Hdd partitioneren met Windows 11

Pagina: 1
Acties:
  • 775 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar-1
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Hallo,
Ik heb een nieuwe laptop met een Ssd van 1 terra.
Windows 11 Staat er al op. En wat programma’s en app s.
Kan ik deze schijf in 2 partities delen zonder dat Windows 11 en programma’s weg zijn
En zo ja hoe?
Ik vind een partitie erg onoverzichtelijk. 2 of 3 is beter.
M.v.g Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:44
Ja hoor, dat kan zonder problemen zolang er genoeg vrije ruimte is en je ook genoeg overlaat voor de windows partitie. Dit kan je via schijfbeheer regelen.

Of het zinvol is... tja, persoonlijk zie ik er geen reden toe, maar ieder zo zijn ding, het kan in principe ook geen kwaad buiten potentieel sneller ruimte te kort op een specifieke partitie.

https://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

[ Voor 14% gewijzigd door MicGlou op 16-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Partitioneren is tamelijk onzinnig en heeft alleen maar nadelen doordat je alle flexibiliteit kwijt raakt.

Als je dingen wilt scheiden kun je dat veel beter met folders doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar-1
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Ok partitioneren, niet doen dus,
maar alle mappen zien er het zelfde uit, je ziet straks de belangrijkste niet meer
Hoe kun je de belangrijkste mappen in Windows 11 er uit laten springen.
B.v. Groter maken of gekleurd.
Weet jij hier iets op of mss een andere twaeker?
Gr Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon goede namen bedenken voor de folders.
Je kunt ervoor kiezen ze in de explorer op alfabet te sorteren en dan via een slimme naam de belangrijkste bovenaan te krijgen.
Maar als het problematisch is, dan vermoed ik dat je meer met subfolders moet werken en niet te veel folders in de root moet zetten.

En wat is functioneel gezien het verschil tussen een aantal partities met daarin folders of een aantal folders met daarin subfolders?

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 17-10-2023 09:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:58
Ben(V) schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:35:
Partitioneren is tamelijk onzinnig en heeft alleen maar nadelen doordat je alle flexibiliteit kwijt raakt.

Als je dingen wilt scheiden kun je dat veel beter met folders doen.
Waarom zou partitioneren nou "onzinnig" zijn?, ik zie dat wel vaker gezegd worden.
Ik vindt het altijd wel prettig om een extra partitie te hebben om gegevens/backups apart te kunnen zetten van de Windows systeem partitie.
Makkelijk ook als je eens een (test) herinstallatie wilt doen.
Maar natuurlijk niet echt nuttig bij kleine SSD/HDD's of als je toch al meerdere schijven in je systeem hebt.
Ook moet je partities helemaal niet zien als vervanging voor mappen.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 17-10-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Partitioneren heeft alleen maar nadelen.
Dat is echt iets uit de oude doos.
Vroeger was het handig om verschillende OS-en of verschillende Windows installaties te hebben op verschillende partities, zodat je via de bios kon kiezen welke je wilde booten, maar dat is al heel lang niet meer nodig.
Je kunt tegenwoordig op een disk gewoon verschillende versies hebben staat in verschillende folders en kiezen welke je wilt booten.

En je reserveert ruimte die je niet meer ergens anders aan kunt toekennen als je reservering verkeerd uitvalt en je kunt het ook niet eenvoudig uitbreiden of veranderen.
En gegevens apart zetten kan net zo goed in een folder daar heeft een partitie ook geen voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickLelie
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05 10:35
En wat met fragmentatie ?

De reden waarom ik vroeger mijn schijven in partities opdeelde was
a) eenvoudige backup van enkel de data
b) weinig tot geen fragmentatie van mijn databestanden. => minder diskoperaties nodig voor schrijven/lezen => betere performantie => langere levensduur van mijn schijven (heu ja, ik probeer zo lang mogelijk te werken met mijn machientjes en niet om de 2a 3 jaar nieuwe te kopen :-) )
c) eenvoudiger om te migreren naar een nieuw os en/of het oude os terug van scratch te herinstalleren.

Wat zijn de nadelen van partitioneren ?
Het feit dat niet de volledige capaciteit beschikbaar is ?
Dit is toch gewoon een kwestie van een degelijk zicht te hebben op je data ?
Na 20 jaar weet ik ondertussen wel wat ik ongeveer nodig heb, Met 400 Gb data kom ik ruimschoots toe.

Zijn er andere nadelen aan het partitioneren van een SSD ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Fragmentatie is iets uit de oude doos en heb je tegenwoordig echt geen last meer van.
En een os migreren doe je tegenwoordig niet meer door een hele partitie te vervangen, je zet er gewoon een bij en boot daarvan.

En jij bent waarschijnlijk de eerste persoon ter wereld die zijn data behoeft kan voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is wel een heel oud topic om nog weer omhoog te halen, dat is niet de bedoeling. Maak dan even een nieuw topic aan. :)

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 10-05-2025 15:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.