Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:00
Foto's
I.v.m. Nieuwbouwwijk geen overzicht van mijn eigen woning, wel een vergelijkbare woning met exact dezelfde ligging. (let op! onze buren hebben geen dakkapel aan de achterzijde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_PkYURoJGDoBGNMnwMkEnlVT9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBIT06Y9EskMaicaxnAnZcbh.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze foto van weer een andere woning maar ook met exact dezelfde oriëntatie. Op deze woning zijn 18 panelen door aanbieder 1 geplaatst (zie kopje offerte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tssho-p8YKtNuUV3KfM0NKQiNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72veDacfwJUvlcIrNqqJqxWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vTKoPyvdyrw1Zr69FqU9oFr08U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwBI1FKoDQNSgNYw33RXaQi7.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBJP5qaywXWCF2hT9RKD2YugEh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hyt9HMvw9cjf8qbE41bY9w3D.jpg?f=user_large

Op deze dakvlakken wil ik het meteen goed doen, dus helemaal vol leggen. Naar mijn inschatting kunnen er op de zijgevel mogelijk nog 2 panelen extra geplaatst worden.
Schaduw
Nieuwbouwwijk, geen bomen.
Buurman zit grofweg 15m vanaf zijn nok tot mijn dak verwijderd (OostzuidOost) Ik verwacht hier geen schaduw van.
Jaarverbruik
Verbruik huishouden +/- 3000-3500 KwH
Incl. opladen elektrische auto's grofweg tussen de 6 en 8000 KwH.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25a
Budget en doel
Lieftst binnen de 10k, wil het wel in 1 keer goed doen.
Doel is om op den duur geld te besparen met de energierekening, rendement telt dus ook mee.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend, in ieder geval wel door en goed aangeschreven bedrijf uit de regio.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbPgWIBDNUikz071ST0OYUcHFjg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLehpewobl0myJNleTc4BNjV.jpg?f=user_large

De geel gemarkeerde delen prijzen zijn grofweg omgerekend door de eerste offerte te delen en te vermenigvuldigen met 18 panelen.
De offertes zijn incl. aanpassing in meterkast(3-fase), op dit moment is er 1 paneel gemonteerd vanaf de bouw (wordt verwijderd)
Regio
Alkmaar
Vraag
Beste Tweakers,

Na veel inlezen ben ik toch erg aan het twijfelen over welk systeem/merk het meest geschikt is voor mijn situatie.

Aan de ene kant denk ik dat een simpele string-omvormer met 2x mppt voldoende is, en het financieel ook nog binnen de perken blijft. (met de gedachte dat de omvormer over 10-15j vervangen moet worden).

Enphase en Solaredge schijnen een hoger rendement te hebben, wat natuurlijk interessant is echter kan ik hier geen cijfers over terugvinden.

Solaredge lees ik regelmatig problemen/defecte onderdelen van zowel de optimisers maar vooral de omvormers. Wij zitten hier echt niet op te wachten (ook al wordt dit zonder kosten onder garantie vervangen) en gaat mijn voorkeur niet uit naar dit Merk.

Vragen;

1. Heeft een Enphase/Solaredge systeem daadwerkelijk een hoger rendement dan een stringomvormer in mijn situatie? en over hoeveel % opbrengst zal dit grofweg schelen?
Volgens Solis 'reageert" de omvormer actief op schaduw waardoor ze efficiënt zijn???
2. Naar mijn weten is de aanbieding van €7550 voor de panelen met een Solis omvormer redelijk goed, echter de meerprijs van ruim 3000 euro voor Enphase lijkt mij heel fors. Is deze meerprijs reëel?
(Op internet zie ik de iq8ac voor 130 euro per stuk wat neer komt op 130x18=2160+180(envoy)= 2520, daarnaast moet ik de Solis omvormer er ook nog eens af halen….)
3. Aanbieder 3 heeft bij mijn buren 13 panelen geplaatst met een solis omvormer echter op 1 fase. Deze is vaak op het midden van een zonnige dag eruit geklapt gezien (te hoog voltage). Nu is het “opgelost” door deze op een andere fase te koppelen. hierna is het nog maar 2 keer voorgekomen. Aanbieder 3 geeft aan omdat ik meer panelen wil hij Enphase adviseert, mocht het voltage te hoog worden dan zal slechts een paar panelen tijdelijk niet leveren. Deze aanbieder heeft bij een andere woning in de wijk Enphase geplaatst met 14 panelen (met 3 fase aanpassing in de meterkast) en deze hebben geen problemen.
Wij hebben contact gehad met Netbeheerder Liander en in de wijk (nieuwbouw) zijn geen problemen bekend met terugleveren.
Is dit waar wat aanbieder 3 vertelt? Ik vindt het een beetje vaag…
4. Mij wordt verteld dat met string omvormers dat als 1 paneel weinig oplevert de hele string weinig oplevert? Is dit met de huidige string omvormers nog steeds zo? De ene zegt van wel, de andere van niet.

Kortom wat is jullie advies in mijn situatie? Overige tips zijn welkom!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:57
Waarom wil je Enphase?
Je hebt geen schaduw, wil je per paneel kunnen aflezen?
Je kan straks gewoon 2 strings doen, en ik denk dat je dan rond of onder 1 euro per wp kan zitten nu. De panelenmarkt is ingestort, dus 1.50 per wp krijgen ze niet verkocht aan zo'n schadeloos dak als jij hebt.

Al helemaal die glas folie panelen zijn vaak erg goedkoop. Dus absoluut niet waard om daar Enphase onder te hangen voor helft extra.

1) zolang je geen schaduwen hebt zal het niet schelen.
Ook microomvormers kunnen geen licht toveren in schaduw.

2) zie 1

3) ja, met meerdere fases kan je de panelen verdelen over de fases, maar zal niet veel helpen. Je kan beter dikkere kabel vragen. Pak 6mm2, dat helpt meer dan Enphase en kost je maar 10 euro oid.

4) dit klopt gedeeltelijk. Het is waar dat als 1 paneel stuk is je dit terugziet, maar enkel als de opstartwaarde niet gehaald wordt. Met +- 9 panelen per zijde zit je ruim boven de minimum 5 panelen om op te starten.
De kans dat er 4 panelen ineens in schaduw / kapot zijn ... Tsja... Dan heb je inderdaad minder opbrengst maar dan klopt je situatieschets totaal niet :)

[ Voor 63% gewijzigd door 99ruud99 op 16-10-2023 22:30 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
1) Nee, niet bij jou situatie - integendeel zelfs.
Niet bang zijn voor omvormer die je mogelijk een keer moet vervangen. Vervangen van zo'n ding is weinig lastiger dan een stekkerdoos aansluiten.
Elke omvormer heeft tegenwoordig schaduw management (Zie MPP bereik in datasheets)

SolarEdge met 8 panelen per richting op 3-fase is een afrader... Dat geeft technische problemen die weinig mensen echt snappen (Zie SolarEdge topic start post voor uitleg)

2) Solis offerte is op prijs prima.
3) 3-fase heeft bij gelijke fase verdeling de voorkeur, minder stuwing (netimpedantie), minder spanning over bekabeling - dus minder snel last van netcongestie.
Enphase (en andere merken micro's) is door lange enkelfase AC trajecten altijd in nadeel.
GoodWe omvormers komen voor zover ik weet standaard met high-voltage ride-through en dat zou beter moeten zijn dan poor-mans Enphase 1-voor-1 afvallen.
Kijk eens of aanbieder 1 ook dat kan leveren.
4) Sinds 1998 onzin toen SMA optitrack introduceerde

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:47
1. Alleen bij veel schaduw of als je meer oriëntaties dan MPPT's op een normale omvormer hebt.
2. De meerprijs klopt omdat het systeem per onderdeel erg duur is. Ik vind jouw opstelling de meerprijs niet waard.
3. Je kunt met een P1-meter bijhouden hoe de spanning per fase is. Meten is weten. Maar stel dat je omvormer zou uitvallen, dan is het nog de vraag hoe vaak dat moet gebeuren voordat je die 3000 euro meerprijs hebt terugverdiend.
4. Nee, ze hebben allemaal een bypass. Vaak levert een Enphase juist minder op omdat die een limiet per paneel heeft. De IQ8AC levert maximaal 360 watt en je panelen zijn 410.

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:00
99ruud99 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:22:
Waarom wil je Enphase?
Je hebt geen schaduw, wil je per paneel kunnen aflezen?
Je kan straks gewoon 2 strings doen, en ik denk dat je dan rond of onder 1 euro per wp kan zitten nu. De panelenmarkt is ingestort, dus 1.50 per wp krijgen ze niet verkocht aan zo'n schadeloos dak als jij hebt.

Al helemaal die glas folie panelen zijn vaak erg goedkoop. Dus absoluut niet waard om daar Enphase onder te hangen voor helft extra.

1) zolang je geen schaduwen hebt zal het niet schelen.
Ook microomvormers kunnen geen licht toveren in schaduw.

2) zie 1

3) ja, met meerdere fases kan je de panelen verdelen over de fases, maar zal niet veel helpen. Je kan beter dikkere kabel vragen. Pak 6mm2, dat helpt meer dan Enphase en kost je maar 10 euro oid.

4) dit klopt gedeeltelijk. Het is waar dat als 1 paneel stuk is je dit terugziet, maar enkel als de opstartwaarde niet gehaald wordt. Met +- 9 panelen per zijde zit je ruim boven de minimum 5 panelen om op te starten.
De kans dat er 4 panelen ineens in schaduw / kapot zijn ... Tsja... Dan heb je inderdaad minder opbrengst maar dan klopt je situatieschets totaal niet :)
Bedankt voor je reactie.

Enphase heeft voor mij enkele (kleine!) voordelen:
• Iets veiliger gevoel (vindt mijn vrouw voornamelijk belangrijk). Ik lig er
• Wordt aangeraden door Aanbieder 3
• Garantie van 25 jaar is fijn
• Enphase voelt als een van de betere merken.

@alwind

Sinds 1 week heb ik een P1 meter (Home Wizard), om de spanning te meten heb ik echter een abonnement nodig die ik nu nog niet heb. Ik denk dat ik deze ga afsluiten zodat ik dit daadwerkelijk kan meten.
Echter ben ik dan denk iets te laat met meten, mij lijkt hartje zomer een hogere spanning te geven of is dit niet waar?
Veel mensen in de wijk hebben panelen en niemand heeft hier klachten over gehad m.u.v. de buurman.
Edit: Via de P1 toolkit is het mij gelukt om de spanning per fase af te lezen :)

@Ronald

Ik ga mij iets verder verdiepen in de omvormers, en eventueel navraag doen of aanbieder 1 ook een GoodWe omvormer wilt plaatsen.

Alle drie de heren, hartstikke bedankt voor jullie reactie. De antwoorden die ik lees geeft mij voldoende informatie om te kiezen voor een (standaard) omvormer en niet voor het veel duurdere Enphase :)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:47
Die garantie klinkt altijd fijn. Maar je moet het product eerst naar hun opsturen en daarna krijg je hem gerepareerd terug. Dat betekend 2x het dak op en een tijdje geen opbrengst.

En wie zegt dat de installateur dat kosteloos doet? (En of die over 18 jaar nog bestaat)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
[b]markbenq schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:12:[/

Enphase heeft voor mij enkele (kleine!) voordelen:
• Iets veiliger gevoel (vindt mijn vrouw voornamelijk belangrijk). Ik lig er
• Wordt aangeraden door Aanbieder 3
• Garantie van 25 jaar is fijn
• Enphase voelt als een van de betere merken.
Electrische veiligheid begint bij correcte installatie. 230V wissel is ook brand mee te maken. Een van de meest lastige delen zijn (vaak door installateur aan geknepen) mc4 stekkers.

Als je veiligheid als belang noemt dan is SolarEdge het veiligste systeem, niet enphase. De s-serie optimizers monitoren connector temperatuur en de foutmelding is zo zwaar dat deze niet op afstand uit te schakelen is. (SE support kan het op afstand wel, installateur op locatie)

Probleem is dat 8 per richting heel erg weinig is voor SolarEdge reguliere 3-fase.
Je hebt minimaal s500b optimizers nodig en mogelijk ook de short-string editie die niet hoger te krijgen is dan 5kW. Dat is mogelijk genoeg.

Simulatie in SolarEdge designer voor bepalen verlies diagram is dan niet optioneel.

"Wordt aangeraden door wc eend" neem je toch niet serieus????

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1