Koopadvies netwerk switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-07 08:09
Ik wil een nieuwe switch voor het bedrijfsnetwerk kopen. We hebben nu een Dell PowerConnect 5524. Een managed switch met 24 poorten. Die 24 poorten is te weinig, dus ik wil een 48 poort switch. En 'managen' van de switch heb ik zelden gedaan.
Als ik kijk in de Pricewatch, filter op 48 1 Gbit poort, 4-48 5 Gbit poorten, dan beperkt het aanbod zich tot 19 switches.
Een van de goedkoopste is de Cisco CBS350-48NGP-4X. En dat verbaast me - ik ken Cisco niet als goedkoop? De volgende in de lijst kost al het dubbele terwijl ik weinig verschil in de specs zie.

Dat prijsverschil moet ergens vandaan komen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-07 22:26
5Gb komt niet zo heel veel voor. Tegenwoordig zijn er vrij veel Desktops, WiFi Access Points en Mini PC's die wel 2.5Gb hebben. Is dat echt nodig voor je bedrijfsnetwerk?

Anders kan je prima toe met 48 * 1Gb en een paar 10Gb poorten voor een eventuele server (als je die hebt).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:05
Wat ga je connecteren? Heb je workloads staan zoals servers? Of is het puur om clients/printers/AP's/etc te verbinden? Je technische vereisten buiten het aantal poorten zijn niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 13:11
De Cisco Business (CBS) lijn is juist bedoeld als een betaalbaardere oplossing t.o.v. de Catalyst-lijn. Natuurlijk, je beschikt niet over alle 'Enterprise' features, maar deze switches hebben echt een hoop in hun mars.

Let wel dat je een Multi-Gigabit Ethernet model hebt gekozen, als je dat niet nodig hebt kan je ook voor een CBS350-48FP-4X (48x 1GbE PoE+ en 4x 10GbE SFP+) of een CBS350-48FP-4G (48x 1GbE PoE+ en 4x 1GbE SFP) gaan. Hierbij ben ik er vanuit gegaan dat je een redelijk PoE+ budget nodig hebt, aangezien de 48NGP dat ook heeft.

Kijk vooral even in de datasheet voor een zo passend mogelijk model, nu is het moment om na te denken wat voor features je in de toekomst nodig gaat hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
En wellicht is het geen overbodige luxe als je de switch toch gaat vervangen ook na te denken over vlan's / segmentatie van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:10
Simon Weel schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:53:
Ik wil een nieuwe switch voor het bedrijfsnetwerk kopen. We hebben nu een Dell PowerConnect 5524. Een managed switch met 24 poorten. Die 24 poorten is te weinig, dus ik wil een 48 poort switch. En 'managen' van de switch heb ik zelden gedaan.
Als ik kijk in de Pricewatch, filter op 48 1 Gbit poort, 4-48 5 Gbit poorten, dan beperkt het aanbod zich tot 19 switches.
Een van de goedkoopste is de Cisco CBS350-48NGP-4X. En dat verbaast me - ik ken Cisco niet als goedkoop? De volgende in de lijst kost al het dubbele terwijl ik weinig verschil in de specs zie.

Dat prijsverschil moet ergens vandaan komen. Iemand een idee?
Ben je zelf de systeembeheerder of koop je alleen hardware in voor iemand anders die het gaat installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Wat aanvullende info - had ik meteen moeten doen. We hebben pakweg 25 pc's in het netwerk, paar printers en een paar servers. Die servers wil ik middels de wat snellere poorten aansluiten. De pc's op een 1 Gbit poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 13:11
Simon Weel schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:12:
Wat aanvullende info - had ik meteen moeten doen. We hebben pakweg 25 pc's in het netwerk, paar printers en een paar servers. Die servers wil ik middels de wat snellere poorten aansluiten. De pc's op een 1 Gbit poort.
Wat voor type interfaces hebben je servers tot hun beschikking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Tenzij je echt hele spannende dingen doet lijkt me meer dan 1 GBE voor end user devices echt overkill. Ik werk voor een organisatie met meer dan 9000 FTE en het aantal werkplekken dat meer dan 100 MBit/s nodig heeft is op de vingers van één hand te tellen. Uiteraard is gigabit prettig (en dat hebben ze ook allemaal), maar als je naar de port utilisation van de edge poorten kijkt dan zit zelfs de uplink van een stack van 4 stuks 48 poort switches zelden boven de gigabit.

Als je van die eis afstapt zijn er veel meer opties. Persoonlijk (zakelijk gebruiken we Extreme) ben ik wel gecharmeerd van Mikrotik, bijvoorbeeld de uitvoering: MikroTik CRS354-48P-4S+2Q+RM. Daar kun je 12 keer 10 GBE SFP+ op aansluiten (waarvan 2x4 met QSFP+ breakout cables), en 48x gigabit met POE (of uitvoering: MikroTik CRS354-48G-4S+2Q+RM zonder POE).

Daarbij ga ik er vanuit dat er in je servers SFP+ modules kunnen, want 10 GBE over koper ben ik zelf (buiten DAC kabels om, maar dat komt nog steeds uit op een SFP+) nog niet in het wild tegengekomen, al bestaat het absoluut (Mikrotik heeft er ook SFP+'s voor).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
De huidige servers hebben een lading 1 Gbit poorten. Het idee om een switch met een paar snellere poorten te hebben is om op de toekomst (nieuwe servers) te zijn voorbereid. En ik ben de beheerder, dus ik koop voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:10
Simon Weel schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:12:
Het is niet verkeerd om alvast vooruit te denken wanneer je apparatuur gaat uitkiezen/vervangen.
Ik vraag me af met jouw scenario (25 pc's, enkele printers, servers) of je dan snelheden van 2,5Gbps en 10Gbps nodig gaat hebben.
Zijn er op dit moment al klachten over performance vanuit de werkvloer?
Kan me voorstellen wanneer er grote bestanden heen en weer gekopieerd worden in je netwerk, of backups met een NAS, dat je snelheid nodig hebt.
Je kan ook nadenken over bonding, vlans en meer optimaliseren van je infrastructuur (ook met het oog op de kosten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Simon Weel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:24:
De huidige servers hebben een lading 1 Gbit poorten. Het idee om een switch met een paar snellere poorten te hebben is om op de toekomst (nieuwe servers) te zijn voorbereid. En ik ben de beheerder, dus ik koop voor mezelf.
Hou er rekening mee dat 2.5GbE en 5GbE 10 jaar nieuwere, jongere standaarden zijn dan 10GbE (802.3bz vs 802.3ae-an). Hierdoor kan het zijn dat 5GbE apparatuur lastiger te vinden is en duurder is dan 10GbE. Het betekent ook dat 10GbE apparatuur lang niet altijd backward compatibile is met 2.5GbE of 5GbE, dus als je een 10GbE apparaat op een 5GbE apparaat aansluit, ze meestal maar met 1GbE zullen communiceren, tenzij de 10GbE apparaat nadrukkelijk op die poort "multi-Gb" en dus ook 802.3bz ondersteunt.

Enig nadeel van 10GbE vs 5Gbe is stroomverbruik, maar dat is bij kleine aantallen poorten verwaarloosbaar.

Als je cliets maar 1GbE doen en je voor een beperkt aantal servers iets snellers nodig hebt, zou ik daarom sterk aanraden om gelijk naar 10Gbps te gaan. Je hebt dan geheid meer keuze aan apparaten, zowel switches als NICs voor de servers, en de prijzen zouden mee kunnen vallen. Kijk daarbij nadrukkelijk ook naar 10Gbase-SR glas ipv 10Gbase-T koper, of als de servers in zelfde rek staan als de swich, naar een DCA kabel die rechtstreeks van SFP+ naar SFP+ poort gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 17-10-2023 12:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1