UPS voor laag verbruik van elektrische deuropeners?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:32
Wij zouden een UPS willen gebruiken voor een deuropener. Ons flatgebouw heeft meerdere voordeuren. Deze zijn voorzien van elektronische deuropeners met videofoon, bel etc. Deuropener en videofoon gebruiken ca. 100-110 Watt per 24 uur (230volt, gemeten terwijl in gebruik). De afgelopen jaren hebben wij 1x stroomuitval gehad, dat duurde ca. 2 uur. Wij hebben noodsleutels overwogen, maar dat heeft niet onze voorkeur.

Kan een UPS gebruikt worden bij deze lage vermogens?
Ik heb op een site van APC gekeken bij BR1500G-GR en bij de BVX700LI-GR (360 Watts/700VA). Bij de efficiency graph blijkt 60-70% haalbaar (ik neem aan van de Watt capaciteit) bij een 2-3% load. Maar bij de runtime graph ontbreekt gebruik voor zulke lage lage vermogens.

Als gebruik voor deze toepassing met een runtime van ca. 8 uur, mogelijk is, heb ik dan een 230 volt echte sinusgolf nodig of voldoet een UPS met een gesimuleerde sinus ook voor dit soort apparatuur? Zijn er verder nog tips voor deze toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 12:14
100W vind ik niet bepaald laag? Of bedoel je 100Wh ofzo?

100W voor 24 uur is 2,4kWh totaal aan verbruik namelijk.

Een ups draait rustig door zelfs zonder belasting. Maar er zijn 2 waardes waar je naar moet kijken:
Max vermogen (in Watt)
En capaciteit (hoe lang hij kan draaien)

Een ups die 300W kan leveren zegt niets over hoe lang hij kan draaien. Met een 10kWh accu eraan, draait hij gerust een aantal dagen. Maar met een klein scooter accutje, natuurlijk niet.

Die videofone, gebruikt die nog analoge lijnen oid? Of hoe oud is het systeem? Je kunt in veel gevallen het beste voor een pure sinus gaan, dan ben je zeker veilig.

Hoeveel vermogen (in Watt) trekt het systeem nu echt?
En hoe lang wil je opvangen?

100W voor 2 uur is 200Wh,
Met een 12V accu heb je dan 16,6Ah accu nodig, zonder rekening te houden met verliezen etc! Voor 8 uur is dat dan 66,6Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:25
Anker 767 kan dat sowieso. Maar ik snap de waarden in je TS niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Dick99999 Hou er rekening mee dat een UPS ook een keer stuk gaat (en daarmee stroomuitval kan veroorzaken) en daarnaast mag je met een zekere regelmaat de accus wisselen. Hou je dat niet goed bij, dan heb je niets aan je UPS en daar kom je in dat geval altijd te laat achter.

Met de minimale keren en lengtes dat hier in NL de stroom uitvalt heb ik op sommige vlakken (uit eigen statistieken) vaker last van UPS-en dan dat ik er profijt van heb.
Als je UPS stuk gaat, bijvoorbeeld, heb je al snel een langere downtijd als 2 uur.

Dus wellicht moet je jezelf eerst afvragen welk probleem je nou wilt oplossen.
Een mechanische oplossing (noodsleutels) voor dit soort gevallen lijkt mij toch wat beter.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 15-10-2023 14:22 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Hierboven wordt al over de levensduur van de UPS(batterij) geschreven, maar het intercomsysteem heeft natuurlijk ook een beperkte levensduur. Hoe lang gaat dat nog mee? En heeft de opvolger misschien wel een accu?

Sowieso is het verstandig om minimaal 1 deur te voorzien van noodsleutels die je kunt gebruiken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

remco_k schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:22:

Een mechanische oplossing (noodsleutels) voor dit soort gevallen lijkt mij toch wat beter.
Waar laat je de noodsleutel? Een holle steen of zo'n kastje aan/in de muur met cijferslot is ook niet alles.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:42
Hier moet je een gestabiliseerde voeding voor gebruiken, https://www.maaslandgroep...tie-netvoedingen#products

Die kunnen wel een hele dag mee en kosten 100-150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Dick99999 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:59:
Kan een UPS gebruikt worden bij deze lage vermogens?
Ik heb op een site van APC gekeken bij BR1500G-GR en bij de BVX700LI-GR (360 Watts/700VA). Bij de efficiency graph blijkt 60-70% haalbaar (ik neem aan van de Watt capaciteit) bij een 2-3% load. Maar bij de runtime graph ontbreekt gebruik voor zulke lage lage vermogens.
Dat komt omdat het niet meer langer wordt. Een UPS verbruikt zelf ook vrij veel energie. Daarom is de efficiency ook zo weinig bij lage vermogens.

Als je die 8 uur of langen wil volhouden heb je een pure sine inverter nodig met flinke accu.
In een UPS denk ik niet dat je die gaat vinden, tenzij je een ups neemt voor een heel rack en in ieder geval een unit waar je extra accus aan kan knopen.

Ik zou eerst controleren of je systeem al een optie heeft voor een accu. En daarna overwegen of je iets customs wil gaan maken m.b.v. losse omvormer/laders zoals Victron MultiPlus 24/500. die kan het naar schatting 7 uur vol houden met een 100Ah accu. Maar zoiets kan natuurlijk alleen als dit in een afgesloten (geventileerde) technische ruimte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:47

Sebazzz

3dp

jeroen3 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:22:
[...]

Dat komt omdat het niet meer langer wordt. Een UPS verbruikt zelf ook vrij veel energie. Daarom is de efficiency ook zo weinig bij lage vermogens
Geldt dat niet alleen voor online UPS?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:42
Een UPS is hier niet de juiste oplossing, die kan je wel gebruiken voor rolluiken en deurautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55

Illusion

(the art of)

Bedoel je met elektrische deuropeners een electronisch slot of een electrische dranger? Dat maakt in de risicoafweging nogal uit namelijk.
Ik heb een tijdje de techniek voor een fors flatgebouw beheerd:

Elektrische sloten van het toegangssysteem kan je van het NO type nemen. Zodra de stroom dan uitvalt, gaan die deuren gewoon van slot. Prima geschikt voor de centrale hal/fietsenstalling. Daar wil je ook bij langere stroomuitval of defecte voeding dat de brandweer/monteur naar binnen kan. Dat er op die dag dan ongeoorloofde mensen in de hal kunnen komen is dan maar even zo.

Elektrische drangers mogen van mij (bot gezegd) best een dagje niet werken bij stroomuitval. Mensen met rolstoel kunnen toch nietnaar buiten omdat de lift ook geen stroom heeft. Als ze kunnen traplopen, kunnen ze ook een deur openen.

En de intercommag ook best een dag uitvallen. Dan bel je maar even mobiel. Het is 2023 he…

Mocht je tóch met ups aan de gang willen, dan moet je voor een DC ups gaan. Een hoop gebouwinstalliets werken op 24V-DC, dus met een dc ups kan je die 24v rechtsreeks door een accu laten voeden ipv upsaccu => 230V(verlies) => adapter naar 24V(weer verlies).

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
@ heggico en alwind c.s. Sorry ik bedoel 0,1 kWh per dag denk ik, zie meting. Voornamelijk standby en soms het openen van de deur via een tag of bellen met videofoon en deur openen. We willen zo'n 4-8 uur kunnen opvangen, gevoelsmatig maar ook iets ingegeven door de discussie over zonepanelen.

@ remco_k Het probleem is: willen we bij stroomuitval gebruik maken van een bos noodsleutels die verloren kunnen worden en/of eventueel van buren die de deur openen? Of willen we gewoon de deur openen zoals dat nu gaat en dan bij stroomuitval via de trap naar boven? Als het kan kiezen we voor 'gewoon' bij korte uitval. Dank voor de tip 'denk aan uitval van de UPS'.

@ moppentappers het gehele systeem bestaat uit 4 delen, ieder met eigen voedingen, enige gemeenschappelijke is de 230 volt kabel .

@ jeroen3 Ik vond juist dat de getallen in mijn geval zeer bruikbaar leken bij een 2 a 3 % load. Heb je misschien een referentie naar 'dat het niet langer wordt'? Ik dacht dat het misschien was ingegeven door zulke lage loads komen toch niet voor. Zie ook mijn vorige opmerking, het systeem is gegroeid en bestaat uit 4 delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IkZzLDXbItTqByB8dYnRz348jQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M98OdV26ZENzrv9YMdkUycE6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dick99999 op 15-10-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Illusion schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:05:
Bedoel je met elektrische deuropeners een electronisch slot of een electrische dranger? Dat maakt in de risicoafweging nogal uit namelijk.
[.......]
Klopt het gaat om een elektrische deurdranger, een elektrisch slot en elektronica die de zaak aanstuurt met zoiets als een tag.
Voor de rest [.....] hebben wij andere afwegingen of omstandigheden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dick99999 Je zei/schreef 230V, maar werken die dingen ook daadwerkelijk op 230V of zit er een voeding aan die bijv. 12V DC levert? Indien DC, dan kijken naar iets a la https://www.pulsar.pl/EN_...ch-mode-power-supply-unit

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Als je de efficiency graphs erbij pakt zie je dat je bij 1% load op 50% zit, ofwel de helft is hij zelf.
Je kunt dan de lijn rechtdoor interpoleren en dan kom je uit op het net iets minder dan dubbele tijd bij 10% load. Ofwel, voor jouw BR1500G-GR ongeveer 2 uur en 20 minuten.

Ik vertrouw die nummers ook niet, de Y-schaal is niet consistent, ze zijn altijd eerder leeg. En dat komt door dit regeltje:
balanced resistive load (PF = 1.0) output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

rdejongjr

Gnome

Als de voedingen 12 of 24v zijn en zo weinig vermogen vragen kun je voorstellen om deze te vervangen door bijvoorbeeld de Meanwell DRC-40.

Dat zijn voedingen waaraan je ook een batterij kan koppelen welke de last overneemt als de spanning wegvalt.

Dus in normaal bedrijf zal het werken vanaf de voeding en wordt de accu druppel geladen, valt de spanning weg dan hangt het apparaat direct aan de accu.

Lood batterijen elk jaar inspecteren en iig preventief elke 5 jaar vervangen.
Lifepo4 batterijen gaan veel langer mee maar goed zoeken naar eentje die klein genoeg is. (Het vreet per voeding gemiddeld 25Wh per dag!)

[ Voor 14% gewijzigd door rdejongjr op 15-10-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het flatgebouw heeft geen sleutelplan, waarbij je een slot kan kopen waar elke sleutel van bewoners in past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een UPS heeft ook controles nodig en kan in storing gaan. In een serverruimte heb je beheerders die de UPSsen testen, controleren en (laten) onderhouden. In jouw gewenste toepassing loop je het risico dat de UPS vergeten wordt en vaker stroomuitval zal veroorzaken dan deze opvangt. Zeker als je een traditioneel model neemt met loodaccu's.

Kleine server- en PC UPSsen zijn niet gemaakt om een lange runtime te hebben. Ook bij weinig belasting zie ik ze niet 8 uur volhouden. Dit omdat de UPS zelf ook stroom verbruikt van de accu als de netspanning wegvalt. Ook zonder load loopt de batterij leeg om de inverter aan te houden.

Bij jouw toepassing zou de beste oplossing zijn om een deuropener systeem te hebben met eigen noodaccu.

[ Voor 36% gewijzigd door Tyrian op 18-10-2023 14:17 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
@ Sissors: Ja en Nee. Wij hadden een sleutelplan. Mede door 2 grote inbraken zonder braaksporen zijn we overgestapt op e-sleutels. Als een sleutel verloren wordt, wordt deze verwijderd van de whitelist.

Sleutels die tijdelijk uitgeleend worden (aannemers, makelaars, zorgpersoneel en anderen) komen vanuit een poel. Bij inlevering verwijderen we ze een aantal maanden van de whitelist.
We kijken of het haalbaar is geldigheid gedurende een tijd-interval te gebruiken

Aan allen:
Dank voor alle voeding+batterij tips. Ik heb een foto genaakt van de installatie en begin er niet aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Dick99999 op 18-10-2023 14:30 . Reden: fot nieuw maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK-wAWCO7s2_uW1SVOksxaFfOrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6C59khR3R5nDtdK3FFBV0Acw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Ik heb nog een aardige discussie gevonden met ook een commentaar van een fabrikant , zie UPS / Battery selection for "extreme" runtime (5-6 hours) for low power (<100W)? Bij mij is het echter maar 5W(h)

Er is nog hoop.
@ Tyrian e.a. Dank voor de afweging kans op storing in UPS tegenover kans op uitval elektriciteit

[ Voor 6% gewijzigd door Dick99999 op 18-10-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55

Illusion

(the art of)

@Dick99999 Ik zag dit bericht en moest ineens weer aan je topic denken:
https://www.at5.nl/artike...-voelt-je-nu-echt-wel-oud

Als ik zo naar je laatste foto kijk, denk ik eigenlijk dat je daar prima een 12/24V ups kan plaatsen. 1 keer per 5 jaar accu wisselen (70€) en klaar

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Ik moet me bij @Tyrian aansluiten. De gemiddelde APC ups is niet betrouwbaarder dan het Nederlandse elektriciteitsnet. Er zijn zat deuropeners die 48 uur zonder stroom kunnen, daar zou je ruimschoots mee uit de voeten moeten kunnen.

Ohja en zorg alsjeblieft dat het systeem óók niet afhankelijk is van een internetverbinding. *weet uit ervaring hoe vervelend het is om midden in de nacht je eigen huis niet in te kunnen door een stroomstoring :(.
Pagina: 1