Honeywell Evohome - Intergas HRE - Therminon 5000 - Airco

Pagina: 1
Acties:

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 21:23
In dit topic deel ik mijn ervaringen (en reis) met onze opstelling:
- Aansturing: Honeywell EVOHOME
- Honeywell HCE80 vloerverwarmingsregelaar
- CV-ketel - Intergas HRE 36/30 - 2017 - (met bypass, geen twee/drieweg klep)
- Vloerverwarming verdeler: Therminon 5000 (11 groepen, label A pomp via HCE80)
- WATTS 22CX NC2 thermische motoren op verdeler (aangestuurd door HCE80)
- Airco: Qlima SC6135
- Quooker in de keuken voor kokend water.

Reden/achtergrond voor dit topic
De reden waarom ik mijn ervaringen deel is vooral om anderen in eenzelfde reis een beetje sturing/advies/hulp te bieden. Onze reis met deze opstelling begon toen wij in 2020 onze vrijstaande woning kochten. Na veel problemen, uitdagingen en vooral (comfort) ergernissen hebben we de opstelling sinds dit jaar EINDELIJK succesvol en comfortabel draaien.
(en dan wellicht binnenkort over op een warmtepomp......maar daar gaat dit topic niet over)

Aanloop:
Initieel is het huis in 2004 opgeleverd met vloerverwarming verdeeld over 11 groepen/lussen. De vloerverwarming maakte gebruik van een buffervat van 200 liter. De groepen werden allemaal tegelijk 'aangestuurd'/'gevuld' (wel waterzijdig ingeregeld - voor zover dat mogelijk is/was zonder flowmeters). De radiatoren op de bovenverdieping in de slaapkamers en badkamer stonden ook altijd aan.
Resultaat: 2200m3 gas op jaar basis. Fors. Volume/verbruik in absolute zin en in inmiddels ook in financiële zin.

De vorige bewoners merkten (en klaagden) eigenlijk al wel sinds de oplevering (dus 10-12 jaar lang en op den duur in toenemende mate...) dat de vloer niet goed warm werd maar hebben hier nooit actie op ondernomen. " druk, sokken/slippers aan, enz". Daarop is er in 2017 een nieuwe ketel geïnstalleerd (die rationale begreep ik niet zo goed maar voor ons een recentere ketel dus we klagen niet).
Daarop is ook besloten om het buffervat van 200 liter te verwijderen en de Therminon 5000 met de de HCE80 icm MT4 motoren te installeren EN drie Honeywell Round Thermostaten voor zoneregeling. Deze zijn toentertijd direct aan de HCE80 gekoppeld (zonder Evohome dus). Er waren drie zones: Keuken (2 groepen), Woonkamer (8 groepen) en Badkamer (1 groep).
Ook na de nieuwe ketel bleef de vloer relatief koud en gasverbruik bleef rond de 2000m3.

Vloer/isolatie
De vloerverwarming ligt op een betonen vloer (18/20cm HoH, gemeten met een warmtecamera). Hoe deze in detail is opgebouwd weet ik niet maar er liggen in ieder geval 2cm dikke tegels van Indiaas marmer op. De isolatie onder de vloer, zichtbaar in de kruipruimte is ca 30cm dik piepschuim. Of dit onder de volledige begane grond ligt weet ik niet (ga ik wel vanuit). Ik kan dat niet controleren omdat de fundering in compartimenten is opgebouwd. Ik heb dus via de kruipruimte slechts zicht op 1/3e van de totale oppervlakte. Ik wil nog een keer met een inspectiecamera aan de slag om onderzoek te doen naar de andere delen van de kruipruimte. Dat gaat lukken voor de kruipruimte onder de garage/bijkeuken (vermoedelijk maar 20m2). De kruipruimte onder het grootste deel van de woonkamer is echt afgesloten (ook op geen andere manier toegankelijk...althans, ik heb echt nergens een aanvullend luik of een gat kunnen ontdekken). Ook niet in de schuur. Buren met hetzelfde type woning hebben dit ook niet maar nooit problemen ondervonden dus ook nooit de noodzaak gevoeld om onder de vloer te kruipen...kan er ook aan liggen dat deze mensen inmiddels ruim over de 80 zijn _/-\o_

Terug naar de verwarming:
Zoals gezegd is er nieuwe CV-ketel (Intergas HRE 36/30). Ruim voldoende capaciteit. We hebben een bubbelbad maar dat gebruiken we niet (en gaat binnenkort bovendien weg als we de badkamer onder handen gaan nemen). Een stortdouche en een handdouche krijgen water uit de ketel die op zo'n 5 meter afstand hangt (op de begane grond). Water is binnen 5-10 seconden op temperatuur. Ketel doet prima z'n werk. Ketel staat overigens op 'eco'. Gewoon lekker "zunig".

Sinds onze verhuizing in 2020 zijn we al aan het worstelen met de verwarming. Er zijn drie verschillende cv/verwarmingmonteurs langs geweest. Tig keer contact met Honeywell/Resideo. Allemaal zonder concrete oplossing.

De energieprijzen zijn (zeker nu) een extra stimulans om alles nu voor eens en altijd goed in te regelen maar de voornaamste reden is toch echt (het ontbreken van) comfort. De vloer werd op de plek waar we zitten om tv te kijken niet warmer dan 18 soms 19 graden (zelfs met de groep volledig open). We kregen last van koude/stijve voeten en hadden last van tocht omdat luchtlagen van koude en warmere lucht door de woonkamer (langwerpig ca. 60/65m2) circuleren/over elkaar heen bewegen. En dat geeft dus echt een gevoel van tocht. Sommigen zullen dat nog wel herkennen van de convectoren/putten van vroeger (mijn opa en oma hadden dat in de woonkamer. Werkte prima als het eenmaal warm was maar in de opstart zorgde dat bij hen voor merkbare tocht). Heel vervelend.

Daarom schaften we door de jaren heen ook 3 grote vloerkleden aan. Wat weer averechts werkt maar daarmee voorkomen we in ieder geval direct contact met de koude vloer.
Kortom gedoe en dat moest maar eens over zijn. Ik ben daarom over een langere periode aan de slag geweest (met frustratie en worsteling) om factoren/symptomen aan te pakken. Het lijkt nu eindelijk onder controle.

De opstelling zetten wij in voor:
Vloerverwarming begane grond
-- Woonkamer: 60/65m2 - 7 groepen
-- Keuken: 25m2 - 2 groepen
-- Hal/toilet 10m2 - 1 groep

Vloerwarming eerste verdieping
-- Badkamer 7m2 - 1 groep

Radiatoren begane grond
-- Keuken: Jaga Iguana + Honeywell HR92 knop (staat veelal uit)
-- Garage/bijkeuken: radiator staat uit. Ruimte krijgt direct warmte vanuit bijkeuken/stookruimte.

Radiatoren eerste verdieping
-- Slaapkamer 1: 2 radiatoren + Honeywell HR92 knoppen. Gekoppeld daardoor 1 zone. (staat op 16 graden > dus uit)
-- Slaapkamer 2: 1 radiator + Honeywell HR92 knop (staat op 16 graden > dus uit)
-- Badkamer: Jaga Iguana + Honeywell HR92 knop (staat veelal uit)

Airco:
Op de verdieping verwarmen we Slaapkamer 1 en Slaapkamer 2 met een airco (3,5KW). Initieel een experiment omdat we de airco eigenlijk alleen voor de zomermaanden hebben aangeschaft (koelen/klimaat optimaliseren > ik heb astma en heb daarom baat bij een goede, stabiele luchtvochtigheid). Dat experiment heeft inmiddels geresulteerd in 2 jaar naar volle tevredenheid verwarmen met airco. Succesvol op het gebied van klimaat en comfort, oftewel het is prima warm en juiste luchtvochtigheid (zomer en winter) en gevoelsmatig voor het verbruik ook economisch.
's nachts staat de airco uit. De radiatoren slaan dan hooguit aan als het echt onder de 16 graden zakt. Dat is in de afgelopen 2 jaar 13 keer (kortstondig) voorgekomen.

De woning:
- Bouwjaar 2003.
- Label A (in 2020, dus wellicht inmiddels iets anders maar daar heb ik mij niet in verdiept)
- Isolatie: muur, vloer en plafond vanuit de bouw. Voor zover bekend geen aanvullende isolatie.
- Oppervlakte: 170m2 - ca 120m2 begane grond, 50m2 verdieping.
- Type: 'bungalow' met een 2 slaapkamers en badkamer op eerste verdieping. Dus veel muur en raam en dus ook relatief veel kans op 'verlies'.

Problemen gaandeweg (inmiddels allemaal opgelost):
- Vloerverwarming werd op plekken in woonkamer niet warm > verholpen door zelf groepen grondig te spoelen. Resultaat: letterlijk minuten lang blubber uit ALLE groepen. Alle groepen los van elkaar, stuk voor stuk gespoeld. 2x beiden richtingen. In ons geval ging dat redelijk eenvoudig. Groep stuk voor stuk los gehaald en op de groep aan beide kanten een 3/4 binnendraad tuinslang koppeling geschroefd en vervolgens gewoon de tuinslang erop en spoelen maar. Zijn ook professionele partijen die het wellicht met iets meer druk doen dan de reguliere kraandruk maar deze aanpak heeft al zeer veel geholpen. Of er nog residu is achtergebleven weet ik niet meer het zal niet veel meer zijn;
- Groepen niet lang genoeg open (Honeywell MT4 actuators vervangen door WATTS 22CX NC2). > De groepen gaan nu eerder open (ca 75seconden ipv tussen de 200-240seconden). Door het eerder openen staan de groepen ook al langer op en stroomt er langer/meer warm water door de groepen. De pomp op de verdeler is dan ook minder lang over de verdeler-bypass aan het rondpompen;
- A-synchroon gedrag tussen verdeler en CV-ketel (verholpen met een verborgen setting) > Druk op Mode toets voor > 6 sec. om te schakelen dien je de 'wifi' toets in te drukken. Wifi LED en Mode LED knipperen gelijktijdig rood = synchrone regeling. LED en Mode LED knipperen ongelijk rood = synchrone regeling;
- CV Ketel blijft lang doorlopen nadat de EVOHOME/HCE80 is gestopt > OpenTherm werkt gewoon totaal niet lekker met onze combinatie. Het leek er op een gegeven moment wel op dat het onder controle was - behalve dan dit lang doordraaien van de CV-ketel. Zonde van het gas en het bovendien gewoon ongewenst gedrag. De ketel kan de warmte niet kwijt maar blijft wel doordraaien. Uiteindelijk verholpen door vervangen OpenTherm module (Honeywell R8810a) voor Aan/Uit ketelrelais/aansturing (Honeywell BDR91);
- OpenTherm protocol > zie hierboven. Als je een HCE80 / vloerverwarmingverdeler hebt niet aan beginnen. kansloos.
- Honeywell Round thermostaten direct gekoppeld HCE80 zonder EVOHOME > niet aan beginnen. Gedoe en gebruiksonvriendelijk. Geen goed beeld bij welke configuratie/groepen/zones/koppelingen etc. Dit is voor ons al heel snel de reden geweest om toch voor een EVOHOME module te kiezen.
- Groepen niet juist ingedeeld > hal werd te lang verwarmd en werd dus te warm omdat deze meeliep met de woonkamer. Verholpen door zones uit te breiden en opnieuw in te delen.

Hoe is systeem nu geconfigureerd en hoe werkt dit _/-\o_ >>> werkt nu goed <<< _/-\o_
- Vloerverwarming 11 groepen - verdeeld over 4 zones: Woonkamer, Keuken, Hal/Toilet, Badkamer
- Zones hebben allen OF een Round thermostaat OF de EVOHOME hangen
- Alle radiatoren voorzien van HR92. Enerzijds voor temperatuurmeting en anderzijds om individueel aan te sturen (of per groep zoals Slaapkamer 1).
- Honeywell MT4 NC actuatoren zijn vervangen voor WATTS 22CX NC2 thermische motoren om groepen sneller en langer op te houden
- Specifieke afgifte regeling / Advanced load balancing actief
- BDR91 voor AAN/UIT cv-ketel aansturing (ipv R8810a OpenTherm).
- HCE80 schakelt SYNCHROON met cv-ketel (voorheen a-synchroon, typisch genoeg)
- Adaptieve start actief
- Quooker in de keuken. Warm water in de keuken gebruiken we nooit. Ook geen close-in boiler oid maar is ook niet nodig omdat we er simpelweg nooit gebruik van maken. Of koud of kokend > en anders mengen we koud naar warm of andersom.

CV-ketel is geconfigureerd op advies van John Visser - CV Optimalisatie (zeker geen geheim maar specifiek per ketel). Ik zal een foto maken van de configuratie/settings.

Wij voeren geen nachtverlaging. In ons geval ziet dat er als volgt uit:
Woonkamer: 19 gr (permanent)
Keuken: 19 gr (permanent)
Hal/Toilet: 17 gr (permanent > staat eigenlijk 'uit')
Badkamer: 19,5 gr (permanent > helpt ook bij het transporteren van het vocht via de mechanische ventilatie)
Slaapkamer 1: 16 gr (permanent) + Airco overdag 20 gr (eigenlijk permanent maar met wat IFTTT via Homey)
Slaapkamer 2: 16 gr (permanent) + secundair Airco via Slaapkamer 1

19 graden is voor ons een prima temperatuur. Is gewoon persoonlijk.

Het is een heel betoog geworden en inmiddels ook een paar uur later.
Ik hoop nogmaals dat onze ervaringen helpen bij het uitvogelen welke configuraties werken en welke niet. Welke troubleshooting je kunt doen en welke alternatieven je hebt.
Het EVOHOME systeem is een prima systeem. Ik moet wel bekennen dat ik soms moeite heb met de magere uitleg en de verwijzing van Honeywell/Resideo naar de vakman (dat laatste is logisch maar soms wil je gewoon geholpen worden). Ik heb veel gehad aan Tweakers (en klusidee). Het is soms flink zoeken maar samen helpen we elkaar.

[ Voor 101% gewijzigd door Websphinxie op 16-10-2023 09:18 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:49
1 de isolatie van je vloer is daar nog wat aan te verbeteren en of aan te passen ?( even checken)
er zijn tweakers die een paar piepschuimplaatjes in halfsteensverband onder de vloer hebben geplakt.
maar een tonzon toevoeging kan ook intersant zijn. het komt regelmatig voor dat de tempex verzopen is.
waardoor deze zijn isolerende werking verleist. zie https://www.youtube.com/watch?v=tk51CewajcM

2 kan je die badkamergroep op de ene of andere manier fatsoenlijk ontluchten ?
lucht stijgt namelijk op en wil liever niet naar beneden. ja je kan het erdoorpersen maar das wel een klusje.
(niet dat het al je problemen op gaat lossen dat lijkt me stug maar het is wel een dingentje dat meespeelt)

3 ik zie dat je al veel problemen hebt verholpen. werkt het systeem nu beter of werkt het nog steeds niet ?
11 groepen dan mag je vloerverwarming pomp wel in de tweede of derde versnelling om het rondt te kunnen pompen. ook je cv pomp mag op 50% zodat er ook echt nog voldoende warmwater wordt gecirculeerd.
je cv ketel mag op hoeveel kw ? kan je uitrekenen. vloerverwarming plus je radiatoren zeg maar.
maar ik hierin deze situatie niet helemaal fan van om dat zo uit de hand te berekenen waarom niet ?
omdat 10 kw weleens te veel kan zijn om de woning op tempertuur te houden overshoot krijgt etc.
ik heb daarom liever trail en error. ik denk dat 5 tot 10 kw in jouw geval wel prima zal uitpakken.

4 je zegt dat je vloerverwarming hoh 18/20 is gemeten met een warmtebeeld camera.
dan is je vloerverwarming dus bedoelt als bijverwarming en horen er nog radiatoren bij. maar als ik de snel selectie tabel erbij pak. en naar het aantal groepen kijk dan komen er toch weer andere gevens uit.
https://www.warmteservice...2ZGI3YzY3NTM1YTYyOTlkN2Ex
kan het zo zijn dat de ene ruimte hoh 20 cm is en de andere bijvoorbeeldt hoh 15 is. of zelf 10 is. zeg maar verschillend gelegd is per ruimte. en dat je toevallig alleen ruimte a gemeten of heb je overal gemeten ?

5 een vuilfilter plaatsen om bagger/vuil in je installatie tegen te gaan. maar dat is maar een detail.

6 zit er een bypassventiel in de instalatie ? of zit er alleen maar een bypass in je installatie.(das dus fout)
zitten er ontluchters in je vloerwarmings verdeler etc ?
(kan je van je verdeler een foto posten het gebeurt regelmatig dat hij toch niet goed zit aangesloten)
check of de aanvoer en retour goed zitten. gewoon voelen met de hand is voldoende.
richt voor de grap eens een wamrte beeld camera op de verdeler soms komt er narigheid naar boven.
en soms ook niet. beter twee keer checken dan 1 keer te weining zeg maar.

7 je zou boven iets warmer kunnen stoken om trek te voorkomen. boven bijvoorbeeldt opwarmen naar 18 graden. maar daarmee wordt je gasverbruik weer veel hoger. en eigenlijk vindt ik 2000m3 een beetje veel.

eigenlijk kom ik vooral uit bij je vloer slopen en vervangen. zeker omdat dit probleem weer terug komt als je in de toekomst met een warmte pomp wilt gaan stoken. komt namelijk net wat meer bij kijken. mijn voorkeur is vloerverwarming met een isolerende onderplaat. met daarop vloerverwarming hoh 10 en daarop een zandcement of anthydriet vloer en stalen netjes. en leg het aub in een slakkenhuis patroon is beter dan meander syteem. (verdiep je er maar in) liever wat meer kortere groepen zoals 80/90 meter dan allemaal groepen van 120 meter. maar maak het ook niet te gek. je hoeft echt niet naar 20 groepen toe.

de aanvoer en retour naar de verdeler 32 mm kunststof in een mantelbuis ivm toekomstige warmte pomp. zoals henco of uponor met een alumuin binnenlaag. 32 mm voldoet van 10 tot 15 kw. wat bij jouw voldoende is. 26 mm gaat hem net wel net niet worden. is zeg maar 5 tot 10 kw. wordt net wat te krap.
(let wel op een marmeren vloer/natuurstenen vloer vraagt om gegalvaniseerde netten anders heb je straks een ruitjespatroon in je vloer)

er zijn bij een wamrtepomp 2 opties. (als je kijkt naar het stook regieme niet naar het type dus.
optie a je stookt op 50 graden met een zelf aanzuigende verdeler. zoals de robot lthc.
voordeel je radiatoren boven geven ook nog iets van warmte af nadeel kost veel energie/veel draaiuren.
optie b je stook op 35 graden met een open verdeler/pomploze verdeler. voordeel kost minder energie.
nadeel je radiatoren boven doen niet veel meer bij 35 graden. wordt bijstoken met de airco swinters.
en dan met name in de nacht. want snachts is het kouder dan overdag. maar dat is weer een inkopertje.

tldr je hebt de meeste problemen wel op een goede manier verholpen. eigenlijk blijft alleen de grotere dingen over. zoals je hele/halve vloer eruit slopen. ik gok dat je niet hier bent gekomen voor dat advies.
huur nog een keertje een warmte camera en kijk even of het echt overal hoh 20 centimeter is en neem aan de hand daarvan je beslissing.( ik wil je ook wel helpen met de rest maar echt veel problemen zie ik 123 niet

last but not least ik zou hier voorlopig geen hybride pomp inzetten. maar eerst even alle problemen oplossen.anders staat de hybide pomp voor joker te stoken. tevens knappen ze er niet echt van op.
eerder geldt weggooien. denk ik dan dat je echt investeerdt. fix eerst je vloer maar eens. :+
misschien moet je zelfs hybride overslaan. en gelijk over gaan voor een volledige warmte pomp.

• Websphinxie
@miciel

Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Hoewel onze vloerverwarming nu correct functioneert zal ik alsnog reageren op je tips/comments.

1) De vloerisolatie is iets wat ik in het voorjaar/zomer weer wil gaan oppakken. Het zit me nu goed en volgens mij is de kruipruimte over het algemeen droog. We wonen buitendijks dus er kan bij heel hoog water een enkele keer toch op laaggelegen plekken in de kruipruimte een laagje water liggen. Dat is dan vaak zo weer weg. Eerder dit jaar en vorig jaar ben ik frequent onder de vloer geweest. Moest kabels trekken voor zonnepanelen en laadpaal. Toen was het keurig droog.

2) Geen idee. Ik heb nergens een ontluchtingspunt voor de vloerverwarming kunnen ontdekken. Wel voor de radiatoren uiteraard maar ik zal eens onder het bad kijken. Wellicht zit daar nog een punt. Ik heb geen idee. Overigens niet het idee dat er veel lucht zit. Lijkt goed door te stromen maar je weet het nooit zeker.

3) Systeem werkt nu beter/goed.
Volgens de diverse formules: koevlaas of andere benaderingen kom ik altijd op ca 8KW uit. Dat zal dus rond dat getal liggen. Liever iets overdimensioneren (1 a 2 KW) dan te krap.
De pomp op de verdeler staat op 2 streepjes, naar de 3 toe. Dus op standje 2/2,5 van de 3. De groepen staan overigens nooit allemaal tegelijk open. Hooguit max 6/7 dus dan spreek je alweer over 'slechts' helft.
De CV ketel staat ingesteld op vermogen overeenkomstig met 9KW als ik het mij goed kan herinneren. De pomp pakt die setting over. Ik zal nog eens een foto maken van de settings die ik in de Intergas ketel heb overgenomen op aanraden van John Visser.

4) HoH is inderdaad 18/20 cm. Er zijn geen radiatoren aanwezig in de woonkamer/hal/toilet. Het gaat dus echt om hoofdverwarming. En nu ik het goed heb ingeregeld lijkt het ook prima behaaglijk. De vloer is overal egaal warm en het stookgedrag is veel rustiger dan voorheen. Wel heb ik het idee dat het systeem zich nog aan het herkalibreren is. Het staat tenslotte pas twee weken weer rustig te draaien.
Ik heb de badkamer en hal nooit gemeten met de warmtecamera dus dat zal ik nog eens doen. De keuken en woonkamer hebben echt 18cm. Maar wellicht heb ik niet goed gemeten. Ik kan ook niet echt bepalen hoelang de slangen zijn. Wellicht nog een keer uitrekenen obv volume per groep. (volume / diameter = circa lengte)

5) vuilfilter wil ik nog wel aansluiten maar ik twijfel nog waar want ik heb het idee dat de rest van de CV wel gewoon schoon is.

6) bypass ventiel zit op aanvoer richting verdeler. Dus TUSSEN de aftakking richting de radiatoren en de verdeler. En op de retour VOOR de retour van de radiatoren.
Zal een foto maken van het hele systeem.

7) die trek is er nu niet meer. De vloer is egaal warm en boven stoken we met de airco op 20 graden. EN we maken gebruik van een gordijn in het trapgat. Dat klinkt armoedig maar dat is heerlijk. Het scheelt echt heel veel verlies aan warmte/tocht.

Die vloer laat ik er voorlopig lekker in zitten. Nu de vloer egaal warm wordt ben ik benieuwd hoe het stookgedrag gaat zijn en vooral wat het verbruik zal zijn. Ik verwacht echt wel minder gas te verbruiken. Het is een vrijstaand huis met OK isolatie. Niet bijzondere isolatie maar OK. Daar kunnen we nog iets aan doen. Maar voor nu laat ik het er even bij en ben ik benieuwd wat voor scenario we gaan zien.

Vwb warmtepomp. Ik hoor allerlei spookverhalen. Aantal buren hebben de overstap al gemaakt. Zijn over het algemeen erg tevreden. Gasloos en ook voor douchen werkt het prima. 60/62 graden. Eén buur heeft zelfs vanuit de 'ketel' 40 graden douchewater en water naar de wasmachine. Mengt 'ie niet meer aan. Werkt prima. Zit een legionella regeling op om dat gedoe te voorkomen.
Moeten wel heel wat aanpassingen gemaakt worden (verdeler anders, buffervat, boiler, etc.) maar daar heb ik niet zoveel moeite mee.

Die radiatoren boven zijn niet zo heel relevant en desnoods hang ik anders LTV radiatoren op mocht het echt noodzakelijk zijn om met die 35 graden te verwarmen.

hybride pomp/ketel komt er niet in. Het is alles of niets. Ik ga niet voor een tussenfase investeren. In 1 keer goed of we blijven nog even stoken. Volgend jaar schaffen we een airco aan voor in de woonkamer. Ben ook benieuwd wat dat doet voor het binnenklimaat (luchtvochtigheid is voor mij belangrijk).

• RHteH
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-10 16:40
Ik heb een vraag over het a-synchroon gedrag van de HCE80. Ik heb hem nu op synchroon gezet omdat ik dezelfde problemen heb.
De BDr91t ( heb een warmtepomp full electric) is nu toegewezen aan de EVOhome-touch en ook de HCE80 is aan de EVOhome-touch toegewezen. Zo staat het in ieder geval omschreven.
Ik zie nu nog steeds de HCE80 random schakelen, ook als de warmtepomp is uitgeschakeld.
Vraagis dus; moet ik ook (of alleen) een toewijzing maken tussen de BDR91t en de HCE80?

• Websphinxie
RHteH schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:06:
Ik heb een vraag over het a-synchroon gedrag van de HCE80. Ik heb hem nu op synchroon gezet omdat ik dezelfde problemen heb.
De BDr91t ( heb een warmtepomp full electric) is nu toegewezen aan de EVOhome-touch en ook de HCE80 is aan de EVOhome-touch toegewezen. Zo staat het in ieder geval omschreven.
Ik zie nu nog steeds de HCE80 random schakelen, ook als de warmtepomp is uitgeschakeld.
Vraagis dus; moet ik ook (of alleen) een toewijzing maken tussen de BDR91t en de HCE80?
Heb je de BDR91t ook als laatste toegevoegd? Dit schijnt nodig te zijn (waarom kan ik mij niet helemaal meer herinneren).

• RHteH
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-10 16:40
Ik heb eerst de bdr91t toegewezen en daarna de zone aangemaakt met de hce80. Deze verdeler verzorgt de vloerverwarming in de woonkamer. Daarna heb ik nog een drietal zones aangemaakt voor radiatoren. Zo staat het iig omschreven in de handleiding.
In de woonkamer kreeg ik het niet warmer dan 1 graad onder de gevraagde temperatuur, dus als ik het 20 graden wil hebben, moet ik de gevraagde temperatuur op 21 zetten. Dit kwam volgens mij omdat de hce80 de 4 groepen telkens dichtstuurt.
Voor nu heb ik domweg de pomp van de verdeler constant aan staan (is nog een oude verdeler uit 1990) en de hce uitgezet. De MT4-230-NC’s eraf gehaald, dus de groepen staan constant open.
Nu heb ik constant dag en nacht de gevraagde temperatuur van 20,5 graden.
Nu gaat dit nog goed, maar als het straks wat warmer is verwacht ik wat problemen als er wel warmtevraag vanuit bv de badkamer is maar niet meer uit de woonkamer, omdat bij welke warmtevraag dan ook, ook de vloerverwarming warmtetoevoer krijgt.
Mijn plan is om na het stookseizoen een lage temperatuurverdeler te plaatsen en zien wat er gebeurt .

Wat ook opviel is dat de COP van de warmtepomp steeg van rond de 3 steeg naar rond de 4.
Pagina: 1