Modulerende ketel icm Google Nest v3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 10:52
Dag Tweakers,

Ik heb al een tijd een Nest v3 op mijn Intergas Kombi Kompact HR24/18 CW3 ketel hangen. Alles is netjes aangesloten, dat kan niet missen. Heb instructieboekje er bij gehad, Youtube video's bekeken etc. Ketel springt ook direct aan als ik via de app de temperatuur omhoog schroef.

Misschien weet ik niet wat modulerend is of iets functioneert niet goed, maar... Gisteren was het fris in huis dus ik zet de verwarming aan. De ketel begint te verwarmen, tot 60 graden. Vervolgens wordt de woning warm en zie ik op de ketel de temperatuur steeds iets verder teruglopen. Zodra de doeltemperatuur bereikt is gaat de ketel uit.

Vervolgens koelt de woning af en begint het riedeltje weer opnieuw. Zou het niet moeten zijn dat de ketel blijft branden op lage temperatuur zodat de temperatuur in mijn woning stabiel blijft? Nu schommelt het bijvoorbeeld steeds tussen 19 en 20 graden kamertemperatuur. De ketel zou toch kunnen blijven stoken op ~20 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 10:52
Schopje. Iemand die hier meer over weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:36
Modulerend betekend niets minder dan dat de thermostaat kan aangeven dat er op een lagere temperatuur gestookt mag worden. De andere optie is aan/uit, zoals de naam al zegt, of niet, of 60 graden stoken. Modulerend betekend dat dit proces gestuurd kan worden qua intensiteit.

Als je kamer bijvoorbeeld op 18 graden is, en je geeft aan dat het 21 graden mag worden, dan gaat hij volle bak stoken. Je temperatuur neemt dan toe, en zodra de temperatuur op 20 graden komt, zal de thermostaat tegen de ketel zeggen "mag nu wat minder, we zijn er al bijna" en dan gaat de stook temperatuur naar beneden (precies wat je ziet gebeuren, hij schaalt langzaam terug).

Stoken op 20 graden gaat hij niet doen, dan is hij constant gas aan het verstoken terwijl er weinig gebeurd. De Nest zoekt het meest optimale stookgedrag, maar is niet zaligmakend, gezien er zoveel factoren zijn die hij mee moet nemen in de berekening. Hoop dat dit je wat verder brengt :-)