Lekkage dakkapel: Overlagen of renovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:19
IN januari ons huis gekocht (bj 1991) en vrijdag met de harde wind en regen lekte de dakkapel in eens (druppels aan het plafond, vlekken op de gipsplaten), het was me al eerder opgevallen dat er water op blijft staan, maar volgens google is dat niet direct een probleem.

De kapel is bekleed met bitumen, zo te zien zit dat er sinds de bouw op en is het al een paar keer met kit gerepareerd. Ik krijg nu via werkspot wisselende reacties. De een verzekerd mij dat overlagen (gewoon ene nieuwe laag bitumen erover) gewoon kan, de ander zegt dat het dak gerenoveerd moet worden omdat er water in het plafond zit nu (oude bitumen eraf, nieuwe erop, nieuwe afvoer, nieuwe aluminium lijsten). De prijsverschillen zijn daardoor fors.

Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F0fMdmh/DJI-0654.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZcBrgRd/DJI-0655.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Yep, heb zelfde issue gehad bij mijn dakkapel.
Alles was doorweekt tot de dampfolie het begaf en het water door de gipsplaten heen kwam. Na 3x geprobeerd te hebben met bitumen het lek te dichten, gaf ik het op.

Ik heb daarna het hele dak eruit gesloopt. Nieuwe osb platen erop en met epdm waterdicht laten maken.
Ik kon geen bitumen meer zien op dat moment en zocht een alternatief.

EPDM + daktrim deel heb ik uitbesteed destijds. De rest kan je best prima zelf doen; slopen, isolatie en gipsplaten.

[ Voor 13% gewijzigd door mrbullet op 16-10-2023 20:56 ]

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 12:24
Lekt het aan de raamkant of de binnenkant?
Want als het aan de binnenkant is, dan staat het water zo hoog dat hij dan overkiept naar binnen (onder de dakpannen door). Vaak bij lekkages bij harde regen kiept het water erin.
Als er een scheur was in de bitumen, zou het nu ook nog naar binnen lekken (gezien waterstand op je dak).

Bitumen mag je gewoon over bitumen heen. Dat is zelfs een extra isolatielaag. Uiteraard moeten ze dit nu even heel goed schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Als ik zie hoeveel water op het dak blijft staan, zou ik in samenhang met het bericht van KX22 de afvoer eens nakijken , waarschijnlijk zit die te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08

LauPro

Prof Mierenneuke®

In principe moet een nieuwe laag bitumen waterdicht zijn. Oude bitumen is uitgedroogd en heeft kleine scheurtjes en is dus niet meer waterdicht, door er een nieuwe laag over te plakken is het weer waterdicht.

Eventueel vocht dat in de oude laag zit of in het hout krijg je er met een zomer wel weer uit, of even een weekje goed stoken eronder.

Als je voor een winter het gaat vervangen en het blijft nog 3 maanden vochtig in die ruimte dan ga je zeker vochtplekken zien.

@edit idd, die afvoer checken en of er genoeg afschot is.

[ Voor 6% gewijzigd door LauPro op 17-10-2023 08:31 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:22:
Lekt het aan de raamkant of de binnenkant?
Want als het aan de binnenkant is, dan staat het water zo hoog dat hij dan overkiept naar binnen (onder de dakpannen door). Vaak bij lekkages bij harde regen kiept het water erin.
Heb bovenstaande ook gehad vanwege een (semi)verstopte afvoer en een stevige wind. Zelf ben ik, in gevallen van lekkage, sneller geneigd het compleet aan te pakken en de duurdere variant te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Overlagen kan.
Dak goed schoonmaken en overplakken.
Wel de uitloop vervangen en kijken of je deze iets kan verlagen.
Eventueel een uitloop erbij aan de andere kant.

Ligt er isolatie op het dak dan kan je beter alles er af halen.
Dit gezegd hebbende, het is 10 m2, wat is dan het prijsverschil?
Als je overlaagt heb je geen nieuwe trim nodig en het scheelt onderlaag en afvalkosten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:50
Hier hetzelfde gehad met regen en veel wind.
Bleek uiteindelijk over het randje te gaan door de wind en onder de trim te komen, hierdoor zag je het van buiten niet.

Oplossing: extra afvoer geplaatst aan de voorkant, die kon ik wegwerken in de trim/ombouw.

Ik kreeg eerst ook offertes voor een nieuw dak. Ongetwijfeld mooi bij een oudere dakkapel, maar in ons geval bleek dat iets te veel van het goede.

Lichtpuntje...

Pagina: 1