Verschil updaten via Update manager en via apt-get

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:40
Mijn vraag
Ik gebruik sinds een paar maanden Linux Mint. Updaten kan via "Update manager" en via terminal met apt-get update en apt-get dist-upgrade.
Er is me nu meerdere keren opgevallen dat na het (succesvol) uitvoeren van apt-get update en apt-get dist-upgrade er toch nog updates beschikbaar zijn in de Update manager.

Ik wil graag weten waar dit door komt en hoe ik alles update (zonder dubbel werk in terminal en update manager).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux Mint 21.2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via terminal:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
Hierbij zij upgrades geinstalleerd, door nogmaals hetzelfde te doen geven de laatste runs;
"0 to upgrade, 0 to newly install, 0 to remove and 0 not to upgrade."

Als ik daarna de update manager refresh, staan daar nog steeds updates beschikbaar. Wel andere / minder.

Als ik zoek op verschil update manager en via terminal updaten vind ik met name hits die het gebruik van beide uitleggen.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=204206
The software manager is a frontend to apt, so the result will be the same regardless of what you use.
Ik vermoed dat het te maken heeft met hoe er software geinstalleerd is, want ik zie updates voor o.a. chrome, skype. En deze heb ik geinstalleerd met de software manager van Mint.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is mij ook al eens opgevallen toen ik voor iemand Mint installeerde. Vreselijk irritant. De vraag is dan ook welke bron er gebruikt wordt voor de updates. Ik zie Mint er ook wel voor aan om een extra bron te toegevoegd aan hun update manager of andere prioriteit.

Het enige wat ik nog herinner en mij destijds opviel, is dat er voor de kernel weldegelijk een andere repo bron wordt gebruikt. Eentje die Apt dus niet gebruikt, of iig niet de voorkeur aan geeft. Maar update manager wel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
Bedankt, daarmee heb ik het volgende gevonden.

In de settings van de update manager zijn de software sources te kiezen.
Er valt me op dat als ik deze aanpas, ook de sources van apt-get veranderen.

Bijvoorbeeld, als ik bij Official repositories wissel van ftp.wrz.de naar ftp.nluug.nl, en vervolgens apt-get update run, wisselt die ook van bron.

Juist dan snap ik niet dat er toch een verschil is in de aangeboden updates.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YSKfF3F.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het goed is, zie je bij update manager nog wel de package naam. Daarmee kan je weer gaan kijken waar die vandaan komt, o.a. via apt-cache. Let hierbij ook op meta-packages, want voor de kernel is er maar 1 meta-package die geïnstalleerd is als het goed is. En via apt krijg je de standaard kernel, via UM krijg je opeens een andere versie, eentje die apt dus niet aanbied. Waarom dat verschil? UM geeft dus iets de hogere prioriteit dan apt. Enige wat ik kan bedenken is dat het een repo is die een lagere prioriteit heeft, maar UM alleen naar het versienummer kijkt en die als voorkeur geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik gebruik ook Mint en dit is mij ook opgevallen. De GUI updater doet meer soorten updates dan alleen apt.
Uit het hoofd weet ik zo niet meer wat het was, het was in elk geval niet snap want dat gebruik ik niet.

Ik zie dat het zijn de "Flatpak" updates zijn die hij extra doet en je kunt het uit zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door aawe mwan op 15-10-2023 22:14 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
aawe mwan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:11:
Ik gebruik ook Mint en dit is mij ook opgevallen. De GUI updater doet meer soorten updates dan alleen apt.
Uit het hoofd weet ik zo niet meer wat het was, het was in elk geval niet snap want dat gebruik ik niet.

Ik zie dat het zijn de "Flatpak" updates zijn die hij extra doet en je kunt het uit zetten.
Ik zie inderdaad bij een aantal updates Flatpak staan. En inderdaad, dit kan uit in de opties.
Iets eerder vanavond heb ik via de GUI alles geupdate, als er binnenkort weer updates klaar staan zal ik eens kijken of de update manager dan nog steeds meer updates vind dan apt-get.

Bedankt beiden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

MGM Nagelkerke schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:25:
Ik zie inderdaad bij een aantal updates Flatpak staan. En inderdaad, dit kan uit in de opties.
Waarom zou je dit uit willen zetten? Flatpack is simpelweg een andere manier van package distribution. Die moeten via de Flatpack update up-to-date gehouden worden en gaan dus niet door APT heen. Die moet je dus ook gewoon aan laten staan.

Er zijn nou eenmaal wat divergerende package managers en Flatpack is er zo één. Een hele andere manier van distributie dan APT of YUM. En dankzij GUI update managers komen die allemaal samen in één handige update knop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
Croga schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:15:
[...]

Waarom zou je dit uit willen zetten? Flatpack is simpelweg een andere manier van package distribution. Die moeten via de Flatpack update up-to-date gehouden worden en gaan dus niet door APT heen. Die moet je dus ook gewoon aan laten staan.

Er zijn nou eenmaal wat divergerende package managers en Flatpack is er zo één. Een hele andere manier van distributie dan APT of YUM. En dankzij GUI update managers komen die allemaal samen in één handige update knop.
Het plan is ook niet per se om dat uit te laten. Maar ik wil om te beginnen de verschillen snappen tussen updaten via Gui / terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
Ik heb een paar dagen niet geupdate. Er staan nu 4 updates klaar in de update manager.
Na update en upgrade via apt-get, staan er nog drie klaar in de update manager.
Als ik flatpack uitzet in de opties van update manager, zijn er geen updates meer beschikbaar in de update manager.
In de opties staat naast updates via Flatpack ook nog updates voor Cinnomon Spice standaard aan.

Ik vraag me af of de update manager ten opzichte van apt-get alleen Flatpack updates en Cinnomon Spice binnenhaalt, of dat er nog meer deltas zijn.

Maar voor nu zet ik deze vinkjes weer aan en laat ik het er even bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb zonet ook „dubbel” geupdate en bij wat er in de updatemanager was blijven staan kon je aan het kubus-ikoontje zien dat het om flatpaks ging (en lezen in de mouseover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor Flatpacks zal er vast ook wel een command line update mogelijkheid zijn, dus als je die gebruikt, kan je nog verder kijken wat UM nog meer doet. Het zal alleen langer duren voordat je verschillen gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
Hero of Time schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:40:
Voor Flatpacks zal er vast ook wel een command line update mogelijkheid zijn, dus als je die gebruikt, kan je nog verder kijken wat UM nog meer doet. Het zal alleen langer duren voordat je verschillen gaat zien.
Inderdaad, even snel gezocht, dat is niet ingewikkelder dan "flatpak update". Net uitgevoerd, daarna waren er geen updates meer beschikbaar in de update manager.

(Dat commando vraagt alleen wel bevestiging om de updates te installeren via y/n, dus ik zie niet direct hoe ik dat periodiek kan uitvoeren zonder er naar te moeten kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je dit commando draait:
flatpak update --help

zegt dat misschien iets bruikbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
aawe mwan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:38:
Als je dit commando draait:
flatpak update --help

zegt dat misschien iets bruikbaars?
Zo te zien wel;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Usage:
  flatpak update [OPTION…] [REF…] - Update applications or runtimes

Help Options:
  -h, --help               Show help options

Application Options:
  --user                   Work on the user installation
  --system                 Work on the system-wide installation (default)
  --installation=NAME      Work on a non-default system-wide installation
  --arch=ARCH              Arch to update for
  --commit=COMMIT          Commit to deploy
  --force-remove           Remove old files even if running
  --no-pull                Don't pull, only update from local cache
  --no-deploy              Don't deploy, only download to local cache
  --no-related             Don't update related refs
  --no-deps                Don't verify/install runtime dependencies
  --no-static-deltas       Don't use static deltas
  --runtime                Look for runtime with the specified name
  --app                    Look for app with the specified name
  --appstream              Update appstream for remote
  --subpath=PATH           Only update this subpath
  -y, --assumeyes          Automatically answer yes for all questions
  --noninteractive         Produce minimal output and don't ask questions
  --sideload-repo=PATH     Use this local repo for sideloads
  -v, --verbose            Show debug information, -vv for more detail
  --ostree-verbose         Show OSTree debug information

nu is "Automatically answer yes for all questions" misschien niet per se heel slim, maar het kan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wellicht is --noninteractive de betere optie? Afhankelijk van de extra uitleg in de manpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 17:18
Hero of Time schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:18:
Wellicht is --noninteractive de betere optie? Afhankelijk van de extra uitleg in de manpage.
Dat zal vooral de ‘animaties’ uit zetten gok ik zo. Je ziet onder andere een tabel met een spinnertje bij het pakket dat nu updatet.

Vraag me af of hij dan automatisch alles antwoord met ja. De vraag niet stellen kan ook betekenen dat het een nee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom lees je ook de man-page om dit te controleren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
Via https://docs.flatpak.org/...ak-command-reference.html ;

-y, --assumeyes
Automatically answer yes to all questions (or pick the most prioritized answer). This is useful for automation.

--noninteractive
Produce minimal output and avoid most questions. This is suitable for use in non-interactive situations, e.g. in a build script.

Dit klinkt nagenoeg identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Qua uitwerking zo te zien wel. Alleen visueel is het anders. Maar dat is geen functioneel verschil.

Pagina: 1