Laptop wil niet verbinden met monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2024
Twijfel of dit het goede hok is, maar ik probeer het even hier.

Ik heb sinds deze week van m'n werk een laptop (HP Zbook).

Als ik die met een HDMI kabel aan mijn monitor (LG 27GP850) hang, blijft de laptop steeds "verspringen" (beeld ff kleiner, en weer groter) alsof ie steeds een schem ziet, maar steeds weer de verbinding kwijt is.
Ik zie in het "Multiple Screens" scherm van windows ook dat ie dan 2 schermen ziet, en daarna weer niet.

Als ik de laptop aan m'n tv hang, viel me op dat ie geen beeld heeft als ik hem aan een HDMI poort hang met ARC. Maar op de andere HDMI poorten doet ie het prima.

Ik heb aan m'n monitor meerdere HDMI kabels geprobeerd, maar allemaal met hetzelfde resultaat.
De monitor "weet" dat er een signaal is, want als ik de laptop aansluit op HDMI-1 krijg ik de melding dat er een signaal gevonden is op HDMI-1. Als ik daar naartoe switch is er ook geen melding "No Signal". Dus de monitor ziet een signaal. Maar geel beeld.

Nou moet ik zeggen dat ik het sowieso een aparte monitor vond, want als ik hem uit zet is ie voor Windows (op m'n desktop) ook echt weg. Misschien dat dit nu stoort met die laptop? Dat ze nu ombeurten elkaar zien, kwijtraken, "uit gaan", elkaar weer zien etc?

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Welke HP Zbook is het precies?

Ik heb zo het idee dat de laptop beschikt over HDMI1.4. Die heeft niet de bandbreedte om 1440p@166Hz aan te sturen. Dan kan die wel eens raar gaan doen.
Andere HDMI poorten doen het prima op de TV zeg je maar op welke resolutie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
Baakster schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:22:
Welke HP Zbook is het precies?

Ik heb zo het idee dat de laptop beschikt over HDMI1.4. Die heeft niet de bandbreedte om 1440p@166Hz aan te sturen. Dan kan die wel eens raar gaan doen.
Andere HDMI poorten doen het prima op de TV zeg je maar op welke resolutie is dat?
ZBook Power 15.6" G10

Volgens Tweakers (uitvoering: HP ZBook Power 15.6 inch G10 (866B4EA)) zou die HDMI 2.1 hebben.

Als ik hem aan m'n tv hang, gaat ie op 3840x2160.
De tv geeft zelf als input UHD 2160p60

Ik kan verder zo te zien m'n monitor niet op een lagere refreshrate zetten. Ik kan wat FreeSync opties uitzetten via de HDMI, maar ook dat doet niks. De monitor zelf ziet "iets", maar toont zelf 0Hz als refreshrate op het moment dat ik die laptop er aan hang.

Ondertussen blijft de laptop switchen tussen "enkel scherm" en "2 schermen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Is het scherm (LG 27GP850) Over Clocked in het menu van het scherm zelf? Weet niet of het mogelijk is hoor, maar als het scherm probeerd te overclocken waar dit niet kan loopt het misschien in de soep?

Onderstaande komt van LG site:
HDMI (Max. resolutie bij Hz) 2560 x 1440 at 144Hz
DP (max. resolutie bij Hz) 2560 x 1440 at 165Hz (O/C 180Hz)

Voor je TV, is je HDMI kabel echt een gecertificeerde HDMI2.1 kabel?

Omdat je over TB4 beschikt zou ik een USB-C naar DP1.4 kabel aanschaffen voor het scherm.
uitvoering: Club 3D USB Type C to DisplayPort 1.4 cable Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
Monitor is niet overgeklokt. Althans, ik heb er niks mee gedaan verder.

En ik heb dezelfde kabels getest met m'n monitor en m'n tv.

Ik heb op zolder nog een USB-c naar HDMI verloopstekker gevonden. En je raadt het nooit... maar die werkt dus wel met m'n monitor. Ook met de kabels die direct op de HDMI poort niet werkte.

Daarna heb ik dus even zitten klooien, en heb het volgende ontdekt naar aanleiding van jouw ideeen.

Als ik m'n monitor direct met de HDMI aansluit op de laptop, zet Windows m'n scherm op 143,93Hz.
Na heel veel pogingen tijdens dat "extern scherm geknipper" van windows heb ik hem op 60Hz gekregen.
En toen had ik opeens beeld.

Als ik de HDMI via USB-c aansluit, zet ie hem op een max refreshrate van 71,97Hz.

M'n televisie pakt volgens mij op de meeste HDMI poorten ook 60Hz. Dus vandaar dat die goed ging. De ingang waar ARC bij staat deed het niet, maar die is dan misschien ook voor hogere frequenties?

Lang verhaal kort: nu ik in Windows heb aangegeven dat dit scherm via deze poort maar 60Hz is (gelukkig onthoudt windows dat, en hoef ik niet elke keer moeilijk te switchen en opnieuw in te stellen), gaat alles goed.

Dank je wel voor het meedenken, en de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Je zegt dat de laptop van je werk is, is deze managed ofwel beheerd?

Je zou de eerste niet zijn waarbij de werkgever de HDMI poort uitgeschakeld heeft.
Ik kom het met enige regelmaat tegen bij externe presentaties op werk, vaak weten de mensen zelf dit niet eens :+

Klinkt redelijk wat ik hier dan tegenkom, externe monitor word herkend door Windows maar weigert een uitput te doen. Knippert een enkele keer maar meer niet.

[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 20-10-2023 21:16 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
Nee, daar zijn we te klein voor. Ik kan in principe alles op die laptop. En als het nodig is weet ik ook het admin-wachtwoord nog wel ;)

Maar misschien dat de HDMI kabels die ik hier thuis heb, allemaal maar max 60hz aankunnen?
Pagina: 1