Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
Beste allemaal,

Over twee weken zullen aan mijn voorzijde van het huis zonnepanelen worden geïnstalleerd. Vorige week is de technische schouw geweest. Het ging niet heel professioneel (continu bellen naar collega's voor vragen, e.d.) en het legplan werd elke paar minuten omgedraaid. In principe is het idee om de Jinko 430wp zonnepanelen met IQ8+ omvormers staand 3x2 naast elkaar te leggen op het schuine dak.

Aan het eind werd er gekeken naar elke ventilatie/schoorsteen om te kijken of het wel zou kunnen. Aan de voorzijde zit bij mij 1 ventilatiepan die ietsje omhoog komt (zie foto). Hieraan lijkt eigenlijk alleen onze twee losse toiletten gekoppeld te zijn. Er zou dus in mijn denken nooit condens worden verstuurd via deze ventilatiepan. De ventilatie van de badkamer staat tenslotte op een andere pijp wat aan de andere kant van het dak gemonteerd is, en het fornuis zit ook aan een andere ventilatierooster beneden aan het huis.

Het zonnepaneel bedrijf heeft nu een legplan dat ervoor zorgt dat we nu half liggend en half staand zonnepanelen gaan leggen aan de voorzijde van het huis om toch aan de 6 zonnepanelen te komen. Ik vind dit persoonlijk er niet uit zien en een rare keuze. In mijn ogen kan er gewoon bovenop deze kleine ventilatiepan gebouwd worden, maar ik ben helaas geen expert. Wat denken jullie?

Ik heb enkele threads hierover gezien op Tweakers, maar kon toch lastig een antwoord vinden op mijn specifieke situatie. Vandaar deze thread.

Foto ventilatiepan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDQeKpfXDogvHju2bRmiDoNYrCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Midy6pGaZO43MLurXavI7mav.jpg?f=fotoalbum_large

Erg dank voor iedereen die mij hierin advies geeft!

Beste antwoord (via Villematic op 19-10-2023 11:42)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:30
Daar kunnen gewoon zonnepanelen overheen. Ik vind het erg opvallend dat de installateur dat niet weet. Bij foto 1 wist ik het al 75% zeker en bij foto 2 100%.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:18
Bij mij zijn de panelen gewoon over de ventilatiepan gelegd. Daar zit in ons geval nog voldoende ruimte voor ventilatie. Anders had ik wel stank ervaren. Wij hebben een identieke pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
Als er alleen natuurlijke ventilatie is dus zonder ventilator zal het geen probleem zijn. Met mechanische ventilatie verwacht ik het ook niet maar ben ik er minder zeker van ;)
Deel eens een foto van het legplan en daarbij afmetingen van het dak.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:01
The-Source schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:30:
Als er alleen natuurlijke ventilatie is dus zonder ventilator zal het geen probleem zijn. Met mechanische ventilatie verwacht ik het ook niet maar ben ik er minder zeker van ;)
Deel eens een foto van het legplan en daarbij afmetingen van het dak.
Ventilatiepannen zijn alleen voor ventilatie onder de pannen, niet voor de ventilatie van de kamers!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
Spiff schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Ventilatiepannen zijn alleen voor ventilatie onder de pannen, niet voor de ventilatie van de kamers!
TS geeft toch duidelijk aan dat er toiletten op deze uitgang zit aangesloten. Dus in dit geval gaat dat niet op.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Weet niet hoe dat zou kunnen.
Een ventilatiepan is zoals @Spiff al aangaf gemaakt om de ruimte onder te pannen te ventileren en die pannen hebben dus helemaal geen mogelijkheden tot aansluiten op een binnenruimte.

Als dat toch het geval is dan heeft die binnenruimte een rechtstreekse aansluiting op de hele ruimte onder de pannen wat niet is zoals het hoort of het is iets anders dan een ventialtiepan.

En als de zonnepanelen hoog genoeg liggen om geen last te hebben van die verhoogde pan dan is dat geen probleem lijkt mij, zelfs niet als een een mechanische ventilator achter zou zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zou geen enkel probleem moeten zijn. Enigste is dat de montagerail waarschijnlijk niet over die pan kan. Dan moeten ze een pan opzij of omhoog/omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Als het voor afvoer van lucht is, geen probleem. Bij aanvoer kan dat minder handig zijn, omdat het toch net wat warmer wordt in de zomer onder de zonnepanelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
Hi allemaal,

Erg dank so far voor alle reacties en de hulp!

Van binnen lijkt er wel een pijpje precies onder de ventilatiepan bevestigd te zijn (zie foto). Ik ben even verder gaan kijken maar het is lastig te zien waar deze naartoe gaat. Het lijkt connectie te hebben tot onder het expansievat van de CV of de wasmachine afvoer.

Maar wanneer ik de douche aanzet en de mechanische ventilatie, dan komt er geen condens door deze ventilatiepan (wel achter op het dak via een andere pijp). Zelfde geld voor wanneer ik de CV aanzet.
Zou het de rioolontluchting kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OICuOG8EyAOm0WODGPgGrtu8PQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quo1341kJuGuCwrydRYSN1EO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:16
U gaat door voor de koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Spiff schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

De term ventilatiepan wordt dubbel gebruikt, zowel voor een pan met en zonder doorvoer. Waar de eerste bedoeld is voor rioolontluchting/natuurlijke ventilate. is de tweede bedoeld voor het ventileren tussen pan en dakbeschot.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:00

Videopac

Rommelt wat aan.

jadjong schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

U gaat door voor de koelkast.
Mooie constructie, trouwens.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
Onderhand heb ik gesproken met een aannemer die laatst in ons huis heeft gewerkt rond deze pijp. Na het checken van een paar foto's zegt hij dat het inderdaad rioolontluchting is en dat hierover gebouwd kan worden met zonnepanelen.

Heeft iemand hier verder ervaring mee? Bovenstaand is in de reacties lastig te lezen of er ervaring is met een ventilatiepan voor rioolontluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
turkeyhakan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:29:
Bij mij zijn de panelen gewoon over de ventilatiepan gelegd. Daar zit in ons geval nog voldoende ruimte voor ventilatie. Anders had ik wel stank ervaren. Wij hebben een identieke pan.
Is er bij jou een pijp verbonden aan jouw ventilatiepan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Alle mogelijke condens komt hoe dan ook in de gecreëerde zwanenhals terecht, ik zou daar wel wat aan doen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de panelen over de afvoer van de mechanische ventilatie en de riool afvoer gelegd.
Gaat al 4 jaar goed :)

Moet inderdaad wel uitkomen met de montage rails, daarnaast moet ik de afvoer pijp afzagen, en afdekken, in de resterende zijkant hebben wij genoeg gaten gemaakt voor de afvoer.

[ Voor 50% gewijzigd door revolution-nl op 16-10-2023 11:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:01
The-Source schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

TS geeft toch duidelijk aan dat er toiletten op deze uitgang zit aangesloten. Dus in dit geval gaat dat niet op.
TS weet dat niet zeker blijkt uit zijn tekst. Mogelijk dat de ontluchting van de standpijp van het riool hieronder uit komt.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
DukeBox schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:05:
Alle mogelijke condens komt hoe dan ook in de gecreëerde zwanenhals terecht, ik zou daar wel wat aan doen.
Goed punt, ga dit inderdaad oppakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
revolution-nl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:24:
Ik heb de panelen over de afvoer van de mechanische ventilatie en de riool afvoer gelegd.
Gaat al 4 jaar goed :)

Moet inderdaad wel uitkomen met de montage rails, daarnaast moet ik de afvoer pijp afzagen, en afdekken, in de resterende zijkant hebben wij genoeg gaten gemaakt voor de afvoer.
Erg dank voor je reactie! Dit geeft mij hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
Spiff schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:32:
[...]

TS weet dat niet zeker blijkt uit zijn tekst. Mogelijk dat de ontluchting van de standpijp van het riool hieronder uit komt.
Klopt, ik ben er onderhand achter dat dit inderdaad rioolontluchting is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:30
Daar kunnen gewoon zonnepanelen overheen. Ik vind het erg opvallend dat de installateur dat niet weet. Bij foto 1 wist ik het al 75% zeker en bij foto 2 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schootgenoot
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-03-2024
Goedemorgen

Ik zag laatst dat zonnepanelen direct over de afvoerpijp van de zonnepanelen is geplaatst.
Die pijp is daarvoor afgezaagd. Ik ben daar pas achter gekomen, nadat ik ging kontroleren waarom de afzuigkap minder functioneerde. Is dat mogelijk en is het gewenst,
De pijp komt zoals je op de foto kunt zien tot in het paneel, dus er is maar enkele centimeters ruimt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsRs8htvoF-0nwA-9kP2Yf5zLOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaqtYT35aXMWkORoHQsmOuWy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

@schootgenoot lijkt me niet de bedoeling. Beter was die pijp vervangen door een ventilatiepan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:00
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:52:
@schootgenoot lijkt me niet de bedoeling. Beter was die pijp vervangen door een ventilatiepan.
Het is de pijp van de afzuigkap hè.
Het lijkt mij dat een ventilatiepan daar niet voor bedoeld is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

Yaksa schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Het is de pijp van de afzuigkap hè.
Het lijkt mij dat een ventilatiepan daar niet voor bedoeld is.
Aja. Als je meer dan 200m3/u afzuigt dan gaat dat niet idd. Dan beter een geschikte dakdoorvoer maken op een andere plek.
Pagina: 1