cv-ketel een douche krijgt als de overdrukbeveiliging aanspreekt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-10 21:50
@rob_38 bedoelde de zwarte knop inderdaad. Bij mij lekte die heel geniepig. Denk dat die rode knop de inlaatcombinatie in de koudwatertoevoer is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:59
@rob_38
Nogmaals, waarom neem je geen contact op met de kopers?
Straks heb je kosten gemaakt, dingen vervangen en is het eerste wat de nieuwe bewoners doen alles eruit trekken en een nieuwe ketel plaatsen.
Dat zou namelijk mijn eerste actie zijn bij een ketel van die leeftijd.

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 18-10-2023 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rav
  • Niet online

Rav

chrisborst schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:40:
@rob_38
Nogmaals, waarom neem je geen contact op met de kopers?
Straks heb je kosten gemaakt, dingen vervangen en is het eerste wat de nieuwe bewoners doen alles eruit trekken en een nieuwe ketel plaatsen.
Dat zou namelijk mijn eerste actie zijn bij een ketel van die leeftijd.
Exact dit. En dan even kijken wat je zelf kwijt zou zijn aan je tweedehands vervanging en dat als coulance aan ze aanbieden om aan de nieuwe te besteden. Dan ben je zelf hetzelfde bedrag kwijt, maar doet niemand dubbel werk en heb je alsnog een goede verhouding met de kopers.

Als ze lastig doen die 2ehands erin en dan heb je aan alle verplichtingen voldaan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

rob_38 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Op Marktplaats staan wel een aantal zelfde CV ketels voor 100 a 200 euro, Remeha Avanta 28C (ook wel 35C, maar lijkt me dat dat andere aansluitingen zijn?). Hoeveel tijd zou het een monteur kosten om mijn oude CV te vervangen voor precies dezelfde 2e hands CV? Dan weet ik wat ik ongeveer kwijt ben in totaal. Ik ken misschien namelijk nog wel een monteur die dit kan / wil.
De 28 en 35 zijn qua aansluitingen hetzelfde.
Ik zou het in 2 uurtjes wel voor elkaar hebben, aansluiten afstellen, controleren of alles werkt.
Hou een halve dag aan kan je ruim koffie schenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Is het bij vervangen voor een tweedehands ook verplicht om het rookgaskanaal te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:21:
Is het bij vervangen voor een tweedehands ook verplicht om het rookgaskanaal te vervangen?
lijkt me dat de wet ook daar voor geld..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
jeroen3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:21:
Hangt ervanaf hoe oud de tweedehands ketel is.

De reden waarom het rookgaskanaal vervangen wordt is omdat een rookgaskanaal na een jaar of 25 z'n beste tijd wel gehad heeft. Dat is korter dan het leven van 2 ketels, dus is het verplicht om de rookgasafvoer te vervangen bij het plaatsen van een nieuwe ketel.
Nu heb je een ketel van 2007. Daar hang je een vervangende ketel van 2007-2010 op. Over een jaar of 5 is die tweedehands ketel ook kapot. Die rookgasafvoer zing z'n tijd nog wel even uit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
Ik heb een update:

De monteur is weer langs geweest en heeft de ketel open gemaakt. Ik weet niet precies hoe het heet, maar het gedeelte waar 'het vuur' zit, zie afbeelding.

Dit was licht vochtig. Hij heeft het schoon gemaakt, want er zat zwarte prut / aanslag in de gleuven. Vervolgens is het helemaal droog gemaakt, ketel weer in elkaar, verwarming 5 minuten aan. Ketel weer uit, ketel opengemaakt en het was nu (heel) licht vochtig, maar zeker niet droog. Het was niet zoveel als de 1e keer open, maar alsnog wel een beetje vochtig. Omdat het zo weinig is twijfelt de monteur of dit het probleem is.

Goed om te weten dus nog: ketel verliest ongeveer 0.15 bar per dag. Deed de ketel ook toen we nog geen verwarming aan hadden overdag. Ik ben 2x onder de vloer geweest, geen lekkage's aangetroffen.

Wat zeggen jullie? Is de ketel stuk en moet deze vervangen worden? Of is het misschien toch ergens wel lekkage of wat anders?
Of moet ik een ander bedrijf bellen en die laten langskomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxmGGJO-kzKvfz67wF8_ViwHtx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPsjMlgtlOiVTnDZcFjRiEpB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Er werden wat vragen gesteld over het overstortventiel, die is nog steeds verdachte hier zolang je dat niet gecontroleerd hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Andere installateur zoeken.
Nogal logisch dat het daar vochtig kan zijn.
Het is een hr ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
JdM schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:06:
Er werden wat vragen gesteld over het overstortventiel, die is nog steeds verdachte hier zolang je dat niet gecontroleerd hebt.
Dit heb ik gecontroleerd middels het boterhamzakje zoals werd voorgesteld. Helaas, niks te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

rob_38 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

Dit heb ik gecontroleerd middels het boterhamzakje zoals werd voorgesteld. Helaas, niks te zien.
En ten tijde van je controle (je werd er op gewezen 1 week geleden) is de ketel tegelijkertijd wel druk verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Japie.G

Colour Classic

klown schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:27:
exact zelfde gehad met dezelfde ketel. Probleem weg na vervangen warmtewisselaar! Zat nog binnen 10 jaar, op de dag af als ik het me goed herinner. Was uiteindelijk een coulance/garantiegeval. bij mij.

[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 25-10-2023 16:36 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
JdM schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

En ten tijde van je controle (je werd er op gewezen 1 week geleden) is de ketel tegelijkertijd wel druk verloren?
Ja ook toen is de druk blijven dalen. Ook (ongeveer) met dezelfde hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
Japie.G schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

exact zelfde gehad met dezelfde ketel. Ik kreeg uiteindelijk uit coulance een nieuwe warmtewisselaar. Er bleek een seriematige fout te zijn met deze warmtewisselaars. Probleem weg na vervangen warmtewisselaar!
Hoe ben je er achter gekomen dat er een seriematige fout was en dat dit van toepassing was op jouw ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Japie.G

Colour Classic

rob_38 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Hoe ben je er achter gekomen dat er een seriematige fout was en dat dit van toepassing was op jouw ketel?
Had het destijds ook ergens gelezen en remeha gebeld. Maar bij mij was het ook een geval net wel/net niet nog in garantie. Was geloof ik net op of net na 10 jaar oud. Als het probleem niet opgelost zou zijn had ik naar ik meen wel de kosten moeten betalen. Het is al weer heel wat jaartjes geleden dat dit speelde. Zal nog eens zoeken of ik details kan vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 25-10-2023 16:39 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_38
Ik heb een 2e hands Remeha Avanta 28c gekocht, deze kan ik morgen ophalen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten met het vervoer? Mag deze gewoon plat in de kofferbak liggen of is het ingewikkelder dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11
rob_38 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:18:
Ik heb een 2e hands Remeha Avanta 28c gekocht, deze kan ik morgen ophalen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten met het vervoer? Mag deze gewoon plat in de kofferbak liggen of is het ingewikkelder dan dat?
Is zeker warmtewisselaar, maar heb je niet meer nodig deze info. Buren hadden lek op exact zelfde plek en dit was ook de ww, ook dit type Remeha.

Gewoon liggend, in de kofferbak geen probleem. Probeer hem niet te stoten onder het rijden.

Hoe weet je overigens dat deze niet lek is? Kijk even naar roest op de behuizing op dezelfde plek als bij jou.

Je neemt natuurlijk dit type om hem direct op bestaand leiding werk te kunnen zetten, maar overweeg alsnog een gebruikte Intergas of Nefit indien je roest aantreft. Want dan heb je de kopers alsnog aan de lijn over een half jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 26-10-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1234
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Ben even lid geworden van dit forum toen ik dit las.
Zelf vroeger geleerd voor installatie technicus.
Als het overstort ventiel water lekt is er dus meestal overdruk.
overdruk wordt veroorzaakt door of een automatisch water vul ventiel of het verwarmen van het water.
Als de druk niet meer gecompenseert kan worden ,ofwel er is geen mogelijkheid dan is het expansie vat defect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rob_38
Een update voor alle geïnteresseerden en degenen die hebben geholpen.

Ik heb een 2e hands ketel van Marktplaats gekocht. Zelfde merk en type, jonger bouwjaar. Deze is geplaatst door een monteur en zit er nu een paar dagen in. Het drukverlies is gelukkig verdwenen :), dus probleem opgelost.

Dank aan iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1