Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:21
Hallo,

Ik weet niet of ik helemaal in de goede sectie zit, maar deze leek het best passend.
Mijn Beko 7230 X droger wordt niet meer warm. Verder doen alle functies het en draait hij gewoon.

Het verwarmingselement heb ik verwijderd. Hier heb ik op de de 2 plekken waar de kabeltjes waren aangesloten een weerstands- en continuïteit test gedaan.

Op het zekeringtje met het rode knopje krijg ik signaal, en meet ik 0.5 ohm.
Op het andere zekeringtje krijg ik geen signaal bij de continuïteitstest en meet ik 28.xx kilo ohm.

Nu kan ik niet zo goed vinden wat ik zou moeten meten, en eerlijk gezegd is mijn kennis ook te laag.
Iemand die me kan helpen bij de conclusie ?
Heb ik het juist dat de zekering waar ik de zeer hoge weerstand meet en geen pieptoon krijg bij continuïteitstest stuk is?

Nieuw element a 5 tientjes ipv een droger van honderden euro's zou mooi zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9n3YyIpBCRSCgPpTljzEoXZkXxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fC7qoctzTkqFIFOLlLcCWh5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXwnRW74wAjqj3wjYAuA9OHS8LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjhXbrKPqj7M5FkareOZSM3C.jpg?f=fotoalbum_large

En is er naast het verwarmingselement nog iets anders dat ik voor de zekerheid kan doormeten bij het probleem van "niet warm worden" ?

Alvast erg bedankt:)

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 16-10-2023 17:05 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat bedoel je met 'signaal'? 230v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Koekstra schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:56:
Wat bedoel je met 'signaal'? 230v?
Ik bedoel de pieptoon bij continuïteitstest

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat rode knopje is een thermische zekering, zie het als een soort van aardlek. Knalt er uit om X reden, meestal teveel stof in de machine of ergens anders wat sluiting ofzo. Als je die gewoon indrukt en ie blijft zitten zul je zien dat de machine het weer doet.
Is alleen nog de vraag waarom ie er uit knalt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:22
Ik denk niet dat dat een zekering is, maar eerder een temperatuursensor (die met een hoge weerstand): een bepaalde weerstand staat voor een bepaalde temperatuur: hou er maar eens een tijdje je vinger aan de binnenkant tegen aan en meet dan nog eens de weerstand (mits je geen hele koude handen hebt natuurlijk). Die hoeft dus helemaal niet stuk te zijn. Pas je een beetje op met wat je doet? Er loopt een hoop stroom door zo'n vewarmingselement en een optater doet best pijn als je het verkeerd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@The Eagle het knopje kan ik niet indrukken, wel omhoog halen. Volgens mij is hij dus gewoon ingedrukt.

@Coolmint het klopt wat je zegt. Ik meet eerst 28 k ohm koud, even met de föhn er op en ik meet 16 k ohm.

En heb uiteraard het elementen volledig uit de droger gehaald en de droger afgekoppeld.

Ik kan hieruit dus niet concluderen dat het verwarmingselement de boosdoener is denk ik?

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 16-10-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:13
Wat is de weerstand van het verwarmingselement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Volgens mij zijn die "dingen" waar die stekkers op zat clixons. Die schakelen bij een bepaalde T aan en bij een andere T off (das de hysteresis range).
Er zijn zgn ON types en OFF types die dat bij die T-range doen (aan/uit of uit/aan).

Zeer populair in wasdrogers en -machines, etc...

Soms zijn ze stuk ze zijn te vervangen maar niet altijd.
Maak ze los en kijk wel type je hebt als het leesbaar is...
Het lijkt er op dat de aansluit lippen "aangeslagen" met iets eruit zien, maak ze schoon en test eerst of dan het probleem kan zijn.

Dat plaatje kom van de link vandaan daar en vast ook elder verkopen ze de complete unit als je er met de clixons niet uitkomt.
Succes.

https://www.fiyo.nl/beko-...ger-2970100400#additional

Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amHTbmzAIZxYrtU4qY3PUrLc15k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oX6vsCfCrJQI2iFj36YiYTWS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
route99 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:43:
Volgens mij zijn die "dingen" waar die stekkers op zat clixons. Die schakelen bij een bepaalde T aan en bij een andere T off (das de hysteresis range).
Er zijn zgn ON types en OFF types die dat bij die T-range doen (aan/uit of uit/aan).

Zeer populair in wasdrogers en -machines, etc...

Soms zijn ze stuk ze zijn te vervangen maar niet altijd.
Maak ze los en kijk wel type je hebt als het leesbaar is...
Het lijkt er op dat de aansluit lippen "aangeslagen" met iets eruit zien, maak ze schoon en test eerst of dan het probleem kan zijn.

Dat plaatje kom van de link vandaan daar en vast ook elder verkopen ze de complete unit als je er met de clixons niet uitkomt.
Succes.

https://www.fiyo.nl/beko-...ger-2970100400#additional

Zie plaatje:
[Afbeelding]
Was idd van plan een compleet verwarmingselement te kopen.
Moet dat het echter wel zijn.

Ik ga hem zo even doormeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@pentaw1nz Effe goed op het type nr letten, ze lijken vaak op elkaar.
En het verwarmingselement kan OK zijn en 1 of 2 clixons defect....
Dat aan/uit van die clixons heb je imho nog niet aangetoond.
Succes.

[ Voor 45% gewijzigd door route99 op 16-10-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhQuhe8Uyl_fru_uGsYubEGhPJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9n6PPXaPHGK2XumTXCnrvWB.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen zwart en wit snoer signaal met continuïteit en rond de 33 ohm

Tussen bruin en wit, en bruin en zwart geen signaal en ook een veel hogere weerstand van 57 en 90

Als ik de meneer uit dit filmpje mag geloven is dat niet goed. Ik zou overal Tussen de 5 en 50 ohm moeten meten

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 16-10-2023 21:04 ]

Pagina: 1