Sony A80L Oled voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-03-2024
Ik ben in mijn zoektocht voor een Oled TV op de Sony A80L uitgekomen, maar heb de LG C3 nog niet helemaal losgelaten, gezien ik de tv ook gebruik om te gamen.

Als ik deze tv's vergelijk zie ik dat, naast een hogere input lag, de Sony geen Dolby Vision ondersteunt voor games en alleen VRR heeft, maar geen Freesync of G-sync. Ik heb een paar vragen om te begrijpen hoe groot de impact daarvan is.

- Als ik een Xbox series X op de Sony A80L aansluit, heeft deze dan alsnog variable refresh rate, vanwege de VRR? Of valt dit helemaal weg omdat je Freesync mist (Xbox heeft AMD)?

- Sony ondersteunt geen Dolby Vision voor gaming. Heeft de tv dan helemaal geen HDR gaming mode? Of valt deze dan automatisch terug naar HDR10?

- Als je voor online shooters zo min mogelijk lag/zo goed mogelijke response time wil, is het dan beter om opties die het beeld mooier maken, zoals HDR, uit te zetten? Of gebeurt dat automatisch als je hem in gamemode zet?

- Is in games het verschil in inputlag tussen de Sony en LG verwaarloosbaar, of kan het juist net het verschil maken? Op 60Hz ligt de Lg rond de 10ms en de Sony rond de 17. op 120Hz is dat 6ms om 9 ms.

- De input lag op 120Hz is veel lager dan op 60Hz. Hangt dat af van je tv, of die 120hz kan weergeven? Of hangt het af van hoe de game is gemaakt/wat deze ondersteunt? Want 9ms op 120Hz vind ik behoorlijk goed, maar als het de 17ms van de 60Hz wordt is dat een stuk minder snel voor online shooters.

Alvast bedankt voor de info!

[ Voor 11% gewijzigd door sparrow86 op 16-10-2023 14:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
- Je behoudt VRR.

- Dolby Vision wordt wel ondersteunt in 60Hz bij Sony, LG biedt volledige Dolby Vison ondersteuning aan in 120Hz.

- De HDR implementatie van Sony, in tegenstelling tot bepaalde andere merken, heeft geen nadelige invloed met betrekking tot input lag.

- Verschil in input lag is verwaarloosbaar, dit kan eventueel merkbaar zijn wanneer je er een high end PC aansluit met bedrade muis en toetsenbord. Zelfs dan zal het gros het verschil niet waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Freshouttheoven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:33:
- Je behoudt VRR.

- Dolby Vision wordt wel ondersteunt in 60Hz bij Sony, LG biedt volledige Dolby Vison ondersteuning aan in 120Hz.

- De HDR implementatie van Sony, in tegenstelling tot bepaalde andere merken, heeft geen nadelige invloed met betrekking tot input lag.

- Verschil in input lag is verwaarloosbaar, dit kan eventueel merkbaar zijn wanneer je er een high end PC aansluit met bedrade muis en toetsenbord. Zelfs dan zal het gros het verschil niet waarnemen.
Dank voor de info! En de Sony zal dus zonder Dolby Vision wel HDR10 laten zien in games? Ook als die games specifiek voor dolby vision gemaakt/enhanced zijn?

En over de input lag: De input lag op 120Hz is veel lager dan op 60Hz 9 ms, ipv 17. Hoe weet ik welke input lag ik krijg? is dat altijd 9, omdat de Sony 120HZ kan weergeven? Of hangt dat af van hoe de game is gemaakt/wat ondersteund wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Graag gedaan!

Zoals gezegd ondersteunt de A80L DV tot 60Hz, DV 4K @120Hz zal dus in 60Hz worden weergegeven voor zover er überhaupt games bestaan die dit ondersteunen. Of er zal teruggevallen worden op HDR10.

Input lag zal afhankelijk zijn van welke instelmogelijkheden de game biedt, en waar je voorkeur naar uitgaat. Het is niet zo dat wanneer een tv 120Hz ondersteunt, alles altijd in 120Hz wordt weergeven.

De laatste generatie consoles zijn niet krachtig genoeg voor 4K gaming @120Hz full bandwith, ondanks wat de marketing je wijs probeert te maken, hierdoor zul je altijd moeten kiezen tussen performance mode in hogere Hz of PQ mode in lagere Hz.

Hou er rekening mee dat de meegeleverde HDMI kabel bij de XBOX ontoereikend is qua bandbreedte, wat imo helemaal nergens op slaat. Een gecertificeerde HDMI 2.1 kabel kun je voor rond de 10 euro kopen, bijv. deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparrow86
Freshouttheoven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:39:
Graag gedaan!

Zoals gezegd ondersteunt de A80L DV tot 60Hz, DV 4K @120Hz zal dus in 60Hz worden weergegeven voor zover er überhaupt games bestaan die dit ondersteunen. Of er zal teruggevallen worden op HDR10.

Input lag zal afhankelijk zijn van welke instelmogelijkheden de game biedt, en waar je voorkeur naar uitgaat. Het is niet zo dat wanneer een tv 120Hz ondersteunt, alles altijd in 120Hz wordt weergeven.

De laatste generatie consoles zijn niet krachtig genoeg voor 4K gaming @120Hz full bandwith, ondanks wat de marketing je wijs probeert te maken, hierdoor zul je altijd moeten kiezen tussen performance mode in hogere Hz of PQ mode in lagere Hz.

Hou er rekening mee dat de meegeleverde HDMI kabel bij de XBOX ontoereikend is qua bandbreedte, wat imo helemaal nergens op slaat. Een gecertificeerde HDMI 2.1 kabel kun je voor rond de 10 euro kopen, bijv. deze.
Dank wederom. Goed om te weten van die kabel! Microsoft doet zelf net alsof hun kabel wel goed genoeg is, dus die moeten we dan even vervangen.

Over de input lag. Die 9ms op 120 Hz klinkt dus alleen aanlokkelijk, maar krijg je dan dus in de praktijk niet, omdat games meestal niet in 120Hz worden afgespeeld. Klopt dat? Dan val je terug op de 60HZ input lag van 17ms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Freesync en VRR zijn technisch identiek, het verschil is puur de standaardisatie: Of het uit het boek van AMD of uit het HDMI-boek geïmplementeerd is. In beginsel zal een apparaat dat VRR ondersteunt werken met software die Freesync ondersteunt.

Gsync is wat anders, maar let op dat "GSync Compatible" stiekem gewoon Freesync is. Nvidia wil niet toegeven dat AMD het gevecht gewonnen heeft. Echte GSYNC vereist evenwel een speciale chip in de monitor, en die heeft bij mijn weten geen enkele televisie.

Een latentie kleiner dan 25ms is in de regel niet merkbaar. Dus 17ms is in beginsel gewoon prima, wel moet je dan een beetje oppassen met apparaten die er eventueel nog tussen zitten zoals externe SCART-converters e.d. als je dat soort spelcomputers gaat gebruiken, want alle vertraging wordt bij elkaar opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Dank je. Ik zou dan de xbox series X rechtstreeks aansluiten op de 2.1 hdmi poort en via de andere 2.1 hdmi poort via eARC de audio teruggeleiden naar de receiver. Dan heb ik de minste input lag en deze constructie moet ik sowieso toepassen, omdat mijn receiver geen 2.1 hdmi poorten heeft. Andere apparaten (mediabox, oude gameconsole) kunnen dan op de 2.0 poorten.
Pagina: 1