"Waardevolle" workstation - Revit, Render & RTS games

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOLID6920
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-04 16:59
Goedemorgen Tweakers, hierbij de zoveelste workstation-vraag! Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties/adviezen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 444,53€ 444,53
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI€ 265,05€ 265,05
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 609,-€ 609,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 129,-€ 129,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2X7200C34€ 138,90€ 138,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 133,95€ 133,95
1Solid state drivesSeagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB€ 149,90€ 149,90
Totaal€ 1.954,95

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Software:
- Revit (gemiddeld tot grote modellen, professioneel gebruik)
- Render (wil gaan experimenteren met Blender of Enscape en dit gaan gebruiken)
- Solidworks (beginner)
- Autocad (grotere projecten, professioneel gebruik)
- Photoshop, Illustrator (voornamelijk logo ontwerp) en videobewerking in Premiere pro (hobbymatig)

Games:
- Ik game eigenlijk liever op de bank (ps4) maar ga zeker de nieuwe Age of Empires spelen :)
- Maar verwacht met een goede pc uiteindelijk ook wel meer te gaan gamen (kan ik dit eigenlijk alsnog streamen naar diezelfde bank? :P (met controller))

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik begon eigenlijk met € 1000,- en besloot dat €1500 realistischer is. Maar na uitgebreid vergelijken maakt nog eens 500 euro meer wel een groot verschil.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eerste build, dus niks! Heb wel een scherm (LG32UN650P) en Logitech MX keyboard/muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor Revit is een krachtige CPU belangrijk, maar voor (snel) renderen/Solidworks is een goede GPU nodig, dit maakt het al snel wat duurder. Workstation kaarten zoals Quadro zijn maar in specifieke gevallen hun extreme meerprijs waard, dus ik ga liever voor een "normale" allrounder kaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De huidige lijst bestaat vooral uit Intel. Ik heb AMD vergeleken maar krijg de indruk dat met name op het vlak van Rendersoftware Intel/Nvidia beter is

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stille pc!
Heb de NZXT H7/H7 Flow (H5 mag trouwens ook?!) Design is grootste overweging, las dat-ie redelijk stil is. Waar ik me wel zorgen om maak, is de koeling voor de 13700k. In de vergelijking zit een Dark Rock Pro 4, of kan ik beter voor Noctua gaan?

- Toekomstproof
In eerste instantie voor 2x16gb RAM gegaan i.v.m. kosten, of is dit misplaatste zuinigheid..? Kan altijd later uitbreiden..

- Moederbord met bluetooth, wifi en fatsoenlijke audio

- Energieverbruik is niet per se een eis

Ga je overklokken?
(nog) geen verstand van, in principe niet maar uitsluiten wil ik het niet

Wat verwacht je van ons?[i]
Hier zit voor mij de grootste uitdaging en de grootste vraag waar jullie hopelijk bij kunnen helpen, wat is genoeg? Levert "die 500,- meer" een productiviteit-/ comfortvoordeel op dat dit het waard is?
Bang for buck is wel het streven. Ik heb 10 jaar geleden voor de Architectuurstudie een Dell m3800 workstation-laptop gekocht (toen ook ver boven budget). Maar daar heb ik geen spijt van, 16gb RAM was veel voor die tijd en de laptop werkt tot op heden erg goed. Ik was koppig en kan nu niet meer (gratis) upgraden naar Windows 10 waardoor ik niet eens meer Revit 2021 kan draaien. Het wordt wel eens tijd voor een nieuw systeem.

1. Is de configuratie zoals bovenstaand gebalanceerd, genoeg vermogen/koeling?
2. Kan het 500 euro goedkoper met een prestatieverlies van zeg, max. 20%?
3. NZXT H5 (zitten wèl stoffilters bij?) of H7 en is "Flow" nodig?

Voor wie het zolang heeft volgehouden met bovenstaande lange verhalen, bedankt! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06 23:26
Ik kan me herinnneren dat voor Solidworks GPU eisen zijn. T is al een paar jaar geleden dat ik het heb gehoord maar destijds was een workstationclass kaart (a la Quadro) nodig voor Solidworks.

Geen idee of dat nog steeds nodig is, maar wel goed om even naar te kijken denk ik :)

(edit: ja daar komt mn username vandaan :p )

[ Voor 7% gewijzigd door _Quadro op 16-10-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Streamen naar diezelfde bank is met Steam-games een peulenschil, daar gebruik je dan "gewoon" Steam Link voor. Als daar al een Android TV capabel apparaat op aangesloten is (zoals een nVidia Shield bijvoorbeeld of de TV zelf erop draait natuurlijk), heb je in theorie het apparaatje ook niet eens nodig en kun je "gewoon" de Steam Link app installeren en daarmee verbinden met jouw PC.

Voor wat betreft overclocken: de PC's hebben tegenwoordig dusdanig goede performance, dat overclocking niet direct nodig is. Dat is tegenwoordig alleen nodig als je echt het onderste uit de kan wilt halen van de PC qua performance. Maar gaat ook wel gepaard met een hogere energie rekening.

EDIT:
@_Quadro Kijkend naar https://www.solidworks.com/support/hardware-certification/ zou ik zeggen dat een Quadro kaart nog steeds wel een vereiste lijkt.

@SOLID6920 Qua hardware, de gekozen Seagate SSD is best duur, uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB is een heel stuk goedkoper en de performance is best vergelijkbaar.

[ Voor 90% gewijzigd door CH4OS op 16-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-05 11:24
SW werkt gewoon met een gaming kaart alleen als het niet werkt en je hebt ondersteuning nodig vanuit dassault / SW kunnen ze wel moeilijk gaan doen. Gebruik het al jaren met een gaming kaart en nooit problemen mee gehad.

[ Voor 19% gewijzigd door xer_00 op 16-10-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randojongen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:37
Voor een Revit workstation wil je eigenlijk minimaal 64gb ram tot je beschikking hebben. Vooral als je meer dan 1 groter model open hebt staan. Ook voor het exporteren van grote sheet sets naar pdf kom ik regelmatig boven de 32gb ramgebruik uit.

Later upgraden kan natuurlijk, maar met ddr5 wordt het geheugen veel langzamer met 4 reepjes ram. Dat is een meetbaar verschil van ongeveer 10% in Revit. Beter om nu te kiezen voor 2 reepjes 32gb ram.