Ik woon zelfs zo'n 400 kilometer van mn geborteplaats en in een ander land, al ruim 25 jaar
daarmee eigenlijk niet zo heel veel moeite gehad.... maar toen ik 9 jaar terug een nieuw huis kocht had ik wel enige moeite met de overstap.
We hadden toen 16 jaar in een best mooi huurappartement in het centrum van de stad gewoond, maar dat was dus enkel huur, en ik wilde wel een huis als eigendom hebben.
het nieuwe koophuis was verder uit het stadscentrum (sterker nog, in een enigszins geisoleerd buitenrand-dorpje met 3000 inwoners en een beetje een 'in-crowd' met veel ons-kent-ons), wel veel groter, met een enorme tuin.
Het was gevoelsmatig ook een gevoel van 'afsluiten' van de 15 jaar ervoor, waarin ik ook erg gelukkig was, mn kinderen geboren zijn (maar ook het kopen van een eigen huis altijd wel een wens was).
Nu 9 jaar later kan ik van mezelf zeggen dat de stap naar dat eigen huis een van de beste ontwikkelingen was.
bepaalde angsten, zoals het idee niet meer in het stadscentrum te wonen en geisoleerd te raken valt reuze mee... natuurlijk, als we nu de stad ingaan is dat meestal met de auto, moet je parkeerplek zoeken of soms de bus, maar dan moet je vroeger terug en op de tijd letten..
effectief denk ik echter dat ik net zo vaak in het stadscentrum kom, als toen ik nog vlakbij het centrum woonde
Verder juist enorm kunnen genieten van mn nieuwe woonomgeving, redelijk makkelijk geintegreerd in het dorpje, en nu kent iedereen mij om de een of andere reden (waarover mn vrouw wel eens grappen maakt, omdat een hoop mensen mij blijken te kennen waarbij ik vaak geen goed idee heb wie dat nu zijn, ik maak wel makkelijk een praatje, en ben een beetje een exoot daar ).
Uiteindelijk is het gewoon een stap verder maken....
Een deel is ook die verandering accepteren, je aanpassen en integreren in iets nieuws.
anderszijds is het ook zo dat je je eigen toekomst zelf vorm kunt geven.
dat doe je niet door angstig niks te willen veranderen, maar juist die verandering aan te grijpen en zelf daaraan ook sturend bij te dragen.
Nooit geschoten is altijd mis
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen