Gebruikerservaringen merken Airco LG MHI MH Daikin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scopex
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-10-2023
Beste Lezer, foraleden,

Via de zoekfunctie heb ik geen antwoord kunnen vinden over gebruikers ervaringen met specifieke airco merken en types. vandaar dat ik mij hier heb aangemeld om de vraag te stellen en hopelijk een onderbouwd antwoord op mijn vraag kan vinden.

Wat zijn jullie ervaringen met specifieke merken en modellen splitunits?

via mijn installateur heb ik een voorstel ontvangen voor:

LG pc09 st 2.5kw
LG pc12 st 3.5 kw
LG PC18 st 5kw

allen A++/A+

Heeft iemand ervaringen met de bovenstaande modellen? zo ja wat zijn de Pro en Cons?

Belangrijk voor mij:

1- energie verbruik liefst zo efficient mogelijk.
2- stille binnen en buiten unit
3- goed kunnen verwarmen (vanaf oktober tot feb) 19-22 graden in huis
4- app die goed te bedienen is.
5- nog tips om rekening mee te houden?

Ik lees dat hier veel "fanboys voor MHI / MH/ Daikin kiezen kan iemand mijn dan specifiek aangeven welke modellen ik kan overwegen?

Momenteel overweeg ik om 2 splitunits aan te schaffen voor de ruimtes
1 x woonkamer 45m2
1 x slaapkamer op zuiden 12m2

Reden aanschaf: zomers koelen en in de winter enkel woonkamer verwarmen.

Situatie woning uit 1973: matig geïsoleerd, HR++ / HR glas, vanaf morgen spouwisolatie, en zolder is niet geïsoleerd.
vloerverwarming (huidige hoofdverwarming)
Woning is 4.9m x 8.8m per verdieping.
8 x 390 wp panelen + enphase micro omvormers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14:38
Wij maken gebruik van een LG PC24SQ airco als hoodverwarming beneden en onze ervaring met LG is niet erg positief. Ik heb onvoldoende research gedaan voor de aanschaf en als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik voor verwarmen geen LG meer nemen, maar een MHI, ME, of Panasonic. Voor koelen is de LG overigens prima.

1. Energie verbruik. Als je kijkt naar de specs van de LG kun je zien dat ze een hoger vermogen hebben voor koelen dan voor verwarmen. De PC12ST 3.5 is weliswaar een 3.5kw airco, maar enkel voor koelen. Zijn max verwarmen is slechts 2.5 kw en dan ook nog eens tegen een relatief slechte COP van 4 welke rap afneemt bij temp rond vriespunt en lager. Bij 2 graden buitentemp, gemiddelde winterdag, ligt de COP op 3,87.

Vergelijk dit bijvoorbeeld met de 3.5 MHI dan levert die 3,5 voor koelen en 3,4 voor verwarmen en ook nog eens met een veel hogere COP van 5,1 (5,18 bij 2 graden buitentemp)

LG 3.5:
https://www.eurovent-cert...5B0%5D=UA3#access-results

MHI 3.5:
https://www.eurovent-cert...SRK35ZSX-W#access-results

2. Boven hebben wij een LG PC12SQ hangen en die is kwa geluid prima. Hogere vermogens maken vaak meer geluid en hebben ook een hogere luchtverplaatsing. Daarom wordt er vaak bij een hoog benodigd vermogen geadviseerd om 2 units te plaatsen ipv 1.

3. Goed kunnen verwarmen valt ons dus tegen, zeker in vergelijking met de andere merken. Als je hem gaat gebruiken als hoofdverwarming zou ik deze niet adviseren.

4. De app is prima te bedienen, maar zeer beperkt (LG ThinQ). Zo kun je bijvoorbeeld wel een week schema maken met aan/uit tijden, maar je kunt niet vooraf instellen welke temp op welk tijdstip hij moet doen en ook geen blaasrichtingen opnemen in dat schema. Andere merken doen dat beter.

5. Ik zie dat je vloerverwaming hebt, waarom schaf je geen L/W warmtepomp aan? Dat is een perfecte combo met vloerverwarming en geeft mijns inziens meer comfort dan een airco bij verwarmen. Met een AC is er meer luchtverplaatsing en geluid. Door sommige wordt dat als oncomfortabel ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Fritso op 16-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scopex
Beste Fritso, dank voor je bijdrage en eerlijk advies !

1- MHI heeft dus betere SCOP en SEER scores en is dus efficiënter in gebruik in NL.
2- Dat klinkt heel logisch, daarom wil ik ook 2 splitsunits en nu is het alleen bepalen welk merk en type het best bij mij past. MHI is zeker een kanshebber echter ben opzoek naar gebruikerservaringen zodat ik de technische specs kan vergelijken om tot een keuze te kunnen komen.

3-Je geeft aan te vinden dat de verwarming tegenvalt t.o.v. van andere merken. Zou je willen toelichten waarom je dit vind? Heeft het te maken met het verbruik van stroom, geluid of duurt het lang?

4- Noted!! beperkte app maar voor mij kan dit wel werken ben niet zo veeleisend wat dat aangaat. 30min voor thuiskomst moet mijn huis op temperatuur zijn tot uurtje of 21:00 uur.

5- In mijn perceptie zijn L/w warmtepompen geen airco's 8)7 en kunnen zij mijn huis terugkoelen naar 19 graden? En ik heb het idee dat zo een installatie echt een gods vermogen kost dus meer dan 3/4 k. NU je het zo benoemd wellicht goed idee om daar ook wat meer in te duiken.
Fritso schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:30:
Wij maken gebruik van een LG PC24SQ airco als hoodverwarming beneden en onze ervaring met LG is niet erg positief. Ik heb onvoldoende research gedaan voor de aanschaf en als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik voor verwarmen geen LG meer nemen, maar een MHI, ME, of Panasonic. Voor koelen is de LG overigens prima.

1. Energie verbruik. Als je kijkt naar de specs van de LG kun je zien dat ze een hoger vermogen hebben voor koelen dan voor verwarmen. De PC12ST 3.5 is weliswaar een 3.5kw airco, maar enkel voor koelen. Zijn max verwarmen is slechts 2.5 kw en dan ook nog eens tegen een relatief slechte COP van 4 welke rap afneemt bij temp rond vriespunt en lager. Bij 2 graden buitentemp, gemiddelde winterdag, ligt de COP op 3,87.

Vergelijk dit bijvoorbeeld met de 3.5 MHI dan levert die 3,5 voor koelen en 3,4 voor verwarmen en ook nog eens met een veel hogere COP van 5,1 (5,18 bij 2 graden buitentemp)

LG 3.5:
https://www.eurovent-cert...5B0%5D=UA3#access-results

MHI 3.5:
https://www.eurovent-cert...SRK35ZSX-W#access-results

2. Boven hebben wij een LG PC12SQ hangen en die is kwa geluid prima. Hogere vermogens maken vaak meer geluid en hebben ook een hogere luchtverplaatsing. Daarom wordt er vaak bij een hoog benodigd vermogen geadviseerd om 2 units te plaatsen ipv 1.

3. Goed kunnen verwarmen valt ons dus tegen, zeker in vergelijking met de andere merken. Als je hem gaat gebruiken als hoofdverwarming zou ik deze niet adviseren.

4. De app is prima te bedienen, maar zeer beperkt (LG ThinQ). Zo kun je bijvoorbeeld wel een week schema maken met aan/uit tijden, maar je kunt niet vooraf instellen welke temp op welk tijdstip hij moet doen en ook geen blaasrichtingen opnemen in dat schema. Andere merken doen dat beter.

5. Ik zie dat je vloerverwaming hebt, waarom schaf je geen L/W warmtepomp aan? Dat is een perfecte combo met vloerverwarming en geeft mijns inziens meer comfort dan een airco bij verwarmen. Met een AC is er meer luchtverplaatsing en geluid. Door sommige wordt dat als oncomfortabel ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14:38
Een airco werkt beter voor koelen en die ontvochtigd de lucht ook. L/w warmtepomp kan slechts beperkt koelen. Als je de vloer namelijk te ver laat afkoelen ontstaat er condens op de vloer.

Het tegenvallen is een combinatie van relatief lage COP, beperkte app functionaliteit en lage capaciteit bij temp onder nul. Vorig jaar had de ac het zwaar om de woning na een koude nacht op temperatuur te brengen. Dus we gaan nu meer 24/7 verwarmen. Ad hoc verwarmen was absoluut geen succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:50
Heb je al eens de topics van lucht/lucht warmtepomp voor verwarmen en koelen door gelezen? Daar zal je veel informatie en gebruikers ervaringen vinden denk ik.

Wij zijn tevreden gebruiker van mhi multisplit (wilden niet meer dan 1 buitenunit) voor koelen en als hoofdverwarming.

Wanneer je alleen de unit in de kamer wil gebruiken voor verwarming zijn single splits inderdaad een goed idee denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 16-10-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scopex
Dank voor het delen van jullie ervaringen en het meedenken.

ik ga een offerte opvragen voor 2 split units van MHI die extra vermogen kunnen leveren om te verwarmen !

SRK25ZSX-WF / SRC25ZSX-W
SRK35ZSX-WF / SRC35ZSX-W

ben benieuwd naar of dat binnen mijn budget gerealiseerd kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
Ik ga nu mijn 3e winter in met een LG installatie. Mijn ervaring is bijzonder goed. Ik ben zeer tevreden over de capaciteit van mijn 3,5 kW LG artcool Gallery in de 45 m2 woonkamer en mijn twee LG Standard plus airco's op de slaapkamer en kantoor.

De Gallery maakt iets meer geluid door het bijzondere ontwerp, maar de Standard plus modellen zijn heel erg stil, daar kan ik rustig bij slapen in de zomer.

Met de Gallery verwarm ik dus ook, heb daar totaal geen problemen mee en is ook niet hoog in verbruik wat mijn betreft. Ik heb geen exacte cijfers, ik zie alleen dat ik in de wintermaanden 1000 m3 gas minder verbruik op jaarbasis en mijn stroomverbruik is niet extreem hoog.

Dus ik ben en tevreden LG gebruiker.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertV70 op 18-10-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291380

Ben ook tevreden met 2xPC12SQ en MU2R17. Een van de binnenunits wordt af en toe gebruikt voor verwarmen van begane grond (woonkamer en keuken 40m2), maar vind stoken op gas toch prettiger.
Vond buitenunit een beetje tegenvallen qua geluidsproductie, maar het is inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 09:01
Momenteel heb ik 2 airco`s waarvan 1 boven (LG PC18SK 5kW) en 1 onder (LG PC24SK 7kW).
Op dit moment staat alleen die van onder aan en deze zorgt er voor dat er een lekkere temperatuur is in het huis namelijk 21 graden.

Maar hij springt erg vaak op een ontdooistand (sneeuwvlokje met een druppel) zie grafiek. Volgens LG monteur komt dit omdat de temperatuur behaald is. Maar dit lijkt me niet gezond voor zoon apparaat ofwel?

Model: S3-M24KSSDA
Firmware: clip_hna_v1.9.192

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVUA4apogfIUDIGzlux528n7VSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWHm4QMK94SQtZOBjNx5XJpG.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1