Hoe granieten dorpel plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:17
Ik wil een granieten binnendorpel plaatsen, en vraag me af hoe ik dit het beste kan doen.

Situatie: ik heb de oude houten dorpel verwijderd. De nieuwe dorpel is iets dunner, en ik moet dus een egaal bed aanleggen om deze in te plaatsen. Ik heb snelmortel gekocht om een egaal bed van te maken, en deze zal ik plaatsen op/over de huidige ‘deuropening’ - deze bestaat deels uit steen en deels uit hout. Het hout zit muurvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2VbtavXUhnsThzFjhTVqvWYtyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5KNhLJfIEMN5aW7khHUHr5H.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag: is het handig om die mortel over dat hout te plaatsen, of kan ik beter het hout verwijderen? Ik denk wel dat ik dan op een ‘gatenkaas’ uit kom (bovenkant steunmuur jaren 30) waar het mortel vervolgens aan allerlei kanten langs loopt als ik het erop giet. Dit kan ik eventueel eerst dichtpurren natuurlijk.
Tweede vraag is hoe ik de granieten dorpel in het mortelbed leg. Ik heb tegelvoeg welke ik voor de randjes rond de dorpel zal gebruiken. Moet ik de dorpel vastlijmen op het mortel of is erop leggen prima?

Dank voor het delen van jullie ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41

Exigence

dnkroz

Multiplex plaat met high tack en schroeven aan het hout maken. Daarop vervolgens de dorpel met high tack bevestigen. Zo zou ik het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 16:27
Snelmortel is precies dat, snel! Het geeft eigenlijk geen tijd om te stellen en te passen. Als je hier geen ervaring mee hebt zou ik iets kiezen wat een langere verwerkingstijd heeft. Je hoeft niet door naar je volgende betaalde klus, dus die tijd is er wel.
Toen ik zelf een dorpel plaatste heb ik eerst wat vulblokkes precies op maat gemaakt. Toen daartussen klodders dikke tegellijm die je vervolgens met de dorpel plat drukt. Alles zit dan meteen netjes op zn plek en gaat ook niet verzakken. Ik zou m denk ik iets zwevend boven de houten vloer plaatsen, zodat die nog kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:10
Ik zou het hout weg halen, basis maken van je snelmortel en daarna de drempel met tegellijm vastzetten en stellen.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:18

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Tegellijm ftw. Of high tack als je het een beetje kunt uitvlakken met blokjes.