Goedendag,
Momenteel heb ik een zonnepanelen installatie met 12 panelen van 270WP en een Trannergy omvormer. Zie foto voor specificaties. Het systeem is nu ruim 6 jaar oud.
:strip_exif()/f/image/aMeJiJ5eV1nsemDFdfIZubsa.jpg?f=fotoalbum_large)
De prijzen voor panelen zijn nu flink gezakt en ik dacht daarom dat het wellicht slim zou zijn de 12 panelen te vervangen door 12 nieuwe van 400WP of 420WP.
Als ik hierbij mijn huidige omvormer aanhoud dan zullen pieken wellicht worden afgetopt, maar bij minder mooi weer zal de opbrengst natuurlijk een stuk hoger zijn.
Dit is mijn opbrengst op een perfecte dag./f/image/rWK9wwfjaieR917zle9Tbfbp.png?f=fotoalbum_large)
Hier zal hij op het hoogtepunt dus worden afgetopt denk ik, maar daaromheen blijft hij dan veel langer een hoge output leveren? Meer een rechte lijn die constant aan de top zit dan een golvende top zoals nu?
De investering zal hier een kleine 1000 euro zijn.
Ik verbruik de extra opbrengst, want ik koop nu nog van het net stroom bij.
Stel ik zou per jaar 1000KwH extra opwekken en bespaar door te salderen 40 cent per KwH, dan verdien ik het eerste jaar al 400 euro. De jaren daarna is natuurlijk even koffiedikkijken, maar ik zie hier wel een rendabele investering in.
Wellicht kan ik de oude panelen ook nog wel verkopen voor een klein bedragje.
Hoe denken jullie hierover? Is het technisch een goed plan en financieel ook?
Momenteel heb ik een zonnepanelen installatie met 12 panelen van 270WP en een Trannergy omvormer. Zie foto voor specificaties. Het systeem is nu ruim 6 jaar oud.
:strip_exif()/f/image/aMeJiJ5eV1nsemDFdfIZubsa.jpg?f=fotoalbum_large)
De prijzen voor panelen zijn nu flink gezakt en ik dacht daarom dat het wellicht slim zou zijn de 12 panelen te vervangen door 12 nieuwe van 400WP of 420WP.
Als ik hierbij mijn huidige omvormer aanhoud dan zullen pieken wellicht worden afgetopt, maar bij minder mooi weer zal de opbrengst natuurlijk een stuk hoger zijn.
Dit is mijn opbrengst op een perfecte dag.
/f/image/rWK9wwfjaieR917zle9Tbfbp.png?f=fotoalbum_large)
Hier zal hij op het hoogtepunt dus worden afgetopt denk ik, maar daaromheen blijft hij dan veel langer een hoge output leveren? Meer een rechte lijn die constant aan de top zit dan een golvende top zoals nu?
De investering zal hier een kleine 1000 euro zijn.
Ik verbruik de extra opbrengst, want ik koop nu nog van het net stroom bij.
Stel ik zou per jaar 1000KwH extra opwekken en bespaar door te salderen 40 cent per KwH, dan verdien ik het eerste jaar al 400 euro. De jaren daarna is natuurlijk even koffiedikkijken, maar ik zie hier wel een rendabele investering in.
Wellicht kan ik de oude panelen ook nog wel verkopen voor een klein bedragje.
Hoe denken jullie hierover? Is het technisch een goed plan en financieel ook?
:strip_exif()/f/image/gHjJQU1EggynNogCKNFrqpVk.jpg?f=fotoalbum_large)