Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepaneel (Longi) + omvormer (Goodwe) combinatie

Pagina: 1
Acties:

• YM.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11-2023
Beste tweakers,

Na veel inlezen heb ik toch nog een aantal vragen waarop ik geen antwoord kan vinden en jullie om hulp vraag om het te begrijpen.

Situatie:
Ik heb nu een offerte liggen om zonnepanelen te laten plaatsen. Het gaat om 11 Longi HiMo6 430wp (lr5-54htb-430) panelen en een Goodwe (5000DN-S) enkele fase omvormer. Bij de bouw (2019) heb ik een aantal panelen gekregen die ik wil ik laten verwijderen zodat de bekabeling binnenshuis door kan gaan. Verder geen plannen om met meer panelen uit te breiden in de toekomst.

Planning is om de 11 panelen in 1 string te zetten voor de hoogste efficientie van de omvormer. Orientatie is ZO, azimuth 148 graden, dakhelling 40 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70WXAtBGfUY4z9AD15ecI89u8dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WpIf48TGDlEgicxkStnS91Bd.png?f=fotoalbum_large

Bij het narekenen of ik niet voor een kleinere omvormer moet gaan met de Goodwe EZ designer, kwam er een waarschuwing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qasXT3Y0OIilIj_PCk3ftidavqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xI4AKRoe66IuG9s0aRsinWAM.png?f=fotoalbum_large

Omvormer specificatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1_Uc4N_KvNbiooRW48i8XrrTRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIZRwvMpwB4mZohxk2IWFIeo.png?f=fotoalbum_large
Zonnepaneel specificatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idwbCznK3BJ463-k8LxfWghB11Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WjxCH8ljxrfT8jAwPzB1WQE9.jpg?f=user_large

Vraag:
1. Is de omvormer geschikt voor de Longi panelen en topt het in mijn situatie niet teveel af?

De maximale ingangsstroom per MPPT is 11A voor de omvormer, terwijl de Longi paneel 12,97A levert bij max levering. De omvormer topt dus 1,97A x 33,16V = 65,3WP per paneel af.

Na ingelezen te hebben weet ik dat per paneel de 430WP in Nederland niet gehaald gaat worden. Het is eerder de 0,9 factor gezien de orientatie, ik kom dan uit op 387WP. Daarnaast zullen er niet zoveel perfecte clearsky dagen zijn in Nederland, maar is een aftopping van ruim 15% naar 365WP door de max ingangsstroom MPPT van de omvormer niet teveel van het goede?

2. Is de Goodwe 4200DN-S een betere keuze om een hogere efficientie te bereiken? Of maakt het niks uit gezien de specificaties van de 5000DN-S en 4200DN-S dezelfde zijn op de nominale uitgangsvermogen na.

Bij sunny design zie ik namelijk geen verschil tussen de SB4.0 en SB5.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjk1Pq9IheRANH-lH1hxAPCGDLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VEkWExwgriPHQ4XZG9MnCWi2.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4nwvs15BhezKwrrmrmp4LVXOjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3BecDzQPW1Of6t8WB0YN7mL9.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8THdxgKE2Jzpq2ANNWSRSpTLBH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GPztdxwQMLwaXS5utFFTj9y.jpg?f=fotoalbum_large

Rendement van zowel de SB4.0 als SB5.0 staat op 96,3%. Voor de Goodwe heb ik geen efficiency grafieken kunnen vinden en prijsverschil tussen de twee Goodwe omvormers zal paar tientjes zijn. Welke raden jullie aan?

3. VD draad en automaat vervangen of mag het blijven liggen?
Verder neig ik naar de 4200DN-S omdat de bestaande VD draad van omvormer naar meterkast uitgevoerd is in 2,5mmˆ2, geschatte lengte is grofweg geschat 15m. Alleen de automaat moet dan waarschijnlijk naar 20A afgezekerd worden, of volstaat de huidige 16A automaat? Als het de 5000DN-S wordt dan moet de VD draad vervangen worden naar minimaal 4mm en automaat naar 25A denk ik, klopt dat?

Huidige aansluiting meterkast:
- 3-fase (3x25A)
- aparte PV groep voor huidige 1 fase omvormer afgezekerd met automaat 16A (ABB DS201 B16), geen verbruikers
- aardelekautomaat 40A

Bovenstaande heb ik proberen te begrijpen door goed in te lezen, ik heb zelf geen achtergrond in techniek/electra.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Even voor jou, er is een totaal ander probleem wat zich voordoet, die panelen en die omvormer, no worries, dat komt echt wel goed. Mijn punt naar jou toe is het volgende: Voor een 1 fase 5 kW (5000) omvormer heb je officieel een 40A hoofdzekering nodig, maar omdat je een een 3 fase aansluiting hebt (3x25A) wordt dat een lastig verhaal. de omvormer levert maximaal 22,8A uitgangsstroom, die kun je dus enkel op 25 ampere afzekeren, maar dat kan dus niet aangezien de hoofdzekering dan ook gelijk uit zal springen.

Hij zou eventueel op 20A afgezekerd kunnen worden, maar dan bestaat de kans (alhoewel klein) dat de automaat uit gaat onder hoge belasting. Onder geen beding ben je selectief bezig, dat maakt het eigenlijk ongeschikt. De factor voor selectiviteit is 1,6. m.a.w. je moet officieel die 22,8x1,6 doen, en daar mag je de 5 kW omvormer op afzekeren.

De uitkomst is een 4200, of een 3 fase 5 kW. Laat altijd 2 strings aanleggen, de linker en rechter helft gescheiden laten i.v.m. de schaduw

En, wat doet een 40A aardlekautomaat in een kast die met 25A is afgezekerd.

Dat VD draad is niet van belang, je kan niet verder dan een 4200, dus mooi laten zitten en gebruiken bij de 4200.
Hij zal wat aftoppen, maar of dat kwalijk is ligt aan je eigen beleving. Een 3 fase omvormer is een honderdje of 4 duurder en daar komt dan nog een 3x16A aardlekautomaat bij, die kost ook ongeveer 100 euro. Bijkomstig kun je de aanwezige AC bekabeling niet gebruiken en dus zal er een 5x2,5 of 5x4m2 ymvk kabel aangelegd moeten worden

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:29
Eens met bovenstaande, behalve dat 3 fase 2 storingen een string van 5 heeft, wat erg minimaal is... Kijk even of je omvormer dat aankan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De nieuwe versie van de GoodWe kan 16A aan

https://en.goodwe.com/Ftp...DNS%20G3_Datasheet-EN.pdf

Als je in een wijk met hoge netspanning zit dan is 5kW enkelfase een afrader. Dat maakt dat je 1-0 achter staat in de netcongestie poespas. Spanningverlies in bekabeling en netimpedantie-stuwing zijn veel hoger met een enkelfase omvormer. Slechts deels te mitigeren door bekabeling maatje babyarm (6mm² en meer)

Met een 3 fase doet 2,5mm² het heel lang beter dan 6mm² enkel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
4200 T-DS pakken, probleem opgelost

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• YM.
Leverancier kan geen andere omvormer leveren en komt met het verhaal dat ze alleen 3 fase willen aansluiten bij een 3x 25A aansluiting. Ik ga met een andere partij verder die wel de GW4200D-NS kan aanbieden.

Het worden nu 11x Jinko 435WP panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eWol0G0Zdk0YzZRlh2A4lk1DRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4SS9sMoJMZh0hPyTeHVbHoZ9.png?f=fotoalbum_large
RobertV70 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:26:
De uitkomst is een 4200, of een 3 fase 5 kW. Laat altijd 2 strings aanleggen, de linker en rechter helft gescheiden laten i.v.m. de schaduw

En, wat doet een 40A aardlekautomaat in een kast die met 25A is afgezekerd.
Schaduw heb ik alleen tot ongeveer 9.30u in de ochtend in de lente en herfst. Als ik twee strings laat aanleggen 1x6 (links) en 1x5 panelen (rechts), werkt schaduwmanagement dan niet slecht of helemaal niet? Zoiets las ik in een andere topic waarbij juist advies is gegeven om 1 lange string van te maken.

Daarnaast ligt de Vmmp waarde (rechts) van 163,9 verder van de optimale bereik van de omvormer van 360v. Heb ik hierdoor niet meer verlies dan 1 lange string of is dit een denkfout?

Ik zie 3x 40A aardlek (ABB FH202A) in mijn meterkast, hoort dit niet of bedoel je dat er een lagere aardlek in hoort?
Ronald schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:08:

Als je in een wijk met hoge netspanning zit dan is 5kW enkelfase een afrader. Dat maakt dat je 1-0 achter staat in de netcongestie poespas. Spanningverlies in bekabeling en netimpedantie-stuwing zijn veel hoger met een enkelfase omvormer. Slechts deels te mitigeren door bekabeling maatje babyarm (6mm² en meer)

Nieuwe leverancier heeft helaas alleen de D-NS in zijn assortiment.

In de wijk hebben bijna alle woningen zonnepanelen, van 3 tot meer dan 20 stuks en lijkt mij dus dat netcongestie wel speelt. Heeft het nut om 4mmˆ2 te laten trekken (max 15m) vanwege de spanningsverlies op een 1 fase omvormer of is dit zo marginaal dat het niet uitmaakt? 6mmˆ2 gaat namelijk echt niet lukken in een leiding van 19mm.

• Ronald
  • Nu online
Er mag 4x 6mm² door 19 mm buis, of 5x2,5mm²

https://www.elektramat.nl/kennisbank/installatiebuizen/
En ja dat heeft nut, zeker bij enkelfase.

Oh en de aftop met een stroom beperkte omvormer is niet lineair. Bij onderbelasting stijgt de paneelspanning... dus trek je weer iets meer vermogen. Zie paneel IV curves in datasheet.

Lange string heeft beter omvormer rendement. Meer schaduw beheer ruimte op het geheel. Met gesplitste string offer je sneller panelen-in-de-zon ook op tot op niveau van de schaduw. Bij helder weer is de schaduw opbrengst maar 5-10%. Lager dan bij bewolking !!!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• YM.
Ronald schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:46:

Lange string heeft beter omvormer rendement. Meer schaduw beheer ruimte op het geheel. Met gesplitste string offer je sneller panelen-in-de-zon ook op tot op niveau van de schaduw. Bij helder weer is de schaduw opbrengst maar 5-10%. Lager dan bij bewolking !!!
Ik heb aan de installateur gevraagd of ze in één string kunnen plaatsen, maar ze komen met het verhaal dat ze twee strings moeten gebruiken omdat anders de omvormer geen maximaal rendement kan geven. Verder zeggen ze dat de omvormer twee strings aan kan en dus gemaakt is om panelen in twee strings te plaatsen. Dit hebben ze kennelijk bij een Goodwe installateurs cursus geleerd.

In de specificatie van de Goodwe 4200d-ns kan ik niet terug vinden dat de omvormer bij één string andere (output) specificaties heeft. Klinkt het verhaal van de installateur logisch?

• Ronald
  • Nu online
Ooit hadden omvormers een maximale onbalans tussen 2 strings. Dat hebben de moderne omvormers niet meer. Deze installateur moet dus op cursus. Kennis onvoldoende.

Ik blijf bij 1 string is beter. Beter voor omvormer rendement, Beter voor schaduw beheer.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:08:

Maar één fase kan je wel op de beste fase aansluiten.
YM. schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:33:
Leverancier kan geen andere omvormer leveren en komt met het verhaal dat ze alleen 3 fase willen aansluiten bij een 3x 25A aansluiting.
Huh? Je hebt toch een 3x25A aansluiting?

• YM.
Sissors schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:21:

Huh? Je hebt toch een 3x25A aansluiting?
Ja ik heb 3x25A, maar de leverancier die Longi panelen zou leveren wou opeens geen 1 fase omvormer aansluiten.
Ronald schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:11:
Ooit hadden omvormers een maximale onbalans tussen 2 strings. Dat hebben de moderne omvormers niet meer. Deze installateur moet dus op cursus. Kennis onvoldoende.
Ah vandaar, ik vond het al niet logisch met de info die ik had. Inmiddels ook reply van Goodwe technical support gehad dat 1 string gewoon kan. Ook advies gekregen om de stringstroom aan de ingangskant van de omvormer via een Y-stekker in beide mppt ingangen aan te sluiten. Dit zodat elk ingang de halve stroom ontvangt om aftopping van vermogen te vermijden.

Volgens mij blijft aftopping bestaan ondanks de verdeling van stroom of mis ik hier informatie? Max ingang per mppt is 11A, zonnepaneel imp is 13,27A. Dit laatste blijft toch gelijk (13,27A) ongeacht aantal panelen en het splitsen met een Y-stekker?

Verder rijst dan ook de vraag of schaduwmanagement slecht of niet werkt door de Y-stekker verdeling van DC stroom?
Ik blijf bij 1 string is beter. Beter voor omvormer rendement, Beter voor schaduw beheer.
Ja ik ben van plan 1 string te laten maken. Alleen nu ik contact heb opgenomen met Goodwe is er mogelijk een ander probleem.

Goodwe geeft aan om niet over de max kortsluitstroom te gaan van 13,8A. De Jinko panelen hebben een short circuit current Ics van 13,72A (STC), dit valt dus binnen de specificaties. Wat zal er gebeuren als de buitentemperatuur hoger dan 25C graden stijgt en dus ook de celtemperatuur van de zonnepanelen? Klopt mijn logica dat de Ics per graad met 0,045% stijgt en de panelen dus maar 12 graden warmer mogen worden voordat de omvormer naar de filistijnen vertrekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9feu-YNS5E56y8qHmyJ-vSLmeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vtz2tFUQrP9f7cnGUYiEM7re.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Nu online
Bij splitsen van lange string met y-stekker krijgt elke ingang de halve stroom. Prima oplossing.

Pagina: 1