Noob wil netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:53
Beste tweakers,

Over grofweg een maand betrekken wij onze nieuwbouwwoning. Omdat ik nu de kans heb om een fatsoenlijk netwerk aan te leggen, probeer ik mij hierin te verdiepen. Ik merk alleen dat het allemaal veel complexer is dan ik hoopte. Ook met de beschikbare tutorials kom ik er niet uit omdat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Mijn bedoeling is niet om hier mijn situatie te dumpen en een oplossing te vragen, maar om me de goede richting in de sturen. Waar moet ik me in verdiepen en waar moet ik rekening mee houden?

In onze nieuwbouwwoning krijgen we kpn glasvezel. Dat modem komt in de meterkast. Vanuit de meterkast liggen naar verschillende plekken loze leidingen waar een netwerkkabel naar toe kan.

Wat ik graag wil bereiken:
- begane grond: snelle, stabiele wifi en een aantal bedrade aansluitingen: tv, iptv, tradfri (ikea), console. In de toekomst mogelijk nog een videodeurbel, een laadpaal op de oprit en wifi in de tuin.
- Eerste verdieping: alleen snelle, stabiele wifi. Geen bedraad internet. We hebben een loze leiding die in het midden van de verdieping op de overloop uitkomt. Zat te denken aan een in-wall AP.
- Zolder: snelle, stabiele wifi en een bedrade verbinding voor thuiswerken. Loze leiding ligt er.

Type vragen waar ik mee zit:
- Hoe bouw je zo'n netwerk logisch op?
- Access point vs router: wat is handig en welk type/merk dan?
- Alvast cat 7 of 8 kabels trekken om future proof te zijn of is dat totale overkill?
- Wat zijn 'bridge modus' en 'mesh'? Moet ik daar iets mee?
- Hoe 'beheer' en beveilig je zo'n netwerk? Is dat überhaupt nodig?
- Je hebt verschillende merken AP's die dan weer beter werken met eigen apparatuur. Is dat iets om rekening mee te houden en hoe dan?

Hoop dat iemand me op weg kan helpen. In welke volgorde kan ik met bijvoorbeeld het beste inlezen? Wat zijn toegankelijke tutorials?
Of denk ik te moeilijk?

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:32

MJV

Cat 6A is voldoende, Cat 7 of 8 niet nodig. Mesh is niet nodig als je bekabeld gaat.

Het makkelijkste in je denkproces is het 'opknippen' van verschillende lagen. Denk na waar je overal bekabeld wil hebben liggen (dus bijv. zolder), en beschouw Wi-Fi dan als losse laag. Plaatsing access points hangt af van indeling van je huis, aantal m2, interferentie enz.

In de regel is plaatsing van een router (inc Wi-Fi) in de meterkast niet super handig, want niet per se centrale plek in het huis. Dus kies dan voor een router zonder Wi-Fi, en voorzie in Wi-Fi met APs vanaf logische plekken.

Er zijn veel goede merken, met ieder voors en tegens, kijk eens naar Ubiquiti Unifi, Omada van TP-Link enz.

Een eigen ontwerp/voorstel, op basis van de (bouw)-tekening van je huis waar anderen vervolgens feedback op kunnen geven lijkt me een logische start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:45
Je wilt een wifi netwerk met meerdere accesspoints bedtaad verbonden naar je centrale meterkast die je op 1 plek gaat beheren> managed wifi

5 jaar geleden was daar eigenlijk maar 1 goed antwoord op en dat was een ubiquiti unifi set aanschaffen. Tegenwoordig is er veel meer mogelijk

Een belangrijke vraag is of je PoE wilt, met PoE geeft de utp ook de spanning af en heb je geen los stopcontact nodig. Bv voor de overloop ideaal.
Als je dit wilt blijfy er eigenlijk alleen over:
Aruba instant on
Ubiquiti unifi
Deco x50-poe
Tplink omada

Met poe plaats je idealiter ook een poe switch in je meterkast

Is PoE geen harde eis dan is er meer mogelijk. Bij veel providers kun je bv wifi punten goedkoop afnemen die samenwerken met je provider router, bv superwifi van kpn.

Bij de aps heb je ook keuze tussen aps zonder ingebouwde switch of die met. Met is wel zo handig voor doorlussen

In meeste nieuwbouw kom je uit met :
1 ap in woonkamer
1 ap in overloop 1e verd
1 ap op zolder

Let wel op dat als je wifi in de tuin wilt iets buiten moet plaatsen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:42
Als je je eigen router achter die van je provider zet, en je gebruikt geen "bridge modus" (wat hier op deze site veel wordt aangeraden), dan is je netwerk vanaf het internet gezien redelijk beveiligt door je provider.
Dan hoef je je alleen maar zorgen te maken op een voldoende veilige wifi (dus sterk wachtwoord) en dat je daar WPA2 of WPA3 gebruikt (en niet WEP :) )

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:21
Cat6 is meer dan voldoende cat 6a en cat7 is overbodige overkill met alleen maar nadelen.
Neem kabel met stugge aders, flexibele aders is voor patchkabels en niet geschikt voor vaste bekabeling.
Denk erom full koper te nemen en geen CCA kabel.

Tenzij je een echte reden hebt waarom je dat niet wilt gebruik je gewoon de router van je internet provider en geen eigen router.
Dat zijn overbodige kosten plus dat je die zelf van firmware updates moet voorzien om veilig te blijven en consumenten routers krijgen maar een zeer beperkte tijd firmware updates.
Bij de router van je provider wordt dat automatisch geregeld door je provider.

Neem geen mesh setjes als je bekabelt aansluit.
Ik zou beginnen met de wifi van je router voor beneden, een accesspoint op de eerste verdieping en een op zolder.
Als dat niet voldoende voor beneden blijkt te zijn kun je ergens in de kamer later nog een accespoint bij plaatsen.
Nieuwbouw woningen hebben geen muren van gewapend beton, dus vaak is de wifi van de router wel voldoende.

Persoonlijk zou ik kiezen voor Aruba Instant on of Tp-link.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
  • Laatst online: 07-05 16:27
Mooi antwoord van Ben hierboven.

Neem full copper (beter voor Power over Ethernet) en solid core. Hoe lager de AWG, hoe dikker de draad en hoe beter POE zal werken. FTP is niet perse nodig. S-FTP is totale overkill. Is ook erg dik dus nauwelijks mee te werken.

Ik heb zelf wel voor cat6A UTP gekozen vanwege de geringe meerprijs.
Als je het echt 'goed' wilt doen moeten dan ook al je UTP punten en connectors cat 6A rated zijn.

Mijn internet setup ziet er zo uit:
Glasvezel
Media convertor (-> UTP)
Modem van provider
Switch
Clients

Een goede switch met POE is aan te raden, hier kan je vervolgens access points, camera's en switches aan hangen zonder eigen voeding. Ubiquity maakt erg mooi spul, die hebben o.a. een 5 poorts switch welke gevoed wordt door POE. Scheelt een hoop draadjes. Ze bieden ook een accespoint 'in wall' aan, welke past op een contactdoos. Dat vind ik wel een nette oplossing zonder zo'n schotel aan het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:53
robin15243 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:19:
Mooi antwoord van Ben hierboven.

Neem full copper (beter voor Power over Ethernet) en solid core. Hoe lager de AWG, hoe dikker de draad en hoe beter POE zal werken. FTP is niet perse nodig. S-FTP is totale overkill. Is ook erg dik dus nauwelijks mee te werken.

Ik heb zelf wel voor cat6A UTP gekozen vanwege de geringe meerprijs.
Als je het echt 'goed' wilt doen moeten dan ook al je UTP punten en connectors cat 6A rated zijn.

Mijn internet setup ziet er zo uit:
Glasvezel
Media convertor (-> UTP)
Modem van provider
Switch
Clients

Een goede switch met POE is aan te raden, hier kan je vervolgens access points, camera's en switches aan hangen zonder eigen voeding. Ubiquity maakt erg mooi spul, die hebben o.a. een 5 poorts switch welke gevoed wordt door POE. Scheelt een hoop draadjes. Ze bieden ook een accespoint 'in wall' aan, welke past op een contactdoos. Dat vind ik wel een nette oplossing zonder zo'n schotel aan het plafond.
toon volledige bericht
Dankjewel!

Paar vragen:

- wat is awg en waarom is dat belangrijk hier?
- hoe herken ik een solid core als ik naar kabels zoek?

'Als je het echt 'goed' wilt doen moeten dan ook al je UTP punten en connectors cat 6A rated zijn.'

- Wat is een utp punt? Bedoel je dan bijv. gewoon de ingang van m'n tv of de switch? En wat is een connector? en hoe controleer ik of beide cat6a rated zijn?

- kan ik een in wall AP van bijv. Ubiquity gebruiken i.c.m. een random POE switch, kpn modem en kpn superwifi punten? Heb je dan nog een goed werkend mesh netwerk?Wat optimaal zou zijn is een in wall POE access point. We hebben op de overloop boven een utp punt uit muur maar geen elektriciteit. Dan kan die daar hangen ipv een van de slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:32

MJV

BertVK schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Dankjewel!

Paar vragen:

- wat is awg en waarom is dat belangrijk hier?
- hoe herken ik een solid core als ik naar kabels zoek?

'Als je het echt 'goed' wilt doen moeten dan ook al je UTP punten en connectors cat 6A rated zijn.'

- Wat is een utp punt? Bedoel je dan bijv. gewoon de ingang van m'n tv of de switch? En wat is een connector? en hoe controleer ik of beide cat6a rated zijn?

- kan ik een in wall AP van bijv. Ubiquity gebruiken i.c.m. een random POE switch, kpn modem en kpn superwifi punten? Heb je dan nog een goed werkend mesh netwerk?Wat optimaal zou zijn is een in wall POE access point. We hebben op de overloop boven een utp punt uit muur maar geen elektriciteit. Dan kan die daar hangen ipv een van de slaapkamers.
toon volledige bericht
AWG is de diameter van de kernen van de kabel.
Goed kijken voor solid core, als er CCA (=copper clad aluminium) bij staat is het géén 100% koper. Bij goede kabel staat het er vaak wel bij dat het koper is.
Met UTP-punten worden denk ik de connectoren en "stopcontacten" (bijv. keystones) voor UTP bekabeling bedoeld. Als je het netjes wil doen maak je geen connectoren direct vast aan je vaste kern wandbekabeling, maar doe je dat middels een keystone waar vervolgens een soepele patchkabel inkomt. Wil niet zeggen dat connectortjes direct aan die kabel niet werkt, maar kans op kabelbreuk/problemen later is groter.
- Ja, je kunt apparatuur van verschilllende fabrikanten combineren. Ik heb hier ook TP-link PoE switches staan, en Ubiquiti AP's. Let er wel op dat het PoE protocol overeenkomt tussen AP en switch, anders kan het zijn dat je switch te weinig stroom kan leveren voor je AP.

Ik zou wel serieus overwegen om dan maar alles van Ubiquiti/Unifi te pakken, zolang kosten geen issue zijn. Dat maakt configureren wel een stuk makkelijker omdat je bijv. VLANs niet weer in een afwijkende TP-link user interface hoeft in te voeren.

Combineren van Ubiquiti AP's met KPN-access points zou in theorie moeten kunnen, maar ik denk wel dat je het jezelf daarmee extra lastig maakt. Je kunt wel prima je Unifi AP's achter je KPN-modem (en router neem ik aan?) plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 20-10-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 08:21
Gezien je kennis nivo zou ik echt afraden om Ubiquit te kopen, wat zo wie zo veel te duur is voor wat ze leveren.

Als je Kpn hebt als provider zou ik overwegen hun super wifi punten te nemen, dat is dan in iedere geval plug and play zonder enige configuratie te moeten doen.

tp-link heeft ook in-wall modellen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1