Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja49
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-01-2024
Betreft een AWT spa

Ik vraag me af hoe ik deze aansluiting op de aardlekschakelaar maak?
Ik heb 3 fasen in de meterkast. Werkt een 3p1n aardlekautomaat met 2 van de 3 fasen aangesloten ?
Of moet ik de nul splitsen en 2 x 1 fase als in een kookgroep afzekeren ?
er wordt een 4x 4mm2 geadviseerd, dat is dus geen 2 x dezelfde fase, dan krijgt de nul het te warm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYpXHSwvNuPkL5162CKLPlF2Q4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2MRQ0Wglm7RcsEiy45CzeF4r.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:57
Dezelfde nul is mogelijk bij gebruik van meerdere fases. Bij ongelijke belasting zoals dit is de stroom door de nul gelijk aan de hoogst belaste fase.

Met mijn gebrekkige duits kan ik echter niet zeker zeggen of dit wel geschikt is voor meerdere fases. Het is mogelijk dat die in de print doorverbonden worden.

Is er een reden dat je 2x20A wil ipv 3x16A zoals er staat bij de "powerbox in.ye"? Of is dat een dure optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja49
Bedankt voor je antwoord Rick.
Het is mijn taal ook niet dat Duits.
Het gaat over Powerbox in.yj3
Powerbox.ye is een ander model helaas. Op deze print is geen L3 aansluiting aanwezig.
Hoe kom ik erachter wat hier bedoeld wordt?
Bij gebruik van 1 fase 2 x, heb ik dan geen dubbele nuldraad nodig om de automaat en aardlekschakelaar te laten functioneren ? Net als bij een kookgroep .
Wordt een enkele N nuldraad niet mogelijk overbelast door de dubbele L draden in dezelfde fase ?
Dat zij hier 1 nuldraad aangeven te gebruiken deed mij vermoeden dat het daadwerkelijk 2 verschillende fases zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Raja49 op 16-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:03
3 fase aardlek werkt prima met maar 2 fasen aangesloten/gebruikt.

4*4mm2 klinkt mij, als het over 2 fase gaat, als 2* fase, 1 nul en 1 aarde. Maar ook mijn Duits is niet zo goed. Vanwege de faseverschuiving gaat er nooit meer stroom door de nul dan door de fase. Die word dus niet overbelast.

Sterker nog, bij 3 fase en gelijke belasting, zeg 3*10A, gaat er helemaal niets door de nul. Gaat met 2 fasen niet op natuurlijk, maar voor overbelasting van de nul hoef je je geen zorgen te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
Ja 4x4mm. PE - N - L1 - L2.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja49
3 fase aardlek werkt prima met maar 2 fasen aangesloten/gebruikt

Kijk. Bedankt .
Dat is het belangrijkste met al dat water.

Ik ben nu niet op dezelfde locatie als de spa, maar als ik simpel weerstand meet over de L1-L2 aansluiting en het zou op de print doorverbonden zijn. Dan is het duidelijk toch? Of is er een betere manier om fase verschil met zekerheid vast te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 20:32
heggico schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:39:

Sterker nog, bij 3 fase en gelijke belasting, zeg 3*10A, gaat er helemaal niets door de nul. Gaat met 2 fasen niet op natuurlijk, maar voor overbelasting van de nul hoef je je geen zorgen te maken
Edit: I stand corrected :)

Meer ontopic: bij 2 fase verwacht ik al helemaal dat ze beide gewoon aan de neutraal zitten (en dus niet aan elkaar). In principe lijkt me dan ook dat alleen de neutraal 4mm2 hoeft te zijn, voor L1 en L2 maakt het niet uit of ze wel of niet in een 2/3fase setup gebruikt worden.

[ Voor 24% gewijzigd door ejdvandenberg op 16-10-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:03
@ejdvandenberg idd wat offtopic, maar wat wil je daar mee zeggen? Als alle 3 die elementen hetzelfde vermogen zijn en alle fasen echt in balans zijn (dus geen regelelektronica op 1 fase en nul oid) kun je wel degelijk op dat moment de nul loshalen, want die doet dan niets. Zelfs met ster.

Omdat je die elementen ook los aan wilt kunnen zetten heb je hem natuurlijk wel nodig. En ook omdat er ook pompen etc aanhangen.
Maar puur en alleen naar de elementen kijken, met alles in ster, blijft er 0V op de nul staan (ideale situatie) en blijft het gewoon werken zelfs al knip je op dat moment de nul los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja49
Bedankt heren !
Als ik het goed begrijjp is het in deze situatie waarschijnlijk een opdeling van verwarming en pomp/licht apparatuur?. geen samenvoeging van 2 dezelfde enkele fase als in een NL 2x 1 fase kookgroep .
Dus 2 afzonderlijke 230 circuits ,nergens 400v.
Kan met 2 x 1 fase, dan dus met een opgesplitste nullijn, 2x 1p+1n automaten over dezelfde aardlekschakelaar ,of 2 ongelijke fasen over een 3p+1n aardlekautomaat.
Reden dat het niet expliciet omschreven is ,is omdat allebei kan ?
Had liever de 3 fase optie gehad achteraf, Ik begrijp deze optie niet goed, als het voor een enkele fase aansluiting zou zijn heb je een hele zware hoofdstop nodig , beetje onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dit product is niet geschikt voor een nederlandse fornuisgroep omdat deze maar 1 nul klem lijkt te hebben.
Na beveilgingen, ook al zijn de hendels gebrugd, mag de nul nooit worden verbonden met een andere nul.
Raja49 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:31:
Had liever de 3 fase optie gehad achteraf, Ik begrijp deze optie niet goed, als het voor een enkele fase aansluiting zou zijn heb je een hele zware hoofdstop nodig , beetje onzinnig.
Dat is niet raar, in de UK kun je vrij gemakkelijk een >80A enkelfase aansluiting krijgen.

Kun je de hele handleiding is plaatsen? Want ik kan alleen een soort engelse brochure vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja49
https://www.eago.de/pdf/awt-spa.pdf

Of de voor powerbox alleen.

https://cdn.webshopapp.co...gehandleiding-jacuzzi.pdf in het Nederlands
Na beveilgingen, ook al zijn de hendels gebrugd, mag de nul nooit worden verbonden met een andere nul.
Ik maak van een 2 x20A automaten setup (bij 1 Fase hoofdaansluiting ),door een nul splitsing na afzekering er 1 x 40A van eigenlijk ,of denk ik nu verkeerd ?
Kan een 4p aardlekschakelaar met 2 1p+1n automaten wel (3 fasen uiteraard)? Dus nul gesplitst tussen aardlek en automaten ? Of heeft het te maken met de nul afzekeren in de automaat ? Vroeger was alleen de fase afzekeren mogelijk . Waarschijnlijk in het buitenland nog steeds toegestaan ?

2 fasen aansluiten op een 4p aardlekschakelaar met 3p+1n automaat of een aardlekautomaat 3p+1n 20A wordt het dus
Duidelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Raja49 op 17-10-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Raja49 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:51:
Ik maak van een 2 x20A automaten setup (bij 1 Fase hoofdaansluiting ),door een nul splitsing na afzekering er 1 x 40A van eigenlijk ,of denk ik nu verkeerd ?
Ja. De kookgroep, met gebrugde automaten, is een methode om meerdere draden in één buis te mogen leggen. Je mag dan twee lasten van 16A aansluiten. Deze mogen dan in hetzelfde toestel zitten.
Maar je kunt zo bijvoorbeeld ook extra vermogen voor wasmachine + droger door dezelfde buis brengen.
Kan een 4p aardlekschakelaar met 2 1p+1n automaten wel (3 fasen uiteraard)? Dus nul gesplitst tussen aardlek en automaten ? Of heeft het te maken met de nul afzekeren in de automaat ? Vroeger was alleen de fase afzekeren mogelijk . Waarschijnlijk in het buitenland nog steeds toegestaan ?
Je mag na een beveiliging nooit de nul verbinden met de nul van een andere beveiliging.
Er is geen enkele situatie waarin dit toegestaan is. (geld ook voor de fase, maar dat was misschien wel vanzelfsprekend)

In woonhuizen is het in nederland de bedoeling dat de nul geschakeld is.
Vroeger met smeltpatronen was dat anders. Maar ook toen moest de nul nog steeds dezelfde of dikkere draad zijn dan de fase. Je kon ook toen niet meerdere zekeringen via dezelfde nuldraad terugvoeren. Want dan overbelast je de nuldraad. Daarom mag je deze dus niet samenvoegen na beveiliging.

Let erop: de beveiliging is er voor de bedrading.
2 fasen aansluiten op een 4p aardlekschakelaar met 3p+1n automaat of een aardlekautomaat 3p+1n 20A wordt het dus
Duidelijk.
Yes. Bij 5x2.5 mag je 20A beveiligen. Hoger is 4mm2 terrein.
Let op dat je binnen de selectiviteit van je hoofdbeveiliging blijft.

Je mag wel de twee fase klemmen in de box bruggen.
Maar dan heb je, zoals het lijkt, een 40A circuit nodig, en dat is niet reel in nederland. (en 6mm2 past er misschien ook niet eens in)

Compleet andere vraag. Die box schrijft nu dat hij "in totaal" 40A kan "aansturen".
Hoeveel vermogen aan last zit er aan die box?
Wellicht hoeft de soep helemaal niet zo heet gegeten te worden, immers staat er dat de in.yj2 met een 16A schuko komt. Dus het kan met veel minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja49
Bedankt voor de antwoorden Jeroen. 👍
Compleet andere vraag. Die box schrijft nu dat hij "in totaal" 40A kan "aansturen".
Hoeveel vermogen aan last zit er aan die box?
Wellicht hoeft de soep helemaal niet zo heet gegeten te worden, immers staat er dat de in.yj2 met een 16A schuko komt. Dus het kan met veel minder
Inderdaad ja. Het iets kleinere broertje (200 bij 200 cm) van deze spa wordt met een 3x2,5 vaste stekker snoer geleverd. Wel vragen ze deze 20A af te zekeren.
Ik heb nog even in de specs gekeken van deze spa

https://www.eago.de/nl/aw...ilver-225x225-grijs/16427

Twee energiebesparende hydro-pompen van LX met 2200W / 1800W

Energiebesparende circulatiepomp van LX met 180W

Verwarming met temperatuurselectie (2kW)

Zolang die om en om draaien had de schuko ook hier gekund.

Ik zal na de verbouwing de amperetang er eens op zetten.
Pagina: 1