Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:19
Onlangs heb ik op mijn Xiaomi Mi 9 een custom rom geïnstalleerd. Ik heb daarbij gekozen voor een 'XDA Official' custom rom (Pixel OS gebaseerd op Android 13: https://xdaforums.com/t/r...rofit-05-10-2023.4458805/). Het draait werkelijk geweldig en je hebt echt het gevoel een nieuwe telefoon in de hand te hebben.

Ik ben echter wat terughoudend om de Rabobank en Bitvavo apps te installeren, vanwege de veiligheid. Immers, de rom is door 'iemand op zijn zolderkamer' in elkaar gezet. Toch?

Is mijn terughoudendheid terecht? En maakt het daarbij nog verschil dat het om een 'XDA Official' custom rom gaat?

Ik heb gehoord dat je met behulp van YASNAC kunt controleren of de telefoon SafetyNet compatible is. Dat is het geval, maar of dat voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SafetyNet zegt totaal niks over of een ROM in z'n geheel veilig is.

De enige manier om dat te controleren, als je het 'XDA Official' label niet vertrouwt, is door zelf de broncode te bekijken.

Als je dat niet kunt, en geen vertrouwen hebt in het label, moet je misschien geen gebruik maken van custom ROMs. Die brengen nou eenmaal een (redelijk groot) risico met zich mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Omdat het officieel is wordt de build goedgekeurd door het Pixel OS team. Daarom staat het ook op de oficiele website: https://pixelos.net/download/cepheus
Dit betekent dat het dus van betere kwaliteit en stabiliteit wordt geacht dan een willekeurige zolderkamer build. Pixel OS is een bekende relatief betrouwbare custom ROM, dus veel beter ga je niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:19
Bedankt voor jullie reacties! Op basis van de reactie van RepareerDroid denk ik dat ik het wel aandurf. Eerlijk gezegd heb ik ook niet eerder gehoord dat mensen gehackt zijn door het gebruik van een custom rom.