Meerdere ISDE-aanvragen voor dezelfde maatregel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Je mag bij de ISDE-subsidie maar één keer een aanvraag indienen per soort energiebesparende maatregel (bijv. dak-, spouw-, gevelisolatie en het vervangen van kozijnen met isolerend glas).
Zie https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen.

Je mag dus bijv. niet eerst één serie kozijnen doen (bijv. alles op de benedenverdieping) en pas daarna de rest van je kozijnen. Je kunt wel maximaal twee jaar wachten met indienen en dan subsidie voor alle kozijnen tegelijk aanvragen; langer kan niet. Zie https://www.rvo.nl/subsid...%3A-vraag-de-subsidie-aan.

Het is vaak aardig kostbaar om alle kozijnen te vervangen en het is niet gek om daar langer dan twee jaar voor te moeten sparen, zeker als je ook nog een andere soort maatregel wilt nemen om te kunnen profiteren van de hogere subsidiebedragen.

Dit roept bij mij vragen en gedachten op wat nou eigenlijk het idee van deze regel is:
  1. Het lijkt behoorlijk vreemd dat je niet langer dan twee jaar kunt sparen. Ik wordt nu dus eigenlijk gedwongen om nog maar niet de benedenverdieping te voorzien van triple-glas, omdat ik niet weet of ik binnen twee jaar de bovenverdieping al kan of wil uitvoeren. Als ik het wel nu laat doen, dan kan ik bovendien tussentijds dus geen subsidie krijgen voor dit 'eerste deel' van de maatregel, wat het nog moeilijker maakt om de kosten bij elkaar te krijgen. Ik moet het dus voor niks uitstellen en dus voorlopig 'in de kou zitten' met oude kozijnen en enkelglas, met alle comfortverlies en energieverspilling die daarbij horen.
  2. Ik snap wel dat men wil dat je meer tegelijkertijd isoleert, omdat meerdere isolatiemaatregelen bij elkaar opgeteld meer effect hebben. Echter, de regel is arbitrair, want je kunt dus wél onbeperkt wachten met een heel andere soort maatregel (of twee andere soorten maatregelen voor de dubbele subsidiebonus).
    Dus je kunt eerst al je kozijnen doen en vloerisolatie. Dan kun je langer dan twee jaar niets doen en dan pas dak- en spouwmuurisolatie uitvoeren. Waarom zou je dan niet je kozijnen getrapt mogen doen? Of je voor- en je achtergevel? Sterker nog, als je per gebouwonderdeel kunt isoleren met meerdere soorten maatregelen (bijv. eerst de woonkamer, omdat je daar het meest verblijft), dan levert dat meer energiebesparing op dan wanneer je je huis per soort maatregel isoleert.
  3. Gunstige financiering krijgen kan best mogelijk zijn, maar vanwege de willekeur die uit het vorige punt spreekt is dat eigenlijk onzin om te doen en dit jaagt je op (rente)kosten, alleen maar vanwege deze regel.
  4. Daarbij is het ene huis het andere niet. Als je relatief veel kozijnen hebt, of een dak dat heel moeilijk is om te isoleren, dan is dit kostbaar en wil je dit misschien juist in stukjes doen en dat kan dus niet. Zou er om dit soort redenen misschien een uitzondering te maken zijn?
  5. En soms zijn de kosten niet eens het probleem, maar wellicht hangt de optimale volgorde van de soorten (deel)maatregelen samen met andere verbouwingen die je wilt doen.
  6. Geldt deze regel per woning of per persoon? Dus als de eigenaar van je vorige huis al subsidie heeft ontvangen voor energiebesparende maatregelen, kun je voor die soort maatregelen dan nog een keer subsidie ontvangen?
Ik kan de ISDE-wettekst gaan uitpluizen, maar iemand die dit soort dingen zich eerder heeft afgevraagd weet vast wel wat antwoorden.