Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 19:13
Hallo tweakers.

We hebben een project lopen om onze beneden verdieping te renoveren / deel bijbouwen a 22m².

Ik heb zelf al redelijk wat gelezen en opgezocht en hoop hier misschien wat extra tips / advies te krijgen.

Het gaat om een hoekwoning uit 1963.
Zonder garage/zolder
  • reeds uitgevoerde werken.
    -dak 20 cm geisoleerd pir platen.
    -2020 overal nieuwe shuco ramen HR++ glas
    -2020 ook nieuwe zonnepanelen 12 stuks op het zuiden goed voor 3840kw
    -badkamer vernieuwd
    -grootste deel leidingwerk vervangen door geïsoleerde alpex buizen
We hebben al een goed begin gemaakt en willen dit verder uitwerken.

Heb ook een offerte laten maken voor de spouw te isoleren (maar ondanks grote kosten door verbouwing wat eraan komt staat dit eerst nog on hold)

Er gaat/moet ook een nieuwe verwarmings ketel komen.

Ons huidig verbruik inclusief sww was vorig jaar 800m³ met een gezin van 3. (Afkomend van 2100m³) wat dus zeker een fijne besparing al opbrengt

In de winter periode hebben we vorig jaar ook enkel op airco verwarmd op enkele dagen na.

Dit vonden we niet comfortabel want de buiten unit bevriest heel erg veel waardoor het binnen heel snel afkoelde.

Nu ben ik op zoek naar andere mogelijkheden en heb al enkele opties/cenario zelf bedacht.

Enkele zaken om mee rekening te houden ik heb overal gewone verwarmingen geen lage temperatuur en in de toekomst zal de verwarming hierboven ook aanmoeten ivm studeren op de kamer.

Heb momenteel ook airco maar hartje winter is dit niet ideaal vanwege bevriezen en hoger verbruik dan.

Optie 1 was vloerverwarming maar dit gaat uiteindelijk zo duur worden omdat we zeer veel moeten uitgraven/isoleren en dit ook niet gegarandeerd kan lukken waardoor deze ook niet interessant was vond ik persoonlijk.

Optie 2 pelletkachel laag qua aankoopprijs en ook een goedkopere manier van verwarmen dan gas voor de benedenverdieping en heeft niet als nadeel zoals de airco dat deze kan bevriezen. Dit icm warmtepompboiler voor het sanitair warm water heeft momenteel eerder mijn voorkeur.

Verder ook vaak gehoord over l/w warmtepomp maar heb ook nergens lage temperatuur radiatoren dus weet niet als dit ook een optie is ?

Verwarming zetten we nu enkel aan als het echt gaat vriezen of richting de 0 zal gaan vanwege bevriezen airlco, maar ik ga nu proberen om de verwarming op 19 te zetten om een basis temperatuur te hebben en met airco het verschil van 2/3 graden bij te warmen ook om zo het gasverbruik te kunnen beperken.

Als iemand nog andere ideeën of suggesties heeft is altijd welkom.

Het vervelende is vanwege de torenhoge prijzen van werk en materialen is er helaas een pak minder budget om alles te voorzien dan oorspronkelijk de bedoeling was en we dus "slim de keuzes moeten proberen te maken"

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05

Barrycade

Through the...

Om te zien of je het redt met de huidige radiatoren cv op 40 graden zetten .

Meeste oude huizen hebben over bemeten radiatoren wegens gebrek aan isolatie. Dus wellicht red je het gewoon. Eventueel met ventilatoren er onder.

Even aangenomen dat je cv kan moduleren en zo laag kan aanleveren.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 19:13
Barrycade schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:38:
Om te zien of je het redt met de huidige radiatoren cv op 40 graden zetten .

Meeste oude huizen hebben over bemeten radiatoren wegens gebrek aan isolatie. Dus wellicht red je het gewoon. Eventueel met ventilatoren er onder.

Even aangenomen dat je cv kan moduleren en zo laag kan aanleveren.
Domme vraag misschien maar als ik dit test en de cv kan dit aan wat betekend het dan verder ?

Dat ik alsnog een l/w systeem kan nemen dan of ?

Ik ben niet zo goed mee dit heeft wat extra uitleg nodig voor mij 😃

Huidige cv ketel is zowiezo op leeftijd en dient vervangen te worden.