Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Jeroen_1994
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-05-2024
Ik heb onlangs mijn meterkast vervangen voor een 3-fase meterkast. Echter duurt het nog even voordat de netbeheerder tijd heeft om mijn aansluiting te vervangen voor een 3-fase aansluiting. Ze schijnen druk te zijn :). Mijn plan is om de fasen tijdelijk door te verbinden bij de hoofdschakelaar. Alle groepen zijn 1-fase groepen, behalve die van de kookplaat.

Misschien voelen jullie hem al aankomen; kan ik mijn kookplaat 3-fasig (doorverbonden hoofdschakelaar) aansluiten op de 3-fasen groep? Mijn gevoel zegt dat dit gewoon mogelijk is, maar check het graag even bij jullie. Kookplaat vereist geen richting oid. Zie ook bijgevoegd aansluitschema.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtkJRyr2Oy7D2HQEOkq_fPnGirw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LqpTWeOwvGRTcmG99JT4S2wc.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Jeroen_1994 op 17-10-2023 20:46)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:25
RaZ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:19:
Ja, via het onderste schema (3N 380-415V).
Zodra z'n 3-fase aansluiting opgeleverd is wel idd, maar hij wil zijn 3-fase kast eerst op zijn huidige 1-fase aansluiting gebruiken door die ene fase door te lussen en dan zou je een veel te hoge stroom door die enkele nul krijgen. Ts heeft eigenlijk tot die tijd een kookgroep nodig en schema 2.

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • Beste antwoord

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:25
RaZ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:19:
Zodra z'n 3-fase aansluiting opgeleverd is wel idd, maar hij wil zijn 3-fase kast eerst op zijn huidige 1-fase aansluiting gebruiken door die ene fase door te lussen en dan zou je een veel te hoge stroom door die enkele nul krijgen. Ts heeft eigenlijk tot die tijd een kookgroep nodig en schema 2.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nielson schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:30:
[...]
Als er een kookgroep zit wel ja. ;)

Maar als je die eerst moet plaatsen, doe je gelijk een krachtstroomgroep toch :P

Ey!! Macarena \o/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Nee, dit kan in principe niet.

Het probleem is dat je zowel een andere installatieautomaat nodig hebt, als andere (kleuren) bedrading.

Als je tijdelijk via een dubbele enkele fase wilt voeden, de traditionele "kookgroep" van 2x16A, moet je ook een dubbele nul hebben. Jouw krachtgroep heeft dat zeker niet. De vraag is of het dat gedoe en extra kosten waard is.

Je zou misschien met een enkele 1x16A kunnen aansluiten, als de kookplaat te begrenzen is op 3600W (bij sommige kan dat, zie handleiding). Op zich is daar best een paar maanden mee te leven denk ik. Dan kun je hem tijdelijk achter een normale 16A groep hangen. Eventueel dan met een deel van de bekabeling die je al voor 3 fase legt (gewoon 2 fasedraden niet aansluiten). Zal officieel ook niet mogen, maar dat is IMO redelijk onschuldig. Houd wat extra lengte op de kabel over om hem later goed af te kunnen laten knippen op juiste lengte zonder gefröbel, bij aansluiten op 3 fasen.