Kabeltjes laten trekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Over een half jaar verhuis ik naar een nieuw, lekker ruim, huis.

Terwijl mijn partner verantwoordelijkheid heeft voor de aesthetiek, zoals de kleuren van de gordijnen, ben ik verantwoordelijk voor meer infrastructurele zaken, zoals ook straks een mooi Wifi netwerk.

Het beheer/configureren van een (thuis)netwerk is voor mij niet de uitdaging.

Waar ik wel mee zit: ik ben een absolute jodocus met de fysieke aspecten. Het netjes ophangen van een router, trekken en wegwerken van kabels.

Wat voor partij (tips welkom) kan ik aanhaken om dit stuk uit te voeren. Welk budget moet ik rekening mee houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
Word je huis nog gebouwd / Heb je nog kans om ergens wat te laten voorzien door de electricien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nee, het is een jaren ‘30 woning. :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:44
Jaren '30 woning moet je sowieso alle leidingen gaan vervangen, mooi moment om naar alle kamers waar je Internet wilt hebben naast nieuwe elektriciteitskabels ook netwerkkabels aan te leggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Keypunchie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:02:
Nee, het is een jaren ‘30 woning. :-)
Een verhuizing en/of (gedeeltelijke) verbouwing van een jaren '30 huis doe je waarschijnlijk niet in 1 dag. Dus tenzij je exact alle (huidige) bouwtekeningen hebt en weet welke materialen waar zitten (en wel/niet dempen), is het best lastig om een advies te geven welke partij of welke gereedschappen nodig zijn om een mooi netwerk te bouwen / aanleggen.

Als ik dan kijk naar het huis van mijn ouders; dat is ongeveer zelfde bouwjaar en daar zitten wel zoveeeeeel kieren / gaten / oude materialen in; je kan op sommige plekken 3x UTP naast elkaar "door bestaande balken / kieren" trekken; daar is geen professional voor nodig. Tegelijkertijd; vanaf de meterkast moet alles nieuw dus switch, Cat6, outlets, etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Keypunchie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:49:

Wat voor partij (tips welkom) kan ik aanhaken om dit stuk uit te voeren. Welk budget moet ik rekening mee houden?
Dit zou ik door de electricien laten doen, evt zoek je er eentje die zich wat meer op kantoorpanden richt, want daarbij is dit dagelijkse kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
ik zou toch eens met een electricien naar keuze al eens vragen of je al eens een kijkje mag nemen in het huis ...
Dan pas kan je goed kijken welke aanpassingen nodig zijn, en hoeveel tijd dit in beslag neemt ..

je wil namelijk alle bekabeling klaar hebben alvorens je vrouw een lik verf gaat zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

Zenix

BOE!

Ik heb ook twee linkerhanden, maar een kabel trekken en op de juiste kleurvolgorde leggen en dan vastdrukken kan ik nog wel. Met een jaren 30 woning is het een goed begin om aan die handigheid te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 16:32
Mijn aannemer rekende 125EU per WCD/UPT punt.

Jaren '30 woning, complete renovatie, Amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
robin15243 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:05:
Mijn aannemer rekende 125EU per WCD/UPT punt.

Jaren '30 woning, complete renovatie, Amersfoort.
Is en prima prijs als alles open ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yaksa schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:06:
Jaren '30 woning moet je sowieso alle leidingen gaan vervangen, mooi moment om naar alle kamers waar je Internet wilt hebben naast nieuwe elektriciteitskabels ook netwerkkabels aan te leggen.
Waarschijnlijk wel, als dit nog niet is gebeurt. Je kunt niet zomaar uitgaan dat er door vorige eigenaar niets is gedaan. Water en cv leiding en afvoeren ook nakijken. en tussenmuren op houten vloeren... #kluswerk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nou, de staat van het huis is dat we relatief weinig hoeven te klussen. (Technische inspetie is uitgevoerd)

Voorlopig ook geen nieuwe keukens/badkamers: vanuit wooncomfort staat alleen wat cosmetisch werk gepland, schilderen/gordijnen, dat soort werk. Mogelijk nog wat onderhoud aan de buitenkant.

Maar, natuurlijk wel de gelegenheid om netwerk/electra eens goed te regelen. Ik moet dat nog wel inventariseren, maar stopcontacten hield al niet over bij bezichtiging, netwerk heb ik niet gecheckt. Ga ik uiteraard wel binnenkort wel doen, mijn aanname is dat het echter net als de elektra zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keypunchie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:43:
Nou, de staat van het huis is dat we relatief weinig hoeven te klussen. (Technische inspetie is uitgevoerd)

Voorlopig ook geen nieuwe keukens/badkamers: vanuit wooncomfort staat alleen wat cosmetisch werk gepland, schilderen/gordijnen, dat soort werk. Mogelijk nog wat onderhoud aan de buitenkant.

Maar, natuurlijk wel de gelegenheid om netwerk/electra eens goet te regelen. Ik moet dat nog wel inventariseren, maar stopcontacten hield al niet over bij bezichtiging, netwerk heb ik niet gecheckt. Ga ik uiteraard wel binnenkort wel doen, mijn aanname is dat het echter net als de elektra zal zijn.
"electra" is niet niks, ga er bijvoorbeeld vanuit dat huidige stopcontacten ongeaard zijn en dus dat je overal in huis randaarde moet (laten) trekken.

Hoeveel werk dat is hangt ervan af hoe lang geleden electra gedaan werd. Is het echt oud, dan zitten er mogeljijk draden direct in stucwerk en kun je niets veranderen zonder alsnog leidingen te realiseren (en uiteraard je stucwerk daarna herstellen/over doen :o ). Is het al eens in de afgelopen 50 jaar aangepakt, dan zou je leidingen beschikbaar kunnen hebben waar aardedraden doorheen getrokken kunnen worden en je eigenlijk alleen de contactdozen hoeft te vervangen.

Wat in alle gevallen geldt: je mag niet zomaar elektra en communicatiekabels in zelfde buis trekken (en los van wat mag, in het smalle buizen past het sowieso niet). Als er nog niets ligt qua communicatie ga je nieuwe buizen moeten laten aanbrengen. Wat wel vaak aanwezig is: coax TV-kabels. Die ga je niet meer nodig hebben, als die netjes in buizen liggen kun je die door UTP vervangen. Mogelijk is dat genoeg om een deel of zelfs alle netwerkbehoeften af te dekken.

Maar als je hier weinig kennis en kunde over hebt, neem een professional in de arm; onhandige keuzes of uitvoering bij verhuizing kunnen je later een veelvoud van gedonder en kosten opleveren (zeker als er opbreken stucwerk bij betrokken is). Let op dat lang niet iedere electricien netwerken echt snapt, zorg dat je iemand hebt die niet alleen NEN1010 (elektra normen, wettelijk verplicht!) maar ook IEEE802.3/TIA-568B/C (Ethernet) grondig snapt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:09
Mijn tips:
- ga er vanuit dat alles met een vaste plaats(desktop, printer, tv) bij voorkeur bekabeld aangesloten kan worden.
-Zorg dat elke kamer (minimaal) een dubbele rj45 outlet heeft.
-laat de loze leidingen als 3/4 (=19mm) uitvoeren dat maakt het kabeltrekken simpeler, en laat alles op een centraal punt bij elkaar komen in een patchpaneel.
Pagina: 1