Significant snelheidsverlies bij Access Point op de 1e verdi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjong
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-08 22:17
Hi ik ben een beetje ten einde raad. Ben zelf niet extreem technisch aangelegd dus excuses alvast voor verkeerd gebruik wellicht van bepaalde terminologieën.

Ik heb een eengezinswoning waarbij ik het idee had om vanuit mijn meterkast via loze leidingen UTP kabels door te trekken naar de plekken waar er wat minder bereik is en daar tevens access points (AP) aan te sluiten.

Hierbij heb ik een TP-Link EAP615-Wall AX1800 AP vlak bij de tuin gezet om uiteraard als we in de tuin zitten alsnog goed bereik te hebben. Hier krijg ik gewoon een goede downloadsnelheid (gemiddeld 500 mbps).

Echter heb ik ook een kabel via een loze leiding doorgetrokken naar de 1e verdieping die uitkomt bij een luik boven het toilet, waar tevens ook de unit zit waar de vervangbare filters zitten van ons ventilatiesysteem. Hier heb ik een CAT 7 kabel naar toegetrokken (dit is de vervangende kabel waar er eerst een CAT5e kabel zat) aangesloten op een Ubiquiti UniFi 6 Lite AP. Echter haal ik hier maar een snelheid van tussen de 60 - 80 MBPS. Als ik AP via een kortere kabel aansluit op de switch haal ik wel de 500mbps.

De lengte van de kabel is ongeveer 8-9m, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar aan ligt.

Beide AP's lopen via een Ubiquiti - UniFi Switch Lite met power over ethernet.

Ik snap maar niet waar het snelheidsverlies door komt.

Dit zijn de verschillende dingen die ik al reeds heb geprobeerd met steeds hetzelfde resultaat kwa snelheid:

- 2.4 vs 5ghz
- CAT 5e voor een CAT 7 kabel vervangen
- TP-Link EAP615-Wall AX1800 AP aangesloten op dezelfde kabel die ook dan opeens maar 60-80mbps haalt
- Verschillende bandwiths geprobeerd

Had iets gelezen dat wellicht temperatuur een factor kan zijn, maar dat kan ik me niet voorstellen. Geen idee waar de loze leiding allemaal langs loopt, maar sowieso langs het ventilatiesysteem . We hebben ook diverse duurzaamheidssystemten, maar ook daar kan ik me niet voorstellen dat het daaraan ligt.

Een oplossing zou uiteraard geweldig zijn, maar ik ben nu echter ook vooral benieuwd wat de oorzaak kan zijn van het snelheidsverlies. Wellicht als ik het zou snappen en dat er dan niks aan te doen is, is het wat makkelijker te accepteren.

Hoop dat iemand kan helpen of wellicht alleen maar een potentiële verklaring. Alvast super bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:53

Illusion

(the art of)

Als een andere kabel het probleem oplost, dan is je kabel stuk.

Kan zijn dat je een slechte kabel hebt (cca ipv koper bijvoorbeeld) of dat je een foutje met afmonteren hebt gemaakt.

Heb je foto’s van hoe je de kabel aan beide kanten hebt aangesloten? En een merk/type van de kabel?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:31
Ik zou eerst controleren of de kabel inderdaad goed werkt of niet. Dat kan je doen door een laptop bedraad aan te sluiten en de snelheid te testen (koop eventueel een USB-ethernetadapter), of een kabeltester te gebruiken.

Mijn gok is dat je de kabel niet goed afgemonteerd hebt waardoor niet alle aders goed contact maken en je daarom niet de maximale snelheid haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjong
Hi bedankt voor jullie reacties.

Daar zat ik eerst ook aan te denken, alleen het gekke is dat de eerste CAT5e kabel een afgemonteerde kabel was. Mijn eerste gedachte was deze is stuk. Heb deze dus zojuist met een CAT7 kabel vervangen en zelf idd gemonteerd, maar het gekke is dat de nieuwe kabel min of meer dezelfde langzame snelheid haalt als de CAT5e kabel. Dat lijkt me zelf iets te toevallig vooral omdat de oude kabel al afgemonteerd was bij aankoop.

Ik heb ook aan een kabeltester gedacht, maar weet niet helemaal wat de kabeltester me aan extra informatie zal geven als dat ik nu krijg via de AP en de switch. Er gaat namelijk een oranje lichtje branden op mijn switch ipv groen wat min of meer aangeeft dat de connectie niet optimaal is.

Merk van de kabel is Delaycon. Foto's kan ik momenteel niet maken, maar die zal ik proberen morgen toe te voegen. Voor zover ik kan zien zijn ze juist aangesloten in de zin van exact zelfde volgorde aan beide kanten van de plugs en voor zover ik kan zien alle puntjes goed in de plug en maken goed contact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De snelheden die je haalt zijn wat je kunt verwachten bij minder dan 8 werkende aders waardoor je verbinding terugvalt op 100MbE (wat maar 4 aders nodig heeft) ipv 1GbE (dat alle 8 nodig heeft).

Cat7 is erg dik en onhandig en voegt niets toe boven Cat6 in een doorsnee woning, dus je hebt jezelf alvast geen plezier gedaan daarmee.

Wat ik mis in je verhaal is waar de Cat7 die je gebruikt op af gemonteerd is. Best practice is om 'horizontal cable' (stugge kabel door de muur) af te monteren op contactdozen of (bij meerdere aansluitingen bij elkaar) patch panels; je sluit apparaten als AP's of switches erop aan via korte flexibele patchcables.

Heb je dat gedaan? Of knijp je direct op de stugge kabel connectoren? Dat laatste is in het algemeen een slecht idee, maar kan goed gaan als je connectoren specifiek voor je kabeltype (Cat7 dus in dit geval), subtype (is het S/FTP? U/UTP? Of iets daar tussenin? elk heeft eigen connectoren nodig...) en aderdikte (Cat7 zou normaliter AWG23 moeten zijn, maar fabrikanten leveren soms andere diktes). Let overigens op dat Cat7 met 8P8C ("RJ45") connectoren zich gedraagt als Cat6a, om hogere spec van Cat7 te borgen heb je GG45- of TERA-connectoren nodig.

Is je connector niet expliciet geschikt voor specifiek de kabel die jij hebt? Dan is dat meest waarschiijnlijke oorzaak. Beste oplossing is dan om alsnog contactdozen te regelen voor Cat7. Alternatief is Cat7 8P8C connectoren (waarmee het feitelijk Cat6A wordt) erop te knijpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjong
Thanks voor deze uitgebreide reactie en ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden:
De snelheden die je haalt zijn wat je kunt verwachten bij minder dan 8 werkende aders waardoor je verbinding terugvalt op 100MbE (wat maar 4 aders nodig heeft) ipv 1GbE (dat alle 8 nodig heeft).
Dat klinkt logisch, maar dan vind ik het vreemd dat beide kabels (CAT5e en CAT7) min of meer dezelfde lage snelheden hadden. Sluit echter niet uit dat dit de oorzaak kan zijn.
Wat ik mis in je verhaal is waar de Cat7 die je gebruikt op af gemonteerd is. Best practice is om 'horizontal cable' (stugge kabel door de muur) af te monteren op contactdozen of (bij meerdere aansluitingen bij elkaar) patch panels; je sluit apparaten als AP's of switches erop aan via korte flexibele patchcables.
Dit heb ik niet gedaan. Het betreft een relatief simpele loze leiding die uitkomt bij een luik wat in principe allemaal gewoon open is.
Of knijp je direct op de stugge kabel connectoren? Dat laatste is in het algemeen een slecht idee, maar kan goed gaan als je connectoren specifiek voor je kabeltype (Cat7 dus in dit geval), subtype (is het S/FTP? U/UTP? Of iets daar tussenin? elk heeft eigen connectoren nodig...) en aderdikte (Cat7 zou normaliter AWG23 moeten zijn, maar fabrikanten leveren soms andere diktes). Let overigens op dat Cat7 met 8P8C ("RJ45") connectoren zich gedraagt als Cat6a, om hogere spec van Cat7 te borgen heb je GG45- of TERA-connectoren nodig.
Bij de connectoren die ik heb gebruikt staat AWG 22-24. Dit is de link naar de connectoren die ik heb gebruikt:
https://www.amazon.nl/-/e...o2ov_dt_b_product_details

Op zich vind ik het niet erg dat de kabel zich als een CAT6a gedraagt omdat momenteel de snelheid toch niet boven de 600mbps uitkomt. Had de CAT7 ook gekocht met het oog op de toekomst dat de kabel er gewoon al zit.

Ik was van plan om een CAT7 kabel out of the box te kopen om te elimineren dat ik de connector verkeerd aansluit en deze door te trekken of is dat iets dat je afraadt en wellicht de CAT6 kabel te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Gewone Rj45's aanknijpen op kabel met stugge adres kan gewoon niet.
Dat gaat altijd fout en als het nu niet is dan in de de toekomst wel.

Je symptomen geven aan zoals @dion_b al zei dat je maar een 100Mbps verbinding hebt en je dus aderparen mist.

Koop gewoon twee wcd's en monteer die kabel daar aan beide kanten op af.
Sluit vervolgens de boel aan met kant en klaar gekochte patchkabels.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Stjong schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:57:
Thanks voor deze uitgebreide reactie en ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden:
Ik was van plan om een CAT7 kabel out of the box te kopen om te elimineren dat ik de connector verkeerd aansluit en deze door te trekken of is dat iets dat je afraadt en wellicht de CAT6 kabel te kopen?
Out of the box netwerk kabels met connectors zijn meestal netwerk kabels met een flexibele kern. Die zijn eigenlijk niet geschikt om door een leiding te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:54
Ik hoor het niemand zeggen, maar haal je direct bij het AP (in het toilet) wel een hogere snelheid? Om uit te sluiten dat door de plaatsing van het AP de snelheid beperkt wordt door de omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjong
Gewone Rj45's aanknijpen op kabel met stugge adres kan gewoon niet.
Dat gaat altijd fout en als het nu niet is dan in de de toekomst wel.

Je symptomen geven aan zoals @dion_b al zei dat je maar een 100Mbps verbinding hebt en je dus aderparen mist.

Koop gewoon twee wcd's en monteer die kabel daar aan beide kanten op af.
Sluit vervolgens de boel aan met kant en klaar gekochte patchkabels.
Out of the box netwerk kabels met connectors zijn meestal netwerk kabels met een flexibele kern. Die zijn eigenlijk niet geschikt om door een leiding te trekken.
Voor beide reacties: Helder! Ik ga proberen dit op WCD aan te sluiten. Zijn er nog dingen waar ik op moeten letten hiervoor? Ik zie namelijk alweer dingen voorbij komen als Keystone jack etc.
Ik hoor het niemand zeggen, maar haal je direct bij het AP (in het toilet) wel een hogere snelheid? Om uit te sluiten dat door de plaatsing van het AP de snelheid beperkt wordt door de omgeving?
Ook dit heb ik geprobeerd door een snelheidstest te doen in de ruimte zelf, met helaas hetzelfde langzame resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:31

ralpje

Deugpopje

Ook een mooie test: pak een laptop met een netwerkkaart en sluit die rechtstreeks aan de kabel aan (dus zonder AP). Als je dan de snelheid test weet je of die beperkt wordt door de kabel, of door invloed op het signaal van het AP (interferentie, overlappen banden, whatever). Sluit weer een schakel in de keten uit ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarom zo moeilijk doen?

In de unifi console kun je gewoon zien wat de snelheid is waarmee de AC Lite verbonden is met de switch.

Wat staat daar?

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 16-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Stjong schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Voor beide reacties: Helder! Ik ga proberen dit op WCD aan te sluiten. Zijn er nog dingen waar ik op moeten letten hiervoor? Ik zie namelijk alweer dingen voorbij komen als Keystone jack etc.
Inprincipe is een WCD (Wand Contact Doos) niet heel anders en sommige WCD's zijn gebaseerd op een keystone jack. Keystone jack = plugje, WCD is plug (in doosje) + raampje voor in je muur zoals een stopcontact zeg maar. Enige uitdaging is nog dat je eigenlijk een CAT7 GG45 WCD moet hebben, als je alles volgens specificatie installeert.

Daarnaast heb je een punch down tool nodig. Weet niet of je die al hebt, daarmee kan je een ader van je kabel goed stevig erin duwen en afknippen.

En dit is natuurlijk slechts 1 kant van het verhaal en kabel. De andere kant moet natuurijk ook correct volgens specificatie geinstalleerd worden. Anders is het probleem nog niet opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door heiyu op 16-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
@heiyu
Helemaal correct.

@Stjong
Het principe is, vaste bekabeling heeft stugge aders en die monteer je aan beide zeiden af op LSA (wcd, keystone of patchpanel) met een punchdown tool.
Zelf gebruik ik zo'n simpel plastic ding dat veel beter werkt dan die duurdere automaten met veer erin.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stjong
Bedankt iedereen voor alle reacties. Ik heb besloten om het toch nog maar even te proberen met een out of the box CAT6 kabel door te trekken. Denk dat ik mezelf een hoop moeite daarmee bespaar. Voordeel is dat ik de kabel meteen kan uittesten voordat ik hem doortrek. Ik weet namelijk niet of er ergens in de leiding een scherpe bocht of wellicht een stuk is waar de kabel door beschadigd raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inloggen in de Unifi console om te zien of de poort wel op 1GBit draait is moeilijker dan weer een nieuwe kabel trekken. :?
Pagina: 1