Inloggen Apps lukt niet meer (iOS 'forceert' via browser)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 00:13
iOS dwingt (al minimaal 'vele' maanden) mij om via een browser in apps in te loggen. Ik krijg het maar niet voor elkaar. Ben er in de loop der tijd al vele uren mee bezig geweest, bijzonder frustrerend.

Omstandigheden:
iPhone 8
Apps altijd up to date, iOS altijd de laatste versie. Sinds de laatste update voor iPhone 8 niet meer de nieuwste snufjes, iOS 17 'mag er niet op', dus 16.7 is de nieuwste voor 'de 8.
Het gaat nu vooral om meerdere kranten (die me na updates vaak dwingen opnieuw in te loggen) en vooral de DHL Deutschland app, waarmee ik pakketten over de grens kan ophalen in DHL Packetstations.

Ik ben nogal van de privacy & veiligheid dus ik heb veel instellingen in iOS daarop ingesteld, zet altijd cookies op alleen noodzakelijk, gebruik altijd een VPN. Ik gebruik de browser van Duckduckgo als standaardbrowser.

Het 'gedrag' is niet constant in de tijd. Vaak opende de inlogactie toch in Safari (ondanks dat Duckduckgo de standaardbrowser is), als ik dan via 'openen met' de actie naar Duckduckgo verwees lukte het in die browser wel. Deze workaround werkt nu ook al een paar weken niet meer.

Vaak onstaat er een witte pagina:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ7j6muoPIInQsSMtNwVEIekW9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wn9qQal2ATsxLH4MmWTqQyMS.png?f=fotoalbum_large

Soms laadt er wel een pagina (of een rudimentaire pagina) maar missen alleen de inlogvelden.

Ik heb best wat geprobeerd, bv

instellingen\safari\geavanceerd\websitedata: leeggooien.
instellingen\safari\wis geschiedenis en websitedata: wissen
instellingen\safari\geavanceerd\javascript: aanzetten
VPN disablen
en nog veel meer maar dat heb ik niet gelogd.

De klantenservices van de uitgevers van de apps kunnen er natuurlijk ook niets mee.

Ik merk dat meer en meer apps geforceerd via de browser willen inloggen (Wa. Rom?), nog even en ik heb een dumbphone.

Hulp wordt hogelijk gewaardeerd.
edit: Mijn gut feeling is dat het aan een of andere privacy setting moet zijn die ik over het hoofd zie, in iOS of de browsers, maar ik zou niet weten wat. Javascript ligt het niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Condor383 op 16-10-2023 18:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
Ok, ik kon na een laatste probeersessie inloggen... Voor andere privacyridders met ditzelfde probleem die hier belanden volgt hier ook nog maar even welke combinatie het deed:

In Instellingen\Safari, zet je instellingen (tijdelijk) op:

blokkeer popups uit
voorkom cross-sitetracking uit
blokkeer alle cookies uit
standaardbrowser: nog steeds Duckduckgo (!)

VPN had ik bij deze poging ook gewoon aanstaan. (In het verleden heeft is dit wél eens van belang geweest, AliExpress wil
bijvoorbeeld echt niet dat je een VPN gebruikt)

De volgende naar mijn mening irrelevante instellingen meld ik ook maar even:
verberg ip adres kon gewoon blijven staan op 'voor trackers' (maar VPN stond ook nog aan..)
meld frauduleuze websites uit
bescherm privacy in reclame aan

Het werkt dus. Toch raar dat de inlogsessie in Safari opent ondanks dat ik een andere standaardbrowser heb ingesteld. En wat het nut is van een inlogsessie naar een browser doorschuiven ben ik ook nog steeds benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je kunt als developer volgens mij kiezen om dat via de default browser te doen of via de ingebouwde browser (Safari), om consistentie van je inlog proces te kunnen garanderen is het dan best logisch om voor Safari te kiezen I.p.v allemaal andere browsers te moeten testen etc.

Zou het niet alleen in “Blokkeer alle cookies” zitten? Want die andere settings heb ik gewoon aan en geen problemen.

Kan mij goed voorstellen dat cookies nodig zijn voor een inlog pagina/poging.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Condor383
Donstil schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:33:
Je kunt als developer volgens mij kiezen om dat via de default browser te doen of via de ingebouwde browser (Safari), om consistentie van je inlog proces te kunnen garanderen is het dan best logisch om voor Safari te kiezen I.p.v allemaal andere browsers te moeten testen etc.
Bij iOS (i.t.t. bij Windows bv) draaien alle alternatieve browsers op de Webkit engine (Safari engine zeg maar). Hun onderscheidend vermogen is voornamelijk afhankelijk van wat privacy features en de interface/skin. Dat testen zal wel natuurlijk moeten maar misschien niet tot grote verschillen leiden.
Donstil schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:33:

Zou het niet alleen in “Blokkeer alle cookies” zitten? Want die andere settings heb ik gewoon aan en geen problemen.

Kan mij goed voorstellen dat cookies nodig zijn voor een inlog pagina/poging.
Zal het bij de volgende keer checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Condor383 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:40:
[...]

Bij iOS (i.t.t. bij Windows bv) draaien alle alternatieve browsers op de Webkit engine (Safari engine zeg maar). Hun onderscheidend vermogen is voornamelijk afhankelijk van wat privacy features en de interface/skin. Dat testen zal wel natuurlijk moeten maar misschien niet tot grote verschillen leiden.
Ja I know maar het is wel meer dan alleen de browser engine natuurlijk.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans