Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 13:27
Zoals de titel aangeeft zoek ik een vervanger voor Lightroom, omdat ik het pakket te duur vind voor wat ik er nu mee doe. Zeker met de abonnementsvormen. Ik zoek dus een pakket dat gratis is of voor een eenmalig bedrag. Bij voorkeur onder de €100. Het probleem is dat er veel DAM pakketten zijn en van de meeste zijn proefversies te downloaden. Echter ben ik dan wel ff bezig, dus ik hoop hier wat tips te krijgen voor mijn workflow.

Momenteel ben ik in het bezit van de drie Affinity pakketten. Daarmee bezit ik dus ook een RAW editor welke ik kan gebruiken voor het bewerken van een enkele foto. Publisher is het pakket wat ik nu gebruik om fotoboeken te maken. Een groot voordeel van de Affinity pakketten is dat tussen pakketten (Persona zoals ze het noemen) geschakeld kan worden om bijvoorbeeld een foto geplaatst in Publisher te bewerken in Affinity Photo.
In de nieuwste versie kunnen ook direct RAW foto's geplaatst worden. Het plaatsen gaat langzamer en ik weet nog niet wat de prestaties van mijn laptop worden bij een groot album met een paar honderd RAW foto's. Het kan zijn dat alleen de JPG uit het RAW bestand geplaatst wordt en dat tijdens het bewerken de RAW geopend wordt.

Mijn huidige workflow voor het maken van fotoboeken is als volgt, nadat alle foto's geïmporteerd zijn in Lightroom:

- LR, verzameling maken van foto's voor mogelijke plaatsing in het fotoalbum
- LR, exporteren naar map voor fotoalbum
- APu, plaatsen van foto's in album, gelinkt
- LR, niet gebruikte foto's uit verzameling gooien
- LR, bewerking van foto's. Door tijdgebrek is dit meestal automatisch en/of een preset
- LR, exporteren naar dezelfde map voor fotoalbum
- APu, gelinkte foto's updaten
- APu, fotoalbum exporteren naar PDF

Een mogelijk beoogde workflow met een ander DAM pakket zou kunnen zijn:
- DAM, verzameling maken van foto's voor mogelijke plaatsing in het fotoalbum
- DAM, exporteren naar map voor fotoalbum
- APu, plaatsen van foto's in album, gelinkt
- APu, AP, foto's bewerken
- APu, fotoalbum exporteren naar PDF

Een goede toevoeging zou zijn als het pakket ook video’s op een makkelijke manier in de catalogus kan verwerken. LR doet dat wel, maar gaat naar mijn mening niet van harte.

Ik zie in de DAM graag terug:
- het maken van verzamelingen vergelijkbaar met LR
- verschillende export instellingen
- keywords, kleurcodes, sterren, etc.

Mocht het pakket ook kunnen bewerken:
- Auto settings
- Presets
- Masking
- Vergelijkbare sliders als LR
- Pre: goede ZW bewerking

Als er een goede eenmalige te betalen softwarepakket als LR is vind ik dat prima. De workflow zoals ik die nu heb gaat ook goed Ik heb gekeken (dus niet geprobeerd) naar ON1 (€120), Exposure X7 (€154), ACDSee (€83) en Darktabel heb ik geprobeerd.

Heeft er iemand ervaringen met een soortgelijke workflow en welke pakket zou er bij kunnen passen?

Ik ben me er van bewust dat het geen makkelijk vraag is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Inmiddels wat weken verder en heb ik het nodige geprobeerd. Mijn eerste beoogde workflow waarbij ik de RAW bestanden rechtstreeks in Affinity Publisher laad is te zwaar voor mijn laptop. In het inladen en plaatsen van een enkele RAW kost mogelijk 10 seconden. Dat is niet werkbaar met gemiddeld ruim 200 foto’s per album.

Ik heb nu de nieuwe versies van ACDSee en ON1 geprobeerd. Exposure X7 heb ik niet geprobeerd. Zij maken reclame dat ze geen catalogus gebruiken en dat vind ik toch wel prettig, omdat het meer mogelijkheden geeft.
In eerste instantie leek me ON1 het meest passende, echter viel me dat pakket zwaar tegen in mogelijkheden. Dat kan ook de opzet zijn, maar dan is veel verborgen achter menu’s.
ACDSee heeft, op de automatische bewerking van RAW bestanden na, eigenlijk alles wat ik wil. De Ultimate versie heb ik niet nodige. De Professional versie kost nu €100,- en met Black Friday om de hoek mogelijk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Darktable heb je al geprobeerd, lees ik.

En digikam? Is dat een optie?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Darktable heb ik inderdaad al geprobeerd en daar ben ik best enthousiast over. Ik zou daar ook in willen duiken, maar voor nu is de leercurve te steil. Momenteel heb ik daar helaas de tijd niet voor, met twee kinderen, iedereen aan het sporten, hobby's, etc.

Digikam is zelfs nog geïnstalleerd kwam ik achter, maar ik kan me niet herinneren waarom ik dat wel of niet iets vind. Daar ga ik nog een keer induiken, Ik heb nog tien dagen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

RawTherapee is nog een andere gratis kandidaat en daarnaast biedt CaptureOne tegenwoordig ook een eenmalig betaalde versie aan. Dat gebruik ik zelf en werkt echt heel prettig en vooral snel (M1 weliswaar, maar toch).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
WhizzCat schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:00:
RawTherapee is nog een andere gratis kandidaat en daarnaast biedt CaptureOne tegenwoordig ook een eenmalig betaalde versie aan. Dat gebruik ik zelf en werkt echt heel prettig en vooral snel (M1 weliswaar, maar toch).
CaptureOne zit niet onder de 100 euro.

LightZone is naast RawTherapee ook nog een optie wellicht? En anders DxO PhotoLab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MRIdev schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:57:
.

Digikam is zelfs nog geïnstalleerd kwam ik achter, maar ik kan me niet herinneren waarom ik dat wel of niet iets vind. Daar ga ik nog een keer induiken, Ik heb nog tien dagen ;).
Als je die gaat proberen, zorg dan wel dat je de meest recente versie gebruikt.
Want er zijn best wel veel zaken aangepast/verbeterd de laatste releases...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Ik heb julle suggesties voor de zekerheid nog een keer doorgenomen om er zeker van te zijn dat ik ze niet over had geslagen in mijn eerder onderzoek. De prijs DxO Photolab is ook boven de €200 en zover ik kan zien bevat RawTherapee geen DAM.

Over Lightzone is wat minder te vinden, maar ook die lijkt een RAW editor te zijn en mist dus helaas de DAM.

Deze week vind ik hopelijk wat tijd om Digikam aan de proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 22:19
Ik heb vaak het programma PhotoMechanic voorbij zien komen als optie die door veel fotografen wordt gebruikt om snel en makkelijk foto's uit te zoeken.
Wellicht ook de moeite waard om die proefversie een keer tegen het licht te houden? Heb er zelf geen ervaring mee overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ehtweak Heb je ervaring met Digikam? Wat ik in mijn eerste proberen kon ik niet vinden of er ook verzamelingen/collecties gemaakt kunnen worden. Dus een verzameling van foto's over de mappen op de schijf heen. Hetzelfde als in Lightroom. Weet je toevallig of zoiets ook in Digikam zit? Op internet kon ik er niks over vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoek je dit soms:
https://docs.digikam.org/...collections_settings.html

Alles zit in de database; dus het lijkt me sterk dat het niet zou kunnen...

Nog wat extra info:
https://mathiashueber.com...-open-source-alternative/
https://discuss.pixls.us/...talogs-to-darktable/29001
https://ocroquette.wordpr...lightroom-6-to-digikam-7/

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 08-11-2023 21:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Je eerste link had ik al gelezen, maar daar kan ik niet uithalen dat het zo werkt alsk ik het voor ogen heb.Dat elke SW fabrikant andere namen geeft aan hetzelfde beestje praat ook niet makkelijker. Ik heb een tekening gemaakt om het te verduidelijken (hopelijk ;)).

In de tekening zijn de getallen de mappen met foto's zoals de in de catalogus/harde schijf staan. Bij LR kan daar nog verschil inzitten, maar voor nu houden we even aan dat die identiek zijn. De foto's in deze mappen worden voorgesteld door de gekleurde vakjes. Elk vakje is één foto.

De vakken met letters zijn de verzamelingen (Nederlands benaming in LR). In deze verzamelingen kunnen foto's gezet worden zonder dat er een extra kopie van de foto op de harde schijf voor nodig is. Elke verzameling kan dus foto's bevatten uit meerdere mappen. In de tekening heb ik een aantal mogelijk situaties geschets. Uiteraard kan een foto ook voorkomen in meerdere verzamelingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gozXay38dhVsXlKwMh_cyEQRNkU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7zRjPUdVDyM2UVlyBXw3a03D.png?f=fotoalbum_medium

Dat soort verzamelingen gebruik ik erg vaak in mijn namier van werken. Dat kan ik nog niet terugvinden bij Digikam.

edit: Onderstaande klopt nu niet meer. Mogelijk dat ik gekeken heb op de website toen de aanbiedingen nog toegevoegd worden. De Professional versie is nu beschikbaar voor €75,-. Al staat er wel een melding dat er nog belasting bij komt.

Vandaag kwam de eerste mail van Black Friday korting vanuit ACDSee. Ikke blij. Maar wat blijkt, hebben die klojo's de versie die ik voor ogen heb/had niet meer beschikbaar gesteld. De orginle prijs van de nog beschikbare versie is verhoogt. Met korting is de aanschafprijs nog steeds wel lager dan eerst, echter ben ik nu meer kwijt doordat de Professional versie er niet meer tussen staat. :(

[ Voor 6% gewijzigd door MRIdev op 10-11-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
De kogel is (voor nu) door de kerk. Ik heb ACDSee Professional aangeschaft. Nu met de Black Week (blabla) korting komt het inclusief belasting uit op €95, dat is acht maanden. Als ik tzt terug ga naar Adobe heeft het niks gekost. De LR database hou ik nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:21
MRIdev schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:57:
De kogel is (voor nu) door de kerk. Ik heb ACDSee Professional aangeschaft. Nu met de Black Week (blabla) korting komt het inclusief belasting uit op €95, dat is acht maanden. Als ik tzt terug ga naar Adobe heeft het niks gekost. De LR database hou ik nog steeds.
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen nu zijn, heb je een update?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Gynnad Ik heb voor nu de goede keuze gemaakt. Ik zal deze week een korte review schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-05 14:00
Nope. Het aanbieden en aanprijzen van illegale software is in strijd met onze huisregels.

[ Voor 56% gewijzigd door sys64738 op 20-06-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Melding maken van ongepast post-gedrag kan gewoon via een topic report.

[ Voor 86% gewijzigd door sys64738 op 20-06-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 07:46
Volgens mij doet digiKam precies wat je zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DurkVell schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:29:
Volgens mij doet digiKam precies wat je zoekt.
Die (uitgebreide) suggestie had ik al eerder gedaan... O-) ;)

Maar @MRIdev heeft al gekozen voor ACDSee Professional.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRIdev
@Gynnad Een korte review van mijn gebruik van ACDsee.

Momenteel is mijn hoofddoel van de software om als DAM te gebruiken en de foto's te bewerken om daar vervolgens fotoalbums (familiealbums) van te maken. Daarvoor gebruik ik Affinity publisher. Voor het echt uitdiepen van de software en ook de wat meer serieuzere fotografie heb ik nu helaas geen tijd voor. Dus de korte review is daar op gebaseerd op de workflow van de fotoalbums.

Op het moment dat je overstapt van LR kan de catalogus geïmporteerd worden, inclusief de verzamelingen, welke in ACDSee collecties genoemd worden. ACDSee kan zonder catalogus direct uit de mappenstructuur werken, echter mis je dan een aantal functies o.a. de kalender. Die laatste gebruik ik veel om bijvoorbeeld te filteren op foto's van een jaar of maand.

De workflow voor het importeren heb ik wat aangepast t.o.v. LR. De thumbnails zijn bij het importeren in ACDSee te klein om daar een selectie op te maken. Dus nu importeer ik eerst alle foto’s en video’s in een map om vervolgens met de viewer de selectie te maken. Weggooien kan simpelweg via de delete knop, dan worden do foto’s ook van de schijf verwijdert. Bij het importeren zijn er minder opties dan bij LR.

De thumbnails in de Manage mode zijn aan de kleine kant in de maximale stand. Dit is echter “op te lossen” door het Windows register aan te passen. Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Er is ook een AI gezichtsherkenning en keyword functie aanwezig en deze staat standaard aan. Als de software in de Management tab zit zal die foto’s doorspitten on gezichten en keywords toepassen. Op mijn laptop duurt dit ongeveer 3-4 seconden per foto. De software en ook de hele PC loopt dan echt traag en wordt onstabiel en ik raad dit aan om het uit te zetten. Voor mij brengt het niks.

Met de app kunnen foto’s vanaf je telefoon in de catalogus gezet worden. Omdat ik de namen altijd aanpas bij het importeren gebruik ik deze functie net wat anders. Met de app stuur ik de foto’s naar de software waar deze in een map geplaatst worden. Vervolgens gebruik ik de importeerfunctie om vanuit die map de foto’s met de juiste naam in de juiste map te zetten.

ACDSee gaat beter met video’s om dan LR (toen ik het nog gebruikte) en heeft ook de mogelijkheid om van een frame een foto te maken. Dit is een handige functie voor familiealbums waar het verhaal vaak belangrijk is en soms een slechte foto dat kan ondersteunen.

ACDSee loopt wat achter op LR wat betreft AI selectie en mogelijk op de mogelijkheden om te bewerken. Echter, voor mij zijn alle tools beschikbaar. De Light EQ functie vind ik erg goed werken, YouTube: How to use Advanced Light EQ in Develop Mode.

Ik ben zeer tevreden met de overstap en zie voor mij nu geen reden om terug te gaan naar LR. Zoals in de openingspost al geschreven is het niet zo dat ik LR slecht vind, maar voor mij te duur. ACDSee is voor mij een zeer goede vervanger waar ik nu nog nergens tegen grenzen aan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Dank je voor je uitgebreide review! Geeft veel context en maakt duidelijk hoe en wat je gebruikt!

Pagina: 1