JVC Videomovie GR-AX75EG bandjes digitaliseren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Try2013
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-12-2024
Goedemiddag,

Ik heb een oude JVC Videomovie GR-AX75EX camera en ik wil graag de VHS bandjes digitaliseren en op een usb stick zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Videorecorder, laptop, videoadapter

Het is mij gelukt om de bandjes aftespelen via een videoadapter op een oude tv. Maar hoe kan ik de camera op de laptop afspelen en dan de video's op een usb stick zetten?

Wie kan mij helpen?

Beste antwoord (via Try2013 op 17-10-2023 00:02)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:58
Je hebt een S-Video/Composite-naar-USB-capture-kaartje nodig, om de analoge video te capturen / digitaliseren op de PC.

Een van de bovenste twee uit deze lijst zou prima moeten werken:
categorie: Tv-kaarten

Uiteraard wel er vanuitgaande dat je op een van de afspeelapparaten een Composite of S-Video output hebt.

Vervolgens kun je met een waslijst aan video-edit software op de PC deze USB kaart aansturen en de video ervan capturen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Je hebt een S-Video/Composite-naar-USB-capture-kaartje nodig, om de analoge video te capturen / digitaliseren op de PC.

Een van de bovenste twee uit deze lijst zou prima moeten werken:
categorie: Tv-kaarten

Uiteraard wel er vanuitgaande dat je op een van de afspeelapparaten een Composite of S-Video output hebt.

Vervolgens kun je met een waslijst aan video-edit software op de PC deze USB kaart aansturen en de video ervan capturen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Try2013
Op de videocamera heb ik deze 2 aansluitingen. En op de laptop USB of HDMI

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2yRsu2orGp4OvE9cf6p_7Sk3oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ad8FFZTsLwCx25kVtV9lGan.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
En wat komt er uit die video adapter die je hebt gebruikt om dit ding op je TV aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Try2013
Ik gebruik deze video adapter. Daar stop ik het bandje in. En dan doe ik de videoband in de videorecorder. Die heb ik via scart - scart aan de tv gesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFyi2hy2hXNK-UgctocJyKfDp-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dCIquv40wj0SgRtRMP6zbmD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Als je zoiets haalt: https://www.bol.com/nl/nl...BBLQ.3_14.17.ProductTitle kan je de output van die videorecorder naar composiet omzetten. Dat kan je dan weer in een videograbber stoppen. De link in BrainCrash zijn post gaf je diverse opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Try2013
Moet ik de videorecorder aan de laptop aansluiten of de videocamera zelf?

Zelf heb ik een iets andere kabel. zie foto. Of moet het echt zo'n 1 zijn die u in de link stuurde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QguXftAa_b2FtzP34DG4WiCfFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vTYRJD1jtahmycezVTS3LsF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:36
Is het niet makkelijker dit uit te besteden, ik zie prijzen van rond de €10 per tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Try2013
@hcQd ik heb heel veel tapes. Dus dat gaat mij veel geld kosten. Dus ik probeer het liever eerst zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Try2013 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:38:
Moet ik de videorecorder aan de laptop aansluiten of de videocamera zelf?
Dat maakt niet veel uit, kan allebei zo te zien.
Zolang je uit een van de apparaten met een kabel een videosignaal eruit krijgt, wat op een van de aansluitingen van zo'n USB grabber past, dan werkt het.
Zelf heb ik een iets andere kabel. zie foto. Of moet het echt zo'n 1 zijn die u in de link stuurde?
Dit is de kabel die met de ronde zwarte plug in je camera past?
Dan kun je zo te zien deze kabel al direct gebruiken om op zo'n videograbber aan te sluiten. SCART blokje eraf koppelen; de gele tulpstekker is het Composite videosignaal, kun je op de gele aansluiting van zo'n USB grabber aansluiten.

Overigens is het aan te bevelen om de S-video aansluiting te gebruiken, als je die bijvoorbeeld uit je videorecorder kan krijgen; die heeft theoretisch een iets hogere beeldkwaliteit.
(theoretisch, want hangt ook af van hoe het op de bandjes opgeslagen staat. Je zou het allebei kunnen testen natuurlijk om het verschil te bekijken).

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 16-10-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Try2013
@BrainCrash Super bedankt voor de hulp tot nu toe. Ik ga de grabber bestellen. En dan ga ik het binnenkort proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Try2013
@Archer_VC10 Super bedankt voor de hulp tot nu toe. Ik ga de grabber bestellen. En dan ga ik het binnenkort proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 11:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Afhankelijk van hoe belangrijk de tapes voor je zijn (en wat de beeldkwaliteit ervan is), kun je nog overwegen om een S-VHS deck met TimeBase Corrector aan te schaffen. Hiermee speel je dan gestabiliseerd beeld af over een s-video-kabel, welke dan naar het door jou gekozen device gestuurd kan worden. Een gewone videograbber, dvd-recorder (wel conpressie) of bijvoorbeeld een Canopus. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Try2013
@Michael Knight

Bedankt. Ik heb vanmiddag even getest met de instructies wat eerder zijn gegeven. En het is gelukt. Dus morgen ga ik oude filmpjes kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 11:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Try2013 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:26:
@Michael Knight

Bedankt. Ik heb vanmiddag even getest met de instructies wat eerder zijn gegeven. En het is gelukt. Dus morgen ga ik oude filmpjes kijken :)
Top, geniet van je opnames! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Try2013
@Archer_VC10 Als je zoiets haalt: https://www.bol.com/nl/nl...BBLQ.3_14.17.ProductTitle kan je de output van die videorecorder naar composiet omzetten. Dat kan je dan weer in een videograbber stoppen. De link in BrainCrash zijn post gaf je diverse opties.

In dit bericht adviseerde u om zo'n ding te kopen. Maar die zat al bij mijn bestelling :).

Nogmaals dank. Ik ben heel druk met filmpjes kijken.
Pagina: 1