Werklaptop en privédesktop via dezelfde schermen e.d.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-10-2024
Hoi,

Ik hoop dat ik hier in de goede categorie zit. Ik ben al even bezig met zoeken naar een oplossing voor mijn situatie.

Ik heb thuis een game-pc en werk deels thuis met mijn werk-laptop. Ik wil ze beide graag op dezelfde 2 monitoren, toetsenbord, muis (en eventueel webcam/netwerk) aansluiten zonder grafisch kwaliteitsverlies vanuit mijn game-pc naar de grote monitor. Het hoeft geen schakelaar te zijn. Het verwisselen van één kabel i.p.v. 5 is al winst.

Ik heb gezocht naar dockingstations en KVM-switches (had ik nog nooit van gehoord), maar niets kunnen vinden dat voldoet.

Weet iemand hier een zo eenvoudig mogelijke oplossing voor? Zou mijn ultrawide monitor misschien als hub kunnen dienen? Dank voor jullie tijd alvast. _/-\o_

GAME-PC
- videokaart: NVidia RTX 3080, video out: 3x DP 1.4a, 1x HDMI 2.1
- moederbord: 6x usb 2.0, 8x usb 3.2, HDMI 1.4 out (hier komt internetkabel ook binnen)

WERKLAPTOP - Dell Latitude 5520
- 2x thunderbolt usb-c waarvan 1x oplaadfunctie
- 1x HDMI out
- 2x usb-a 3.2
- 1x Ethernet RJ45 (bedraad internet is hier geen eis)

MONITOR 1 - Dell ultrawide U3415Wb
- 3440x1440 px 60Hz
- 3x video in: DP 1.2, HDMI 2.0, mini DP
- 1x video uit: DP
- 2x usb 3.2 upstream
- 2x usb 3.2 downstream
- audio line out

MONITOR 2 - Dell P2412Hb (oudje van mijn werkgever)
- 1920x1080 px 60 Hz
- 2x video in: DVI-D en VGA
- 1x usb 2.0 downstream hub

[ Voor 6% gewijzigd door Sjors77 op 15-10-2023 20:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 14:35

chromeeh

the Gnome

Ik zal beschrijven hoe ik m'n thuiswerk plek / (game) pc plek in gericht heb, wellicht kom je hier iets verder mee :)

Ik gebruik 1 toetsenbord & 1 muis, deze zitten in een USB switch, 1 output naar de docking van m'n werk laptop, 1 output naar m'n (game) pc.

De laptop zit op de USB-C input geprikt van de docking (Dell D6000).
Op de docking heb ik 2 HDMI (1x met DisplayPort naar HDMI converter) kabels aangesloten welke naar m'n monitoren gaan.

M'n pc zit via DisplayPort aan de monitoren (en aan de USB switch voor m'n tobo & muis).
De monitoren staan op auto input ingesteld, dus als ik aan het werk ben springen ze naar HDMI, als ik 's avonds nog even wil gamen, dan hoef ik daar niets anders aan te veranderen, ze pakken dan de input van m'n pc.

Het enigste wat ik hoef "aan te passen", is op het knopje van de USB switch te drukken, en dan kan ik m'n pc gebruiken zonder allerlei kabels om te prikken / te knutselen. d:)b

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 23:05
In mijn situatie heb ik geen centrale switch, maar kan ik per apparaat omschakelen.

Toetsenbord en muis kan ik switchen tussen Bluetooth (laptop) en Logitech lightspeed (PC).
De monitor switch ik tussen HDMI (laptop) en DisplayPort (PC).

Hierdoor hoef ik geen usb apparaten om te wisselen.
Wil je dat wel doen, dan zul je handmatig een kabeltje moeten wisselen of idd een KVM of USB switch moeten gebruiken. Ik zou dan mijn usb apparaten in de monitor pluggen, dan een kleine kabel die je dan switch tussen de een kabel naar de pc en (een kabel naar) de laptop. En dan de monitor los switchen naar output.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77
SPee schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:02:
In mijn situatie heb ik geen centrale switch, maar kan ik per apparaat omschakelen.

Toetsenbord en muis kan ik switchen tussen Bluetooth (laptop) en Logitech lightspeed (PC).
De monitor switch ik tussen HDMI (laptop) en DisplayPort (PC).

Hierdoor hoef ik geen usb apparaten om te wisselen.
Wil je dat wel doen, dan zul je handmatig een kabeltje moeten wisselen of idd een KVM of USB switch moeten gebruiken. Ik zou dan mijn usb apparaten in de monitor pluggen, dan een kleine kabel die je dan switch tussen de een kabel naar de pc en (een kabel naar) de laptop. En dan de monitor los switchen naar output.
Dank je voor je reactie! _/-\o_ Ik denk dat ik toch meer gebaat ben bij de setup in de andere reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77
chromeeh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:58:
Ik zal beschrijven hoe ik m'n thuiswerk plek / (game) pc plek in gericht heb, wellicht kom je hier iets verder mee :)

Ik gebruik 1 toetsenbord & 1 muis, deze zitten in een USB switch, 1 output naar de docking van m'n werk laptop, 1 output naar m'n (game) pc.

Op de docking heb ik 2 HDMI (1x met DisplayPort naar HDMI converter) kabels aangesloten welke naar m'n monitoren gaan.

M'n pc zit via DisplayPort aan de monitoren (en aan de USB switch voor m'n tobo & muis).
De monitoren staan op auto input ingesteld, dus als ik aan het werk ben springen ze naar HDMI, als ik 's avonds nog even wil gamen, dan hoef ik daar niets anders aan te veranderen, ze pakken dan de input van m'n pc.

Het enigste wat ik hoef "aan te passen", is op het knopje van de USB switch te drukken, en dan kan ik m'n pc gebruiken zonder allerlei kabels om te prikken / te knutselen. d:)b
Dank voor je antwoord! _/-\o_ Klinkt allemaal logisch. Wel heb ik nog een uitdaging met mijn beeldscherm dat ik van mijn werk leen, met alleen een dvi-in en een vga-in uit de oertijd. De docking die je noemt blijkt er in veel varianten te zijn. Weet je welke je hebt? Ik dacht zelf aan de Lenovo van mijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

heb dezelfde setup. werkt prima!

[ Voor 3% gewijzigd door deathmonkey op 17-10-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sjors77 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Dank voor je antwoord! _/-\o_ Klinkt allemaal logisch. Wel heb ik nog een uitdaging met mijn beeldscherm dat ik van mijn werk leen, met alleen een dvi-in en een vga-in uit de oertijd. De docking die je noemt blijkt er in veel varianten te zijn. Weet je welke je hebt? Ik dacht zelf aan de Lenovo van mijn werk.
Maakt weinig uit welk dock je gebruikt, ik heb een vergelijkbare setup met een ander dock hier. Wel opletten dat niet elk scherm automatisch van input kan wisselen.

En je hebt gewoon een ander 24" scherm nodig. Want zelfs als die automatisch kan wisselen, betekend het dat één input aan de VGA moet hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Sjors77 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Het is een euh... * chromeeh kruipt even onder het bureau

Dell Universal Dock D6000 (Deze is end of life inmiddels, maar de WD19S is een goede opvolger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors77
chromeeh schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:25:
[...]

Het is een euh... * chromeeh kruipt even onder het bureau

Dell Universal Dock D6000 (Deze is end of life inmiddels, maar de WD19S is een goede opvolger)
Bedankt voor het kruipwerk _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77

Ik ben er wel achter dat die vga monitor terug kan naar de helpdesk.. ze willen ook geen modernere uitlenen. Maar hoe zoek ik op monitoren die aan auto input doen? Ik kan geen filter vinden waar ik dat aan kan vinden. Of is dit een optie bij vrijwel alle nieuwe monitoren?

En nog een nabrander: mijn 3440x1440 monitor heeft 2x usb upstream en 2x usb downstream. Is dat niet hetzelfde als wat de KVM in jouw situatie doet?

[ Voor 12% gewijzigd door Sjors77 op 18-10-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 23:05
Sjors77 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:51:
[...]
Maar hoe zoek ik op monitoren die aan auto input doen? Ik kan geen filter vinden waar ik dat aan kan vinden. Of is dit een optie bij vrijwel alle nieuwe monitoren?
Audio kan via HDMI.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Auto input, niet audio input.

En zoek een leuke uit, en kijk of je in de handleiding er iets over kan vinden. Dat gezegd hebbende, mijn monitor heeft niks in de handleiding erover staan, en doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77
Ga ik gewoon doen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors77
Goed. Na een dikke week griep (heerlijk) ga ik dan toch het volgende bestellen (tromgeroffel en zo):

- de switch van crashoverride
- de meest uitgeklede versie van de dock die crashoverride voortstelde
- een zuinige simpele monitor met hdmi en dp

De servicedesk van mijn werk mag het schroot terug. 8)7

Nogmaals bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77
Inmiddels ben ik helemaal geïnstalleerd en het werkt helemaal lekker!

Nog 1 dingetje... Ik heb via mijn laptop nu geen audio, want die gaat vanuit de pc via een kleine plug naar de speakers. Voor zover ik weet kan audio niet via usb-a. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:06
Je kan prima een USB geluidskaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77
Joh ik leer iedere dag weer wat nieuws. Dus die stop je tussen de speakers en KVM en klaar? Pakken de pc en laptop dat dan via de usb op? :o

[ Voor 7% gewijzigd door Sjors77 op 15-11-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:06
Sjors77 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:20:
[...]
Joh ik leer iedere dag weer wat nieuws. Dus die stop je tussen de speakers en KVM en klaar? Pakken de pc en laptop dat dan via de usb op? :o
Ja, de USB geluidskaart kan je in je USB switch stoppen en je speakers in die geluidskaart. Je krijgt dan gewoon een extra geluidskaart te zien op je pc en laptop (mogelijk niet eens drivers nodig). Je moet deze dan wel selecteren als (default) geluidsuitvoer ipv de ingebouwde geluidskaart maar mogelijk gaat dat automatisch.

Op zich zijn USB geluidskaarten niet veel anders dan een interne geluidskaart op je moederbord van je pc of moederbord (of ze nou via PCI of USB aangesloten zijn). Het is zelfs zo dat voor het beste geluid vaak een externe USB geluidskaart wordt gebruikt, omdat je dan betere componenten voor digitaal-analoog omzetting (DAC) kan kiezen dan dat je ingebouwde laptop of pc geluidskaart heeft. Ook kan je kiezen voor een externe geluidskaart met een volumeknop of met een versterker ingebouwd als je passieve speakers hebt.

Ik zie online dat als goedkope USB DAC vaak de adapter van Apple (pricewatch) aangeraden wordt (werkt ook als je geen Apple hebt). Alleen heb je dan wel nog een adapter nodig die een USB-C ingang heeft die je in de USB-A poort van de switch kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Sjors77 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:49:
Inmiddels ben ik helemaal geïnstalleerd en het werkt helemaal lekker!

Nog 1 dingetje... Ik heb via mijn laptop nu geen audio, want die gaat vanuit de pc via een kleine plug naar de speakers. Voor zover ik weet kan audio niet via usb-a. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Je zou nog kunnen proberen audio naar de monitor te sturen via hdmi, en dan de hoofdtelefoon aansluiting van de monitor te gebruiken als input van je speakers. Zou weer een apparaat schelen als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77
matthijsln schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:36:
[...]

Ja, de USB geluidskaart kan je in je USB switch stoppen en je speakers in die geluidskaart. Je krijgt dan gewoon een extra geluidskaart te zien op je pc en laptop (mogelijk niet eens drivers nodig). Je moet deze dan wel selecteren als (default) geluidsuitvoer ipv de ingebouwde geluidskaart maar mogelijk gaat dat automatisch.

Op zich zijn USB geluidskaarten niet veel anders dan een interne geluidskaart op je moederbord van je pc of moederbord (of ze nou via PCI of USB aangesloten zijn). Het is zelfs zo dat voor het beste geluid vaak een externe USB geluidskaart wordt gebruikt, omdat je dan betere componenten voor digitaal-analoog omzetting (DAC) kan kiezen dan dat je ingebouwde laptop of pc geluidskaart heeft. Ook kan je kiezen voor een externe geluidskaart met een volumeknop of met een versterker ingebouwd als je passieve speakers hebt.

Ik zie online dat als goedkope USB DAC vaak de adapter van Apple (pricewatch) aangeraden wordt (werkt ook als je geen Apple hebt). Alleen heb je dan wel nog een adapter nodig die een USB-C ingang heeft die je in de USB-A poort van de switch kan stoppen.
Daar kan ik wel wat mee! Heldere utileg,.Ik sta altijd te kijken hoeveel hulp je op fora krijg zonder dat er iets terug wordt verwacht. Thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77
HikariMisako schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:46:
[...]

Je zou nog kunnen proberen audio naar de monitor te sturen via hdmi, en dan de hoofdtelefoon aansluiting van de monitor te gebruiken als input van je speakers. Zou weer een apparaat schelen als het werkt.
Lijkt logisch! Ik ga het eens proberen zodra ik een hdmi kabeltje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors77

Nog een onopgelost mysterie crashoverride. Ik krijg het niet voor mekaar dat de monitor (toch besloten dat 1 monitor genoeg is naast de laptop) meeswitcht met de KVM. Ik zie ook geen auto optie, maar alleen keuze tussen DP, HDMI etc. Mis ik iets of heb ik gewoon een stomme monitor? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Sjors77 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:58:
[...]

Nog een onopgelost mysterie crashoverride. Ik krijg het niet voor mekaar dat de monitor (toch besloten dat 1 monitor genoeg is naast de laptop) meeswitcht met de KVM. Ik zie ook geen auto optie, maar alleen keuze tussen DP, HDMI etc. Mis ik iets of heb ik gewoon een stomme monitor? 8)7
Klinkt als een stomme monitor dat deze geen auto input stand heeft.
Normaliter wil je dat als bijv de HDMI geen input meer geeft, de monitor automatisch switched naar bijv. DP als daar wel een signaal voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:59
Als de monitoren minstens DP1.2 ondersteunen kun je ze ook daisychainen (doorlussen dus).

Edit:
Dit heeft niks met bovenstaande auto switch gebeuren te maken. Gewoon kabelreductie vanaf je dock.

[ Voor 38% gewijzigd door Frappuccino op 18-11-2023 15:54 ]

Pagina: 1