Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Tado i.c.m. vloerverwarming en domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag,

Onze dochters worden wat ouder en gaan steeds vaker op hun eigen kamer zitten. Logisch. Maar daar hebben we nog domme radiatoren.

Ik heb een idee om het als volgt te doen, maar ik vraag me af of het kan. Ik zie wel meer topics, maar denk dat het toch anders kan...

Zolder:
CV Ketel; Intergas 36/30 CW5. Met zelfbouw opentherm module. Die babbelt met Home Assistant.

1e verdieping:
2 slaapkamers met domme radiatoren (gewoon een draaiknop, geen 1-5 knop bijv. erop nu). In elke kamer een zigbee tempsensor.

Begane grond:
- Vloerverwarming van JK met 4 groepen. Hierop zit een temperatuur gevoelige pomp op. Geen warm water aanvoer -> pomp uit. Een zogeheten 'optimizer' als ik het mij goed herinner.

- Bluetooth temp sensor die babbelt met Home Assistant. Temp < 19 graden? Dan ketel aan en stoken maar.

--- IDEE ---

Op de slaapkamers 2 slimme Tado radiatorknoppen monteren
Op de vloerverwarming een 24V magneetventiel monteren op de leiding vlak voor de pomp. Warmte vraag beneden (dus zonder dat de tado's hierom vragen) ? -> magneetventiel open zodat er warm water naar de 'optimizer' kan. Als Tado op Home Assistant kan, dan zou ik dit zo kunnen programmeren.

Een andere oplossing hiervoor was; een tussenstekker achter de pompstekker. Dan komt er wellicht wel warm water naar de VV, maar omdat de pomp het niet rondpompt, wordt de vloer niet warm en verbruikt de ketel minder lijkt mij?

Tado's wel warm water nodig, maar beneden bijv. warm genoeg? Dan pomp uit, radiatoren open boven, en stoken maar.

En heb ik perce die Tado hub nodig? Ik heb alle soorten protocollen in huis (zigbee, zwave, 433, etc).

---

Is dit een beetje de juiste denkwijze? Of zit ik er compleet naast?

Die 24V magneetventielen heb ik al namelijk voor een ander project.

Enige wat ik dus nodig denk te hebben zijn 2 Tado radiatorknoppen... right?

Professioneel Heftruck Syndroom