Tahoma Switch in combinatie met Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 14:13
Mijn vraag:

Het huis waar we nu wonen had/heeft Somfy rolluiken en rolgordijnen (IO en RTS) die de vorige bewoner met een Tahoma Box aanstuurde. Omdat ik toen nog geen sjoege had van het hele gebeuren heb ik een Tahoma Switch gekocht, en dit werkt allemaal goed.

Nu hangen er ook een aantal Sonoff wifi schakelaars voor verlichting in de daklijst die aangestuurd worden met de eWeLink app, wat lampjes van de Action met de LSC app, en een Roborock S5 met de bijbehorende app en de P1 meter met de app. Voor alles een app dus. Nu hebben we de tuin aangepakt, en de lampen ook vervangen; die wilde ik ook smart hebben, maar hoe?

Omdat ik in de tussentijd ook het nut (en de lol) in ben gaan zien van Smarthome heb ik sinds een paar dagen een Home Assistant server draaien, en ik wil alles daarin integreren. Een collega geeft me tips en trucs, waaronder een Zigbee en eventueel Zwave dongles. Om de Somfy apparatuur aan te sturen zou ik (als het goed is) een 433Mhz controller moeten hebben. Maar ik heb de Tahoma Switch al, en deze wordt ondersteund door HA, en ik heb deze al toegevoegd; alle apparatuur wordt netjes herkend, plus de Tahoma Switch ondersteund ook Zigbee kwam ik achter.

Maar er is een maar; ik wil graag lokaal alles besturen, zonder merken die toch via een account in HA toegevoegd moeten worden (zoals SonoffLAN, al heeft Sonoff tegenwoordig ook Zigbee) en als ik het goed begrijp blijft de Tahoma Switch in de cloud, waardoor ik dus bij issues bij Somfy alsnog de smartmogelijkheden verlies. (We hebben lokale afstandsbedieningen, dus ik kan in nood wel met de hand besturen).

Nu is dus de vraag; kan de Tahoma Switch ook werken als dongle, en dat HA alles bestuurt, of blijf ik dan afhankelijk van Somfy? Ook met de eventuele Zigbee apparatuur die ik toe kan voegen?

Of moet ik toch aan de losse controller en zigbee dongle om alles lokaal te houden?

Mocht ik iets verkeerd begrepen of mis hebben, laat het me gerust weten, ik ben dus pas net met een teen in het Smarthomewater gedipt.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Home Assistant en een Tahoma Switch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik kan geen eenduidig duidelijk antwoord vinden of de Tahoma Switch alleen lokaal te gebruiken is, vandaar de vraag hier.

Beste antwoord (via jeryz op 16-10-2023 21:12)

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:59
Somfy IO gaat ‘m niet worden inderdaad. Ik heb ook de Tahoma Switch om mijn knikarm-zonnescherm te bedienen, die is IO en kan dus niet met een ander product werken. Dat protocol is nog niet gekraakt.

Je kunt de Homekit-integratie van je Tahoma Switch gebruiken als Somfy zelf om valt. Die werkt namelijk wel nog lokaal. Maar daarmee had ik niet alle functies die ik nu wel heb.

Het fijne aan IO vs RTS is dat je de status van je rolluik kan zien, zoals hoe ver hij open staat. En dat je hem kan bedienen door een percentage aan te geven, ipv alleen open, dicht en ‘my’

Ik zou je ten zeerste aanraden om zo min mogelijk wifi-spullen te gebruiken trouwens. Dat is leuk voor je stofzuigrobot, maar als elke lamp in huis ook nog op wifi zit is er gewoon minder ruimte voor je echt belangrijke apparaten zoals smartphone, laptop en TV. Je moet de ruimte in de lucht gaan delen met je lampen en schakelaars, en dat is eigenlijk best wel gek.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 19:07
Tahoma switch gaat inderdaad via de cloud. Heb nog geen lokale optie gevonden voor het IO verkeer.
Als je nog RTS dingen hebt kan het lokaal via bv een RFXCOM.

Heb nu ruim 4 jaar de Tahoma integratie draaien, in het begin wat problemen gehad (door api wijzingen bij somfy) maar de laagtste 2 jaar zonder enig probleem.
Ik zou alles gewoon via de Tahoma laten draaien, en als je problemen hebt kan altijd nog terug vallen op de afstandsbedieningen.

Dan lees ik nog een vraag over lampen in de tuin. Meedere opties (afhankelijk wat je nu al hebt).
Je kan de bestaande lampen vervangen door "slimme" lampen, als je E27 lampen hebt vervangen door HUE, IKEA of LCS (Action).

Alleen elke lamp heeft zijn eigen aansturing nodig, IKEA en HUE zijn zigbee. En LSC is volgens TUYA (kan via de cloud of TUYA lokaal).

Ik zou persoonlijk een zigbee stick aanschaffen met IKEA lampen, omdat dit nog redelijk betaalbaar is tov HUE lampen. En op een zigbee stick kan je ook andere zigbee "dingen" koppelen.

En niet alles kan helaas lokaal, je blijft soms de cloud nodig hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:59
Somfy IO gaat ‘m niet worden inderdaad. Ik heb ook de Tahoma Switch om mijn knikarm-zonnescherm te bedienen, die is IO en kan dus niet met een ander product werken. Dat protocol is nog niet gekraakt.

Je kunt de Homekit-integratie van je Tahoma Switch gebruiken als Somfy zelf om valt. Die werkt namelijk wel nog lokaal. Maar daarmee had ik niet alle functies die ik nu wel heb.

Het fijne aan IO vs RTS is dat je de status van je rolluik kan zien, zoals hoe ver hij open staat. En dat je hem kan bedienen door een percentage aan te geven, ipv alleen open, dicht en ‘my’

Ik zou je ten zeerste aanraden om zo min mogelijk wifi-spullen te gebruiken trouwens. Dat is leuk voor je stofzuigrobot, maar als elke lamp in huis ook nog op wifi zit is er gewoon minder ruimte voor je echt belangrijke apparaten zoals smartphone, laptop en TV. Je moet de ruimte in de lucht gaan delen met je lampen en schakelaars, en dat is eigenlijk best wel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
Ah kijk, daar hebben we wat aan!

Dan denk ik dat ik het Somfy spul gewoon via de Tahoma Switch laat lopen, en de rest wat gaat komen via zigbee of zwave met de bijbehorende dongles. IO is inderdaad handig voor de positie, dat gebruik ik ook in de huidige scènes.

Ik was inderdaad ook niet van plan om WiFi te gebruiken, alleen het noodzakelijke, maar toch bedankt voor de tip!

[ Voor 13% gewijzigd door jeryz op 17-10-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
Dank voor het advies en de toelichting!

Ik ga de Tahoma Switch inderdaad gebruiken voor Somfy, aangezien dat het makkelijkst is.

Ondertussen ook een zigbee stick en een setje van vier zigbee switches gekocht om een beginnetje te maken.

De tuinverlichting kwam met GU10 lampen, daar gaan twee zigbee switches in, en de 'oude' WiFi sonoffs worden ook vervangen voor zigbee.

Dan heb ik nog wat andere plannen zoals de afzuiging in de badkamer automagiseren, maar dat komt wel.
Volgende week worden er eindelijk zonnepanelen geïnstalleerd, die komen ook in het overzicht :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 19:07
Wat je ook kan doen, is de GU10 lampen vervangen door zigbee versie's.

Je moet alleen even kijken of het zigbee signaal tot buiten komt.
Een zigbee apparaat op batterijen is een endpoint (signaal stopt daar)
Een zigbee apparaat met een stekker is meestal een router (stuurt signaal door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
Dat zou ook nog kunnen inderdaad...

Er is daar spanning, dus er komen voor nu netgevoede switches. Dat lijkt me dan ook beter om overal te gebruiken om een goed dekkend netwerk te maken.
Pagina: 1