Zoals de titel aangeeft zoek ik een vervanger voor Lightroom, omdat ik het pakket te duur vind voor wat ik er nu mee doe. Zeker met de abonnementsvormen. Ik zoek dus een pakket dat gratis is of voor een eenmalig bedrag. Bij voorkeur onder de €100. Het probleem is dat er veel DAM pakketten zijn en van de meeste zijn proefversies te downloaden. Echter ben ik dan wel ff bezig, dus ik hoop hier wat tips te krijgen voor mijn workflow.
Momenteel ben ik in het bezit van de drie Affinity pakketten. Daarmee bezit ik dus ook een RAW editor welke ik kan gebruiken voor het bewerken van een enkele foto. Publisher is het pakket wat ik nu gebruik om fotoboeken te maken. Een groot voordeel van de Affinity pakketten is dat tussen pakketten (Persona zoals ze het noemen) geschakeld kan worden om bijvoorbeeld een foto geplaatst in Publisher te bewerken in Affinity Photo.
In de nieuwste versie kunnen ook direct RAW foto's geplaatst worden. Het plaatsen gaat langzamer en ik weet nog niet wat de prestaties van mijn laptop worden bij een groot album met een paar honderd RAW foto's. Het kan zijn dat alleen de JPG uit het RAW bestand geplaatst wordt en dat tijdens het bewerken de RAW geopend wordt.
Mijn huidige workflow voor het maken van fotoboeken is als volgt, nadat alle foto's geïmporteerd zijn in Lightroom:
- LR, verzameling maken van foto's voor mogelijke plaatsing in het fotoalbum
- LR, exporteren naar map voor fotoalbum
- APu, plaatsen van foto's in album, gelinkt
- LR, niet gebruikte foto's uit verzameling gooien
- LR, bewerking van foto's. Door tijdgebrek is dit meestal automatisch en/of een preset
- LR, exporteren naar dezelfde map voor fotoalbum
- APu, gelinkte foto's updaten
- APu, fotoalbum exporteren naar PDF
Een mogelijk beoogde workflow met een ander DAM pakket zou kunnen zijn:
- DAM, verzameling maken van foto's voor mogelijke plaatsing in het fotoalbum
- DAM, exporteren naar map voor fotoalbum
- APu, AP, foto's bewerken
Een goede toevoeging zou zijn als het pakket ook video’s op een makkelijke manier in de catalogus kan verwerken. LR doet dat wel, maar gaat naar mijn mening niet van harte.
Ik zie in de DAM graag terug:
- het maken van verzamelingen vergelijkbaar met LR
- verschillende export instellingen
- keywords, kleurcodes, sterren, etc.
Mocht het pakket ook kunnen bewerken:
- Auto settings
- Presets
- Masking
- Vergelijkbare sliders als LR
- Pre: goede ZW bewerking
Als er een goede eenmalige te betalen softwarepakket als LR is vind ik dat prima. De workflow zoals ik die nu heb gaat ook goed Ik heb gekeken (dus niet geprobeerd) naar ON1 (€120), Exposure X7 (€154), ACDSee (€83) en Darktabel heb ik geprobeerd.
Heeft er iemand ervaringen met een soortgelijke workflow en welke pakket zou er bij kunnen passen?
Ik ben me er van bewust dat het geen makkelijk vraag is.
Momenteel ben ik in het bezit van de drie Affinity pakketten. Daarmee bezit ik dus ook een RAW editor welke ik kan gebruiken voor het bewerken van een enkele foto. Publisher is het pakket wat ik nu gebruik om fotoboeken te maken. Een groot voordeel van de Affinity pakketten is dat tussen pakketten (Persona zoals ze het noemen) geschakeld kan worden om bijvoorbeeld een foto geplaatst in Publisher te bewerken in Affinity Photo.
In de nieuwste versie kunnen ook direct RAW foto's geplaatst worden. Het plaatsen gaat langzamer en ik weet nog niet wat de prestaties van mijn laptop worden bij een groot album met een paar honderd RAW foto's. Het kan zijn dat alleen de JPG uit het RAW bestand geplaatst wordt en dat tijdens het bewerken de RAW geopend wordt.
Mijn huidige workflow voor het maken van fotoboeken is als volgt, nadat alle foto's geïmporteerd zijn in Lightroom:
- LR, verzameling maken van foto's voor mogelijke plaatsing in het fotoalbum
- LR, exporteren naar map voor fotoalbum
- LR, niet gebruikte foto's uit verzameling gooien
- LR, bewerking van foto's. Door tijdgebrek is dit meestal automatisch en/of een preset
- LR, exporteren naar dezelfde map voor fotoalbum
- APu, gelinkte foto's updaten
Een mogelijk beoogde workflow met een ander DAM pakket zou kunnen zijn:
- DAM, verzameling maken van foto's voor mogelijke plaatsing in het fotoalbum
- DAM, exporteren naar map voor fotoalbum
- APu, AP, foto's bewerken
Een goede toevoeging zou zijn als het pakket ook video’s op een makkelijke manier in de catalogus kan verwerken. LR doet dat wel, maar gaat naar mijn mening niet van harte.
Ik zie in de DAM graag terug:
- het maken van verzamelingen vergelijkbaar met LR
- verschillende export instellingen
- keywords, kleurcodes, sterren, etc.
Mocht het pakket ook kunnen bewerken:
- Auto settings
- Presets
- Masking
- Vergelijkbare sliders als LR
- Pre: goede ZW bewerking
Als er een goede eenmalige te betalen softwarepakket als LR is vind ik dat prima. De workflow zoals ik die nu heb gaat ook goed Ik heb gekeken (dus niet geprobeerd) naar ON1 (€120), Exposure X7 (€154), ACDSee (€83) en Darktabel heb ik geprobeerd.
Heeft er iemand ervaringen met een soortgelijke workflow en welke pakket zou er bij kunnen passen?
Ik ben me er van bewust dat het geen makkelijk vraag is.