applicatie laad steeds langzamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-08 06:57
Mijn vraag

Tijdje geleden windows 10 pro opnieuw geinstalleerd. (dual boot met andere win10 pro).
Daarbij ook borland c++builder 6, een 20 jaar oude complier maar ik heb, net als veel anderen, daar nog een hoop projecten in dus die is voor mij onmisbaar.
Wat er gebeurt in deze windows install is dat bcb steeds langzamer opstart, na een reboot of een logout/in duurt het een halve seconde tot een project gelade is. Na een dag duurt het 10 seconden en het wordt dan steeds langzamer.

Tot ik weer even uit en inlog en het is weer een halve seconde.

Iemand enig idee??

Relevante software en hardware die ik gebruik
win10 pro, ryzen 3700x, 16gb ram, samsung 970 evo+.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op win10 forum gevraagd, allerlei instellingen geprobeerd.

Bijkomend detail, dit gaat me op de zenuwen, ik heb er fysiek last van als er iets met mn projecten is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:22
Het lijkt mij dat het iets kan zijn met een cache of iets die volloopt en weer geleegd wordt bij een nieuwe login.

Verder is het geen overbodige luxe om de computer gewoon aan het einde van de dag uit te zetten en de dag erna weer aan te zetten. Zeker met zo'n SSD hoort dat niet heel veel tijd te kosten. Als dat te weinig is kan je eventueel ook nog herstarten rond de lunch. Aangezien je er fysiek last van hebt is dat zeker de moeite waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou zelf opteren voor een VM met daarin een oudere Windows en je projecten in Borland. Dan maak je je ontwikkelomgeving onafhankelijk van je huidige OS en voorkom je dit soort problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21
teapot schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:18:

Bijkomend detail, dit gaat me op de zenuwen, ik heb er fysiek last van als er iets met mn projecten is.
Even offtopic maar om die zenuwen een eind weg te kunnen halen heb je een back-up?
En dan bedoel ik niet van de bestanden maar van de pc. En dan een pc die dat nog kan wat jij er mee moet doen.
Als ik het zo hoor is een nieuwe pc daar niet toe in staat dus een hardware back-up zou dan geen overbodige luxe zijn.
Vroeg of laat geeft er iets de geest en op dat moment heb je pas echt stress en spanning.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teapot
@skimine, iets dat vol loopt en weer geleegd wordt,ja daar lijkt het op. Maar wat?
Verder ben ik al jaren gewend om de pc maar af en toe te herstarten, reboot duurt 3 min dus een stuk langer.

@pagani, ik heb een stuk of wat VM's met c++builder en mn belangrijkste project. Maar ik werk natuurlijk liever op mn gewone machine.

@Ad
Ik heb een hele zooi backups, en ik heb inderdaad 2 reserve pc's waar de boel ook op draait, eentje met nog eens een VM. Nergens heb ik problemen, alleen op de main pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Ik vind het opvallend dat een reboot zo lang duurt. Hoe lang duurt het afsluiten en opstarten in de reboot cyclus ongeveer.

Heb je Fast Startup aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
die langzame reboot komt oa door 2 usb disks, waar het bios een hele tijd op gaat zitten wachten, als ik die eraf haal gaat het een stuk rapper.
Bovendien vind ik steeds rebooten niet echt een oplossing, ik gebruik al mn leven lang sleep tot volle tevredenheid.

Edit: het heeft niet echt met het probleem te maken maar ik heb fastboot net uitgezet (ik krijg 1 op de 20 keer dat de pc niet goed uit sleep komt) en hij lijkt wel sneller op te starten nu, 1 minuut.

[ Voor 57% gewijzigd door teapot op 17-10-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Je noemt [url=https://www.linkedin.com/advice/3/what-advantages-disadvantages-enabling-fastFast Boot[/url]. Dat is een andere phenomeen dan [url=https://www.makeuseof.com/what-is-windows-fast-startup-why-disable-it/Fast Startup[/url]. Heb je Fast Boot of Fast Startup uitgeschakeld?

Met Fast Startup kan Windows in de loop van typisch weken vage performance problemen gaan vertonen. Dat is een bijkomende reden om het uit te willen zetten. Bij Fast Startup wordt de PC niet afgesloten maar wordt het werkgeheugen inclusief de kernel op de harde schijf opgeslagen. Hierdoor worden drivers niet afgesloten en drivers blijven dan wekenlang aktief wat een probleem kan zijn voor sommige drivers die dan instabiel worden.

Na het uitschakelen van Fast Startup zullen drivers nadat de PC na uit- en inschakelen fris beginnen. Dan kun je een performance voordeel zien maar het is over een periode van weken dat je zou kunnen gaan zien dat je systeem consistent blijft presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
Fast startup had ik aanstaan. Heb ik wat over gelezen en zou zomaar een reden kunnen zijn dat de pc af en toe niet goed uit slaap komt.
Maar het heeft volgens mij weinig te maken met mijn probleem, mn systeem loopt verder als een zonnetje, het is alleen die borland install op deze win, elders heb ik hem overal goed lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Even hardop denkend. Als het één programma specifiek is dan kun je ook denken aan gebruikte beveiligingsprogramma. Misschien bepaalde Borland executables als uitzondering toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
Het lijkt erop dat het is opgelost. Ik heb een install van scratch gedaan, met evt libaries apart geinstalleerd ipv gewoon naar de goeie plek gekopieerd zoals eerst.

Nee het is nog niet opgelost, al lijkt het minder erg. Voor nu laat ik het even rusten. Het werkt op 3 verschillende pc's en een aantal VM's, alleen niet op mn main pc.

[ Voor 39% gewijzigd door teapot op 18-10-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
Ik ben terug bij mn vorige install. Al mn win32 progs begonnen langzamer te worden, met opstarten en met tonen van dialogen. Er is iets met win32 op die install.
Pagina: 1