Waarom loopt het hier over (afvoer wasmachine)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11 17:18
Ik heb een wasmachine-afvoer die af en toe (vooral bij het wassen op hoge temperaturen met veel watergebruik) overloopt bij het afpompen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

De afvoer loopt af en toe over bij het wegpompen van het water.
Ik vermoed geen ontstopping omdat de afvoer al direct sinds de aanleg af en toe overloopt.
Momenteel een emmer onder gezet en dat vang het meeste water wel op, maar dit is natuurlijk geen lange termijnoplossing.

Ik dacht zelf aan het verticaal verlengen van de pvc-buis die er nu zit. Het probleem is alleen dat hierboven een houten werkblad bevestigd is, waardoor ik niet heel ver de 'hoogte' in kan. Zie de foto's.
Ik heb online ook over een terugslagklep gelezen, maar ik weet niet of dat hier veel zou helpen.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXydZ2Xwne0lmzUFoYwvo6LQVg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOAJnBxkrJVyvqTCF4xI0NtE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmp14Gcg5bRsDAQi9gehx34Tx_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/060XqOa4OpYUSvpTZUekfEV0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Tweedledeedle op 16-10-2023 16:08 ]

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Poah, Google eens voor de gein naar wasmachine afvoeren.

Normaal heb je een stuk buis van minimaal een cm of 70 verticaal vóór de zwanenhals dat ook deels als buffer fungeert. Hij zit bij jou echt veel te hoog waardoor dit niet kan. Lijkt wel bedoelt voor een wasbak?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:56
Ingaande stuk buis vóór de zwanenhals véél te kort.

Catch a smile out there!

• Tweedledeedle
Koekstra schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:11:
Poah, Google eens voor de gein naar wasmachine afvoeren.

Normaal heb je een stuk buis van minimaal een cm of 70 verticaal vóór de zwanenhals dat ook deels als buffer fungeert. Hij zit bij jou echt veel te hoog waardoor dit niet kan. Lijkt wel bedoelt voor een wasbak?
Ja daar dacht ik dus ook aan, maar geen idee waarom de afvoer zo relatief hoog is geïnstalleerd ten opzichte van de wasmachine. Misschien toch het beste een gat in dat werkblad maken voor de afvoerbuizen.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Zelfs als je maximaal omhoog gaat om onder het blad te blijven ben je nog veel te kort voor een gewenste situatie.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-12 23:59

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wie heeft dit destijds aangelegd? Kan desbetreffende partij ter verantwoording worden geroepen?

Steam/Discord: Flimovic

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:40

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Tweedledeedle schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:12:
Ja daar dacht ik dus ook aan, maar geen idee waarom de afvoer zo relatief hoog is geïnstalleerd ten opzichte van de wasmachine. Misschien toch het beste een gat in dat werkblad maken voor de afvoerbuizen.
Dat hoeft mogelijk niet. Uit de muur gaat de buis eerst omhoog. Als je 'm aan de muur afzaagt en horizontaal verlengt, win je een goede 20cm. In combinatie met het verlengen van de uitgang kan dit wellicht net genoeg zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Tweedledeedle
Bedankt voor de tips. Ik ga eerst even proberen om de afvoer te verlengen binnen het huidige werkblad, als ie daarna dan toch nog blijft overlopen moet ik toch door het werkblad heen gaan vrees ik inderdaad

• Tweedledeedle
Flimovic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:15:
Wie heeft dit destijds aangelegd? Kan desbetreffende partij ter verantwoording worden geroepen?
Een aannemer over wie ik verder zeer tevreden over ben. Ik zal hem inderdaad ook nog even contacteren.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:50
Zoals op de foto zit, heb je 2 sifons achter/boven elkaar. Dat loopt maar heel matig door.

Het moet anders aangesloten worden waardoor je maar 1 sifon in de lijn hebt.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:40

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zflIFhnQOkxTsySu8ImrQsFWmAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j4rk6ZbR90QbKf4z7s4jIGZ3.png?f=user_large

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Koekstra
  • Niet online
Ik zou de eerste 90 graden bocht ná je zwanenhals (dus vanaf de wasmachine kant gezien), direct op de muur aansluiting maken. Dan win je een stuk hoogte, en ben je ook een zooi bochten kwijt die het doorstromen bemoeilijken.

Edit:
Precies zoals hier boven staat dus :+

[ Voor 9% gewijzigd door Koekstra op 16-10-2023 16:46 ]

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:11
Dit zou al een verbetering zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqnG6mESdofHLYpnoJxWlImktL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bq2IRkbxAzraxlwLekUdW3qy.jpg?f=fotoalbum_large

Andere punten waar je naar kan kijken:
-Wat zijn de diameters? Overal 50 of meer? ook aan de andere kant van de muur?
-Kan je doorvoor door de muur nog lager maken? Hoe ziet het eruit aan de andere kant van de muur?

• Tweedledeedle
Bedankt allemaal! Dit klinkt zeker als een logische oplossing!
Het zou fijn zijn als er in dat geval niet in het werkblad gezaagd hoeft te worden.

Ik denk dat het overal 50 is, wat er aan de andere kant van de muur zit durf ik niet te zeggen.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Als het 50mm pvc is kan je de huidige bocht afzagen strak aan de muur (multitool is hier ideaal voor) en er een renovatiemof in verlijmen, dan kan je vervolgens weer netjes opbouwen volgens de manier van @DexterDee of @KNed. Voordeel van het schuine stuk van @DexterDee is dat de buislengte nog ietsje langer wordt (niet hoger) dan direct verticaal gaan, wat een klein beetje verschil kan uitmaken.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:55
Normaal heb je inderdaad een hogere standbuis.
Het was mooi geweest als het riool uit de vloer kwam.
Maar dat komt het niet.

Dan is zo'n tuut voor vaatwassers wel een oplossing.
https://www.warmteservice...7zZan67fprxYaAsslEALw_wcB

Slang erop duwen, goeie slangklem erop, en gaan met die banaan.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:55
frennek schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:22:
Als het 50mm pvc is kan je de huidige bocht afzagen strak aan de muur (multitool is hier ideaal voor) en er een renovatiemof in verlijmen, dan kan je vervolgens weer netjes opbouwen volgens de manier van @DexterDee of @KNed. Voordeel van het schuine stuk van @DexterDee is dat de buislengte nog ietsje langer wordt (niet hoger) dan direct verticaal gaan, wat een klein beetje verschil kan uitmaken.
Ik zou de bocht heet stoken met een verfafbrander (fohn), als het plastic zacht is kun je met een tangetje de bocht open knippen, en dan vervolgens van de buis af rollen.

De buis uit de muur blijft dan onbeschadigd.
De lijmresten er even af schuren met een papiertje in de hand.
En dan kan je er gewoon weer op lijmen.

• Koekstra
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:48:
Normaal heb je inderdaad een hogere standbuis.
Het was mooi geweest als het riool uit de vloer kwam.
Maar dat komt het niet.

Dan is zo'n tuut voor vaatwassers wel een oplossing.
https://www.warmteservice...7zZan67fprxYaAsslEALw_wcB

Slang erop duwen, goeie slangklem erop, en gaan met die banaan.
Kleine side note, Eea werkt alleen goed als de afvoer ook wordt belucht, maar dat zal wel gebeuren omdat je anders nu ook al wat problemen had had gehad :P

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zou eventueel ook de sifon achter het werkblad (en dan dus een stuk lager) kunnen plaatsen. Dat je aan deze kant enkel een pijp omhoog hebt en aan de andere kant een stuk omlaag en daar een sifon.

Hoe ziet het eruit aan de andere kant van het wandje?

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 17-10-2023 10:03 ]

• Tweedledeedle
De afvoer is aangepast naar de voorbeelden van jullie, ik ben benieuwd of het nu verholpen is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/py1WsLoWFOURyHTClGAptlHMV2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQ8NrpPf8kJRuj1LwGRPvjVb.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1