Foto's
I.v.m. Nieuwbouwwijk geen overzicht van mijn eigen woning, wel een vergelijkbare woning met exact dezelfde ligging. (let op! onze buren hebben geen dakkapel aan de achterzijde).:strip_exif()/f/image/BBIT06Y9EskMaicaxnAnZcbh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij deze foto van weer een andere woning maar ook met exact dezelfde oriëntatie. Op deze woning zijn 18 panelen door aanbieder 1 geplaatst (zie kopje offerte)
:strip_exif()/f/image/72veDacfwJUvlcIrNqqJqxWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwBI1FKoDQNSgNYw33RXaQi7.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hyt9HMvw9cjf8qbE41bY9w3D.jpg?f=user_large)
Op deze dakvlakken wil ik het meteen goed doen, dus helemaal vol leggen. Naar mijn inschatting kunnen er op de zijgevel mogelijk nog 2 panelen extra geplaatst worden.
Schaduw
Nieuwbouwwijk, geen bomen.Buurman zit grofweg 15m vanaf zijn nok tot mijn dak verwijderd (OostzuidOost) Ik verwacht hier geen schaduw van.
Jaarverbruik
Verbruik huishouden +/- 3000-3500 KwHIncl. opladen elektrische auto's grofweg tussen de 6 en 8000 KwH.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25aBudget en doel
Lieftst binnen de 10k, wil het wel in 1 keer goed doen.Doel is om op den duur geld te besparen met de energierekening, rendement telt dus ook mee.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend, in ieder geval wel door en goed aangeschreven bedrijf uit de regio.Reeds verkregen offertes
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLehpewobl0myJNleTc4BNjV.jpg?f=user_large)
De geel gemarkeerde delen prijzen zijn grofweg omgerekend door de eerste offerte te delen en te vermenigvuldigen met 18 panelen.
De offertes zijn incl. aanpassing in meterkast(3-fase), op dit moment is er 1 paneel gemonteerd vanaf de bouw (wordt verwijderd)
Regio
AlkmaarVraag
Beste Tweakers,Na veel inlezen ben ik toch erg aan het twijfelen over welk systeem/merk het meest geschikt is voor mijn situatie.
Aan de ene kant denk ik dat een simpele string-omvormer met 2x mppt voldoende is, en het financieel ook nog binnen de perken blijft. (met de gedachte dat de omvormer over 10-15j vervangen moet worden).
Enphase en Solaredge schijnen een hoger rendement te hebben, wat natuurlijk interessant is echter kan ik hier geen cijfers over terugvinden.
Solaredge lees ik regelmatig problemen/defecte onderdelen van zowel de optimisers maar vooral de omvormers. Wij zitten hier echt niet op te wachten (ook al wordt dit zonder kosten onder garantie vervangen) en gaat mijn voorkeur niet uit naar dit Merk.
Vragen;
1. Heeft een Enphase/Solaredge systeem daadwerkelijk een hoger rendement dan een stringomvormer in mijn situatie? en over hoeveel % opbrengst zal dit grofweg schelen?
Volgens Solis 'reageert" de omvormer actief op schaduw waardoor ze efficiënt zijn???
2. Naar mijn weten is de aanbieding van €7550 voor de panelen met een Solis omvormer redelijk goed, echter de meerprijs van ruim 3000 euro voor Enphase lijkt mij heel fors. Is deze meerprijs reëel?
(Op internet zie ik de iq8ac voor 130 euro per stuk wat neer komt op 130x18=2160+180(envoy)= 2520, daarnaast moet ik de Solis omvormer er ook nog eens af halen….)
3. Aanbieder 3 heeft bij mijn buren 13 panelen geplaatst met een solis omvormer echter op 1 fase. Deze is vaak op het midden van een zonnige dag eruit geklapt gezien (te hoog voltage). Nu is het “opgelost” door deze op een andere fase te koppelen. hierna is het nog maar 2 keer voorgekomen. Aanbieder 3 geeft aan omdat ik meer panelen wil hij Enphase adviseert, mocht het voltage te hoog worden dan zal slechts een paar panelen tijdelijk niet leveren. Deze aanbieder heeft bij een andere woning in de wijk Enphase geplaatst met 14 panelen (met 3 fase aanpassing in de meterkast) en deze hebben geen problemen.
Wij hebben contact gehad met Netbeheerder Liander en in de wijk (nieuwbouw) zijn geen problemen bekend met terugleveren.
Is dit waar wat aanbieder 3 vertelt? Ik vindt het een beetje vaag…
4. Mij wordt verteld dat met string omvormers dat als 1 paneel weinig oplevert de hele string weinig oplevert? Is dit met de huidige string omvormers nog steeds zo? De ene zegt van wel, de andere van niet.
Kortom wat is jullie advies in mijn situatie? Overige tips zijn welkom!