Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:08
Mijn vraag
Om een lang verhaal kort te maken; ik heb een radiator op de badkamer, de enige radiator van de gehele woning.
Die radiator word niet warm genoeg omdat die met de vloerverwarming mee draait op de thermostaat beneden.
Ik heb 2 leidingen onaangesloten op zolder liggen voor eventuele uitbreiding op de verdiepingen.

Hoe los ik dit op? Verschillende opties die ik heb:
• 2-weg klep op de aanvoerleiding met draadloze thermostaat op badkamer.
• Doorstroomverwarmer plaatsen.
• radiator verwijderen en elektrisch gaan verwarmen.
• ...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ketel laten draaien op hogere temperatuur, wat ten koste gaat van het gasverbruik, en het heeft ook geen zin want de thermostaat schakelt het cv te weinig in.

Ik hoop dat iemand met een passende tip/reactie komt. (We gaan niet hakken en breken)

Bedankt alvast!

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:42
Komt de radiator überhaupt op de temperatuur van de aanvoer van de ketel?

• Robke15
ASW1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:14:
Komt de radiator überhaupt op de temperatuur van de aanvoer van de ketel?
Yes, werkt gewoon prima, de radiator haalt de aanvoertemperatuur wat ik op de ketel instel.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vloerverwarming werkt meestal met lagere temp, die radiator gaat dus nooit voldoende vermogen leveren. Als je het daar warm wilt hebben, zal je bijna continu moeten stoken.
Denk eens aan een alternatief, zoals infraroodverwarming. Lokaal en alleen wanneer je het nodig hebt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Robke15
Microkid schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:25:
Vloerverwarming werkt meestal met lagere temp, die radiator gaat dus nooit voldoende vermogen leveren. Als je het daar warm wilt hebben, zal je bijna continu moeten stoken.
Denk eens aan een alternatief, zoals infraroodverwarming. Lokaal en alleen wanneer je het nodig hebt.
Exact, dat valt ook onder de mogelijkheden. Alleen vind ik het zonde van die mooie design radiator, maar als het niet anders is ga ik inderdaad die richting in.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als de installatie correct ingeregeld is/werkt en de temperatuur van het water is dus te laag om voldoende vermogen te genereren voor de ruimte dan zou je er voor kunnen opteren om een Verwarmingselement radiator te kopen
Verdere verhoging van de watertemperatuur voor de gehele installatie zal het rendement van de installatie verlagen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Of een verwarming ophangen met een hogere warmte afgifte.

• ASW1
Robke15 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Yes, werkt gewoon prima, de radiator haalt de aanvoertemperatuur wat ik op de ketel instel.
Het moet in principe wel kunnen alleen moet je je afgifte dan verhogen. Dus een grotere radiator of een radiator met fans (ofwel zelfbouw of iets kant en klaars). Wat voor soort radiator zit er nu?
Andere opties zijn idd aanvoertemperatuur verhogen (beetje zonde) of elektrisch COP1 bijverwarmen (ook een beetje zonde).

• Robke15
ollie1965 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:27:
Als de installatie correct ingeregeld is/werkt en de temperatuur van het water is dus te laag om voldoende vermogen te genereren voor de ruimte dan zou je er voor kunnen opteren om een Verwarmingselement radiator
Verdere verhoging van de watertemperatuur voor de gehele installatie zal het rendement van de installatie verlagen.
Klopt als een bus, zo'n element heb ik toevallig straks naar gekeken, maar ik heb geen stroom in de buurt van de radiator. |:(

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Robke15 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Klopt als een bus, zo'n element heb ik toevallig straks naar gekeken, maar ik heb geen stroom in de buurt van de radiator. |:(
Elk probleem heeft een oplossing, elke oplossing kan een probleem veroorzaken :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Robke15
ASW1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Het moet in principe wel kunnen alleen moet je je afgifte dan verhogen. Dus een grotere radiator of een radiator met fans (ofwel zelfbouw of iets kant en klaars). Wat voor soort radiator zit er nu?
Andere opties zijn idd aanvoertemperatuur verhogen (beetje zonde) of elektrisch COP1 bijverwarmen (ook een beetje zonde).
Er hangt nu een design radiator van 450x1800mm, zou maximaal 1500watt leveren. Mijn ruimte heeft zo'n 1100watt nodig.

• Robke15
ollie1965 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Elk probleem heeft een oplossing, elke oplossing kan een probleem veroorzaken :+
Inderdaad. Ik denk dat het een volledige designradiator gaat worden zonder werking :|

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:42
Is een infraroodpaneel in het plafond plaatsen geen oplossing?
Daar heb je waarschijnlijk wel een spanningskabel liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Robke15
Yaksa schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:33:
Is een infraroodpaneel in het plafond plaatsen geen oplossing?
Daar heb je waarschijnlijk wel een spanningskabel liggen.
Dat is zeker een optie. En die kan ik zo maken dat ik hem via een lichtschakelaar aan en uit kan schakelen.

• ASW1
Als je nog een wandje vrij hebt zou je daar wandverwarming in kunnen maken.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Robke15 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Er hangt nu een design radiator van 450x1800mm, zou maximaal 1500watt leveren. Mijn ruimte heeft zo'n 1100watt nodig.
Bij water 65 ws.
Vervangen voor een FanCoil radiator anders. Maar dan heb je nog steeds stroom nodig :+
En dan moet de CV nog steeds aan als je warmte op (alleen) de badkamer wil.

Soms zijn COP1 oplossingen best een uitkomst ;)

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 16-10-2023 22:19 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:47
Robke15 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Inderdaad. Ik denk dat het een volledige designradiator gaat worden zonder werking :|
Je kunt hem altijd nog gebruiken als een soort lichte handdoeken opwarmer :)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier een 2de klep en thermostaat toegevoegd.

1 klep en thermostaat voor de vloerverwarming beneden.
1 klep en thermostaat voor de radiator, met daarna een omgekeerde themostaatknop die de warmte na de radiator beperkt zodat het via de vloerverwarming terug kan

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik had een zelfde soort probleem, want ik gebruik mijn CV niet meer voor verwarming.
Ik heb daarop mijn badkamer radiator destijds omgebouwd met een elektrisch element:

remco_k in "Snelle warmte in kleine badkamer: electrische radiator of ir"

(En Als je benieuwd bent naar het verbruik:
remco_k in "Snelle warmte in kleine badkamer: electrische radiator of ir")

Dat vereist stroom, maar wellicht is dat prima te doen. In mijn geval had ik stroom achter de spiegel, naast de radiator.
Of wellicht zit jouw radiator op een binnenmuur waar aan de andere zijde stroom te vinden is. Of een ander stroompunt ergens in de badkamer en dat netjes met witte gootjes wegwerken. Er zijn veel opties te overwegen om voor elkaar te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 17-10-2023 00:47 ]

Alles kan stuk.

• Robke15
jack zomer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:34:
Hier een 2de klep en thermostaat toegevoegd.

1 klep en thermostaat voor de vloerverwarming beneden.
1 klep en thermostaat voor de radiator, met daarna een omgekeerde themostaatknop die de warmte na de radiator beperkt zodat het via de vloerverwarming terug kan
Dit klinkt interessant, Wat scheelt het in gasverbruik, en krijg je hiermee de temperatuur goed op de badkamer ?
Ik zou dan 's ochtends en 's avonds willen dat de badkamer warm is, dat zal ik met een slimme thermostaat moeten kunnen regelen.

Dus ik moet dit zien dat je de retour leiding op de verdeler hebt aangesloten?

• Robke15
remco_k schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 00:40:
Ik had een zelfde soort probleem, want ik gebruik mijn CV niet meer voor verwarming.
Ik heb daarop mijn badkamer radiator destijds omgebouwd met een elektrisch element:

remco_k in "Snelle warmte in kleine badkamer: electrische radiator of ir"

(En Als je benieuwd bent naar het verbruik:
remco_k in "Snelle warmte in kleine badkamer: electrische radiator of ir")

Dat vereist stroom, maar wellicht is dat prima te doen. In mijn geval had ik stroom achter de spiegel, naast de radiator.
Of wellicht zit jouw radiator op een binnenmuur waar aan de andere zijde stroom te vinden is. Of een ander stroompunt ergens in de badkamer en dat netjes met witte gootjes wegwerken. Er zijn veel opties te overwegen om voor elkaar te krijgen.
Mijn radiator hangt aan de douchewand. Dus geen enkele mogelijkheid tot stroom zonder te breken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:17
Ik heb hier een 2000W ventilatorkachel die ik aanzet voor het douchen. Die heeft de badkamer in 5 minuten warm en dan ben ik klaar met douchen, kan ik me in een warme badkamer afdrogen. Zodra ik hem uitzet is het ook weer koud.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:46
ik had hier een designradiator hangen op de badkamer op een cv ketel en toen we overgingen naar vloerverwarming heb ik de radiator vervangen door een designradiator met dubbele buizen 3 x het nominale vermigen zou moeten hebben. als de temperatuur van de aanvoer halveert neemt je vermogen met een factor 4 af grofweg, dus er moet gewoon een hele dikke grote komen…
zoiets, maar dan groter https://www.x2o.nl/vipera...3zIALlEAQYCSABEgLQSvD_BwE

• Robke15
Lochnes schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:09:
ik had hier een designradiator hangen op de badkamer op een cv ketel en toen we overgingen naar vloerverwarming heb ik de radiator vervangen door een designradiator met dubbele buizen 3 x het nominale vermigen zou moeten hebben. als de temperatuur van de aanvoer halveert neemt je vermogen met een factor 4 af grofweg, dus er moet gewoon een hele dikke grote komen…
zoiets, maar dan groter https://www.x2o.nl/vipera...3zIALlEAQYCSABEgLQSvD_BwE
Heb ik haha

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:46
je zou dan eens kunnen kijken wat je huidige radiator bij vermogen zou leveren bij de oude aanvoertemperatuur en dan kunnen zoeken op een radiator die dat vermogen levert bij je huidige aanvoertemperatuur en dan eens gaan meten of je dat pas krijgt…
een designradiator heeft altijd erg weinig vermogen voor het oppervlak, een normale dubbele radiator krijgt veel meer vermogen weg dus misschien dat nog een optie
Pagina: 1