PC bouwen. Kan ik dit nog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Mijn dochter is hard aan het sparen voor een gaming PC. Intussen heeft ze ruim €2000,- euro bij elkaar gespaard voor een setup. Nou hebben we bij Alternate een setup in elkaar geklikt voor € 2083,- zonder assemblage kosten. Die zijn € 250,-.

Nou is dat voor haar nog ruim twee maanden werken, en ik heb in het verleden (20 jaar geleden in het Pentium 4 tijdperk) meerdere PC's gebouwd. Maar ik ben er wel helemaal uit. Maar die €250 zou ik natuurlijk makkelijk kunnen besparen door hem zelf te bouwen.

Wat ik eigenlijk wil weten is drieledig:
1. Hoe robust is hun PC configurator? Dus kan ik er blind van op aan dat de componenten gaan matchen die ik in elkaar klik.
2. Is een PC bouwen nog steeds doenbaar voor iemand met beperkte kennis (tov iemand die het dagelijks doet) ik zou mezelf zeker als handig willen omschrijven. Maar ook als onervaren.
3. Wat vinden jullie van bovenstaande configuratie? Hij zou worden ingezet voor games als; Genshin Impact, Honkay Star rail, Minecraft, Fortnite. Het is voor haar minsten even belangrijk hoe de PC er uit ziet als hoe hij werkt (all white met roze accenten)

Of is die €250 incasseren een beter idee?

edit: screenshot van de setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOmhpV1brWgYeKqekwyYpwaG8ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxBnPfPJKPMUflAjx0GjKSq5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door 911GT2 op 16-10-2023 13:12 ]

Beste antwoord (via 911GT2 op 16-10-2023 19:26)

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-04 09:03
Ik zou voor de basis (moederbord, CPU & GPU) kijken naar de 1440P BBG van oktober.
in de onderstaande lijst heb ik eigenlijk alleen de behuizing, moederbord en koeler aangepast ten opzichte van de de BBG

de door je dochter gekozen behuizing is een slag groter dan die in de BBG dus je hoeft niet bang te zijn dat dingen niet gaan passen. De voeding krijgt zijn eigen plekje in de behuizing waardoor je deze niet ziet door het glazen paneel aan de zijkant

Volgens mij kom ik dan uit op het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 235,96€ 235,96
1MoederbordenNZXT N7 B650E Wit€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC€ 585,-€ 585,-
1BehuizingenNZXT H9 Flow Wit€ 179,-€ 179,-
1MonitorsLG 29WQ600-W Wit, Zilver€ 223,50€ 223,50
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 240L Core ARGB White€ 89,90€ 89,90
1ToetsenbordenSharkoon PureWriter RGB TKL Kailh Red (Qwerty US) Wit€ 65,04€ 65,04
1MuizenSharkoon Light² 200 Wit€ 26,90€ 26,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 103,94€ 103,94
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 750 watt€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 85,-€ 85,-
Totaal€ 2.009,24

Net niet binnen het budget van 2k, maar beetje rondshoppen bij verschillende winkels kan zo een paar 10'tjes schelen.

Wat betreft het assembleren.... Iedereen die vroeger met lego gespeeld heeft kan een PC bouwen. Er zijn op YouTube voldoende instructie video's te vinden en mocht je daar echt niet genoeg aan hebben... vragen op het forum staat vrij

EDIT:
ik zie dat het moederbord dat ik voor wilde stellen vanwege de witte kleur niet verkocht wordt door Alternate.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ligt het aan mij of mis ik een videokaart?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Lol je hebt gelijk, nou dat is dus antwoord op vraag 1. :|

Hierbij de aangepaste setup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrzMisPSWHRhfrZMudiUttUtbyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EcvfXUSJmGp1U96SNwHeyhUt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door 911GT2 op 16-10-2023 13:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

Waarom een cpu van de vorige generatie, de 14e generatie zit er juist al aan te komen.

Waarom een 1000W voeding?

Waarom een moederbord van €369,- ?

Waarom een behuizing van €289,-?

Verder kan je een windows licentie veel goedkoper krijgen.

Ik zou lekker naar de BBG guide van Tweakers kijken, veel meer bang voor je buck, de RTX4060 zou ik trouwens iedereen afraden.

edit:€250,- voor in elkaar zetten pc is ook wel erg duur bdw.

[ Voor 34% gewijzigd door TTLCrazy op 16-10-2023 13:25 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:17:
Lol je hebt gelijk, nou dat is dus antwoord op vraag 1. :|
niet helemaal, de processor heeft een geïntegreerde gpu, dus een losse videokaart is niet noodzakelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
trigger808 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

niet helemaal, de processor heeft een geïntegreerde gpu, dus een losse videokaart is niet noodzakelijk
Ah ok, ik heb toch een losse toegevoegd. Papa kan wel wat sponsoren dan... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24
offtopic:
€ 250 om een pc in elkaar te laten zetten? Zo gek lang geleden dat ik dat voor het laatst heb laten doen is het niet, en dat was toen echt wel beduidend goedkoper...

Ik zou ook even kijken in de Best Buy Guide over de samenstelling van de pc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wolterkeve
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik zou toch eens beginnen met lezen van een Best buy Guide, dit is een HELE dure variant van een €800 budget build.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:09
trigger808 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Is de IGPU wel goed genoeg voor de genoemde games dan? Volgens mij namelijk niet gezien er een GPU in de System Requirements staan van bijv. Genshin Impact en Honkai Star Rail

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

DataGhost

iPL dev

TTLCrazy schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:21:
Ze zijn zelfs gratis te krijgen ja, en dat werkt ook allemaal wel maar dat maakt niet per se dat het een daadwerkelijk geldige en legale licentie is. Geld uitgeven aan een uiteindelijk illegale licentie is jezelf voor de gek houden voor een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:17

D4NG3R

kiwi

:)

Een 1000W PSU voor een i7 en een 4060. 8)7
Een 4060 in een gaming PC van 2 ruggen. 8)7

Even zonder ongein; Ik zou nog even wat verder rondzoeken, de balans is ver te zoeken in dit systeem. Ik snap dat er een bepaald thema wordt gehandhaafd, maar als €250 ~3 maanden arbeit is zou ik toch meer de nadruk leggen op performance, je staart doorgaans naar de plaatjes op het beeldscherm en niet naar de kast. :P

De daadwerkelijke assemblage is in principe niet verandert sinds het P4 tijdperk, eigenlijk het enige wat ""nieuw"" is sinds toen zijn NVMe SSD's, maar die stellen weinig meer (of minder) voor dan bijvoorbeeld het installeren van wat werkgeheugen. :)

[ Voor 58% gewijzigd door D4NG3R op 16-10-2023 13:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
TTLCrazy schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:21:
Waarom een cpu van de vorige generatie, de 14e generatie zit er juist al aan te komen.

Waarom een 1000W voeding?
Uitgezocht op kleur, en prijs.
Waarom een moederbord van €369,- ?
Midrange qua prijs, slots voor extra geheugen. Verder geen echte onderbouwing
Ik had even gegoogled maar ik vind ze al vanaf € 6 euro of zo, maar dat voelt dodgy. Dus voor alternatieven sta ik open (legaal natuurlijk) pricewatch hier toonde niet veel goedkopere opties.
Ik zou lekker naar de BBG guide van Tweakers kijken, veel meer bang voor je buck, de RTX4060 zou ik trouwens iedereen afraden.
Ah ja dat is natuurlijk ook nog hier de BBG :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

DataGhost schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Ze zijn zelfs gratis te krijgen ja, en dat werkt ook allemaal wel maar dat maakt niet per se dat het een daadwerkelijk geldige en legale licentie is. Geld uitgeven aan een uiteindelijk illegale licentie is jezelf voor de gek houden voor een paar tientjes.
Dat mag ieder voor zichzelf uitmaken, ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. En voor dat prijsverschil kan je als het foutgaat gewoon een nieuwe licentie kopen.

Maar deze hele discussie is offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SimRam schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Is de IGPU wel goed genoeg voor de genoemde games dan? Volgens mij namelijk niet gezien er een GPU in de System Requirements staan van bijv. Genshin Impact en Honkai Star Rail
geen idee , maar ik reageerde eigenlijk op zijn aanname dat de pc configurator steken had laten vallen omdat er geen losse videokaart zat, maar die losse videokaart is niet nodig voor een werkende computer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:26
Dan zal ik nog maar even vraag 2 beantwoorden: Als je zelf een beetje handig bent is een PC bouwen in de basis niet heel lastig. Er zijn op youtube honderden video's te vinden die netje stap voor stap uitleggen hoe je dit het beste kunt doen.

Het enige waar je tegenaan kunt lopen is als een onderdeel niet goed is en je daarom wat issues hebt. maar vaak kun je dan hier op tweakers (mits je de vragen beantwoord en duidelijk bent) er goed uitkomen.

Dus ik zeg leuke tijdsbesteding met je dochten en bouw dat ding samen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
trigger808 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

geen idee , maar ik reageerde eigenlijk op zijn aanname dat de pc configurator steken had laten vallen omdat er geen losse videokaart zat, maar die losse videokaart is niet nodig voor een werkende computer
Het had op zijn minst een advies kunnen zijn natuurlijk.
Want dat doen ze ook met andere componenten.

Ik ga eerst de BBG eens lezen. Ik merk dat ik toch echt nog effe moet investeren in wat goede componenten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door 911GT2 op 16-10-2023 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Volgens deze BBG heb je rond de €1400,- een 1440p systeem. Lijkt mij een prima pc voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:44
D4NG3R schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:25:

Even zonder ongein; Ik zou nog even wat verder rondzoeken, de balans is ver te zoeken in dit systeem.
Ik vraag me oprecht af: als je deze lijst indient bij Alternate, bouwen ze dat dan gewoon? 8)7
Of krijg je dan een mailtje terug met advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je zelf gaat assembleren hoef je je ook niet te beperken tot 1 leverancier.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:29

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Die PC bouwen zal wel moeten lukken, zo extreem veel is er niet veranderd. Een beetje rustig te werk gaan en niet teveel forceren en er kan eigenlijk niet zoveel gebeuren.

Die samenstelling daarentegen komt wel vrij bijzonder over, er word een absurd hoog bedrag neergegooid voor een PC waarvan dezelfde prestaties ook met een aanzienlijk lager budget te realiseren zijn. Weet niet hoe hard dochter voor haar centen heeft moeten werken, maar als ze 500-1000 in haar zak kan houden zonder ook maar aan de prestaties van de pc te merken zou dat ook wat waard moeten zijn toch ?

Waarvoor zal de pc bijvoorbeeld gebruikt gaan worden ?
Mocht ze bijvoorbeeld willen gaan gamen op dat prachtige scherm met die waanzinnige resolutie (3440*1440) dan ligt de verhouding tussen videokaart en processor wel een beetje scheef.. Dan zit ze straks met een processor die 60% onbelast blijft terwijl de videokaart het allemaal niet kan bijbenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ja maar ze wil dus een volledig wit systeem. Dat maakt het allemaal niet iets complexer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-05 09:00
Ik had zoiets gekocht.

https://nl.pcpartpicker.com/list/pWpn6D

Dat de PSU niet wit is ziet niemand. 400 euro in de zak houden is veel leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Moonspring schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:34:
Ik had zoiets gekocht.

https://nl.pcpartpicker.com/list/pWpn6D

Dat de PSU niet wit is ziet niemand. 400 euro in de zak houden is veel leuker.
Dit is een behoorlijke verbeterslag in hardwareverhoudingen.. Maar je hebt de monitor vervangen voor een 16:9 1440p model. Origineel zat er een ultrawide in (3440:1440, 21:9). Ik zou ervanuit gaan dat daar bewust voor was gekozen en daar niet van afgeweken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Ja maar ze wil dus een volledig wit systeem. Dat maakt het allemaal niet iets complexer
Ik zou toch even met haar aan tafel gaan zitten om daar nogmaals goed over na te denken, hoe het systeem zelf er fysiek uit ziet is leuk voor een week of twee. Fatsoenlijke performance heb je jaren later nog plezier van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Temujin schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:33:
Die PC bouwen zal wel moeten lukken, zo extreem veel is er niet veranderd. Een beetje rustig te werk gaan en niet teveel forceren en er kan eigenlijk niet zoveel gebeuren.

Die samenstelling daarentegen komt wel vrij bijzonder over, er word een absurd hoog bedrag neergegooid voor een PC waarvan dezelfde prestaties ook met een aanzienlijk lager budget te realiseren zijn. Weet niet hoe hard dochter voor haar centen heeft moeten werken, maar als ze 500-1000 in haar zak kan houden zonder ook maar aan de prestaties van de pc te merken zou dat ook wat waard moeten zijn toch ?

Waarvoor zal de pc bijvoorbeeld gebruikt gaan worden ?
Mocht ze bijvoorbeeld willen gaan gamen op dat prachtige scherm met die waanzinnige resolutie (3440*1440) dan ligt de verhouding tussen videokaart en processor wel een beetje scheef.. Dan zit ze straks met een processor die 60% onbelast blijft terwijl de videokaart het allemaal niet kan bijbenen.
Eigenlijk heeft ze 3 requirements:
1. In staat om genshin impact en honkai star rail te spelen op >60FPS
2. Wit... serieus dat is voor haar belangrijk ze wil hem ook bouwen omdat ze hem mooi vindt en de behuizing MOET de NZXT H9 Elite midi tower zijn.
2. rond €2000 all in, dus ook monitor, muis en keyboard
D4NG3R schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Ik zou toch even met haar aan tafel gaan zitten om daar nogmaals goed over na te denken, hoe het systeem zelf er fysiek uit ziet is leuk voor een week of twee. Fatsoenlijke performance heb je jaren later nog plezier van.
Nee dat is geen punt van discussie. En dat respecteer ik ook, als zij dat belangrijk vindt dan moet ik dat respecteren. Het is iets waar ze trots op kan en wil zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door 911GT2 op 16-10-2023 13:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Anton.net
911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Toevallig zijn de GPU en het moederbord van de BBG al wit.
Neem dan de witte variant van de kast en CPU koeler, dan ben je er.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:37:
Nee dat is geen punt van discussie. En dat respecteer ik ook, als zij dat belangrijk vindt dan moet ik dat respecteren. Het is iets waar ze trots op kan en wil zijn.
Even voor de duidelijkheid, het is haar geld - maar ze staat op het punt om een "gaming" PC van 2 ruggen te kopen welke op het moment van aankoop (voor dat budget) qua game performance al achterhaald is.

Het raakt kant noch wal om bij dit budget niet voor kaliber RTX 4070/RX 7800XT (of hoger) te gaan. Het beestje in de BBG is zelfs al wit, dus tel uit je winst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:42:
[...]

Even voor de duidelijkheid, het is haar geld - maar ze staat op het punt om een "gaming" PC van 2 ruggen te kopen welke op het moment van aankoop (voor dat budget) qua game performance al achterhaald is.

Het raakt kant noch wal om bij dit budget niet voor kaliber RTX 4070/RX 7800XT (of hoger) te gaan. Het beestje in de BBG is zelfs al wit, dus tel uit je winst. :)
Ja ik ben nu de PC van de BBG aan het samenstellen bij alternate en wissel componenten waar dat mogelijk is.

TBC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Waarom een windows-licentie van 109 euro er bij ? Het klinkt alsof je dochter nog op school zit/studeert. Dan heb je gratis onderwijslicenties...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik kom niet heel veel lager uit qua prijs dan voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fG0_sh51xewOZEGmE3tATcWKi-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aAKA0ZVop72vu0G28v9HXGcL.png?f=fotoalbum_large
En dit is dan nog zonder windows licentie omdat ze die blijkbaar van school kan krijgen.

Maar ondanks dat de prijs ongeveer gelijk is hoop ik dat deze setup wat beter gebalanceerd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton.net
Je moederbord is veel te duur, X670E heb je wellicht niet nodig.
Ook je behuizing is duur.

Wel al een vooruitgang tov van de eerste lijst inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-05 09:00
De stap van interne graphics van de 12700k naar een rx 7800 xt geeft, zonder ongein, ongeveer 30x zo veel frames per seconde tijdens gamen, waarbij de vorige setup ook nog veel games niet kon opstarten.

Verder wordt er geld weggegooid aan looks wat mijn mannenbrein niet goed hebben kan, maar met een dochter op komst probeer ik er alvast wat aan te wennen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Anton.net schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:18:
Je moederbord is veel te duur, X670E heb je wellicht niet nodig.
Ook je behuizing is duur.

Wel al een vooruitgang tov van de eerste lijst inderdaad.
Ik heb getracht die van de BBG te vinden, maar dat lukt me niet bij alternate (ik voel er weinig voor om overal verschillende componenten te halen. Aan de andere kant, die van de BBG is idd de helft. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer er zijn 6 verschillende versies van de ASRock B650M.
Moonspring schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:21:
De stap van interne graphics van de 12700k naar een rx 7800 xt geeft, zonder ongein, ongeveer 30x zo veel frames per seconde tijdens gamen, waarbij de vorige setup ook nog veel games niet kon opstarten.

Verder wordt er geld weggegooid aan looks wat mijn mannenbrein niet goed hebben kan, maar met een dochter op komst probeer ik er alvast wat aan te wennen. :)
Haha wen er maar aan.
Esthetisch kunnen we niet over discussiëren dat is helemaal haar eigen ding. Als de balans maar goed is.

[ Voor 31% gewijzigd door 911GT2 op 16-10-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 20:29

Thomg

Aww yiss

A750GL voor wat minder
uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 750 watt
Of A850G voor betere voeding voor zelfde prijs
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5

Monitor zou ik ook niet doen. 2560x1080 29' is pixels tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Ik heb getracht die van de BBG te vinden, maar dat lukt me niet bij alternate (ik voel er weinig voor om overal verschillende componenten te halen. Aan de andere kant, die van de BBG is idd de helft.

[...]

Haha wen er maar aan.
Esthetisch kunnen we niet over discussiëren dat is helemaal haar eigen ding. Als de balans maar goed is.
Esthetisch tegenover performance zul je nog wel een paar keer horen hier. Dat blijft een moeilijk dingetje voor veel tweakers.

Verder ziet je nieuwe iteratie van de build er al een stuk beter uit qua verhoudingen, en de performance in games zal daarbij ook gelijk een aanzienlijk stuk hoger liggen.

Waar je mogelijk nog wel een hap kan besparen in budget is het moederbord, deze is overbodig hoog in het segment voor je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ja moederborden blij ik lastig vinden, ik wil vooral niet te weinig uitbreidingsmogelijkheden hebben mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39
Even terugkomend op de assamblage, bij Azerty kan je ook kiezen dat ze alleen de CPU, koeler het het geheugen monteren, dat is inprincipe het lastigste (bios updates en de kans je pinnen te verbuigen). Vaak kost dat maar een paar tientjes, het inbouwen daarna is een stuk makkelijker.

Qua looks, Is een gesloten kast geen optie met een vette sticker er op of wat gekleurde leds zodat er meer budget overblijft om een systeem te bouwen die langer mee kan gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slicey
  • Laatst online: 08-05 16:29
Ik heb zelf deze in mijn witte build uitvoering: ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI Prima ding en best wit maar wel AM5 ( Ryzen 7 series)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:15:
Ik kom niet heel veel lager uit qua prijs dan voorheen:

En dit is dan nog zonder windows licentie omdat ze die blijkbaar van school kan krijgen.
Die gratis licentie krijg je niet via school, die moet je zelf bestellen. Voor HBO/WO gaat dat bijvoorbeeld via Surfspot, voor lagere scholen via Schoolspot. En voor middelbaar onderwijs en MBO zijn er vergelijkbare initiatieven (waarvan ik de namen zo even niet weet...)

Je registreert je daar als leerling/student, kiest je school, en voor lagere scholen kan de ouder zich registreren en de naam van de leerling opgeven. Daarna kun je bestellen.

Je krijgt vervolgens een mail met een factuur van 0 euro, met een product-key en een download-link voor de media creation tool. Daarmee kun je vervolgens een USB-stick maken voor de installatie.

Op dezelfde manier kan ze ook office bestellen. Dat is niet gratis, maar 4,99 is nou ook weer niet heel duur.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ok dank allemaal! (ik weet dat we dat niet doen als tweakers) maar het is wel weer fijn om in dit soort gevallen terug te vallen op deze community.

Los van de monitor welke nog 'up for debate' is denk ik dat we landen op deze config.
Ik snap dat het altijd beter / anders kan.
Maar volgens mij is hij redelijk afgesteld zo.
*knip* printscreens en linkjes naar externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor vanaf nu de Handleiding Pricewatch

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 16-10-2023 15:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-04 09:03
Ik zou voor de basis (moederbord, CPU & GPU) kijken naar de 1440P BBG van oktober.
in de onderstaande lijst heb ik eigenlijk alleen de behuizing, moederbord en koeler aangepast ten opzichte van de de BBG

de door je dochter gekozen behuizing is een slag groter dan die in de BBG dus je hoeft niet bang te zijn dat dingen niet gaan passen. De voeding krijgt zijn eigen plekje in de behuizing waardoor je deze niet ziet door het glazen paneel aan de zijkant

Volgens mij kom ik dan uit op het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 235,96€ 235,96
1MoederbordenNZXT N7 B650E Wit€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC€ 585,-€ 585,-
1BehuizingenNZXT H9 Flow Wit€ 179,-€ 179,-
1MonitorsLG 29WQ600-W Wit, Zilver€ 223,50€ 223,50
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 240L Core ARGB White€ 89,90€ 89,90
1ToetsenbordenSharkoon PureWriter RGB TKL Kailh Red (Qwerty US) Wit€ 65,04€ 65,04
1MuizenSharkoon Light² 200 Wit€ 26,90€ 26,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 103,94€ 103,94
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 750 watt€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 85,-€ 85,-
Totaal€ 2.009,24

Net niet binnen het budget van 2k, maar beetje rondshoppen bij verschillende winkels kan zo een paar 10'tjes schelen.

Wat betreft het assembleren.... Iedereen die vroeger met lego gespeeld heeft kan een PC bouwen. Er zijn op YouTube voldoende instructie video's te vinden en mocht je daar echt niet genoeg aan hebben... vragen op het forum staat vrij

EDIT:
ik zie dat het moederbord dat ik voor wilde stellen vanwege de witte kleur niet verkocht wordt door Alternate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:29
911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:10:
... ik heb in het verleden (20 jaar geleden in het Pentium 4 tijdperk) meerdere PC's gebouwd. Maar ik ben er wel helemaal uit. Maar die €250 zou ik natuurlijk makkelijk kunnen besparen door hem zelf te bouwen.

...
Ik bouw mijn eigen computer sinds de ehmm... 30 jaar geleden ofzo...
Er is niet wezenlijk veel verandert (kwa bouw) tov 20 jaar geleden.
Moederbord, processor, geheugen... lijkt kwa aansluiting nog erg veel op 20 jaar terug.
Processors zijn weer sockets (geen slots).
Processor pinnetjes zitten nu in het moederbord socket ipv op de processor.
er staan redelijk aanwijzingen in de meeste boekjes van de moederborden (of online PDFs), bijvoorbeeld met betrekking tot dual-channel geheugen.
videokaart nog steeds in het 1e slot (zo dicht mogelijk bij de processor).
Dit was al het geval vanaf de 1e AGP videokaarten rond begin 2000...
harddisk is tegenwoordig SSD geworden wat ook een kaartje is om op het moederbord te prikken en met een schroefje vast te maken...

gewoon een beetje nauwkeurig werken en opletten wat je doet.

Ik zeg: lekker zelf doen, vooral als je het leuk vind.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

GarBaGe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Ik bouw mijn eigen computer sinds de ehmm... 30 jaar geleden ofzo...
Er is niet wezenlijk veel verandert (kwa bouw) tov 20 jaar geleden.
Moederbord, processor, geheugen... lijkt kwa aansluiting nog erg veel op 20 jaar terug.
Processors zijn weer sockets (geen slots).
Processor pinnetjes zitten nu in het moederbord socket ipv op de processor.
er staan redelijk aanwijzingen in de meeste boekjes van de moederborden (of online PDFs), bijvoorbeeld met betrekking tot dual-channel geheugen.
minder hd's dvd's etc, en alles is toolles
videokaart nog steeds in het 1e slot (zo dicht mogelijk bij de processor).
Dit was al het geval vanaf de 1e AGP videokaarten rond begin 2000...
harddisk is tegenwoordig SSD geworden wat ook een kaartje is om op het moederbord te prikken en met een schroefje vast te maken...

gewoon een beetje nauwkeurig werken en opletten wat je doet.

Ik zeg: lekker zelf doen, vooral als je het leuk vind.
toon volledige bericht
Ik zou zelfs zeggen dat het stukken gemakkelijker is geworden in de afgelopen 20 jaar.
er zit veel meer direct op het mobo geintegreerd.
Jumpers kom je eigenlijk niet meer tegen.
Kabels passen nog maar op 1 plek op 1 manier.
vaak zijn mobo's tegenwoordig voorzien van een leddisplay voor foutcode (ipv lange en korte piepjes moeten tellen.)

Denk er alleen even aan dat nadat je de 1e keer geboot hebt, je nog een keer in de bios moet om je gehuegen op de goede snelheid te zetten (xmp / de amd variant daarvan)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
Vooral de kast blijft erg duur.
Die H9 Flow is bovendien 66 liter, bekijk even of je wel zo'n groot bakbeest wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Anton.net schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:22:
Vooral de kast blijft erg duur.
Die H9 Flow is bovendien 66 liter, bekijk even of je wel zo'n groot bakbeest wilt hebben.
Dit. Daarnaast heb je het ook over uitbreidingsmogelijkheden. Ik ga dan voor het gemak even uit van PCIe sloten. Maar buiten de x16 gebruik je voor een game pc de andere (waarschijnlijk) niet of nauwelijks. Heel misschien voor een externe screen capture, maar dat kan veelal ook via USB. Voor opslag hoef je het ook niet te doen, want bijvoorbeeld dit mATX moederbord heeft al 4 SATA sloten én 3 NVMe sloten. Ik zou me daar dus niet al te veel op blind staren.

Misschien even over een andere boeg (left field). Je zou eens met je dochter kunnen bespreken om een kleine (ook wel Small Form Factor PC / sffpc genoemd) Mini ITX build te maken. Dat heeft wellicht niet het gamer-esthetic, maar goed om alle opties open te houden. Dan weet je namelijk ook wat jullie niet willen ;). Ik heb hier bijvoorbeeld een Streacom DA2 staan (het tegenovergestelde van een bakbeest) van 17.5L en dat past ook nog gewoon op mijn bureau. Ieder wat wils natuurlijk, maar deze computers vind ik vaak esthetisch zeer aantrekkelijk ogen.

Insta-edit. Het gekozen Sharkoon toetsenbord is overigens echt een aanrader. Ik gebruik deze al jaren met Blue switches. Voor de prijs echt top. Er zijn op ome Ali overigens wel alternatieven te vinden. Qua muis gebruik ik de uitvoering: Microsoft Pro Intellimouse Shadow White. Je zou daar voor de grap eens de reviews van moeten bekijken. Alhoewel een beetje te zwaar is het echt een gamer muis. En wit. En RGB :9.

[ Voor 16% gewijzigd door alex3305 op 16-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:28:

Dus ik zeg leuke tijdsbesteding met je dochten en bouw dat ding samen!
Sluit ik me bij aan :) Ik heb 2 jaar geleden voor het eerst in 17 jaar een pc gebouwd. Viel me vooral op hoeveel eenvoudiger het is geworden. Veel betere documentatie, veeeeeeeeel betere behuizingen, modulaire voedingen, slimmere aansluitingen van cpu-koeler etc.

Veel bouwplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:55

mark-k

AKA markkNL

Ik snap dat je je dochter dr wens wil respecteren qua looks van de pc, maar het kan ook een goeie zijn om gewoon eens met haar te praten over het maken van goed gefundeerde keuzes. Na de eerste week kijk je toch niet meer naar die kast en je betaalt nu vooral om een kleurtje te hebben ipv prestaties. Vergelijk het als het kiezen tussen een witte fiets of een zwarte scooter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
mark-k schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:46:
Ik snap dat je je dochter dr wens wil respecteren qua looks van de pc, maar het kan ook een goeie zijn om gewoon eens met haar te praten over het maken van goed gefundeerde keuzes. Na de eerste week kijk je toch niet meer naar die kast en je betaalt nu vooral om een kleurtje te hebben ipv prestaties. Vergelijk het als het kiezen tussen een witte fiets of een zwarte scooter ofzo.
Ik hou jij wel van haar koppigheid en eigen mening. We hebben haar juist geleerd voor zichzelf te denken en dat het soms de moeite is om meer te betalen voor iets wat je mooi vindt en of graag wil hebben.

OT:
De bestelling is intussen gedaan, ik verwacht hem voor het weekend binnen te hebben. Dus dan kunnen we hem zaterdag bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:20

Patriot

Fulltime #whatpulsert

mark-k schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:46:
Mwoa, zo scheef is de build nu niet meer. Ook is het subjectief of je de esthetiek langer dan een week belangrijk vindt. Dat het in jouw geval niet zo is zegt meer over jouw insteek dan over hoe de dochter van TS erin staat. Ik heb zelf bijvoorbeeld wat extra geld uitgegeven bij het samenstellen van mijn systeem en daar ben ik 4 jaar later nog steeds heel blij mee, dus het kan ook anders. Het is ook een best goed gefundeerde keuze, ook als jij het niet eens bent met de gestelde prioriteiten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:55

mark-k

AKA markkNL

Tuurlijk kan het prima, maar het is altijd goed om met een reele blik ergens naar te kijken. Is het doel een PC waar je mooi tegenaan kan kijken, of is het doel een PC die als n tierelier draait? Dan kun je daar je keuzes op bijstellen. We hebben allemaal vast wel onze momenten gehad waarop we achteraf op het verkeerde gefocust hadden en dan teleurgesteld zijn.
Er is ook niks mis met bij het standpunt blijven, als dat is wat ze wil dan is dat prima. Maar er is net zo goed niks mis met het gesprek aan gaan met een kind dat mogelijk iets te rooskleurig naar het ene staart en daardoor de andere kant vergeet ;)

En ja, de build is nu uiteraard al een stuk beter, maar het advies is gelukkig op meer situaties toe te passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07
Ik hoop dat jullie je niet verkeken hebben op de immense grootte van die kast.
Zoals hierboven ook al voor gewaarschuwd is, is die kast echt ENORM (lomp) groot, met een inhoud van bijna 67 liter, en een gewicht van 14 kg... leeg...
Dat zie je niet op de plaatjes.

Ik heb vele jaren een 'gewone' grote full-size ATX kast gehad (nog steeds 'slechts' 42 liter), en wilde nu juist een stuk vriendelijker, compacter, eleganter model..
Heb nu een Jonsbo V9 staan, waar ik lang naar gezocht heb.
Die is met een inhoud van 17.6 liter bijna 4x zo klein dan die NZXT H9 behuizing, en weegt 1/5 ervan.
Een van de kleinste (design) kasten voor een uATX moederbord, waar ik ook nog een RTX3060 in heb zitten en een HDMI capturecard. En heeft ook 4 RAM sloten.
(Ja, ok, die behuizing is niet wit natuurlijk.. maar dan nog.. Spuitbus in de hand nemen was ook een leuk klusje geweest natuurlijk :P ;) )

Dus tip: begin met het openmaken van de doos van de behuizing... Mocht die erg tegenvallen, kun je altijd de grote (ATX) onderdelen nog ongeopend terugsturen en kleiner gaan.. de vele uitbreidingssloten op full-size ATX heb je toch niet nodig.. uATX heeft er immers ook meerdere.

Verder nog een tip als je gaat bouwen:
Houd een beetje rekening met ESD veilig hanteren van de onderdelen..
PC onderdelen zijn geen legoblokjes.. :+ :P

==== Dus NIET: ====
- met de losse RAM sticks in de hand aan de wandel gaan (bijvoorbeeld.)
- Piepschuim (uit de doos van de behuizing bijvoorbeeld) gaan gebuiken om PC onderdelen op te leggen. (houd het piepschuim *uit de buurt* van de basis PC onderdelen; Mobo, CPU, videokaart enz.).
- kleedjes, tapijtjes, doeken of andere 'zachte, wollige' materialen gebruiken als ondergrond voor de onderdelen (omdat je ze 'voorzichtig wilt hanteren'.. want dat heeft juist het averechtse effect.)

==== Wel doen: ====
- Jezelf aarden tijdens het hanteren van de onderdelen, het beste via zo'n polsbandje met kabeltje eraan.
- De onderdelen kun je op de plastic (ESD-shield) zakjes leggen waarin ze zelf verpakt zitten.
Als je niet zo'n polsbandje hebt: regelmatig een geaard onderdeel aanraken, en op je plek blijven. Als je heen en weer gelopen hebt: eerst weer even een geaard metalen deel aanraken voordat je een PC onderdeel oppakt. Ook de kast zelf even aanraken voordat je er onderdelen in stopt, dan houd je jezelf en de kast op hetzelfde potentiaal.
- Geen wollen, of (grotendeels) synthetische kleding aandoen tijdens het bouwen.

Zou zonde zijn als je dure build direct, of binnen een jaar, ineens rare kuren begint te vertonen wegens ESD schade.. (en ja, dat kan schade veroorzaken welke pas maanden later tot uiting komt)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Lian Li Lancool 216 is 99 euro en is wit, heb deze zelf ook en je krijgt er veel kwaliteit voor.

Waterkoeling zou ik weglaten en een Thermalright Frost 140 erin zetten. Op Amazon verkrijgbaar voor 40 euro.
Enorme prestaties voor een luchtkoeler en vergt geen aandacht verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

BrainCrash schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 00:11:
Ik hoop dat jullie je niet verkeken hebben op de immense grootte van die kast.
Zoals hierboven ook al voor gewaarschuwd is, is die kast echt ENORM (lomp) groot, met een inhoud van bijna 67 liter, en een gewicht van 14 kg... leeg...
Dat zie je niet op de plaatjes.
Wel lekker ruimte met inbouwen.
Daar kies ik tegenwoordig voor.
Toch ruimte zat hier.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Tja, dat is ook een keuze
Ik ken dat met eigenwijze dochters, maar
een puberbrein overziet de gevolgen niet van haar kokervisie
Daar zijn ouders voor….
Affein mosterd na de maaltijd zie ik
Alles al besteld
Nou het beste er mee dan
911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Ik hou jij wel van haar koppigheid en eigen mening. We hebben haar juist geleerd voor zichzelf te denken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Grappig dat esthetische aspecten hier tot een discussie leiden. Ik weet nog dat ik vroeger mijn case geel spoot en er een GT3 uit zaagde.

Is die tweakers gedachte dood dan? Iets wat je in je huis hebt staan moet toch mooi zijn? Iets waar je geld aan uitgeeft en waar je trots op bent wil je toch aan anderen laten zien, dan is het toch tof als het iets is wat je mooi vindt?

Haar kamer is echt meer dan ruim genoeg (eigenlijk twee royale slaapkamers samengevoegd) dus de grootte van de kast is niet echt een issue.

Maar toch bedankt voor het goedbedoelde advies. Uiteindelijk vereiste de Radeon RX 7800 XT volgens Azerty minimaal 800W, dus we hebben wat ruimer gepakt op 850W. Fijn dat die ook even meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Update:
Inmiddels is de PC binnen en gebouwd. Korte antwoord op mijn vraag, ja ik kan nog een PC bouwen. Maar toch kenners zullen zien wat hier niet klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmm92Rq9bTEImhbBiDHdL1yQsLQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/IcsjH5NiSX2oaSQsFV9MQ5ne.gif?f=fotoalbum_large
Los van wat cable management loop ik tegen twee issues aan.

1. De coolermaster koeling doet helemaal niets met de RGB verlichting. Ik heb verschillende drivers geprobeerd maar niets lijkt effect te hebben op het gedrag daarvan. Ik heb twee verschillende ARGB poorten geprobeerd op het mobo. Beiden doe niets. Het vreemde is wanneer ik de pc uit zet, de stroom er af haal en dan opnieuw boot gaan zowel de fans als de verlichting op het koelblok aan totdat het windows aanmeldscherm verschijn. Daarna doen ze niets meer.
2. De RX 7800 blijft gewoon stoïcijns zijn regenboogkleuren weergeven. Daar valt helemaal niets in te stellen. Ik heb verschillende drivers en software gedownload maar die RGB fans worden nergens herkend.

Voor beide problemen heb alle nieuwste drivers geïnstalleerd van de site van NZXT, ik heb de bios flash gedaan en verschillende checks op hardware aansluitingen gedaan. Tot op heden zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voor de GPU heb je Polychrome Sync nodig.
https://www.asrock.com/Gr...end%2016GB%20OC/#Download

Voor Cooler Master moet je whatever SW NZXT heeft voor de ARGB controle, waarschijnlijk CAM?
https://nzxt.com/en-NL/software/cam

Heb je deze geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:45:
Voor de GPU heb je Polychrome Sync nodig.
https://www.asrock.com/Gr...end%2016GB%20OC/#Download

Voor Cooler Master moet je whatever SW NZXT heeft voor de ARGB controle, waarschijnlijk CAM?
https://nzxt.com/en-NL/software/cam

Heb je deze geprobeerd?
CAM heb ik geprobeerd dat lost niets op. Ik denk omdat hij de coolermaster niet registreert in CAM.

Polychrome sync werkt inderdaad. Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door 911GT2 op 20-10-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

911GT2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:59:
[...]

CAM heb ik geprobeerd dat lost niets op. Ik denk omdat hij de coolermaster niet registreert in CAM.

Polychrome sync werkt inderdaad. Thanks!
Vziw heb je de originele versie (gen 1) wat een eenvoudige shift-buffer is waar data moederbord -> fans enkel mogelijk is, dus moet je alles zelf instellen.
Je probeert nu gen 2 te gebruiken, dit werkt met een vorm van detectie (beats me hoe) die blijkbaar niet werkt.
Ergens moet je kunnen reverten naar gen 1 lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Vziw heb je de originele versie (gen 1) wat een eenvoudige shift-buffer is waar data moederbord -> fans enkel mogelijk is, dus moet je alles zelf instellen.
Je probeert nu gen 2 te gebruiken, dit werkt met een vorm van detectie (beats me hoe) die blijkbaar niet werkt.
Ergens moet je kunnen reverten naar gen 1 lijkt me?
Ik denk dat ik probeer om er een externe RGB controller tussen te zetten. Dat lijkt me eenvoudiger. Dan zit het helaas niet allemaal in een applicatie, maar so be it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:34
Stijgt 'ie al op onder full load?
Ik blijf het een raadsel vinden waarom sommigen hun case helemaal volproppen met fans.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

911GT2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Ik denk dat ik probeer om er een externe RGB controller tussen te zetten. Dat lijkt me eenvoudiger. Dan zit het helaas niet allemaal in een applicatie, maar so be it.
De gelinkte is RGB, niet ARGB.
Kies een controller en sluit hier alles op aan.

Iets als dit.
https://www.coolermaster....sterfan-argb-and-pwm-hub/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik heb het opgelost!

Ik kwam deze post tegen

Blijkbaar wil CAM standaard alleen zijn eigen fans aansturen, maar kan dus wel andere ARGB aansturen, alleen moet je op een rare plaats klikken om dat in te stellen. |:(

Nu alles werkt een paar dagen draaien en dan de kabels netjes wegwerken.
Yaksa schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:20:
Stijgt 'ie al op onder full load?
Ik blijf het een raadsel vinden waarom sommigen hun case helemaal volproppen met fans.
Nou we wilden graag de casefans (A)RGB hebben, dus we hebben de originele vervangen. Die waren toen over en heb ik maar op de bodem gemonteerd :9

[ Voor 42% gewijzigd door 911GT2 op 20-10-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
911GT2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:35:
INou we wilden graag de casefans (A)RGB hebben, dus we hebben de originele vervangen. Die waren toen over en heb ik maar op de bodem gemonteerd :9
Nou, blazen maar dan......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
911GT2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:34:
Ja moederborden blij ik lastig vinden, ik wil vooral niet te weinig uitbreidingsmogelijkheden hebben mocht dat nodig zijn.
Als je een goed gebalanceerd systeem hebt, dan hoef je nauwelijks uit te breiden. Want elke uitbreiding brengt het systeem uit balans. Goed, met een modern moederbord kun je misschien over een paar jaar de CPU upgraden, maar dan zit je weer met een oude videokaart. En als je de videokaart ook upgrade, dan kun je netzogoed een nieuwe pc samenstellen.

Die tweede lijst is al een beter gebalanceerd systeem. Ryzen 5 7600 met een RX7800XT lijkt me een prima combinatie. 32GB RAM is voorlopig plenty, maar als je 4 slots hebt zou je dat in de toekomst nog kunnen uitbreiden. Maar dat heeft alleen zin als je dochter bezig zou gaan met grafische toepassingen zoals videobewerken. Overige uitbreidingen, wat zou je willen dan? Een extra vrij PCI-express slot kan wel handig zijn voor als je ooit een maf apparaat wil kopen met een eigen kaart, maar de meeste externe apparaten worden tegenwoordig met USB3 aangesloten. Ik zou me niet teveel focussen op extra uitbreidingssloten. Wat wel handig is, is een extra M2 slot, want die SSD gaat ooit een keer vol raken. Maar jouw moederbord heeft er al 3 dus dat zit wel goed.

Dat je een wit moederbord wilt en daar extra geld voor wilt uitgeven, tja, dat moet je natuurlijk zelf weten. Maar ik zou de voeding daarvan uitzonderen. De voeding is een te belangrijke component om ook maar 1 concessie te doen aan de kwaliteit. Kies een serieus goede voeding en betaal daar alsjeblieft een paar tientjes meer voor. Daar ga je profijt van hebben en je ziet 'm toch niet, zoals reeds gezegd. Neem ook niet teveel vermogen, ik vermoed dat 750W voor deze configuratie ruim voldoende is, zeker als de voeding van een hoge kwaliteit is.

Die waterkoeling zou ik ook nog even over nadenken. Als je een goede luchtkoeler koopt ben je goedkoper uit. Moderne moederborden hebben uitgebreide mogelijkheden om case fans aan te sturen, zodat je altijd wel een goede airflow kunt realiseren. Maar waterkoeling is wel lekker nerdy...

Edit: ik zie dat je de PC al gebouwd hebt. Ziet er mooi uit, maar ik zou me nu wel ergeren aan die zwarte powerkabel naar de videokaart. Kon je daar nu geen witte voor vinden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 21-10-2023 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Het bouwen van een PC is zeker niet moeilijk, maar als je het niet voor je hobby doet: Ga naar een goede computerzaak waar je zelf je onderdelen kunt uitzoeken en laat het assembleren. Vaak is dit niet heel duur en als het fout gaat is het niet jouw probleem en je krijgt garantie. Is de PC onverhoopt niet stabiel, dan breng je hem terug en dan mag de technische dienst het voor je oplossen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:29
Ik heb nog 1 tip voor je zelfbouw computer.
Je kan makkelijk de verschillende onderdelen bij verschillende winkels kopen voor de laagste prijs.
Maar....
Ik koop moederbord, processor en geheugen altijd bij dezelfde winkel.
De samenwerking tussen deze 3 componenten luistert vrij nauw.
Mocht je een probleem hebben met 1 van deze componenten, dan hoef je niet bang te zijn dat de verschillende winkels naar elkaar wijzen. Het is immers dan maar 1 winkel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Tyrian schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:26:
Het bouwen van een PC is zeker niet moeilijk, maar als je het niet voor je hobby doet: Ga naar een goede computerzaak waar je zelf je onderdelen kunt uitzoeken en laat het assembleren. Vaak is dit niet heel duur en als het fout gaat is het niet jouw probleem en je krijgt garantie. Is de PC onverhoopt niet stabiel, dan breng je hem terug en dan mag de technische dienst het voor je oplossen.
GarBaGe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:41:
Ik heb nog 1 tip voor je zelfbouw computer.
Je kan makkelijk de verschillende onderdelen bij verschillende winkels kopen voor de laagste prijs.
Maar....
Ik koop moederbord, processor en geheugen altijd bij dezelfde winkel.
De samenwerking tussen deze 3 componenten luistert vrij nauw.
Mocht je een probleem hebben met 1 van deze componenten, dan hoef je niet bang te zijn dat de verschillende winkels naar elkaar wijzen. Het is immers dan maar 1 winkel.
Niet om het een of ander, maar wanneer jullie het hele topic hadden gelezen dan hadden jullie kunnen zien dat TS de computer al besteld, gebouwd én draaiende heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:19
911GT2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:40:
Update:
Inmiddels is de PC binnen en gebouwd. Korte antwoord op mijn vraag, ja ik kan nog een PC bouwen. Maar toch kenners zullen zien wat hier niet klopt.
[Afbeelding]
Los van wat cable management loop ik tegen twee issues aan.

1. De coolermaster koeling doet helemaal niets met de RGB verlichting. Ik heb verschillende drivers geprobeerd maar niets lijkt effect te hebben op het gedrag daarvan. Ik heb twee verschillende ARGB poorten geprobeerd op het mobo. Beiden doe niets. Het vreemde is wanneer ik de pc uit zet, de stroom er af haal en dan opnieuw boot gaan zowel de fans als de verlichting op het koelblok aan totdat het windows aanmeldscherm verschijn. Daarna doen ze niets meer.
2. De RX 7800 blijft gewoon stoïcijns zijn regenboogkleuren weergeven. Daar valt helemaal niets in te stellen. Ik heb verschillende drivers en software gedownload maar die RGB fans worden nergens herkend.

Voor beide problemen heb alle nieuwste drivers geïnstalleerd van de site van NZXT, ik heb de bios flash gedaan en verschillende checks op hardware aansluitingen gedaan. Tot op heden zonder resultaat.
toon volledige bericht
Probeer anders eens SignalRGB, gratis versie om te testen. Die kan bijna alle merken en typen RGB aansturen.

https://www.signalrgb.com/
Pagina: 1