Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paolo86
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2023
Mijn vraag
Ik heb dit jaar een airco laten plaatsen. Ook met het idee hier mee te verwarmen gezien de gasprijzen.
Ons huis is voorzien van vloerverwarming en op de vloer liggen tegels/plavuizen.
Ik zoek een manier om mijn woning te verwarmen met de airco maar tevens de vloerverwarming iets mee te laten draaien om koude plavuizen tegen te gaan.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken.
De airco hangt recht tegenover de thermostaat (atag brainQ.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De atag blauwe engel heb ik de watertemperatuur teruggezet naar 35 graden en de thermostaat op de vloerverwarmings verdeler op 30 graden.
Alleen als ik de airco maar even aan heb slaat de ketel al af omdat de thermostaat de temperatuur oppikt van de airco.

Ga er vanuit dat er meer mensen zijn met dezelfde setup en die mij opweg kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09 20:09

DIY

Je kunt het setpoint van de cv thermostaat verhogen tot boven de gewenste ruimte temperatuur. Als je de aanvoer temperatuur ver genoeg hebt begrenst loopt de temperatuur dan toch niet op.
Pendelt je ketel met deze lage aavoertemperatuur niet als een gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:12
30 graden water in de vloer is mogelijk al genoeg voor hoofdverwarming

Er is een forumlid dat stook seizoen begint met 24 graden water.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Paolo86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 01:03:
..Ik zoek een manier om mijn woning te verwarmen met de airco maar tevens de vloerverwarming iets mee te laten draaien om koude plavuizen tegen te gaan. Hoe kan ik dat het beste aanpakken. ...................
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met een andere kijkwijze:
Heb je al eens (betere) pantoffels o.i.d. geprobeerd om de comfort ervaring van de koude plavuizen sterk te verbeteren? Je haalt nu nog wel de juiste ruimtetemperatuur begreep ik, het gaat alleen om die koude plavuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paolo86
Ja gaat idd beetje om het comfort van de vloer. Het huis is super geïsoleerd dus warmte blijft lang hangen. Hele ruime ervaring heb ik hier nu nog niet in omdat het binnen nog steeds gewoon aangenaam is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Even bot gezegd: 2 verwarmingssystemen naast elkaar draaien is op zijn best lastig.

Je zoekt het comfort van VV, maar de lopende kosten van de WP.

Zal ik de oplossing inkoppen, of heb je hem zelf al door?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paolo86
Nou vertel🤣. Lijkt me toch een situatie die meer mensen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:49

martijn v o

Certified by Enphase.

als je thermostaat een openhaard functie heeft die inschakelen.
Als je die niet hebt weersafhankelijk gaan regelen of andere thermostaat die dat wel kan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Paolo86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:46:
L/W warmtepomp ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Tenzij TS net als ondergetekende stadsverwarming heeft, dan heb je weinig te kiezen. Is een airco op gesaldeerde zonnestroom een manier om de gigajoules van Eneco te reduceren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Paolo86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:46:
Lucht/water warmtepomp ipv lucht/lucht.

Het lijkt me ook lastig te combineren, maar zolang je de airco lager laat verwarmen dan de vloerverwarming zal het wel kunnen denk ik maar de vloerverwarming zal sowieso minder aan gaan als de airco ook verwarmd en dus vaker koud zijn of kouder aanvoelen. Zet de airco zeker niet op auto, dan kan die ook nog gaan koelen :+

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
hoevenpe schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Tenzij TS net als ondergetekende stadsverwarming heeft, dan heb je weinig te kiezen. Is een airco op gesaldeerde zonnestroom een manier om de gigajoules van Eneco te reduceren.
Hoezo... Stadsverwarming dicht, L/W pomp aansluiten en gaan...

Ja dat er idiote kosten (kunnen) zitten aan daadwerkelijk afsluiten zegt niets over de technische m,ogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Paolo86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:13:
Ja gaat idd beetje om het comfort van de vloer. Het huis is super geïsoleerd dus warmte blijft lang hangen. Hele ruime ervaring heb ik hier nu nog niet in omdat het binnen nog steeds gewoon aangenaam is.
Dan lijken me gepaste sokken icm pantoffels voor n huis op de plavuizen toch een prima oplossing?
Of wil je er in de koudere maanden ook blootvoets lopen?
Ieder zijn/haar meug... de titel van de sectie waar jouw vraag onder valt gaat wel over duurzame zaken mbt energie en installaties, daar past het sokken/pantoffel advies wel erg duurzaam bij... *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:44
Dit is precies de reden dat ik geen airco neem. Ik heb vloerverwarming / pvc. Nu het 2 dagen kouder is voelt de vloer al koud aan terwijl het nog 20 graden is in de huiskamer. In de wc zit geen vloerverwarming en tegels en in de winter is dat vloertje echt koud.

Nu al 3x lekker de openhaard aangezet, dan is de woonkamer binnen 10 minuten heet met de huidige temperaturen. Maar het is een kwestie van tijd dat de CV ketel toch aan gaat omdat het anders niet meer comfortabel is omdat de vloer koud is. (En de kids in hun slaapkamer gaan piepen over de temperatuur i.p.v. de wifi..)

Je zou kunnen experimenteren om de aanvoertemperatuur van de ketel heel laag te zetten en de vloer continue op een temperatuur te houden welke je comfortabel vindt. Dus wellicht nog lager dan de 35 graden welke je nu hebt.
En dan 24/7 laag te blijven stoken, dat is bij mij voordeliger dan in de nacht uit en in de ochtend meer gas wegstoken om een paar uur geen lekkere warme vloer te hebben. En je thermostaat op de koudste plek te hangen waar de airco geen/minder invloed heeft zal ook wel kunnen helpen.

Vaak kun je op de ketel meer instellen om hem zuiniger/efficiënter te laten werken.

Ik heb mij ketel m.b.v. onderstaande YT afgesteld en dat scheelt mij ca 15% gasverbruik.
YouTube: Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30...

Het blijft een persoonlijke afstelling per situatie.

Ps de sokken en pantoffel tips gaan niet helpen. Mijn vloer gaat echt kou stralen als je hem niet verwarmd, dat voel je niet alleen aan je voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HRW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-12-2024

HRW

Zet de vloerverwarming op een lagere temperatuur dan je wilt, bijv ipv 21 zet je deze op 19. Als je dan langer dan 2 minuten in het vertrek bent(savonds op de bank?) dan verwarm je tot 21 met de airco. Zo wordt je vloer niet koud en kun je vlug de temperatuur laten wisselem met de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paolo86
Bedankt allemaal voor de vele reacties en tips.
Een volledige warmtepomp is een hele investering. De ketel welke er nu hangt is ook nog in goede staat.
De temperatuur in huis blijft lang goed omdat het goed geïsoleerd is (label A) alleen zoals gezegd de vloer voelt snel wat koeler.
Ik ga idd eens kijken of het al werkt om de vloerverwarming op 19 te laten en dan ‘s avonds bijverwarmen met de airco.
Ik heb ruim voldoende zonnepanelen om het dak waardoor mijn voorkeur naar elektrisch te verwarmen. Tevens is de airco ook a++ dus die draait maar voor een paar kwh per dag.
De temperatuur van het warme water in de ketel zou ik dan zelfs terug kunnen zetten tot bijv 20 graden? Of is dat niet goed voor een ketel?

[ Voor 13% gewijzigd door Paolo86 op 17-10-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Paolo86 Zodra je via de airco's boven de 19 komt gaat je vloer /geheel/ uit. Dus afhankelijk van je vloer wordt hij sneller of langzamer koud.

Wil je een klein beetje warmte in de vloer, dan moet je met heel lauw water gaan werken zodat de vloer onvoldoende verwarmd om je gewenste setpoint te halen. Ja dan is hij dus ook minder prettig warm...

Er is een reden dat ik zij: Dit is echt heel lastig. Vloeren zijn namelijk gewoon best goed in verwarmen :-)

Je VV setpoint op 19 houden betekend dat je dus volledig gas stookt zodra je onder de 19 zakt - als dat al gebeurd in jouw huis.. Zakt het niet onder de 19, dan gaat je vloer weer niet aan... door de rest warmte die nog weg moet (wil je niet) van de airco.

De Airco doet het verwarmen goedkoper... Dus ... deze is echt lastig te winnen helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 17-10-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier ook vloerverwarming, alleen wordt deze al 4 jaar niet meer gebruikt. De airco doet alles alleen. Door de hoge isolatie (nieuwbouw ) wordt de vloer ook nooit oncomfortabel koud. Sterker nog, wij vinden het comfort met airco hoger, omdat de vloer nooit echt warm werd door de beperkte warmtevraag.

De pomp van de vloer laat ik in de winter wel circuleren voor warmtespreiding.

In een hybride setup met mindere isolatie kan je ervoor kiezen om de thermostaat van je vvw op 20c oid en de ruimte thermostaat altijd open. Op die manier is de vloer nooit koud, maar zorg je er wel voor dat de airco het meeste werk voor zijn rekening neemt.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 17-10-2023 22:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht kan je kijken naar een andere plek voor je thermostaat (die van de vloer), waardoor die minder heftig reageert op de lucht van de airco.

Ik doe het andersom: ik heh een dikke kamaalairco op de 1e verdieping die op het hoogste punt bij het trapgat lucht inneemt en in 3 slaapkamers uitblaast. Beneden vloerverwarming op full electric L/W pomp.

De airco gebruik ik nu alleen als blaasfunctie om de warme lucht die via de trap naar boven komt zo goed mogelijk te circuleren en daarmee de warmte te spreiden en vraag aan de pomp te maximaliseren.

Ik denk dat jij ook de luchtverplaatsing van de airco enigszins zou kunnen gebruiken om te balanceren. Maar dan moeten de thermostaten op handige plekken en dan kijken naar meer blaasvermogen voor spreiding zonder de airco temperatuur te verhogen.

-of helemaal andersom en de lucht juist minder mengen en dan de vloerthermostaat direct boven de vloer hangen zodat de warmte van de airco die niet bereikt. Maar ik vermoed dat dit niet een erg behagelijk resultaat geeft. Ik richt op zo veel mogelijk stabiliteit in temperatuur met een natuurlijk verschil in de slaapkamers van een paar graden lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er BLIJFT genegeerd worden dat VV heel erg goed is in verwarmen. 100W/m² bij normale water temperatuur... en dan bedoelen we water van 35-40 graden maximaal.

Stop je er water in van 28 graden dan blijft er nog steeds iets van 50W/m² doorheen gaan.

Enzo enzo

Als de woning inderdaad goed geïsoleerd is, dan is 1kW bijdrage van de vloer al veel. 50m² met water van 24 graden zou dat wel eens kunnen doen...

En dan voelt de vloer ook minder warm aan...

Locaties van thermostaten ... whatnot gaan weinig veranderen aan de wensen van de TS die niet goed te combineren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:59
Ronald schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:38:
@Paolo86 Zodra je via de airco's boven de 19 komt gaat je vloer /geheel/ uit. Dus afhankelijk van je vloer wordt hij sneller of langzamer koud.

Wil je een klein beetje warmte in de vloer, dan moet je met heel lauw water gaan werken zodat de vloer onvoldoende verwarmd om je gewenste setpoint te halen. Ja dan is hij dus ook minder prettig warm...

Er is een reden dat ik zij: Dit is echt heel lastig. Vloeren zijn namelijk gewoon best goed in verwarmen :-)

Je VV setpoint op 19 houden betekend dat je dus volledig gas stookt zodra je onder de 19 zakt - als dat al gebeurd in jouw huis.. Zakt het niet onder de 19, dan gaat je vloer weer niet aan... door de rest warmte die nog weg moet (wil je niet) van de airco.

De Airco doet het verwarmen goedkoper... Dus ... deze is echt lastig te winnen helaas.
Dit dus.
Betekend "gewoon" dat de ketel moet reageren op de watertemperatuur van de vv, niet op de ruimtetemp zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paolo86
Ronald schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:28:
Er BLIJFT genegeerd worden dat VV heel erg goed is in verwarmen. 100W/m² bij normale water temperatuur... en dan bedoelen we water van 35-40 graden maximaal.

Stop je er water in van 28 graden dan blijft er nog steeds iets van 50W/m² doorheen gaan.

Enzo enzo

Als de woning inderdaad goed geïsoleerd is, dan is 1kW bijdrage van de vloer al veel. 50m² met water van 24 graden zou dat wel eens kunnen doen...

En dan voelt de vloer ook minder warm aan...

Locaties van thermostaten ... whatnot gaan weinig veranderen aan de wensen van de TS die niet goed te combineren zijn.
Ik negeer niet dat je zegt dat vloerverwarming een goede manier van verwarmen is maar zoals ik aangeeft wil ik zoveel mogelijk met de airco verwarmen en de vloer wel mee laten doen maar liefst zo min mogelijk.
Als ik de vloer hier beneden de hele dag laat verwarmen ben ik zo 6/7 m3 gas kwijt x €1,30… reken maar uit. Dit terwijl als ik mijn airco een hele dag laat draaien een keer 5 kwh kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paolo86
Simpel360 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:35:
[...]

Dit dus.
Betekend "gewoon" dat de ketel moet reageren op de watertemperatuur van de vv, niet op de ruimtetemp zoals nu.
Ik kan volgens mij in de thermostaat de temperatuur meter uitschakelen. Reageert de ketel dan alleen op de thermostaatkraan welke op de verdeler zit van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Paolo86 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:36:
[...]Ik negeer niet dat je zegt dat vloerverwarming een goede manier van verwarmen.....
Als ik de vloer hier beneden de hele dag laat verwarmen ben ik zo 6/7 m3 gas kwijt x €1,30… .... mijn airco een hele dag laat draaien een keer 5 kwh kwijt ben.
Das wel een groot verschil.
We hebben nooit voor vloerverwarming gekozen, het is vaak toch een wat tragere systeem waardoor je toch vaak vast zit aan een minimum-T die dan de hele dag (?) gehandhaafd wordt, imho is dat inherent aan een relatief nogal hoog gasverbruik, puur omdat die vloer warmtevraag er nu eenmaal is.

Wij hebben alleen radiatoren, we verwarmen alleen als dat wenselijk is en die 6m3 gas/dag hebben we afgelopen winter maar een paar keer gehaald. Zie plaatje. In de winter zal het ca 2,5 m3 zijn? Heb het nooit exact per dag van nov t/m april uitgerekend, maar 0,12m3 gas/graaddag over het afgelopen jaar (aug22-aug23) lijkt me niet hoog. Incl tapwater/koken was dat ca 550m3 gas dat verbruiksjaar. Icm zonnepanelen en het plafond is ons maandtermijn 67 euro, zeer betaalbaar.
We zijn vorig jaar net uit ons actieve werkleven, meer thuis. We zitten nooit in de koude, hebben wel als het koud is buiten een wat dikker truitje aan en natuurlijk de pantoffels met wat dikkere sokken aan..... _/-\o_
We stoken op ca 19ºC thermostaatstand. Boven gaat de verwarming aan wanneer dat nodig is, incl badkamer. Ons huis kan nog best een boost aan isolatie gebruiken, vnl dak en deels het glas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipK1WfQ3GfB2TcZJ9jrVQVu3GbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8US0cHstMmPlRsH3xUXFOOIh.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrxT-Av5yzcR7-MDZz9pUdMLoCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cMwvX84T1wP2pPRVKKm8gAQy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Dit kan wel, maar je moet niet met twee thermostaten in je woonkamer gaan werken.

De makkelijkste oplossing is om de ketel gewoon altijd 'aan' te zetten door de kamerthermostaat op een veel hogere waarde te zetten dan je gewenste waarde en je de vloerverwarming op een vaste maximale aanvoertemperatuur ingesteld wordt (eventuele enigszins weersafhankelijk). Wat is de laagste waarde waarop de temperatuurregelaar van de verdeler gezet kan worden? Zorg wel wat de ketel een bypass heeft in deze situatie! En zet ook de watertemp en vermogen van de ketel lager.

De meest ideale instelling is dat de aanvoertemp van het water in de vloer een beetje overeenkomt met wat je wenst als temperatuur als er niemand aanwezig is in huis of wat je wilt hebben voor je nachtverlaging. Vervolgens laat je de airco wel op thermostaat functie draaien om de rest te doen. De vloerverwarming blijft in deze modus altijd doordraaien, ook als de airco aanstaat overdag.

Idealer is de temperatuurregelaar van je vloerverwarmingverdeler weersafhankelijk te laten zijn, maar dit is niet iets wat eenvoudig te koop is en vereist wat geknutsel.

[ Voor 15% gewijzigd door frennek op 18-10-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:20
Mooi topic om te volgen. Ik heb hetzelfde, AC blaast letterlijk over de CV-thermostaat heen. En op de benedenverdieping VV met plavuizen.

Bij mij was het probleem dat de bovenverdieping niet warm werd omdat de CV niet aansloeg omdat het beneden warm genoeg was. Als goedkope oplossing heb ik toen in Home Assistant een automation geschreven die de setpoint van de CV thermostaat opschroeft als er warmte vraag is boven (op basis van een toggle EN een meerdere temp sensors. Werkt goed al is het wat bewerkelijk, zoals zelf de warmte vraag aanzetten en zorgen dat de juiste kranen opstaan.

Wellicht kan je iets vergelijkbaars maken als je een temp sensor op de vloer plakt.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 21:21
Hier ook VV en er komt een airco te hangen zie helemaal het probleem niet zo.

Je thermostaat op een andere plek hangen en hem daar instellen zodat je een behagelijke vloertemperatuur hebt. Je kan dit nog finetunen met op de verder en de ketel zelf. Ja het vergt wat tijd en energie maar echt niet onmogelijk. Of in jou geval het systeem goed in balans is en rendabel is kan ik niet zeggen, een systeem welke uit balans is verbruikt ook meer gas dan nodig en kom je onder aan de streep misschien net zo duur uit.

Als je wat meer in de smart scene zit is dit allemaal nog makkelijker te programmeren in combinatie met sensoren in ieder ruimte en dit gekoppeld aan een zoneregeling en de airco. Dit gaat een stuk verder en zal bij mij gaan gebeuren, het is maar net hoe ver je wilt gaan. Echter zoals gezegd, kan de oplossing voor jou "probleem" anders uit pakken.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:20
@Mistacal Ik weet niet hoe het bij jouw zit. Maar mijn thermostaat is strategisch geplaatst, niet bij ramen, niet te dicht bij de deur, uit de zon, etc. Ook heb ik een bedraad model was het lastiger maakt om hem te verhuizen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Ik heb een losse thermostaat (Tado) waarvan ik de behuizing heb afgehaald zodat de temperatuur sensor op de vloerverwarming verdeler kon liggen, vervolgens stel ik de thermostaat in op de gewenste vloer temperatuur.

Op basis van een stooklijn pas ik het setpoint aan zodat de vloer het huis altijd op 18 graden houd… wil je het warmer dan moet je even de ruimte thermostaat een slinger geven.

[ Voor 29% gewijzigd door Voogel op 18-10-2023 13:02 ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
[...]

Ik negeer niet dat je zegt dat vloerverwarming een goede manier van verwarmen is maar zoals ik aangeeft wil ik zoveel mogelijk met de airco verwarmen en de vloer wel mee laten doen maar liefst zo min mogelijk.
Als ik de vloer hier beneden de hele dag laat verwarmen ben ik zo 6/7 m3 gas kwijt x €1,30… reken maar uit. Dit terwijl als ik mijn airco een hele dag laat draaien een keer 5 kwh kwijt ben.
Ik zie hier mensen relatief simpele L/W warmtepomp dingen bouwen met een paar 1000 euro. Dan kun je direct volledig van het gas af en is je vloer altijd warm.

Zo te lezen heb je geen gigantisch vermogen WP nodig om verwarmen op die wijze rendabel te krijgen.
Terugverdientijd is dan altijd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 01-10 00:22

Bob

Hier nog een anekdotische bevestiging van wat Ronald zegt: onze vloerverwarming zit het grootste deel van de tijd op 25 graden, en zelfs met die lage temperatuur moet ik nog zones uitschakelen om te vermijden dat het warmer dan nodig wordt in huis.

Dus ik zie niet hoe je je vloer 'warm' wil laten aanvoelen maar dan tegelijkertijd het energieverbruik bij de airco wil leggen. Je kan wat ramen open zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Laatst online: 01-10 21:21
ymoona schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:53:
@Mistacal Ik weet niet hoe het bij jouw zit. Maar mijn thermostaat is strategisch geplaatst, niet bij ramen, niet te dicht bij de deur, uit de zon, etc. Ook heb ik een bedraad model was het lastiger maakt om hem te verhuizen.
Ja dat is in de meeste gevallen ook inderdaad, vandaar dat ik aangeef dat het de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Kan je de thermostaat niet verplaatsen of heb je geen (uitgebreide) smart home dan zal het allemaal minder efficiënt/rendabel zijn.

Mijn idee met het plaatsen van diverse sensoren en een airco is dat ik de thermostaat/ruimte sensor kan overrulen als ik de airco aan zou zetten of eigenlijk nog wat idealer is om de ruimte in te stellen op 25 graden en bij een grotere delta T dan 1 of 2c dit automatisch gaat met de airco en niet de VV. Zo zijn er nog veel mee ropties tot het programmeren van de een juiste temperatuur zoals het negeren van sensoren zodat de VV toch verwarmd om de andere ruimten op temperatuur te brengen. Dit gaat allemaal voor bij de vraag van TS.

Ik zou in het meest simpele geval de thermostaat verplaatsen zodat de airco geen invloed heeft op de kamertemperatuurmeting.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
[...]

Reactie was minder naar jou bedoeld als wel de andere forum leden. Had ik duidelijker in kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:44
Ik denk dat de rode draad van alle adviezen wel een beetje hetzelfde is. Het is een puzzel welke je moet oplossen.

Als ik naar mijn situatie kijk is het best lastig om dit perfect te gaan regelen ook in Home Assistant wat ik heb draaien. Op dit moment is het niet heel koud buiten en kan ik met de open haard het beneden goed en snel warm krijgen. Maar als het wat kouder wordt moet ik gaan stoken met de cv-ketel (Voor de vloer en de bovenverdiepingen). Als ik dan de openhaard lekker laat fikken. Stopt de cv-ketel.
Dus dan ga ik de ketel weer anders regelen. Iets warmer laten aanvoeren en continue 24/7 de vloer (en boven) warm houden. Dat is voordeliger dan in de nacht niet stoken en in de ochtend een kouder huis wat pas na een uur of 2 weer warm is en je in die 2 uur meer gas verbruikt dan de hele nacht op temperatuur houden.

Dus in mijn geval is mijn open haard wat jij als airco hebt draaien.

Aangezien ik gratis hout kan regelen en al 5 jaar lang hier geen kosten aan heb is het voor mij prima te doen.

Maar je bent altijd aan het spelen met temperaturen, het is een leuk spel waar wat tijd in gaat zitten.

Dit is mijn gasverbruik in februari 23, 130 kuub voor 188 euro.(hoekhuis met de buitenmuur op noordwest en 4 puberdochters). Ik vind het prima zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG5F6akMHfJSAhXhpW2WDIQXcFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgUrVvyEdsHspMmZDnIAFoPV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patathome
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 13:03
Ik zit, of eigenlijk zat, voor het lezen van dit topic met dezelfde vraag.

De begane grond van ons huis is onlangs verbouwd en gelijk VV laten leggen. Vanwege hoge kosten van stadsverwarming, maakten wij voor de verbouwing al gebruik van een airco en dat scheelde ons voor het eerste jaar al minimaal 35Gj (à €45 per Gj onder prijsplafond)

Mijn gevoel zegt dat verwarmen via VV nog steeds veel duurder is dan middels airco. Zeker met het gebruik van zonnepanelen icm salderen.

Toch is het fijn dat de vloer ook wat warmte af geeft, al loop ik ook regelmatig met sloffen. Dus had ik de vv overdag op 20 staan en van ongeveer 21:30 gaat deze naar de eco stand van 18 graden.

De nest thermostaat, welke de VV aanstuurt, zal de warmte aanvoer dichtzetten als de airco mee verwarmt. Hierdoor koelen de leidingen in de vloer af en zal deze mogelijk veel meer energie gebruiken wanneer deze weer aan gaat omdat de airco uit staat en de ruimte onder de 20 of 18 graden komt.

Mede door bovenstaande berichten heb ik het nu anders ingesteld.

Oude situatie:
Plaatsing nest thermostaat VV: in ruimte met VV en airco
Temperatuur aanvoer VV bij op pomp 40
Instelling Nest thermostaat: 18 eco en 20 overdag

Nieuwe situatie:
Plaatsing nest thermostat VV: In ruimte met VV
Temperatuur aanvoer VV bij op pomp 20
Instelling Nest thermostaat: 19 graden eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTFW
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09 22:40
Probleem met alle systemen is dat men zich volledig richt op één oplossing ipv zich te richten op orchestratie/regievoering van alle systemen (airco,vloerverwarming, warmtepomp , cv, radiator kranen, zonnepanelen, windmeter, temperatuur meters etc...). Gat in de markt ....!
Pagina: 1