Isoleren van aanbouw/garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Eigen topic...

Graag vraag ik jullie feedback. Wij hebben een aardige aanbouw, dat bestaat uit meerdere delen (over de tijd aangebouwd). Het grootste deel heeft een na-geisoleerde spouw.
Het volledige dak hebben we het vervangen door OSB en 12cm PIR met bitumen (ipv houwolcement en 3cm EPS).

A. Ik wil nu de muur isoleren tussen de garage (want niet verwarmd) en de ruimte waar vloerverwarming ligt. Dit is een halve steens muur, dus geen spouw.
Ik denk aan: muur, steenwol tussen rachels, miofol 125s/dampremmend en gips/fermacel aan de kant van de garage.
De garage zal ik niet verwarmen.

B. Binnen en buitenmuur zijn niet tot het plafond/OSB opgemetseld, dus ik moet iets doen ivm vocht en luchtdicht dichtmaken. De spouw is dus op dit deel nog open.
Zou ik de spouw kunnen dichtpurren en met fermacel afwerken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1c4IQaaSo0Z1GzzN3Je10oxKgUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NtPJsc1cFEULWojxwo45OiU.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:30
Geen enkele ervaring mee. Beetje "boerenverstand" en meedenken in maakbaarheid komt tot het volgende:

Feitelijk heb je een buitensituatie in jouw garage. Mijn idee zou zijn: vanuit de aanbouw gezien: wand, isolatie, waterkerend dampdoorlatende folie, luchtspouw (1 cm of zoiets) en dan de afwerking aan de garagekant. Zorgen voor zwakke ventilatie van de luchtspouw van 1 cm.

De ruimte boven het metselwerk vullen met steenwol, aan de warme kant dampdichte folie en aan de warme kant afwerken. De koude kant kan je dan afwerken zoals hierboven (inclusief waterkerend/dampdoorlatende folie). Heb je wel een grotere luchtspouw maar denk niet dat dat een probleem is.

PS. Hoewel waterkerend niet perse nodig is als de folie maar dampdoorlatend is.

[ Voor 5% gewijzigd door S.J.Onnie op 20-10-2023 16:27 ]