Vraag

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-11 20:18
Ik heb sinds kort de patch tool ontdekt. Zeer handig maar toch werkt het niet altijd zoals ik wil.
Heel vaak wanneer ik het gebied heb aangegeven dat ik wil verruilen met het naastgelegen gebied dan ziet dat er goed uit zolang ik de linkermuisknop ingedrukt houd maar wanneer ik die loslaat dan is het maar deels aangepast.
Ik heb al lopen spelen met de instellingen zoals structuur, diffusion en ook content-aware maar niets helpt.
Wat mis ik?

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:49
We kunnen niet met je meekijken, dus daar is zo erg weinig over te zeggen. Upload eens wat screenshots waarin je laat zien wat er volgens jou aan de hand is.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-11 13:43
Als je letterlijk iets wil kopieren moet je de clone stamp tool gebruiken, die kopieert letterlijk zonder aanpassing.
De Patch tool is juist bedoeld om een bepaalde structuur te vervangen, waarna Photoshop zelf vervolgens probeert om het gecorrigeerde deel qua kleur en verloop goed an te sluiten p de directe omgeving.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 17:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja die patch tool is eigenlijk alleen maar handig als je surroundings een bijna exact gelijke textuur en kleur hebben, anders krijg je van die healing shit waarbij ie pixels gaat uitmiddelen qua textuur en kleur, wat vaak betekent dat je zo'n blur/onscherpte langs de randen krijgt én een te lichte/donkere kleur.
Ik gebruik de patch tool om die reden niet graag.

De healing brush is ook zo'n soort gelijk geval en kan handig zijn voor out of focus area's. Maar elke keer wanneer je in je scherptevlak gaat hannessen met de healing brush, dan krijg je altijd van die streepjes blur erin, ookal is de kleur en de belichting verder goed.

Clonestamptool kan ook, maar dan moet je ook altijd uitkijken voor repetatieve patronen die je dan weer eruit moet gaan spot-healen.

Je kunt misschien beter de nieuwe remove tool proberen? Die is niet alleen maar om dingen te verwijderen maar ook om lijntjes weer recht te krijgen of onderbroken lijntjes weer met elkaar te verbinden. Die neemt wat mij betreft veel beter de surroundings mee in het replacen zeg maar.

Of: generative fill op dat ene stukje wat je geselecteerd hebt. Maar kijk uit: je moet daarna dan nog wat noise toevoegen om de rest van je korrel te matchen, anders heb je weliswaar een goed ingevulde generative fill, maar volledig gladgestreken qua ruis.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar