Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-05 10:20
Hi, ik heb een probleem met mijn RAM snelheid. Elke keer als ik opnieuw opstart gaat deze namelijk terug naar 2133MHz in plaats van 3000 MHz. Als ik in de Bios de snelheid op 3000 zet of een XMP profile kies met deze snelheid en vervolgens opsla en exit doe dan werkt het wel maar de eerst volgende keer dat ik reboot is het weer terug naar 2133.

Moederboard: ASRock B450M Pro4 (Version P5.70)
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16
CPU: AMD Ryzen 5 2600

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 17:11

Nemesizz

Untouchable

Paar dingen die de oorzaak kunnen zijn:

1: Corsair icm Ryzen is wel vaker een probleem qua stabiliteit. Corsair wil nog wel eens verschillende type/merk chips gebruiken op hun RAM latjes waarbij sommige minder goed willen werken met Ryzen processors. Corsair verkoopt de modules echter onder dezelfde naam/type waardoor het kan zijn dat het ene setje wel werkt en de andere niet zo goed, en als je bijvoorbeeld RAM uitbreiding doet dat ze onderling ook niet samen kunnen (vanwege verschil in type chips).

2: Zen en Zen+ (waarbij de 2600 onder Zen+ valt) hadden wat meer problemen met hoge geheugen snelheden stabiel te krijgen. De 3000Mt/s (vaak aangeduid in Mhz, wat eigenlijk niet helemaal klopt) of hoger wil heel vaak niet goed stabiel draaien op die generatie CPU's. De snelheid op 2933 of 2666 Mt/s werkt vaak al beter / stabieler.

XMP is eigenlijk ook een RAM profiel voor Intel CPU's, nieuwere series hebben een AMD profiel dat EXPO heet, doet ongeveer hetzelfde, maar is meer afgestemd op Ryzen processors.
Vaak word het ook iets duidelijk vermeld op de verpakking tegenwoordig of het meer geschikt is voor Intel of AMD systemen.

Denk dat je de meeste kans maakt om het stabiel te krijgen door het RAM op 2666Mt/s te zetten, eventueel 2933 proberen maar denk dat al lastig word bij de Ryzen 2600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Eenzelfde kit heb ik ook ooit gehad. Moest wel bijna 1.4v draaien om het stabiel te krijgen op een Ryzen 1700.

Dus voltage omhoog (t.o.v. 1.35v) of snelheid omlaag.

[ Voor 20% gewijzigd door nelizmastr op 15-10-2023 17:14 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Het XMP profiel wat ik probeerde gebruikte 1.35v en 3000Mt/s, zelf heb ik ook 2933Mt/s geprobeerd omdat dit voor andere RAM setjes van dezelfde snelheid wordt geadviseerd maar helaas worden beide toch weer gerest na een reboot.

Ik zal ook nog eens 1.35v + 2933Mt/s / 2666Mt/s proberen misschien dat het helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:30
Of de batterij op je moederbord vervangen, het lijkt er op dat de bios instellingen niet goed worden onthouden na uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-09 17:32
Nemesizz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:17:
XMP is eigenlijk ook een RAM profiel voor Intel CPU's, nieuwere series hebben een AMD profiel dat EXPO heet, doet ongeveer hetzelfde, maar is meer afgestemd op Ryzen processors.
Vaak word het ook iets duidelijk vermeld op de verpakking tegenwoordig of het meer geschikt is voor Intel of AMD systemen.
Sommige Corsair sets, bestemd voor Intel (XMP), werken ook met AMD Ryzen processors. Hangt er vanaf of de moederboord het ondersteund (zie QVL van moederboordfabrikant). Heb zelf Corsair Vengeance DDR5 5600 (Samsung B-die, overclocked tot 6000MT/s) werkend op een Ryzen build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
In de memory QLV kan ik niet mijn exacte ram setje terugvinden: https://www.asrock.com/mb/amd/b450%20pro4/index.asp#MemoryPR

Wel gevonden dat een ryzen 2600 officieel maar tot 2933Mt/s ondersteund dus ik ga proberen dat stabiel te krijgen door voltages aan te passen. Ik heb het nu op 1.3v staan en hoop dat het blijft draaien als ik een aantal keer reboot. Met 1,35v valt hij alsnog weer terug naar 2133Mt/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
Ik heb nu 2666, 2800, 2933 en 3000Mt/s geprobeerd met verschillende voltages en ook gesaved naar een profile en hij valt alsnog terug na een dag. Hij onthoudt wel mijn andere settings dus ik denk niet dat het aan de CMOS batterij ligt. Kan ik nog iets anders proberen of moet ik accepteren dat het bij 2133 blijft?
Pagina: 1