Waarom stijgen de prijzen van mechanische harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
Ik ben door pricewatch aan het browsen voor een tweetal degelijke 4TB harde schijven voor wat extra opslag.

Wat me opvalt is dat, in tegenstelling tot SSD's, veel harde schijven de laatste maanden duurder aan het worden zijn.

Hier een aantal voorbeelden:

Seagate IronWolf NAS HDD, 4TB

Toshiba P300 4TB

WD Red, 4TB

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Is het zinvol om eventueel even te wachten tot black friday? Ik neem aan dat ze bij tekorten de prijzen niet omlaag gaan doen met een actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
Focus gaat steeds meer richting ssd's ws. Overigens is die Red die je daar noemt nooit erg gewild geweest omdat het een SMR schijf is (die P300 ook trouwens). WD heeft na alle commotie het oudere (CMR) model weer op de markt gebracht als Red Plus.

nieuws: Hdd-fabrikanten verzwegen gebruik shingled magnetic recording bij som...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

4TB is niet meer courant en wordt nu duurder. De “sweet spot” verschuift naar mate er meer vraag komt naar grotere schijven. Die sweet spot zit nu bij 8TB.

Mocht je 4TB’s willen is nu de tijd, goedkoper gaan ze niet meer worden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
nelizmastr schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:11:
4TB is niet meer courant en wordt nu duurder. De “sweet spot” verschuift naar mate er meer vraag komt naar grotere schijven. Die sweet spot zit nu bij 8TB.

Mocht je 4TB’s willen is nu de tijd, goedkoper gaan ze niet meer worden.
Het valt me op dat ook de populaire 8TB schijven in prijs aan het stijgen zijn volgens pricewatch.

Voorbeelden:

WD Red Plus (128MB cache), 8TB

Seagate IronWolf, 8TB

Seagate Barracuda Compute 3,5", 8TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik denk dat de markt voor HDD's krimpt maar fabrikanten moeten periodiek toch weer nieuwe en betere disks uitbrengen. Innovatie kost geld en die kosten worden over steeds minder klanten uitgesmeerd. En in een krimpende markt verdwijnen fabrikanten en verdwijnt competitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*hint*
Als je een hdd van WD wilt kopen, kun je die vaak nog goedkoper aanschaffen via de fabrikant zelf. De pricewatch laat deze goedkopere optie niet zien

Dat is mijn ervaring. ;)

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Pagina: 1