Foscam VC1 chime rariteiten

Pagina: 1
Acties:

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Ik heb enkele probleempjes met de Foscam VC1 chime:
1) Kan ik de WiFi extending disablen? Ik wil het toestel nl. enkel gebruiken als IP chime. Ik krijg de 2,4 GHz en 5GHz hotspot info echter niet verwijderd via de Foscam app (de verwijderde data komt steeds weer terug).
2) Of ik de VC1 nu bedraad aansluit of niet, ik zie steeds hetzelfde IP-adres met achterliggend MAC-adres. Is hier sprake van een gedeeld MAC-adres of is dit altijd het MAC-adres van de WiFi-interface van de VC1?
3) Indien steeds het MAC-adres van de WiFi-interface, hoe is de VC1 dan bedraad aanspreekbaar? Of dient de RJ45-connectie niet om de VC1 mee aan te spreken, maar als enkel en alleen als bron voor WiFi extending?
4) Vreemd is ook dat het MAC-adres dat ik zie op het netwerk (inspectie ARP cache) als MAC-adres niet de MAC ID oplevert die onder de WLAN QR code staat bovenop de VC1: het laatste karakter verschilt (eentje hoger: “B” i.p.v. “A”). De ARP cache clearen maakt geen verschil. Pingen naar het adres eindigend op “B” lukt.
5) Wanneer bedraad ziet een IP scanner op mijn netwerk geen nieuw IP-adres opduiken…
6) De Quick Setup Guide (zie https://www.foscam.nl/pro...ts/index/download?id=2712) spreekt op het einde over meer info als wired extender op een URL, maar die levert geen VC1 info op, laat staan over die te gebruiken als wired extender.
7) Ik kan ook de WiFi data niet verwijderen: nadat ik de VC1 uit het stopcontact haal en er weer insteek, is de eerder via de app verwijderde WiFi data terug.

De VC1 resetten en zuiver via wired Ethernet werken, werkt niet. Het is alsof de fysische NIC er niet eens is.

Op dit moment lijkt het er bij mij op dat de RJ45 op de VC1 nutteloos is, maar ik vermoed toch dat dit niet klopt of de bedoeling kan zijn.

Bedankt voor de hulp!

Pedro

• Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb de VC1 gehad en teruggestuurd.
Wired aansluiten is gelukt, na een reset naar fabrieksinstellingen maakte hij wired verbinding.
Maar het uitschakelen van de WiFi extender-functie is niet mogelijk. Dat heeft Foscam Support bevestigd.

Zelf probeer ik een mechanische (rinkel) gong aan te sluiten op de Foscam VD1 met het bijgeleverde 'blokje'. Maar hij blijft toch 'spookbellen' wat ik ook probeer. Mocht iemand dit wel werkend hebben dan ben ik benieuwd hoe, en met wat voor type gong.

• PadrePedro
Ik heb intussen de VC1 wired werkende gekregen (heb nu zelfs 2 VC1's, beide wired). Ik moet zowat elke procedure gevolgd hebben, behalve diegene die werkt! Maar goed, uiteindelijk heb ik ook die geprobeerd en is het me gelukt. Bij mij lukt het enkel als volgt: start VC1 onbedraad op zonder config (ev. eerst factory reset doen) en pas wanneer VC1 meldt dat ie klaar is voor de config sluit je de kabel aan. Daarna zegt ie snel "wired connection succeeded".

Wanneer het lukt, zie ik effectief dat een ander MAC-adres gebruikt wordt dan bij WiFi. Let wel, het is een beetje vreemd: het MAC-adres dat je in de Foscam app kan zien bij LAN-detectie en dat op de sticker op de VC1 staat, is niet het technisch gebruikte MAC-adres: bij WiFi gaat het laatste karakter eentje omhoog, bij LAN gaat het laatste karakter er 2 naar beneden. Echt ongezien...

Ook géén WiFi instellen, als je VC1 wired wil blijven gebruiken. Heb van alles geprobeerd, maar het geeft alleen maar miserie. Je kan wel bij een wired VC1 WiFi instellen en dan overschakelen naar WiFi, maar dan moet je de wired connection laten (zoniet wordt mijn netwerk compleet lamgelegd).

M.a.w. ik kan met de VC1 doen wat ik wil nu, het werkt, maar je moet goed opletten of dingen werken niet meer of je LAN raakt overflooded. Mijn bedoeling was om een wired VC1 te hebben mét WiFi config om steeds te kunnen switchen (bvb. VC1 even tijdelijk verhuizen naar plek zonder wired connection; of een issue met Ethernet cable tijdelijk oplossen door tijdelijk de WiFi te laten gebruiken). Nee, dat is te complex voor VC1...

Ben met Foscam VD1 en VC1 al héél veel vreemde dingen tegengekomen. Eigenlijk écht te veel om nog OK te zijn, maar ik moet wel toegeven dat na er héél veel tijd in gestoken te hebben en echt de vreemdste dingen opgemerkt te hebben, ik uiteindelijk alles wel werkende gekregen heb: alles wired, digitale gong naast 2 slimme gongen (wired) en NAS met Synology Surveillance Station. Volgende stap is vandaar integratie met Home Assistant (HA) doen en een custom smart home dashboard met VD1-integratie op een "tabletje" (als smart home console) en klaar is kees.

Maar eerst nog enkele weken afwachten of al wat ik nu heb ook effectief stabiel blijft draaien.

• Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@PadrePedro maar jouw VC1 zal ook nog steeds de Foscam repeater-SSID's uitzenden gok ik? Want die kreeg ik niet uitgeschakeld en dat kan ook niet volgens foscam.com...

• PadrePedro
@Octopuz Inderdaad, heb alles geprobeerd, maar de VC1 zendt op 2,4 GHz en 5 GHz een WiFi netwerkje uit. Aangezien ik de VC1 wired gebruik, gedraagt de VC1 zich niet als echte repeater maar als een gewone AP. Ik heb bewust de SSID NIET dezelfde naam gegeven dan mijn normaal WiFi-netwerk, zodat er niet naartoe geroamd kan worden. Ik beschouw de "VC1 WiFi networks" dus als een niet te gebruiken en te negeren aanhangsel van mijn totaalnetwerk. Enige nadeel: dit verbruikt extra stroom + interfereert, maar goed, zolang in praktijk mijn nieuw nog op te zetten Ubiquity UniFi WiFi 6E network met meerdere APs heel goede resultaten haalt, is dat niet zo erg. Maar het blijft spijtig dat deze WiFi op VC1 niet uit te schakelen valt. Ook bij mij heeft Foscam bevestigd dat dit gewoonweg niet kan.