Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:14
Mijn vraag
Gisteren heb ik bij mij thuis een huisfeest georganiseerd. Helaas heeft dat het leven van een van mijn JBL LSR305-speakers gekost. Er kwam rook uit de speaker, ook kwam er een brandlucht vanaf. Ook viel de stroom in huis uit. Gelukkig hadden we nog meer speakers, dus konden we nog wel stevig doorfeesten *O*

De muziek draaide op een vrij normaal volume (mixer op 40%, speaker op 6/10); de speakers hebben vaker meer voor hun kiezen gehad.

Relevante software en hardware die ik gebruik
JBL LSR10s
NI Traktor S4

De speakers zijn ongeveer 9 jaar oud; een van de twee was ooit defect en vervangen/gerepareerd in de garantieperiode, maar ik weet niet meer welke speaker dat was.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb vrij beperkte kennis van electronika, maar heb een multimeter.

Het enige vergelijkbare probleem dat ik kon vinden op internet, leek eerder op een insect dan een doorgebrand component - hier word ik niet wijzer van. (reddit)

Ik heb de speaker uit elkaar gehaald en foto's gemaakt van de bovenkant van de versterker. Ik zie geen lekkende of bollende capacitors, de zekering is nog intact en zie ook geen weggebrande onderdelen. Ook de voltage regulators zien er nog intact uit.

Ik durf de printplaat nog niet los te schorevn en om te draaien om de achterkant te inspecteren, omdat ik bang dat dat ik de grote zwarte 450V capacitor nog een lading heeft, die ik niet wil voelen :) Wat is wijs; een aantal dagen wachten, moet ik 'm alsnog ontladen of moet ik mij er niet te veel zorgen om maken en er vooral vanaf blijven..?

Mocht ik 'm dan ontladen, wat is dan wijs; deze iFixit-guide volgen, of hebben jullie andere adviezen?

Mocht repareren geen optie zijn, dan is de inboedelverzekering wellicht nog een optie. Helaas wordt deze speaker niet meer nieuw verkocht, dus dan zit ik met precies 1 speaker :'(

Dan mijn vraag ten slotte: zien jullie een defect op het bord, en (hoe) kan ik veilig de achterkant van de printplaat inspecteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjKO5Cd1jJcpTOFb_x4qA_8XHmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6WxuuNgF5gUxpzTAXeEksHZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLeE-GhbemvZ3wL33IODDX22I30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q761fefjpOHrDQR7nmksBaXj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dx7UjWPcwCEVHO2nJKqoWF3qdRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4lmWQ2fnurMcio4WuuV9peb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brphugk41jgogr-UWbBdLnrOw6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8kl4YqY1qTojWdu66gsmR9A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/In-Y9ZOMid6oys-5-dwQu_90ygc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WghE53Hjo0I0zsKFBDMJudap.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoPF9j12xBe0pZp3rss-5e5F3a8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYxJG29yToA28DadyD6XtiHI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW8IZzXBu66J0jUeWsP3OsPZlgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jGRCtYnUvyi5duKbp3Kmnqq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 39% gewijzigd door OB1 op 15-10-2023 21:16 ]

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
De foto ontbreekt in je post, maar is niet gewoon de spreekspoel van de conus verbrand?
Als je je lage tonen conus voorzichtig langzaam naar binnen duwt mag je een lichte weerstand voelen, hij mag niet “schraperig” of “krasserig” aanvoelen.

Verder vind ik de stroomuitval ook wel apart, en vraag ik me af of dat wel refereert aan je speaker.

Edit: foto’s staan er nu wel

[ Voor 4% gewijzigd door Banshee op 15-10-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 22:38
Met een (Geïsoleerd!) Tangetje of iets dergelijks de buitenste 2 pinnen van dat lange dunne zwarte blokje (dat is de gelijkrichter) er langs verbinden. Dan zal die condensator ook wel ontladen. Of een paar dagen wachten.

Dit bord lijkt mij vooral voeding/main Board te zijn. Ik verwacht ergens nog een eindtrap als chip of losse componenten te zien.

Probleem lijkt me daar te zitten, of in de conus spoel zelf. Als je de speaker in ohm/weerstand mode meet, meet je dan 4, of misschien 8 ohm? Of niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Dank jullie wel voor de reacties.

@Banshee vanavond ga ik naar de woofer kijken; ik zal daar nog foto's van bijvoegen.

Op dit bord zit zowel de 230V input als de uitgang naar de woofer (dikke kabel rechts op de 2e foto) & tweeter, wel is er nog een aparte printplaat met de ingangen.

@heggico ik ga dat vanavond proberen, hopelijk kan ik er iets voor vinden, mocht ik niet zeker zijn dan kom ik weer in de lucht.

Dank!

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En doe gewoon met je neus er bovenop ruiken waar de brandgeur het sterkst is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 18:24
Mocht het niet lukken om hem te repareren dan kun je deze speakers nog nieuw kopen onder het model "JBL 305P MKII". Dat is de opvolger van jouw model. Ze zijn vrijwel identisch.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie op de foto's naast die condensator 2 weerstanden, R910 en R911 die nogal geen weerstand meer lijken te zijn.
Weerstanden zijn eigenlijk altijd een lichte kleur met mooie kleurringen erop die de waarde aangeven.

Btw, 'stroom viel uit', weet je of dat de aardlek is of de zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
SA007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:40:
Ik zie op de foto's naast die condensator 2 weerstanden, R910 en R911 die nogal geen weerstand meer lijken te zijn.
Weerstanden zijn eigenlijk altijd een lichte kleur met mooie kleurringen erop die de waarde aangeven.

Ik ga daar vanavond nog eens met het blote oog naar kijken, goed gespot!

Ik weet niet of het de aardlek of zekering was; andere groepen vielen ook uit en m'n broer hoefde alleen een schakelaar in de meterkast om te zetten. Een stroomadapter die op dezelfde verdeeldoos aangesloten was is ook stukgegaan toen het gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Banshee schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:19:
De foto ontbreekt in je post, maar is niet gewoon de spreekspoel van de conus verbrand?
Als je je lage tonen conus voorzichtig langzaam naar binnen duwt mag je een lichte weerstand voelen, hij mag niet “schraperig” of “krasserig” aanvoelen.

Verder vind ik de stroomuitval ook wel apart, en vraag ik me af of dat wel refereert aan je speaker.

Edit: foto’s staan er nu wel
Ik heb net de conus van de woofer ingedrukt; die voelt, als ik 'm indruk, hetzelfde als mijn andere speaker en niet verkoolt.
SA007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:40:

Ik heb online gezocht, blijkbaar zijn die weerstanden altijd zwart. Hier zie ik ook een exemplaar: https://rdimitrov.twisted...Teardown%20and%20Analysis

De weerstanden zijn bij mij ook zwart, maar niet verkoold.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hkeQRTXaDC49kzmM3SjxqlCNus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sATjhsd9lktbIkLamwu0pxy7.jpg?f=fotoalbum_large
heggico schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:27:
Met een (Geïsoleerd!) Tangetje of iets dergelijks de buitenste 2 pinnen van dat lange dunne zwarte blokje (dat is de gelijkrichter) er langs verbinden. Dan zal die condensator ook wel ontladen. Of een paar dagen wachten.

Dit bord lijkt mij vooral voeding/main Board te zijn. Ik verwacht ergens nog een eindtrap als chip of losse componenten te zien.

Probleem lijkt me daar te zitten, of in de conus spoel zelf. Als je de speaker in ohm/weerstand mode meet, meet je dan 4, of misschien 8 ohm? Of niets?
Ik heb de woofer doorgemeten, de multimeter gaf 3.8 ohm aan, dus die is volgens mij in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Laatst online: 22-07 22:38
Die weerstand klinkt goed idd. Als je niets verbrands ziet of ruikt, kun je proberen hem weer aan te sluiten. Kijken of sommige delen het wel doen etc. Zorg wel dat je snel de spanning eraf kan halen!

De "echte" versterker is dus ic28.
Maar even een vraag: in hoeverre durf je hier aan te meten? Want op sommige delen staat dus netspanning etc. Zonder duidelijk probleem is het foutzoeken, en dat zou ik beginnen bij de voeding en of deze spanningen allemaal kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Uhh... ja, heel eerlijk gezegd blijf ik liever van alles af waar netspanning opstaat (het donkergroene/omcirkelde deel van de printplaat..?)

Er is geen datasheet beschikbaar, dus ik heb weinig idee waar ik zou moeten beginnen te moeten en wat verwachte waarden zijn. Wel zie ik op deze pagina dat de voeding 19V levert; heb je enig idee waar op de print ik dat zou kunnen meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMZmW3O0NXe1Ti74TcrvyNlAFLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cCvwbksPpq0w42pZu1L7VGxI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Er zit een 3-tal draadbruggen op de print, 1 met +7.5v en 2 bij elkaar met +AMP aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Dank je wel, ik heb ze gespot (AMP+VCC, AMP+VCC1, +BVD); dan moet ik beide pinnen van de multimeter op één brug aansluiten, - of ben ik dan de boel aan het kortsluiten?

Dan ga ik daar vanavond mee aan de slag.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je moet een massapunt zoeken en daar 1 meetpen op houden, dan kan je met de ander op die bruggen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
memphis schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:29:
Je moet een massapunt zoeken en daar 1 meetpen op houden, dan kan je met de ander op die bruggen meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqrOmsQJPbnJOdzkQMeX2r2NvRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTgGIfiw9HxO76rYdlsyuEpD.jpg?f=fotoalbum_large

Deze schroef met die dikke zwarte draden eraan; dat zijn toch massadraden?

Als ik op een van drie bruggen een pen zet, en de andere pen op de contactpunten bij die zwarte draden, meet ik helaas 0V.

Oh, niet te snel, hij stond nog uit 😅

Ik meet op die bruggen 19V en 7.5V, dat is dus goed :)

[ Voor 5% gewijzigd door OB1 op 19-10-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

OK, je hebt wat gevonden, de voeding werkt dus nog.

Maar ja, en dan? het ziet er naar uit dat die niet de veroorzaker is van je spanningsuitval. Als je nog een beetje speaker ergens hebt. zou ik die gewoon even aansluiten en kijken of je herrie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Ik heb 'm maar eens los aangezet, er komt gewoon geluid uit zoals normaal.

Mijn collega zag dat er rook vanaf kwam. Ik stond er niet bij in de buurt dus zag het niet, ik rook wel zelf dat een sterke brandlucht uit de speaker kwam..

Ik denk dat de printplaat helemaal losmaken en omdraaien om ook de achterkant te kunnen bekijken de enige manier is om uit te sluiten of er daadwerkelijk wel iets doorgebrand is want, nu begin ik toch aan mezelf te twijfelen.

Ik laat 'm vanavond even draaien en kijk in elk geval aan hoe 'ie het blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoals meerdere malen is opgemerkt kan het ook de luidspreker zijn. Ruikt die dan mogelijk verbrand? En daarmee is nog steeds niet het uitslaan van de spanning verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Ja, dat de stroom uitviel kan ik nu dus ook niet verklaren.

Ik ruik geen brandlucht als ik aan de woofer (bedoel je dat met luidspreker?) ruik. Ik heb ook die woofer doorgemeten en eraan gevoeld, dat was allemaal OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Laatst online: 25-07 22:20
kan transistors Q204 en Q205 gesprongen zijn boven de 2 polige stekker met zwart en rode draad,je kunt het niet goed zien op de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:32

SA007

Moderator Tweaking
Het kan eigenlijk niet gebeuren dat 1 apparaat op hetzelfde stekkerblok een andere apparaat sloopt via de stroomaansluiting.
Zou me niks verbazen als die andere stroomadapter het enige wat kapot ging, maar dat de rook toevallig de speaker inging (of eruit leek te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Dank voor jullie reacties en het meedenken.

@SA007 dat is een duidelijk inzicht. Daar begint het wel op te lijken namelijk.

@blackwolf40 ik ga vanmiddag dienweerstanden bekeken en op de foto zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nuo0faxu3gV7-hwLc1oOCXCi5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCPsuDNnONQZUdpjiDjpLptp.jpg?f=fotoalbum_large

Q204 en Q205 zijn er ook OK uit
Ik ga de LED-connector weer aansluiten en de speaker terugplaatsen.. wat mij betreft lijkt het allemaal in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Laatst online: 25-07 22:20
Top, op de onduidelijke foto leek het net of ze waren gesprongen
Pagina: 1