Badkamer afzuiging verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:18
Ik ga mijn badkamer verbouwen en wil graag ook de afzuiging verbeteren.
Situatie nu is dat ik een gemetselde schoorsteen heb met 4 compartementen. Door 1 compartement gaat de afzuiging van de badkamer. Toen ik hier net kwam wonen zit hier geen afzuiging in, maar zat er alleen een rooster in het plafond.
Een jaar of 8 geleden heb ik een "Solar&Palau Silent-100 CRIZ" badkamerventilator ingebouwd. Deze ventilator gaat aan als ik het licht inschakel en loopt nog een tijdje na als ik het licht heb uitgeschakeld.

Ik vind de afzuiging van vocht maar matig, dus in de zomer zet ik een raampje open als ik ga douchen en in de winter verwarm ik de badkamer met een elektrich kacheltje (CV verwarming heb ik nauwelijks aan in de badkemer). Dit werkt eigenlijk wel prima.

In de nieuwe badkamer wil ik dit graag verbeteren. Het liefst ook de warme lucht van de badkamer weer gebruiken via een warmtewisselaar (als dit nut heeft). Ik heb geen centrale MV in huis.

Ik heb al gekeken naar een decentrale WTW, maar het nadeel is dat er X seconden afzuiging is en daarna X seconden aanzuiging. Lijkt me niet handig bij het douchen.

Iemand nog andere ideeen? Bv de huidige ventilator vervangen door een betere als dit zin heeft en welke dan?
Of misschien moet ik iets in het kanaal doen, bv een flexibele pijp er door trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door VivaAtloni op 16-10-2023 09:56 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:10

CaDje

Framedrops for life

Mijn ervaring is dat die kleine ventilatoren vooral veel lawaai maken maar niet zo veel afzuigen. Heb je boven de badkamer ruimte om MV aan te leggen? Daarmee kun je veel meer lucht verplaatsen. Daarnaast is het ook belangrijk dat er ook lucht de badkamer in kan, genoeg ruimte onder de deur, of een rooster in de deur.

Ik denk dat de winst mbt een wtw voor alleen de badkamer minimaal is. Dan kun je beter kijken naar wtw op de afvoer van de douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat heel erg belangrijk is bij afzuigen is dat er ook aanvoer is. Je kunt heel hard proberen af te zuigen maar als er bijvoorbeeld onder de deur door geen aanvoer van verse lucht is dan houdt het afzuigen wel een beetje op.
'Dat punt waar afgezogen wordt en waar aangevoerd wordt liggen bij voorkeur zo ver mogelijk bij elkaar vandaan.
Die badkamer ventilatortjes zijn eigenlijk allemaal niet al te best, zoals @CaDje al aangeeft. Het zou mooier zijn een MV box te gebruiken, die doen dit soort dingen een stuk beter. WTW voor alleen een badkamer is een lastige, dan wordt het decentrale WTW maar dat kost wel heel veel als je het vergelijkt met een MV box.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
No Hands schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:56:
Wat heel erg belangrijk is bij afzuigen is dat er ook aanvoer is. Je kunt heel hard proberen af te zuigen maar als er bijvoorbeeld onder de deur door geen aanvoer van verse lucht is dan houdt het afzuigen wel een beetje op.
'Dat punt waar afgezogen wordt en waar aangevoerd wordt liggen bij voorkeur zo ver mogelijk bij elkaar vandaan.
Dank je. Onder de deur zit een kier van ongeveer 15-20mm. Dus dat zou voldoende aanzuiging moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
No Hands schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:56:
Die badkamer ventilatortjes zijn eigenlijk allemaal niet al te best, zoals @CaDje al aangeeft. Het zou mooier zijn een MV box te gebruiken, die doen dit soort dingen een stuk beter. WTW voor alleen een badkamer is een lastige, dan wordt het decentrale WTW maar dat kost wel heel veel als je het vergelijkt met een MV box.
Dat zou inderdaad een beste aanpassing worden. Naar wellicht kan ik de lucht dan wel in de woonkamer inblazen. 1 van de kanalen in de schoorsteen heeft ook de afzuigkap, dus die zou ik dan ook op de mechanische ventilatie of wtw kunnen aansluiten.
Wel een forse klus overigens, dus weet niet of al die moeite het waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:55
VivaAtloni schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Dat zou inderdaad een beste aanpassing worden. Naar wellicht kan ik de lucht dan wel in de woonkamer inblazen. 1 van de kanalen in de schoorsteen heeft ook de afzuigkap, dus die zou ik dan ook op de mechanische ventilatie of wtw kunnen aansluiten.
Wel een forse klus overigens, dus weet niet of al die moeite het waard is.
Dampkap aansluiten aan MV is heel sterk af te raden!

Sinds je nu nog geen MV hebt vermoed ik dat het een oud huis betreft.
Dan zie ik 2 scenario's.

Scenario 1: Het huis zit vol gaten en kieren die het huis ventileren. Inblazen is daarom niet nodig en het zal goedkoper en makkelijker zijn om Systeem C te plaatsen (enkel afzuiging).
Is je wasruimte en/of WC in de buurt van de badkamer? In dat geval kan je misschien wel meer uit de MV halen door daar ook afzuiging te voorzien.

Scenario 2: Door renovaties is de woning redelijk luchtdicht geworden door isolatie, nieuwe ramen etc...
Dan is de luchtkwaliteit in huis waarschijnlijk om te huilen zonder MV, en zou je beter wat meer investeren om de woning onder handen te nemen en WTW plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VivaAtloni
nightgold schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Dampkap aansluiten aan MV is heel sterk af te raden!

Sinds je nu nog geen MV hebt vermoed ik dat het een oud huis betreft.
Dan zie ik 2 scenario's.

Scenario 1: Het huis zit vol gaten en kieren die het huis ventileren. Inblazen is daarom niet nodig en het zal goedkoper en makkelijker zijn om Systeem C te plaatsen (enkel afzuiging).
Is je wasruimte en/of WC in de buurt van de badkamer? In dat geval kan je misschien wel meer uit de MV halen door daar ook afzuiging te voorzien.

Scenario 2: Door renovaties is de woning redelijk luchtdicht geworden door isolatie, nieuwe ramen etc...
Dan is de luchtkwaliteit in huis waarschijnlijk om te huilen zonder MV, en zou je beter wat meer investeren om de woning onder handen te nemen en WTW plaatsen.
Het huis is van 1982, maar redelijk goed geisoleerd. Dus scenario 2 is van toepassing.
Maar het betekent nogal wat om zo'n systeem te installeren. Is bijna een badkamer verbouwing :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
VivaAtloni schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Het huis is van 1982, maar redelijk goed geisoleerd. Dus scenario 2 is van toepassing.
Maar het betekent nogal wat om zo'n systeem te installeren. Is bijna een badkamer verbouwing :O
Heb je roosters voor lucht aanvoer in huis? Waar komt de verse lucht binnen?
Al eens een CO2-meter gebruikt om je luchtkwaliteit te bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:13
Dat raampje kan je dat niet open laten staan, je zegt je zet deze open tijdens het douchen. Mijn ervaring is dat niets zo goed ventileert in de badkamer als een geopend raam, nadat iedereen klaar is met douchen. Wij laten deze open, en met een uur is alles droog. Maar we hebben een redelijk groot raam. Misschien kan je het verbeteren met een kiep/kantel oid. Ventilatoren doen vrij weinig volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 16-10-2023 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je zegt: "Ik vind de afzuiging van vocht maar matig, dus in de zomer zet ik een raampje open als ik ga douchen en in de winter verwarm ik de badkamer met een elektrisch kacheltje (CV verwarming heb ik nauwelijks aan in de badkamer). Dit werkt eigenlijk wel prima.
In de nieuwe badkamer wil ik dit graag verbeteren. Het liefst ook de warme lucht van de badkamer weer gebruiken via een warmtewisselaar (als dit nut heeft). Ik heb geen centrale MV in huis.
"
Als iets prima werkt, wat wil je dan verbeteren?
Ik zie geen klachten zoals schimmel op de muren of zoiets. Het is normaal dat de relatieve vochtigheid wat stijgt tijdens douchen, maar heb je al eens gemeten hoe hoog die relatieve vochtigheid is? Als die bijvoorbeeld net na het douchen 70% zou zijn maar na een uurtje of zo teruggaat naar 60% dan is er mijns inziens geen noodzaak om ingrijpende maatregelen te treffen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-10 20:13
@VivaAtloni
Lees voor de lol eens dit artikel:
https://www.sanitairwinke...tips/ventileren-badkamer/
Ventileren via je raam is dus blijkbaar niet optimaal.

Zou dus vooral kijken of met mechanische ventilatie de situatie kan verbeteren. Kan je bijvoorbeeld via een buis door de muur ventileren? Of een ventilatiebox plaatsen op de zolder en via een dakdoorvoer een afvoer maken (desnoods via de schoorsteen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
nightgold schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Heb je roosters voor lucht aanvoer in huis? Waar komt de verse lucht binnen?
Al eens een CO2-meter gebruikt om je luchtkwaliteit te bekijken?
Nee, ik zet een raampje open.
Beneden heb ik een Netatmo station waar ook CO2 meting op zit. Deze laat zien dat de CO2 oploopt als we in de woonkamer zijn en geen raam open heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
pennywiser schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:25:
Dat raampje kan je dat niet open laten staan, je zegt je zet deze open tijdens het douchen. Mijn ervaring is dat niets zo goed ventileert in de badkamer als een geopend raam, nadat iedereen klaar is met douchen. Wij laten deze open, en met een uur is alles droog. Maar we hebben een redelijk groot raam. Misschien kan je het verbeteren met een kiep/kantel oid. Ventilatoren doen vrij weinig volgens mij.
In de zomer doen we dat ook. In de winter is het wat minder, want dan wordt het natuurlijk ijskoud in de badkamer. Dus dit wil ik bij voorkeur voorkomen.
Daarnaast helpt het in de winter ook minder goed om een raam open te zetten, want koude lucht kan natuurlijk minder vocht bevatten als warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Yaksa schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:49:
Je zegt: "Ik vind de afzuiging van vocht maar matig, dus in de zomer zet ik een raampje open als ik ga douchen en in de winter verwarm ik de badkamer met een elektrisch kacheltje (CV verwarming heb ik nauwelijks aan in de badkamer). Dit werkt eigenlijk wel prima.
"
Als iets prima werkt, wat wil je dan verbeteren?
Ik zie geen klachten zoals schimmel op de muren of zoiets. Het is normaal dat de relatieve vochtigheid wat stijgt tijdens douchen, maar heb je al eens gemeten hoe hoog die relatieve vochtigheid is? Als die bijvoorbeeld net na het douchen 70% zou zijn maar na een uurtje of zo teruggaat naar 60% dan is er mijns inziens geen noodzaak om ingrijpende maatregelen te treffen.
Er staat standaard een LV meter. Deze gaat hard omhoog 80/90% als ik in de koude maanden douche zonder het elektrische kacheltje aan te zetten.
Ik had gehoopt om makkelijker het vocht weg te krijgen zonder extra te verwarmen. Blijkbaar is de enige optie die echt goed afzuigt een MV.
Maar eens onderzoeken hoe ik dit kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
chrisborst schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:08:
@VivaAtloni
Lees voor de lol eens dit artikel:
https://www.sanitairwinke...tips/ventileren-badkamer/
Ventileren via je raam is dus blijkbaar niet optimaal.

Zou dus vooral kijken of met mechanische ventilatie de situatie kan verbeteren. Kan je bijvoorbeeld via een buis door de muur ventileren? Of een ventilatiebox plaatsen op de zolder en via een dakdoorvoer een afvoer maken (desnoods via de schoorsteen).
Ga ik onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
VivaAtloni schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:20:
[...]Er staat standaard een LV meter. Deze gaat hard omhoog 80/90% als ik in de koude maanden douche zonder het elektrische kacheltje aan te zetten.
Ik had gehoopt om makkelijker het vocht weg te krijgen zonder extra te verwarmen. Blijkbaar is de enige optie die echt goed afzuigt een MV.
Maar eens onderzoeken hoe ik dit kan doen.
Dat de LV omhoog gaat wanneer je gebruik maakt van de douche is logisch. Wat ik me afvroeg was hoe lang het dan vochtig blijft in de badkamer. Mijn douche is ook vochtig na het douchen, en op sommige dagen in de winter (koud, nat, zuidwesten wind, LV buiten hoog) duurt het soms ook wel een dag voordat al het zichtbare vocht is verdampt. Ik stook daar niet en er is maar weinig ventilatie. Desondanks geen last van schimmel of zo dus ik laat het maar zo. Even een wat hogere luchtvochtigheid kan geen kwaad volgens mij.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
VivaAtloni schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Nee, ik zet een raampje open.
Beneden heb ik een Netatmo station waar ook CO2 meting op zit. Deze laat zien dat de CO2 oploopt als we in de woonkamer zijn en geen raam open heb.
Misschien dan toch de afweging maken om ventilatie in heel het huis te installeren dan.
Kan een toekomstplannetje zijn, hoeft natuurlijk niet samen met je badkamer project te zijn, maar je kan wel al voorbereidingen treffen terwijl je dan toch met de badkamer bezig bent.
Pagina: 1