CV hervullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Hi,

Tijdens de verbouwing van mijn badkamer heb ik een radiator weggehaald. Daarvoor moest ik het CV systeem (Nefit Ecomline HR) legen. Nu alle werkzaamheden gedaan zijn, probeerde ik mijn systeem weer te vullen tot een druk van 1.8bar.

Nadat de CV is opgestart hoor ik de pomp aanslaan en kort daarop een klotsend geluid van water. Ook zie ik dan de druk schommelen tussen 2 bar en 1.6 bar. De ketel springt in de foutcode 2 F temperatuur storing (doorstroom probleem )

Ik denk dat er nog lucht in de radiatoren zit dus ik heb deze op alle mogelijke manier ontlucht. Van onder naar boven, van boven naar onder. Alle radiatoren dicht, alles open. De helft open, de helft dicht. Maar helaas, de CV springt telkens weer in dezelfde foutcode...

De vraag die ik heb:
Zie ik iets over het hoofd, zit ik op een dwaalspoor?

[ Voor 4% gewijzigd door marcunator op 17-10-2023 09:02 ]

Beste antwoord (via marcunator op 17-10-2023 09:39)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:23
Je zou ook geforceerd alles kunnen 'verversen' en daarmee een luchtbel kunnen verplaatsen naar een ontluchter. Aangezien een ontluchter een kleine opening is moet je de vul kraan niet vol open doen. Dan spuit het alle kanten op ;)
Dus vulslang aan je systeem en dan op hoogste punt een ontluchter kraan open en daar het water opvangen.
Klinkt nu als of er precies een luchtbel zit bij je pomp en deze gaat meestal wel weg bij je CV-ketel ontluchter maar wellicht bij jouw nu niet.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-12 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je een automatische ontluchter? Daar kan het sissend geluid van komen.
Ik denk dat je nog aardig wat lucht in je systeem hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• marcunator
Nee helaas, die heb ik niet. Ook niet waar de leidingen naar boven gaan. Het is een heel oud huis, ik vermoed dat het systeem door een hobby klusser is aangelegd.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heb je het zelf ontlucht? Alle radiatoren afgaan en waarschijnlijk moet je dan nog wat bijvullen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• marcunator
Marzman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:16:
Heb je het zelf ontlucht? Alle radiatoren afgaan en waarschijnlijk moet je dan nog wat bijvullen.
Yes, alle radiatoren afgegaan. Ik heb het inmiddels zovaak gedaan dat ik niets meer hoef bij te vullen. Hij blijft tussen de 2-1.8 bar staan.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:32
Er zit op mijn CV ook een ontluchtingsklep.

• marcunator
Cardinal schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:18:
Er zit op mijn CV ook een ontluchtingsklep.
Die moet als het goed is altijd openstaan. En staat bij mij dus ook open :)

Acties:
  • Beste antwoord

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:23
Je zou ook geforceerd alles kunnen 'verversen' en daarmee een luchtbel kunnen verplaatsen naar een ontluchter. Aangezien een ontluchter een kleine opening is moet je de vul kraan niet vol open doen. Dan spuit het alle kanten op ;)
Dus vulslang aan je systeem en dan op hoogste punt een ontluchter kraan open en daar het water opvangen.
Klinkt nu als of er precies een luchtbel zit bij je pomp en deze gaat meestal wel weg bij je CV-ketel ontluchter maar wellicht bij jouw nu niet.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• marcunator
The-Source schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:33:
Dit heb ik nog niet geprobeerd! Ik laat je het weten als het gelukt is.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:18
Ik kreeg na het opnieuw vullen ook ongeveer dezelfde fouten (wel andere cv). Ik heb de cv op zolder staan dus zo goed als het hoogste punt. Mogelijk was mijn automatische ontluchter in de cv kapot (of te weinig capaciteit voor zoveel lucht) en bleef er dus lucht staan in de pomp en warmtewisselaar.
Ik heb uiteindelijk via het overstortventiel (zit bij mij vlak bij de ontluchter) de lucht uit de cv gekregen

Flickr - Strava

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-12 11:56
Heb je het expansievat ook ontlucht?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oud huis... radiator verwijderd... CV in storing 2F - doorstroomprobleem.

Niet stiekem een eenpijps systeem waar je nu de lus onderbroken hebt dmv afdoppen van 2 leidingen?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Farmersmother schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:52:
Heb je het expansievat ook ontlucht?
Bij mij is dat vat nu al drie keer defect gegaan. Ze kunnen iig niet goed tegen lang zonder druk staan. Je kunt erop tikken om te horen of er vulling in zit. Ik zou zeker dat vat even bekijken.

• marcunator
_JGC_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:55:
Oud huis... radiator verwijderd... CV in storing 2F - doorstroomprobleem.

Niet stiekem een eenpijps systeem waar je nu de lus onderbroken hebt dmv afdoppen van 2 leidingen?
Nee, weet ik vrij zeker.
Blasterxp schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Bij mij is dat vat nu al drie keer defect gegaan. Ze kunnen iig niet goed tegen lang zonder druk staan. Je kunt erop tikken om te horen of er vulling in zit. Ik zou zeker dat vat even bekijken.
Thanks voor de tip, ik zal zo gelijk kijken als ik thuis ben.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Als het expansievat stuk zou zijn dan zou de drukmeter in het systeem wel een veel grotere variatie van druk laten zien.

Lucht in de radiatoren zouden de CV ketel niet direct in storing moeten laten schieten, dan moet het lucht echt voorbij komen in de CV ketel. Weet je zeker dat je CV ketel automatisch ontlucht? Bij mijn Nefit is het gewoon een handmatig kraantje op de bovenkant. Waar zit de CV ketel in je woning? Toevallig ook het hoogste punt van je woning?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Mijn (Remeha) doet een automatisch onluchtingsprogramma als ie zonder voeding heeft gezeten, bij hervullen hoor je dan idd heel wat rerommel en gebrobbel terwijl de luchtbellen passeren (en de ontluchter ze wegblaast).
Als je ketel dat niet heeft, proberen geen warmte te vragen (zodat ie niet die fout geeft); en pomp op continue zetten op hoogste stand zodat de lucht zich kan verzamelen op de gewenste plek (in een radiator of in de ketel, bij de ontluchting).
Dan instellingen terugzetten, en een paar weken lang regelmatig druk opvolgen en bijvullen indien nodig (vers water beval opgeloste lucht, dat duurt even voor het eruit is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• marcunator
Even een update:

Het lek is boven; toen ik het systeem leeg heb laten lopen is de pomp gaan vastzitten door het slip wat in de radiatoren zit.

Ik heb de pomp uit elkaar geschroefd, schoongemaakt en weer geassembleerd. Hij draait nu weer als een zonnetje!
Pagina: 1